صفحه اصلی > سینما : فیلم 12 مرد خشمگین
ads

فیلم 12 مرد خشمگین

فیلم 12 مرد خشمگین

معرفی و نقد فیلم 12 مرد خشمگین

فیلم 12 مرد خشمگین :  ” از نظر فرم ، ” فیلم 12 مرد خشمگین ” یک درام در سالن دادگاه است. در واقع ، این یک دوره سقوط در آن قسمت از قانون اساسی است که به متهمان نوید دادرسی منصفانه و فرض برائت را می دهد. این یک نوع سادگی آشکار دارد: به غیر از یک تنظیم کوتاه و یک نتیجه گیری خلاصه ، کل فیلم 12 مرد خشمگین در یک اتاق کوچک هیئت منصفه شهر نیویورک ، در “گرمترین روز سال” اتفاق می افتد ، در حالی که 12 مرد درباره سرنوشت یک متهم جوان متهم به قتل پدرش در حال تصمیم گیری هستند.

فیلم 12 مرد خشمگین هیچ چیزی از خود محاکمه را به ما نشان نمی دهد ، مگر اینکه اتهام قاضی ، تقریباً خسته کننده ، به هیئت منصفه وارد شود. لحن صدای او حکم یک نتیجه گیری قبلی را دارد. ما نه دادستان و نه وکیل مدافع می شنویم و از شواهد فقط دست دوم مطلع می شویم ، زیرا هیئت منصفه بحث می کنند.

بیشتر بخوانید :فیلم جریان اصلی

داستان فیلم 12 مرد خشمگین

اکثر فیلم های سالن دادگاه ضروری می دانند که با صدور حکمی صریح به پایان برسد. اما ” فیلم 12 مرد خشمگین ” هرگز بی گناهی یا مجرم بودن متهم را بیان نمی کند. این در مورد این است که آیا هیئت منصفه نسبت به گناه وی شک منطقی دارد یا خیر.

اصل تردید معقول ، اعتقاد به بی گناهی یک متهم تا اثبات جرم وی ، یکی از روشن ترین عناصر قانون اساسی ما است ، اگرچه بسیاری از آمریکایی ها در پذیرش آن مشکل داشته اند. “این یک پرونده باز و بسته است” ، هیئت منصفه شماره 3 (لی جی کاب) را به محض اینکه هیئت منصفه برای اولین بار در اتاق کوچک کلاستروفوبیک خود جمع می کند ، می زند.

وقتی اولین رأی گیری انجام می شود ، 10 نفر از اعضای هیئت منصفه وی موافقت می کنند و فقط یک رأی گیری وجود دارد – داور شماره 8 (هنری فوندا).

فیلم 12 مرد خشمگین است که تنش ناشی از تضاد شخصیت ، گفتگو و زبان بدن است ، نه عمل. جایی که متهم فقط در یک شلیک کوتاه خلاصه شده است. که در آن منطق ، احساسات و تعصب برای کنترل این زمینه مبارزه می کنند. این یک شاهکار رئالیسم تلطیف شده است – سبکی که در راه عکاسی و ویرایش نظرات روی استخوان های خالی محتوا ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید :فیلم زیستن

” فیلم 12 مرد خشمگین ” لاغر و متوسط ​​بود که در سال 1957 منتشر شد ، زمانی که تکنیکالور و تولیدات سرسبز رایج بود. نظرات وجدانی و انتشار در مجله Life را به همراه داشت ، اما در گیشه ناامید کننده بود. با گذشت سالها ، این حوزه انتخابیه ای پیدا کرده است و در نظرسنجی پایگاه داده فیلم های اینترنتی 2002 در بین بهترین فیلم های تمام دوران در رتبه 23 قرار گرفت.

فیلم رودخانه سرخ
بیشتر بخوانید

این داستان بر اساس یک نمایش تلویزیونی توسط رجینالد رز ساخته شده است که بعدا توسط سیدنی لومت ساخته شد و رز و هنری فوندا به عنوان تهیه کننده مشترک بازی کردند و پول شخصی خود را برای تأمین مالی آن تهیه کردند.

