صفحه اصلی > سینمای ایران : نقد و بررسی فیلم فسیل | بهترین فیلم کمدی ایران؟
ads

نقد و بررسی فیلم فسیل | بهترین فیلم کمدی ایران؟

فیلم فسیل

فیلم فسیل اثر محبوب و پرمخاطب این روزهای سینمای ایران است که در ژانر کمدی با حضور چند نام آشنا ساخته شده است.

فسیل پس از ورود به سینماها با استقبال خوبی مواجه شد و حتی حالا که ماه ها از اکرانش می گذرد، فروش آن در سینمای ایران بالاست.

این فیلم در عرض چند ماه از اکران خود توانست به پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تبدیل شود که تا به امروز ادامه دارد. اگرچه در مورد پرفروش ترین فیلم باید قیمت هر بلیت را در نظر گرفت، اما فسیل بیشترین بلیت تاریخ را با شصت هزار دلار فروخته است.

البته این فیلم از نظر تعداد بیننده شرایط خوبی دارد و اکنون پنجمین فیلم پربیننده سینمای ایران محسوب می شود.

فیلم فسیل به تهیه کنندگی کریم امینی ساخته شده است. امینی پیش از این در سال 1375 دشمن زان و در سال 1377 فیلم گربه سیاه را کارگردانی کرده بود.

فیلم فسیل

فیلم فسیلبعد از این دو فیلم شروع به ساخت فسیل کرد و سپس شهر صدمه را ساخت که هم اکنون همزمان با فسیل اکران می شود.

تا جایی که به اسامی بازیگران مربوط می شود، فیلم جاشم نیز با بازی بهرام افشاری، هادی کاظمی، الناز حبی، ایمان صفا و الهه حصاری در نقش های اصلی قرار دارد.

فسیل داستان سه دوست را روایت می کند. دوستانی که قبل از انقلاب با هم گروه موسیقی تشکیل داده بودند اخیراً به شهرت رسیده اند و در سطح وسیعی پخش شده اند. این گروه سه نفره شامل اسی با بازی بهرام افشاری، سعید با بازی هادی کاظمی و صفو با بازی ایمان صفو است.

این گروه در مسیر رسیدن به شهرت با چالش هایی روبرو می شوند که سعی می کنند آنها را از مسیر خارج کنند و درست زمانی که به نظر می رسد نوبت آنها است که موفق شوند، وقتی اسی به کما می رود و اتفاقاتی که در ایران رخ می دهد وقایع رخ می دهد، همه چیز خراب می شود. خواهد بود

اولین چیزی که با نگاه کردن به تشک متوجه می شوید طول آن است. فسیل یک فیلم ساعت و چهل و پنج دقیقه ای است، اما برنامه ای برای این مدت طولانی وجود ندارد.

نقد فیلم درباره الی
بیشتر بخوانید

در واقع فیلم فسیل توانسته است بیننده را از جایی به بعد گیج کند. تاریخچه یا نظر خوبی در مورد این دوره از ادبیات فسیلی وجود ندارد. بنابراین فیلم خسته کننده می شود و مخاطب منتظر پایان است. دلایل زیادی برای این نوع فیلم طولانی وجود دارد.

فیلم قابل استخراج در واقع به دو قسمت تقسیم می شود. قسمت اول به شرح وقایع قبل از انقلاب و به کما رفتن اسی می پردازد و قسمت دوم وقایع پس از آن را شرح می دهد.

در لحظات قبل از انقلاب که فیلم از آن می گوید با یک فاجعه مواجه هستیم. این فیلم هرگز نتوانسته ایران قبل از انقلاب را به تصویر بکشد و مخاطب حاضر نیست حتی یک دقیقه آن را تماشا کند. مصنوعی بودن آن به شدت آزاردهنده است.

همچنین فیلم از نظر شوخی و طنز در لحظات قبل از انقلاب بد است و سعی می کند با نام خواننده های قدیمی بازی کند که بسیار شوخی و کمدی تکراری است. به طور کلی به نظر می رسد قبل از اینکه اسی به کما برود برنامه خاصی برای اسی در فیلم وجود نداشت.

