صفحه اصلی > سینما : نقد فیلم Contact
ads

نقد فیلم Contact

نقد فیلم Contact

نقد فیلم Contact

نقد فیلم Contact : ” فیلم تماس ” فیلمی است که در تقاطع علم ، سیاست و ایمان اتفاق می افتد. این سه موضوع هستند که همیشه به راحتی در کنار هم قرار نمی گیرند. در فیلم تماس ، یک هوش بیگانه تصویری از سه صفحه نمادهای رمزگذاری شده را منتقل می کند.

گوشه های هر صفحه مشخص است. همچنین واضح است که سه گوشه به گونه ای برای ساختن یک تصویر در نظر گرفته شده اند. دانشمندان از تلاش خود برای گردآوری صفحات گیج شده اند. راه حل ، وقتی آن را می بینیم ، یک لحظه Eureka را فراهم می کند. تصور آن بسیار ساده و در عین حال بسیار دشوار است. ممکن است به عنوان نوعی تست هوش در نظر گرفته شود.

نقد فیلم Contact

فیلم شب شکارچی

با دیدن دوباره فیلم تماس بعد از 14 سال ، از شدت جسارت آن متعجب شدم. قهرمان آن یک ستاره شناس رادیویی به نام دکتر النور آرووی (جودی فاستر) است که یک ملحد است. او در این فیلم با پالمر جوس (متیو مک کاناهی) ، یک معتقد به خدا که درباره علم می نویسد ، یک رابطه محتاطانه برقرار می کند. نقش های کلیدی توسط مشاوران علمی رئیس جمهور ایفا می شود ، که بیگانگان ، خدا و پیام های فضا را از نظر سیاسی بدبینانه می بینند. آنها سیاست خود را با انگیزه جذاب “دفاع ملی” توجیه می کنند.

وقتی فیلم تماس در ژوئیه 1997 اکران شد ، کم و بیش همان اعتقادی را داشتم که اکنون در مورد وجود خدا و امکان زندگی در سایر نقاط جهان دارم. با این حال با خواندن نظر من ، متوجه شدم که فیلم آن زمان مثل الان شجاع به نظر نمی رسید. شاید به این دلیل است که من از آن زمان درگیر بحثهای زیادی درباره خلاقیت ، مبحث دیگری که در تقاطع علم ، سیاست و ایمان قرار دارد ، شده ام. هالیوود با فیلم ها مانند مهمانی شام مودبانه رفتار می کند: دین و سیاست را مطرح نکنید.

فیلم موسیو وردو

سیگنال رمزنگاری شده ، هنگام باز شدن ، شامل برنامه هایی برای ساخت یک ماشین عظیم است ، ظاهرا نوعی فضاپیمای نوعی ، که احتمالاً یک انسان واحد را به ملاقات با هوش بیگانه در سیاره ای می چرخاند که وگا ، پنجمین ستاره درخشان آسمان شب ، حدود 25 سال نوری با زمین فاصله دارد.

فیلم اخراج
بیشتر بخوانید

یک عنصر اصلی فیلم شامل جلسات کنگره برای تعیین اینکه چه کسی باید فضانورد داخل کشتی باشد. اگرچه یک تیم بین المللی از نامزدها انتخاب شده است ، هزینه کشتی بیشتر توسط U. S. پرداخت شده است و به دلایل سیاسی ، فضانورد آمریکایی خواهد بود. الی که تیمش پیام را دریافت کرده یکی از نامزدها است. در اواخر جلسات ، پالمر جاس   از او می پرسد آیا به خدا ایمان دارد یا خیر.

او صادقانه پاسخ می دهد. این سوالی را به وجود می آورد: آیا اولین انسانی که با یک بیگانه ملاقات می کند باید به خدا ایمان داشته باشد؟ الی جایزه خود را به رئیس خود ، دیوید دراملین (تام اسکریت) ، فرصت طلبی که اعتبار کار پیشگامانه خود را در SETI (جستجوی اطلاعات فرازمینی) به دست آورده ، از دست می دهد. اینکه او سرانجام به سفر خود می انجامد مدیون اعمال یک مومن واقعی دیگر است.

