صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر : بیوگرافی پدر بمب اتم جی رابرت اوپنهایمر
ads

بیوگرافی پدر بمب اتم جی رابرت اوپنهایمر

جی رابرت اوپنهایمر

فیزیکدان J. Robert Oppenheimer اغلب به دلیل رهبری پروژه منهتن، برنامه ای که اولین سلاح هسته ای را در طول جنگ جهانی دوم توسعه داد، “پدر بمب اتمی” نامیده می شود.

آخرین خبر: فیلم ‘اوپنهایمر

فیلمساز کریستوفر نولان فیلم جدید اوپنهایمر را کارگردانی کرد که به بررسی زندگی فیزیکدان مشهور و نقش او در ساخت بمب اتمی از طریق پروژه منهتن می‌پردازد. کیلیان مورفی نقش جی رابرت اوپنهایمر را در این فیلم به تصویر می کشد که اکنون در سینماها اکران می شود.

جی رابرت اوپنهایمر که بود؟

فیزیکدان J. Robert Oppenheimer به عنوان مدیر آزمایشگاه Los Alamos در طول توسعه بمب اتمی خدمت کرد. پس از تهاجم آلمان نازی به لهستان در سال 1939، اوپنهایمر برای اداره آزمایشگاهی برای اجرای پروژه منهتن انتخاب شد، برنامه ای که اولین سلاح هسته ای را در طول جنگ جهانی دوم توسعه داد.

وی پس از استعفا از سمت خود در سال 1945، رئیس کمیته عمومی مشورتی کمیسیون انرژی اتمی شد. قبل از ترور جان اف کندی در سال 1963، رئیس جمهور اعلام کرد که اوپنهایمر به خاطر دستاوردهایش در فیزیک جایزه انریکو فرمی را دریافت خواهد کرد. این جایزه توسط رئیس جمهور لیندون بی جانسون در دسامبر همان سال به او اهدا شد. “پدر بمب اتمی” در سال 1967 بر اثر سرطان در سن 62 سالگی درگذشت.

دوران اولیه، تحصیلات و دوره های استادی

جولیوس رابرت اوپنهایمر در 22 آوریل 1904 در شهر نیویورک متولد شد. والدین یهودی آلمانی او یولیوس اوپنهایمر، واردکننده ثروتمند پارچه و الا (با نام خانوادگی فریدمن)، نقاش بودند. هر دو مهاجر بودند.

پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه هاروارد، اوپنهایمر با کشتی به انگلستان رفت و در دانشگاه کمبریج ثبت نام کرد و در آنجا تحقیقات اتمی خود را در آزمایشگاه کاوندیش در سال 1925 آغاز کرد. که من بیشتر از دوستان به فیزیک نیاز دارم.”

جی رابرت اوپنهایمر

جی رابرت اوپنهایمر

به گفته پرومتئوس آمریکایی: پیروزی و تراژدی جی رابرت اوپنهایمر نوشته کای برد و مارتین جی شروین، اوپنهایمر در کمبریج بدبخت بود و کار آزمایشگاهی را بی‌علاقه می‌دانست و فیزیک نظری را به تجربی ترجیح می‌داد.

جی رابرت اوپنهایمر چنان رابطه ضعیفی با معلم کمبریج خود، پاتریک بلکت داشت که به گفته جی رابرت اوپنهایمر: یک زندگی از آبراهام پیس و رابرت پی کریس، اوپنهایمر در یک لحظه سیبی پر از مواد شیمیایی مضر را روی میز بلکت گذاشت. بلکت آسیبی ندید و اوپنهایمر فقط با دخالت والدینش از تنبیه اجتناب کرد.

زندگینامه تام کروز | زندگی شخصی و لیست آثار
بیشتر بخوانید

در سال 1926، او با مکس بورن در دانشگاه گوتینگن همکاری کرد و در آنجا با تعدادی از فیزیکدانان برجسته از جمله نیلز بور آشنا شد. او دکترای خود را در گوتینگن دریافت کرد و در عین حال آنچه را که به تقریب بورن-اپنهایمر معروف شد، توسعه داد که سهم مهمی در نظریه مولکولی کوانتومی بود.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی کیلین مورفی

جی رابرت اوپنهایمر در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی و مؤسسه فناوری کالیفرنیا سمت تدریس داشت و تحقیقات مهمی در این زمینه‌ها در نجوم نظری، فیزیک هسته‌ای، الکترودینامیک کوانتومی و موارد دیگر انجام داد. فیلم و تلویزیون از سال 1930 توسط A. Bowdoin Van Riper.

پروژه منهتن

جی رابرت اوپنهایمر در دهه 1930 از نظر سیاسی فعال شد و با آلبرت اینشتین و لئو زیلارد به توافق رسید که نازی ها می توانند سلاح هسته ای تولید کنند. پس از تهاجم آلمان نازی به لهستان در سال 1939، اوپنهایمر برای اداره آزمایشگاهی برای اجرای پروژه منهتن، آزمایشی ارتش ایالات متحده با هدف مهار انرژی اتمی برای اهداف نظامی انتخاب شد.