فیلم فسیل

فیلم فسیل

نقد فیلم قهرمان اصغر فرهادی | سرگیجه ای در جهان مدرن

فسیل نیز یک موضوع تکراری دارد. در حالی که ایده کلی فیلم ممکن است خنده دار باشد، فسیل از یک موضوع تکراری استفاده می کند. مضمون تفاوت قبل و بعد از انقلاب، حضور هیئت در شهر و پارک ها و تغییر شرایط، بارها در فیلم های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

برای مثال در فیلم نهنگ انبار از عناصر مشابه استفاده شده است. با این تفاوت که در فیلم نهنگ انبار یک طرح وجود دارد و مخاطب داستانی را دنبال می کند، اما در فسیل به معنای جدی کلمه پلان وجود ندارد و شاهد یک سری اتفاقات روزانه هستیم که داستان خاصی را دنبال نمی کنند. خط یکی از دلایل طولانی بودن فیلم است.

این توزیع را می توان به صورت جهت دار مشاهده کرد. بنابراین، فیلم دارای سکانس‌های کوتاهی است که قبل از شروع یک سکانس جدید با تار شدن تصویر به پایان می‌رسد.

این فیلم تنها یک خط از داستان عشق بین اسی و فرانسیس را دنبال می کند، که آنقدر نازک و ضعیف است که هیچ کس آن را جدی نمی گیرد و اهمیت نمی دهد.

نقد فیلم ملاقات خصوصی
بیشتر بخوانید

بهرام افشاری ذاتا بامزه است، این شاید به خاطر تیپ بدنی او باشد. او همچنین از استعداد خود در فیلم فسیل استفاده کرد و کمک زیادی به فیلم کرد.

در کل بازی بازیگران فیلم خوب و قابل قبول است اما الناز حبیبی در این دسته قرار نمی گیرد و شاهد بازی ضعیفی از او هستیم که شاید به خاطر شخصیت بسیار بد او در فیلم باشد.

بعد از اینکه اسی به کما می‌رود و اتفاقات ایران، فیلم موفق‌تر از قبل می‌شود و از این نقطه به بعد تماشاگر را می‌خنداند.

این خنده اغلب از یک موقعیت طنز ناشی می شود. موقعیتی که اسی در مرکز آن قرار دارد و اختلافات و تضادهای قبل و بعد از انقلاب بر زندگی او تأثیر گذاشت.

اما تلاش زیادی برای ایجاد این موقعیت کمدی صورت نگرفت و این یک پارادوکس در تاریخ ایران بود که همانطور که قبلا ذکر شد بارها از آن استفاده شده است.

در فیلمی مثل فسیل که فیلمنامه مشخصی ندارد و تماشاگر را نمی خنداند، باید طنز بیش از حد وجود داشته باشد.

شوخی هایی که مخاطب را بند می آورد. درست مثل تماشای استندآپ کمدی. اما در فسیل بین دو شوخی خوب فاصله زیادی وجود دارد و از آنجایی که با یک داستان سر و کار نداریم مخاطب در فاصله بین این دو شوخی خسته می شود.

به طور کلی، فسیل یک کمدی موضوعی است که ما زیاد دیده ایم. از نظر اکشن فیلم موفق است، اما از نظر فیلمنامه این یک فیلم دو ساعته نیست.

فیلم فسیل

فیلم فسیل

فیلم زیر درختان زیتون

فیلم یک فاجعه قبل از انقلاب و یک فاجعه بهتر بعد از انقلاب دارد که آن را کمی جلو می برد و شوخی های بهتری دارد که قطعا کم و زیاد است.

بزرگترین عامل موفقیت فسیل، رکود عجیب سینمای ایران در شش ماهه دوم سال گذشته است و قطعا پاسخ دو سوال روشن است.

آیا فسیل بهترین فیلم کمدی تاریخ ایران است؟ نه!

آیا فیلم فسیل آنچه را که برای یک فیلم پرفروش لازم است دارد؟ مطمئن نه

دیدگاهتان را بنویسید

پانزده − 6 =