فیلم هاراکیری

این فیلم براساس رمانی از کارل ساگان ساخته شده است که با چنان خوشحالی به ما گفت که “در آنجا میلیاردها و میلیارد ستاره وجود دارد”. الی در کودکی شیفته ستاره ها ، از پدرش (دیوید مورس) می پرسد که آیا انسان دیگری در سیارات دیگر وجود دارد یا خیر ، و او به او می گوید: “اگر ما در جهان تنها باشیم ، مطمئناً اتلاف فضایی وحشتناک به نظر می رسد.” این نقل قول اغلب به ساگان نسبت داده می شود.

علی رغم ناباوری به زندگی پس از مرگ ، الی همیشه آرزو داشت مادرش را که در هنگام زایمان درگذشت ملاقات کند و شاید این همان چیزی بود که به عنوان یک دختر کوچک نگاه او را به آسمان جلب کرد. بعداً ، به عنوان یک دانشگاه ممتاز ، یک پست آموزشی در هاروارد را رد می کند تا در یک پروژه SETI در پورتوریکو کار کند. بودجه این جستجو توسط ریاکار دیوید دراملین ، که تحقیق خالص را تأیید نمی کند ، عقب است و معتقد است علم باید “نتایج عملی” ارائه دهد.

فیلم جاده مالهالند

” فیلم تماس ” توسط رابرت زمکیس کارگردانی شد که کار او اغلب از روش های فنی جسورانه استفاده می کند. مخلوطی از انیمیشن و اقدام زنده او را در روزهای قبل از CGI “چه کسی راجر خرگوش را فریم کرد” (1988) به خاطر بسپارید. به نحوه تعبیه او در میان افراد واقعی ، فارست گامپ (1994) نگاه کنید. به نحوه استفاده از موشن کپچر در “The Polar Express” (2004) ، “Beowulf” (2007) و “Disney’s A Christmas Carol” (2009) نگاه کنید. در “تماس” او مخاطبان خود را با استفاده از مجریان واقعی CNN برای پوشش داستان در فیلم و تعبیه یک رئیس جمهور کاملاً واقعی بیل کلینتون ، متحیر کرد.

نقد فیلم مردم دیگر | فیلم Other People 2022
بیشتر بخوانید

کلینتون در واقع در این فیلم بازی نکرد (صحنه های او مناسب به نظر می رسند اما می توانند در مورد هر چیزی باشند). اما این افراد واقعی CNN بودند. آیا مناسب بود که خبرنگاران خودشان را در داستان داستانی بازی کنند؟ رئیس شبکه تام جانسون در آن زمان گفت که این آزمایش ایده بدی است و دیگر تکرار نخواهد شد. آن یادداشت ظاهراً خوانده نشده است. آنچه در “گامپ” به عنوان یک شوخی کار کرد ، در واقع گرایی بیشتر “مخاطب” یادداشت نادرستی زد.

در “تماس” ، من خصوصاً جذب مکالمات الی و پالمر ، ملحد و مiمن شدم. آنها یکدیگر را دوست دارند. در واقع ، آنها حتی یک بار به رختخواب می روند ، اما عشق کوتاه است زیرا الی می تواند ریاضیات خود را انجام دهد و متوجه می شود که اگر بخواهد با ماشین بیگانه سفر کند منطق حرکت با سرعت نور به این معنی است که کسی که می داند هنگام بازگشت زنده خواهد ماند – – از جمله پالمر و فرزندان آنها ، در صورت وجود.

بهترین مینی سریال های نتفلیکس

هنوز هم ، او او را دوست دارد و چیزهای زیادی از یک اسباب بازی پلاستیکی کوچک که او در یک جعبه Cracker Jack پیدا می کند ساخته شده است – یک قطب نما. اما اگر زنی که دوستش دارد به خدا اعتقاد ندارد ، نباید سفر کند. (احتمالاً نامزدهای مختلف فضانوردی به خدایان مختلف اعتقاد دارند ، اما این فقط جزئیات است.)