انتخاب اوپنهایمر به دلیل سیاست جناح چپ، فقدان تجربه رهبری و این واقعیت که او هرگز جایزه نوبل را دریافت نکرده بود، عده ای را شگفت زده کرد. با این حال، سرتیپ لزلی آر. گرووز جونیور، مدیر پروژه منهتن، احساس می کرد که اوپنهایمر “جاه طلبی بیش از حد” دارد که می تواند به خوبی در این موقعیت به او خدمت کند.

جی رابرت اوپنهایمر

جی رابرت اوپنهایمر

جی رابرت اوپنهایمر پایان علمی پروژه منهتن را در لوس آلاموس، نیومکزیکو در سال 1942 رهبری کرد. این پروژه که تا سال 1945 از چند صد نفر به بیش از 6000 نفر افزایش یافت، توسط دانشمندان بسیاری که از رژیم های فاشیستی در اروپا فرار کرده بودند، پر شد.

به قول پرومتئوس آمریکایی ماموریت آنها اکتشاف یک فرآیند شکافت مستند جدید شامل اورانیوم 235 بود که امیدوار بودند قبل از اینکه آدولف هیتلر بتواند بمب هسته ای بسازد، با آن بمب هسته ای بسازند. این پروژه در ابتدا توسط دولت ایالات متحده 6000 دلار تخصیص داده شد، اما زمانی که کار در سال 1945 به اوج رسید، بودجه به 2 میلیارد دلار افزایش یافت.

کار جی رابرت اوپنهایمر و دانشمندان همکارش منجر به اولین انفجار هسته‌ای جهان در صحرای جورنادا دل موئرتو در نیومکزیکو در 16 ژوئیه 1945 شد. نام رمز “ترینیتی” با الهام از شعری از جان دان به این انفجار داده شد.

بیوگرافی میشل فوکو
بیشتر بخوانید

جی رابرت اوپنهایمر در حالی که شاهد انفجار بود، آیه‌ای از باگاواد گیتا را به یاد آورد که می‌گوید: «اگر درخشش هزاران خورشید به یکباره به آسمان بپرد، مانند شکوه و جلال شخص قدرتمند خواهد بود.»

بیش از هزار خورشید: تاریخ شخصی دانشمندان اتمی اثر رابرت جونگک. مشهورتر از آن، او بعداً گفت که در مورد آیه دیگری بهاگاواد گیتا نیز تأمل کرده است: “من به مرگ تبدیل شدم، ویرانگر جهان ها.”

جی رابرت اوپنهایمر در ابتدا از بمب اتمی خرسند بود و فیزیکدان ایزیدور رابی در مورد او گفت: «من هرگز راه رفتن او را فراموش نخواهم کرد. من هرگز نحوه پیاده شدن او از ماشین را فراموش نمی کنم. راه رفتنش مثل ظهر بالا بود… این نوع رکاب. طبق گفته رابرت اوپنهایمر: زندگی درون مرکز توسط ری مونک، او این کار را انجام داده بود.

بیشتر بخوانید: زندگینامه نیکلاس کیج

اما احساس سرخوشی اوپنهایمر پس از ترینیتی و بمباران هیروشیما سه هفته بعد، پس از بمباران ناکازاکی تغییر کرد، که او از منظر نظامی غیرضروری یافت. اوپنهایمر در جریان دیدار با هری ترومن در کاخ سفید مدعی شد که «دست‌هایش خون است»، این اظهار نظر رئیس‌جمهور را خشمگین کرد.

اگرچه بمباران هیروشیما و ناکازاکی عملاً به جنگ جهانی دوم پایان داد، اما ویرانی این سلاح ها جی رابرت اوپنهایمر را بر آن داشت تا علیه توسعه بیشتر آن استدلال کند و او در همان سال از سمت خود استعفا داد. در نهایت، کار او برای پروژه منهتن، لقب ماندگار “پدر بمب اتمی” را برای او به ارمغان آورد.

زندگی پس از بمب اتمی

پروژه منهتن تا پس از بمباران هیروشیما و ناکازاکی، زمانی که اوپنهایمر به یک نام آشنا تبدیل شد، کاملاً محرمانه بود. او به موسسه فناوری کالیفرنیا بازگشت اما متوجه شد که دیگر تمایل چندانی به هر یک از آنها ندارد. او سپس رئیس کمیته عمومی مشورتی کمیسیون انرژی اتمی (AEC) شد.

اولین آزمایش بمب اتمی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1949 زودتر از آنچه آمریکایی ها انتظار داشتند انجام شد و فشار بر ایالات متحده برای توسعه بمب هیدروژنی قوی تر را افزایش داد، اما به گفته پرومتئوس آمریکایی، اوپنهایمر به دلایل عملی و قومی با این امر مخالفت کرد. ترومن، با این حال، تصمیم گرفت به هر حال توسعه سلاح را ادامه دهد.