این اولین ویژگی لومت بود ، اگرچه او در درام تلویزیونی بسیار باتجربه بود و فیلمبرداری توسط پیشکسوت بوریس کافمن بود که اعتبار وی (“در کنار آب” ، “سفر روز طولانی به شب”) مهارتی برای تشدید تنش در مبادلات گفتگو

بیشتر بخوانید :فیلم خاطرات یک کشیش

بازیگران فیلم 12 مرد خشمگین

بازیگران فقط یک ستاره به نام فوندا را شامل می شدند ، اما 11 بازیگر دیگر از جمله مارتین بالسام ، لی جی کاب ، ای. جی مارشال ، جک کلوگمن ، جک واردن ، اد بگلی و رابرت وب از بهترین کسانی بودند که در آن زمان در نیویورک کار می کردند. سیگار می کشند ، عرق می کنند ، قسم می خورند ، پراکنده می شوند ، ساق پا می شوند ، عصبانی می شوند.

در طول فقط 95 دقیقه (بعضی اوقات احساس می شود که فیلم در زمان واقعی فیلمبرداری شده است) ، اعضای هیئت منصفه همه بر اساس شخصیت ، سابقه ، مشاغل ، تعصبات و گرایش های عاطفی آنها تعریف می شوند. بحث درباره شواهد کاملاً کامل است ، به طوری که احساس می کنیم به اندازه هیئت منصفه می دانیم ، خصوصاً پیرمردی که می گوید قتل را شنیده و متهم را در حال فرار می بیند ، و بانوی آن طرف خیابان که می گوید این اتفاق را از پنجره های قطار L متحرک.

ما سلاح قتل ، یک چاقوی تیغه ای سوئیچ را می بینیم و هیئت منصفه را در مورد زاویه زخم چاقو بحث می کنیم. ما می بینیم که فوندا از تکان دادن قدم زدن پیرمرد ، یک قربانی سکته مغزی تقلید می کند تا ببینیم آیا او می توانست به موقع برای دیدن قاتل در حال فرار به در برسد. در ابتکار خود ، در نحوه تعادل بخشی از شواهدی در برابر دلیل دیگر که متناقض به نظر می رسد ، ” فیلم 12 مرد خشمگین ” به اندازه خلاصه داستان های مهیج آگاتا کریستی دقیق است.

بیشتر بخوانید :فیلم جیب‌ بر

نقد فیلم 12 مرد خشمگین

اما مسئله حل جرم نیست. این در مورد فرستادن یک مرد جوان برای مرگ است. فیلم 12 مرد خشمگین با توجه به افشاگری های اخیر که بسیاری از محکومیت های Death Row براساس شواهد آلوده ساخته شده ، به موقع است. شخصیت فوندا می گوید: “ما در اینجا درباره زندگی کسی صحبت می کنیم.” “ما نمی توانیم در عرض پنج دقیقه تصمیم بگیریم. فرض کنیم اشتباه می کنیم؟”

نقد فیلم Adam Project
بیشتر بخوانید

وقتی متهم او را نگاه می کنیم ، “قومی” به نظر می رسد اما گروه خاصی ندارد. او می تواند ایتالیایی ، ترکی ، هندی ، یهودی ، عربی ، مکزیکی باشد. چشمانش با سیاهی حلقه زده است و به نظر می رسد خسته و ترسیده است. در اتاق هیئت منصفه ، برخی از اعضای هیأت منصفه به “این افراد” حجاب دارند.

سرانجام هیئت منصفه شماره 10 (اد بگلی) یک نژادپرستی را شروع می کند (“شما می دانید این افراد چگونه دروغ می گویند. این در آنها متولد شده است. آنها نمی دانند حقیقت چیست؟ و بگذارید به شما بگویم که آنها به هیچ چیز واقعی نیاز ندارند دلیل بزرگی برای کشتن کسی ، یا … “) همانطور که ادامه می دهد ، یکی از اعضای هیئت منصفه یکی پس از دیگری از میز هیئت منصفه بلند می شود و دور می شود ، و پشت خود را می چرخاند.

حتی کسانی که فکر می کنند متهم مقصر است نمی توانند بنشینند و به تعصب بیگلی گوش دهند. صحنه یکی از قدرتمندترین صحنه های فیلم است.

رأی گیری که از 11 به 1 آغاز می شود ، به تدریج تغییر مکان می یابد. اگرچه این فیلم به وضوح به نفع موقعیت فوندا است ، اما همه کسانی که “مقصر” رأی داده اند منفی نشان داده نمی شوند. یکی از شخصیت های اصلی ، هیئت منصفه شماره 4 (E. G. Marshall) است ، یک کارگزار سهام با عینک بدون حاشیه ، که به منطق ناب بستگی دارد و سعی می کند به طور کلی از احساسات جلوگیری کند. یک هیئت منصفه شماره 7 دیگر (جک واردن) ، که بلیط یک بازی بیس بال را دارد ، بی تاب می شود و رای خود را تغییر می دهد فقط برای عجله در امور.