من شرح نخواهم داد که پس از سفر الی برای او چه اتفاقی می افتد. در آن زمان بحث های زیادی در مورد اینکه آیا او در واقع هرگز زمین را ترک کرده است وجود داشت ، اگرچه به نظر می رسد یک خط گفتگو در مورد 18 ساعت ایستا قابل توجه باشد.

هرچه بیشتر به منطق آن فکر کنید ، جذابیت فیلم بیشتر می شود. سیگنال اصلی دریافت شده از فضا اولین سیگنال تلویزیونی است که تاکنون روی زمین پخش شده است ، و از آنجا که می دانیم این زمان چه زمانی بوده است ، می دانیم که برای انجام سفر رفت و برگشت چند سال زمان لازم بود.

بهترین فیلم های جودی فاستر
بیشتر بخوانید

این حداقل یک برنامه بیگانه را برای جستجوی چنین سیگنال هایی پیشنهاد می کند و آنها را همراه با کد برای یک سری اعداد اول ، که نشانه ای جهانی از هوش است ، دوباره پس می زند. چه چیز دیگری پیشنهاد می کند؟ که بیگانگان هنوز زنده هستند ، یا فقط برنامه آنها است؟ هدف دستگاه آنها چیست؟ سفر فضایی واقعی ، یا تجربه ای که با قهرمان “2001” تجربه ای شباهت ندارد ، که خود را در محیطی می یابد که ظاهراً با اطلاعاتی در ذهن خودش ایجاد شده است؟ او از بیگانگان با هر کاربردی چه می آموزد؟ چه چیزی می تواند آموزش داده شود؟

بهترین سریال های خارجی

جودی فاستر کاندیدای ایده آل ایفای نقش الی آروای است. هوشمند ، تا حدی ، او توضیح می دهد که هدف علم کشف حقیقت است ، هر کجا که باشد. این همان جایی است که دانشمندان با خلاقیت ها مخالف هستند ، آنها معتقدند که آنها از قبل حقیقت را می دانند و هدف از علم یافتن حقیقتی است که می دانند. شما می توانید ببینید که چگونه این امر می تواند برخی از ناراحتی ها را در مورد تحقیقات خالص ایجاد کند. خطر این است که شما می توانید چیزی را پیدا کنید که نمی خواهید بدانید.

شخصیت متیو مک کاناهی انسانی خوب و صمیمی است ، اما من توانایی او را برای حضور در همه جا گیج کردم. فقط به این دلیل که او کتابهایی در زمینه علم و دین نوشته است ، چرا به طرز مرموزی به هر جلسه سطح عالی دعوت می شود و اینقدر تحت تأثیر قرار می گیرد؟ یکی دیگر از شخصیتهای مسئله دار جوزف (جیک بوزی) است که به عنوان یک بشارت دهنده از همه بالاتر است و با کنجکاوی نسبت به اقدامات امنیتی معمول مصونیت دارد.

نقطه قوت “مخاطب” در نحوه درگیر شدن با موضوعاتی است که امروزه مرتبط هستند و هنوز هم فقط به ندرت در فیلم ها مورد بحث قرار می گیرند. مخالفت با تحقیقات سلولهای بنیادی را در نظر بگیرید ، که به تعبیری “تحقیق محض” است. سیاستمداران را در نظر بگیرید که جدایی کلیسا و دولت را تحقیر می کنند. وقتی کنگره از الی س ifال کرد که آیا به خدا اعتقاد دارد ، پاسخ صحیح داده می شد ، “این کار شما نیست”. این می تواند پاسخ صحیح هر آمریکایی باشد ، مهم نیست که آنها به خدا ایمان آورده اند یا نه.

فیلم گرمای بدن
بیشتر بخوانید

بهترین فیلم های درام تاریخ سینما

پایان مقاله نقد فیلم Contact

نقد فیلم Contact به قلم راجر ایبرت

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.