بیوگرافی جرمی آلن وایت
بیشتر بخوانید

جی رابرت اوپنهایمر

جی رابرت اوپنهایمر

مخالفت تکان دهنده جی رابرت اوپنهایمر با بمب منجر به اتهاماتی شد که او از حامیان کمونیست است. در سال 1954، AEC یک جلسه استماع امنیتی در مورد اوپنهایمر برگزار کرد که طی آن او از تحقیقات مخفی هسته ای تعلیق شد و مجوز امنیتی او سلب شد. این یک تحقیر شخصی و حرفه ای برای اوپنهایمر بود و عملاً به نقش او در دولت و سیاست پایان داد.

با این حال، شهرت او تا حدی در سال 1963 بازسازی شد، زمانی که رئیس جمهور جان اف کندی اعلام کرد که اوپنهایمر جایزه انریکو فرمی را دریافت خواهد کرد، به گفته جی رابرت اوپنهایمر و قرن آمریکایی اثر دیوید کسیدی. پس از ترور کندی، رئیس جمهور لیندون بی. جانسون در دسامبر همان سال جایزه را به اوپنهایمر اهدا کرد.

جی رابرت اوپنهایمر در سالهای آخر عمرش به حمایت از کنترل بین المللی انرژی اتمی ادامه داد.

رابطه با ژان تاتلاک

جی رابرت اوپنهایمر به خاطر رابطه عاشقانه اش با ژان تاتلاک، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، شهرت داشت، در حالی که اوپنهایمر یک استاد جوان فیزیک در آنجا بود. تاتلاک با معرفی اوپنهایمر با سیاست کمونیستی رادیکال شناخته می‌شود، چیزی که بعدها در زندگی حرفه‌ای‌اش او را آزار داد. اگرچه اوپنهایمر به شدت نسبت به تاتلاک احساس می‌کرد و طبق گزارش‌ها دو بار از او خواستگاری کرد، قبل از پیوستن اوپنهایمر به پروژه منهتن، از هم جدا شدند و تاتلاک در ژانویه 1944 در اثر خودکشی درگذشت.

همسر و فرزندان

در سال 1939، جی رابرت اوپنهایمر  با کاترین «کیتی» پوئنینگ، دانشجوی برکلی که روابط کمونیستی نیز داشت، ملاقات کرد. این دو در سال 1940 ازدواج کردند و صاحب دو فرزند شدند: پیتر که در سال 1941 به دنیا آمد و کاترین “تونی” که در سال 1944 به دنیا آمد.

بیشتر بخوانید: زندگینامه و بیوگرافی کریستیانو رونالدو | زندگی شخصی و حرفه ای

به گفته پرومتئوس آمریکایی، کیتی که به عنوان یک زیست شناس و گیاه شناس کار می کرد، پس از اینکه همسرش برای بازی در پروژه منهتن به شهرت رسید، الکلی شد. کیتی در سال 1972 سال پس از مرگ خود اوپنهایمر بر اثر آمبولی درگذشت.

بیوگرافی وودرو ویلسون
بیشتر بخوانید

مرگ

جی رابرت اوپنهایمر یک سیگاری زنجیره ای در 18 فوریه 1967 بر اثر سرطان گلو در پرینستون نیوجرسی درگذشت.

در دسامبر 2022، 55 سال پس از مرگ اوپنهایمر، جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی ایالات متحده، تصمیم سال 1954 مبنی بر لغو مجوز امنیت ملی او را باطل کرد.

اوپنهایمر در فیلم و تلویزیون

جی رابرت اوپنهایمر  در چندین فیلم، نمایشنامه و دیگر آثار رسانه ای به تصویر کشیده شده است. یک سریال تلویزیونی بی بی سی جی رابرت اوپنهایمر در سال 1980 با بازی سم واترستون در نقش فیزیکدان مشهور منتشر شد.

برنده سه جایزه تلویزیونی بفتا شد. در آن سال همچنین شاهد انتشار فیلم The Day After Trinity، مستندی درباره اوپنهایمر و توسعه بمب اتمی بودیم. این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین مستند بلند شد و برنده جایزه Peabody شد.

دوایت شولتز نقش اوپنهایمر را در فیلم مرد چاق و پسر کوچولو (1989) ایفا کرد، و دیوید استراتایرن نقش او را در فیلم تلویزیونی روز اول بازی کرد که در سال 1989 نیز اکران شد. فیلمساز کریستوفر نولان فیلم اوپنهایمر محصول 2023 را کارگردانی می‌کند که در آن کیلیان مورفی نقش فیزیکدان مشهور را بازی می‌کند.

جی رابرت اوپنهایمر

جی رابرت اوپنهایمر

نقل قول ها

من به مرگ تبدیل شدم، ویرانگر دنیاها.

اگر تابش هزار خورشید به یکباره به آسمان بپرد، مانند شکوه آن بزرگ است.

آقای رئیس، احساس می کنم دستانم خون است.

حقایق کلی

نام کامل: جولیوس رابرت اوپنهایمر
متولد: 22 آوریل 1904
درگذشت: 18 فوریه 1967
محل تولد: نیویورک، نیویورک
همسر: کاترین “کیتی” اوپنهایمر (1940-1967)
بچه ها: پیتر و کاترین
علامت نجومی: ثور

دیدگاهتان را بنویسید

پنج × 3 =