صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر : بیوگرافی لی هاروی اسوالد
ads

بیوگرافی لی هاروی اسوالد

لی هاروی اسوالد

لی هاروی اسوالد یک تفنگدار سابق نیروی دریایی ایالات متحده بود که متهم به قتل رئیس جمهور جان اف کندی بود. زمانی که اسوالد در بازداشت پلیس بود، توسط جک روبی به قتل رسید.

لی هاروی اسوالد که بود؟

لی هاروی اسوالد که اصالتاً اهل نیواورلئان بود، به تفنگداران دریایی ایالات متحده پیوست و بعداً برای مدتی به اتحاد جماهیر شوروی فرار کرد. او با خانواده اش به آمریکا بازگشت و در نهایت به سلاح گرم دست یافت.

گفته می شود اسوالد رئیس جمهور جان را ترور کرد. اف کندی در 22 نوامبر 1963 در دالاس. در حالی که دو روز بعد اسوالد به زندان شهرستان منتقل شد، توسط جک روبی کشته شد. او 24 ساله بود.

اوایل زندگی

لی هاروی اسوالد در 18 اکتبر 1939 در نیواورلئان از خانواده مارگریت و رابرت اسوالد پدر به دنیا آمد که دو ماه قبل از تولد اسوالد بر اثر حمله قلبی درگذشت. پس از مرگ شوهرش، مارگریت اسوالد و دو برادر بزرگترش را برای زندگی در یتیم خانه فرستاد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی جان اف کندی

مارگریت که برای چند سال دوباره ازدواج کرد، سرانجام با فرزندانش به برانکس در شهر نیویورک نقل مکان کرد. اسوالد جوان در حالی که مادرش در شیفت های طولانی کار می کرد، اغلب به حال خود رها می شد و وقت خود را در کتابخانه می گذراند و در عین حال از کلاس های کلاس هشتم خود عادت به قلاب بازی کردن داشت.

در نهایت او را بردند و در یک بازداشتگاه قرار دادند، جایی که مددکار اجتماعی او را از نظر عاطفی بی‌تفاوت توصیف کرد و «احساس بچه‌ای را که هیچ‌کس به او نمی‌لرزید» ایجاد کرد.

لی هاروی اسوالد

لی هاروی اسوالد

خدمات دریایی و انتقال به اتحاد جماهیر شوروی

مارگریت و اسوالد در نهایت به نیواورلئان بازگشتند، جایی که اسوالد به توسعه علاقه خود به ادبیات سوسیالیستی ادامه داد که خواندن آن را در نیویورک آغاز کرده بود. در سال 1956 به تفنگداران دریایی ایالات متحده پیوست. او تیراندازی بهتر از حد متوسط بود اما دو بار در سال 1958 به دلیل داشتن سلاح غیرقانونی و رفتار خشونت آمیز به دادگاه نظامی محاکمه شد.

اسوالد سال بعد خدمت سربازی خود را به پایان رساند و سفری به مسکو ترتیب داد و در آنجا به مقامات روسیه اطلاع داد که می خواهد به اتحاد جماهیر شوروی برود.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی جیمی کارتر

پس از مدتی بحث و جدل توسط ماموران دولتی در مورد نقش احتمالی اسوالد به عنوان جاسوس، به او اجازه داده شد در شهر مینسک بماند، جایی که توسط KGB از نزدیک تحت نظر بود.

بیوگرافی آشپز مشهور گوردون رمزی
بیشتر بخوانید

اسوالد در آوریل 1961 با مارینا پروساکوا ازدواج کرد. اسوالد که از کیفیت زندگی در اتحاد جماهیر شوروی ناراضی بود، در ژوئن 1962 به ایالات متحده بازگشت و همسر و دختر تازه متولد شده خود را با خود آورد.

بازگشت رفتار رادیکال به آمریکا

خانواده در دالاس اقامت گزیدند و اسوالد نام مستعار الک جی. هیدل را بر عهده گرفت. در همین زمان، علاقه اسوالد به کمونیسم به حمایت از کوبا تبدیل شد. در اوایل سال 1963، او یک تفنگ دستی 0.38 را از طریق پست سفارش داد و بعداً یک تفنگ به دست آورد.