بیشتر بخوانید :مستند معلم اختاپوس من

هیئت منصفه شماره 11 (جورج واسکووچ) ، مهاجر که با لهجه صحبت می کند ، از او انتقاد می کند: “چه کسی به شما می گوید شما حق دارید با زندگی یک مرد اینگونه بازی کنید؟” پیش از این ، شماره 11 به عنوان یک خارجی مورد حمله قرار گرفت: “آنها می آیند و در کمترین زمان به ما می گویند که چگونه نمایش را اجرا کنیم.”

28 فیلم برتر در حال حاضر Netflix
بیشتر بخوانید

استراتژی بصری فیلم توسط لومت در ساخت فیلم ها ، یکی از باهوش ترین و آموزنده ترین کتاب هایی است که در مورد سینما نوشته شده است. در برنامه ریزی فیلم ، او می گوید ، “طرح لنز” برایش پیش آمد: برای كوچكتر نشان دادن فضای اتاق با ادامه داستان ، او به تدریج به لنزهایی با فاصله كانونی بیشتر تبدیل شد ، به طوری كه به نظر می رسید زمینه ها در شخصیت ها بسته می شد.

“علاوه بر این ،” او می نویسد ، “من یک سوم فیلم را بالاتر از سطح چشم ، یک سوم سوم را در سطح چشم و یک سوم آخر را از زیر سطح چشم شلیک کردم. به این ترتیب ، در انتهای آن سقف شروع به ظاهر شدن می کند. نه تنها دیوارها بسته می شدند ، بلکه سقف نیز بسته شده بود.

احساس افزایش انفجار هراسی چیزهای زیادی برای بالا بردن تنش قسمت آخر فیلم 12 مرد خشمگین ایجاد کرد. ” وی مشاهده می کند که در آخرین عکس فیلم 12 مرد خشمگین ، او از یک لنز زاویه باز استفاده کرده است “تا در نهایت نفس بکشیم.”

فیلم 12 مرد خشمگین مانند یک کتاب درسی برای کارگردانانی علاقه مند است که گزینه های لنز بر روحیه تأثیر می گذارد. لومت با پایین آوردن تدریجی دوربین خود ، اصل دیگری از ترکیب را نشان می دهد: دوربین بالاتر تمایل به سلطه دارد ، دوربین پایین تر تمایل به سلطه دارد. با شروع فیلم ، شخصیت ها را از پایین نگاه می کنیم و زاویه نشان می دهد که می توان آنها را درک و تسلط یافت.

در پایان ، آنها بیش از ما ظاهر می شوند ، و ما احساس غرق شدن در اثر نیروی اشتیاق آنها می کنیم. لومت به ندرت ، اما به طور م usesثر از نمای نزدیک استفاده می کند: به طور خاص یک مرد – هیئت منصفه شماره 9 (جوزف سوئنی ، پیرترین مرد هیئت منصفه) – اغلب به صورت فول فریم دیده می شود ، زیرا راهی برای برش تا نقطه مهم دارد. و بیان بدیهیات بعد از آنکه از سایرین دور شد.

از نظر سیدنی لومت ، متولد 1924 ، ” فیلم 12 مرد خشمگین ” آغاز کار سینمایی بود که اغلب به دنبال موضوعات بحث برانگیز بود. این عناوین را از میان 43 فیلم او در نظر بگیرید: “گروگذار” (هولوکاست) ، “Fail-Safe” (جنگ اتفاقی هسته ای) ، “Serpico” (فساد پلیس) ، “بعد از ظهر روز سگ” (همجنسگرایی) ،

بیشتر بخوانید : بهترین کتاب های ادبیات هند

“شبکه” ( زوال اخبار تلویزیون) ، “حکم” (اعتیاد به الکل و سورفتار) ، “دانیل” (پسری که به خاطر گناهان والدینش مجازات شد) ، “در حال خالی دویدن” (فراریان رادیکال) و “مراقبت های ویژه” (مراقبت های بهداشتی) ) همچنین کمدی ها و یک نمایش موزیکال (“جادوگر”) وجود دارد. اگر لومت در میان مشهورترین کارگردانان آمریکایی نباشد ، این فقط به این دلیل است که دامنه وسیعی دارد و نمی توان او را طبقه بندی کرد. تعداد کمی از فیلمسازان به طور مداوم به هوش مخاطب احترام گذاشته اند.

نقد فیلم لانسکی | lansky 2021
بیشتر بخوانید

پایان مقاله معرفی و نقد فیلم 12 مرد خشمگین

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.