لی هاروی اسوالد

لی هاروی اسوالد

او از مارینا خواست که از او با اسلحه ها عکس بگیرد – سندی که بعداً به عنوان مدرک جنایی مورد استفاده قرار گرفت، زیرا تفنگ اسوالد در نهایت به عنوان سلاح گرم مورد استفاده برای قتل رئیس جمهور جان اف کندی شناسایی شد.

در آوریل 1963، ظاهراً اسوالد سعی کرد به ژنرال دست راستی سابق ادوین واکر از پنجره خانه اش شلیک کند، اما موفق نشد. پس از بازگشت به نیواورلئان برای مدت کوتاهی، در سپتامبر 1963، اسوالد سفری به مکزیکو سیتی داشت و در آنجا تلاش کرد تا به کوبا و اتحاد جماهیر شوروی راه بیابد.

اسوالد سپس به ایالت ها بازگشت و در آنجا شغلی در انبار کتاب مدرسه تگزاس در دالاس پیدا کرد. خانواده او نزد یکی از دوستانش در حومه نزدیکی ماندند و مارینا دختر دومی را در اکتبر سال جاری به دنیا آورد.

ترور جان اف کندی

در بعدازظهر 22 نوامبر 1963 – در حوالی زمان نزدیک شدن به موتورسیکلت پرزیدنت جان اف کندی از دالاس – اسوالد در طبقه ششم ساختمان کاری خود در حالی که یک تفنگ در دست داشت دیده شد.

در ساعت 12:30 سه گلوله شلیک شد که گلوله دوم و سوم به JFK برخورد کرد. جان بی کانالی فرماندار تگزاس نیز مورد اصابت قرار گرفت و زخمی شد. رئیس جمهور اندکی پس از حمله در سن 46 سالگی در بیمارستان پارکلند مموریال درگذشت.

لی هاروی اسوالد در حال ترک صحنه تیراندازی دیده شد و بعداً در فاصله ای دور با افسر پلیس جی. اسوالد بعداً توسط پلیس در تئاتر تگزاس، واقع در حومه دالاس اوک کلیف، پیدا و دستگیر شد. طی دو روز بعد، او محاکمه، بازجویی و در ترکیب قرار گرفت.

بیوگرافی رهبر ارتش سرخ و اتحاد جماهیر شوروی جوزف استالین
بیشتر بخوانید

مرگ

لی هاروی اسوالد هرگز برای جنایات ادعایی خود محاکمه ای ندید. در 24 نوامبر 1963، در حالی که این جوان 24 ساله به زندان شهرستان منتقل می شد، اسوالد توسط جک روبی، مالک باشگاه با وابستگی های اوباش مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

روبی اظهار داشت که او به دلیل خشم نسبت به ترور کندی عمل کرده است. همچنین تئوری هایی وجود دارد مبنی بر اینکه اقدامات روبی ممکن است بخشی از یک وب بزرگتر بوده باشد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی فیلسوف تاریخی چین کنفوسیوس

در طول سال ها، مسئله توطئه ها به دنبال پرونده اسوالد ادامه داشته است. کمیسیون وارن در سال 1964 اعلام کرد که هیچ مدرکی دال بر توطئه پیدا نشده است.

با این حال، تحقیقاتی که توسط کمیته ترور مجلس نمایندگان در سال 1979 آغاز شد، در نهایت نشان داد که تیرانداز دیگری ممکن است در این ترور دست داشته باشد. بحث ها و گمانه زنی های فراوان – از جمله اینکه اسوالد در آخرین اقامتش در نیواورلئان با چه کسی ملاقات کرد – تا به امروز ادامه دارد.

لی هاروی اسوالد

لی هاروی اسوالد

حقایق کلی

نام کامل: لی هاروی اسوالد
متولد: 18 اکتبر 1939
درگذشت: 24 نوامبر 1964
محل تولد: نیواورلئان، لوئیزیانا
همسر: مارینا پروساکوا
فرزندان: 2 دختر
علامت نجومی: ترازو

دیدگاهتان را بنویسید

پانزده + هفده =