صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر : بیوگرافی تئودور روزولت
ads

بیوگرافی تئودور روزولت

تئودور روزولت

تئودور روزولت، فرماندار نیویورک که بیست و ششمین رئیس جمهور ایالات متحده شد، به خاطر سیاست خارجی، اصلاحات شرکتی و حفظ محیط زیست به یاد می‌آید.

تئودور روزولت که بود؟

تئودور روزولت پیش از اینکه معاون رئیس جمهور آمریکا شود، فرماندار نیویورک بود. روزولت در سن 42 سالگی جوانترین مردی بود که پس از ترور رئیس جمهور ویلیام مک کینلی در سال 1901، ریاست جمهوری ایالات متحده را بر عهده گرفت. او در سال 1904 برای دومین بار برنده شد. روزولت که به خاطر سیاست های ضد انحصاری و حفاظت از محیط زیست شهرت داشت، جایزه صلح نوبل را برای کارهای خود دریافت کرد. نقشی در پایان دادن به جنگ روسیه و ژاپن.

اوایل زندگی

تئودور روزولت در 27 اکتبر 1858 در شهر نیویورک در خانواده تئودور “تو” روزولت پدر، هلندی و مارتا “میتی” بولوچ، یک دختر خوشگل جنوبی که شایعه شده بود نمونه اولیه شخصیت بر باد رفته بود به دنیا آمد. اسکارلت اوهارا خانواده او صاحب یک تجارت موفق واردات بشقاب شیشه بودند.

به عنوان یک پسر جوان، روزولت – یا “تیدی”، همانطور که اعضای خانواده اش او را می شناختند (او علاقه ای به نام مستعار “تدی” نداشت) – زمان زیادی را در سنگ قهوه ای خوش تیپ خانواده اش گذراند و به دلیل بیماری هایش در خانه درس خواند. و آسم این به او فرصت داد تا اشتیاق خود را به زندگی حیوانات پرورش دهد، اما در دوران نوجوانی، با تشویق پدرش که او را مورد احترام قرار می‌داد، روزولت یک روال فیزیکی سخت را ایجاد کرد که شامل وزنه‌برداری و بوکس می‌شد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی وودرو ویلسون

هنگامی که پدرش در سال دوم تحصیل در کالج هاروارد درگذشت، روزولت غم و اندوه خود را به کار سخت تر منتقل کرد. پس از فارغ التحصیلی در سال 1880، در دانشکده حقوق کلمبیا ثبت نام کرد و با آلیس هاتاوی لی از ماساچوست ازدواج کرد.

زندگی سیاسی

تئودور روزولت مدت زیادی در دانشکده حقوق باقی نماند، در عوض تصمیم گرفت به عنوان نماینده ای از شهر نیویورک به مجلس ایالت نیویورک بپیوندد – جوانترین کسی بود که در این سمت خدمت می کرد. اندکی بعد، روزولت در حال عبور از سمت های مختلف خدمات عمومی، از جمله کاپیتان گارد ملی و رهبر اقلیت مجمع نیویورک بود.

با این حال، مرگ غم انگیز مادر و همسرش، که در همان روز (14 فوریه 1884) رخ داد، روزولت را وادار کرد تا به مدت دو سال به منطقه داکوتا برود. او در آنجا به عنوان یک گاوچران و گاوداری زندگی می کرد و دختر شیرخوار خود را به سرپرستی خواهر بزرگترش سپرد.

با بازگشت به زندگی سیاسی در سال 1886، تئودور روزولت  برای شهرداری شهر نیویورک شکست خورد. تقریباً در همان زمان، او با همسر دوم خود، ادیت کرمیت کارو، که او را در کودکی می شناخت، ازدواج کرد (آنها مراسم تشییع جنازه آبراهام لینکلن را از پنجره ای در خانه پدربزرگش در میدان یونیون در شهر نیویورک تماشا کرده بودند).

بیوگرافی کمدین آمریکایی کوین هارت
بیشتر بخوانید

تئودور روزولت به زودی مسیر شغلی خود را از سر گرفت، ابتدا به عنوان کمیسر خدمات ملکی، سپس به عنوان کمیسر پلیس شهر نیویورک و دستیار وزیر نیروی دریایی ایالات متحده تحت ریاست رئیس جمهور مک کینلی.

تئودور روزولت

تئودور روزولت

تئودور روزولت که علاقه شدیدی به جنگ اسپانیا و آمریکا داشت، پست دولتی خود را ترک کرد تا یک سواره نظام داوطلب به نام راف سواران را سازماندهی کند که در سال 1898 در نبرد سان خوان هایتس در تپه سن خوان رهبری کرد. قهرمان جنگ و نامزد مدال افتخار، روزولت در سال 1898 به عنوان فرماندار نیویورک انتخاب شد.

ریاست جمهوری آمریکا

سیاست‌های مترقی تئودور روزولت در نیویورک او را در تضاد با حزب خود قرار داد، بنابراین روسای حزب جمهوری‌خواه با نام بردن از او در بلیت مک‌کینلی در پست ناسپاس معاون رئیس‌جمهور، نقشه‌ای برای ساکت کردن او کشیدند. با این حال، پس از انتخاب مجدد او در سال 1901، رئیس جمهور مک کینلی ترور شد. روزولت در سن 42 سالگی جوانترین مردی شد که ریاست جمهوری ایالات متحده را بر عهده گرفت.

دوران ریاست جمهوری روزولت با تعهد او به پیگرد انحصارات تحت قانون ضد تراست شرمن متمایز است. از این تعهد، معیار دوره اول او، “معامله مربع” رشد کرد – یک برنامه داخلی که شامل اصلاحات در محل کار آمریکا، مقررات دولتی صنعت و حمایت از مصرف کننده، با هدف کلی کمک به همه طبقات مردم بود. شخصیت کاریزماتیک روزولت و ترکیب پرشور مشت های کوبنده و لفاظی های تاکیدی بدون شک به پیشبرد برنامه او کمک کرد.

در سال 1905، تئودور روزولت ، خواهرزاده‌اش، النور روزولت، را در مراسم عروسی النور و پسر عموی پنجمش، فرانکلین دی.

تقریباً در همان زمان، تئودور روزولت با این باور که آمریکا باید جایگاه شایسته خود را در صحنه جهانی به دست آورد، تلاش گسترده ای برای روابط عمومی آغاز کرد. روزولت با اتخاذ سیاست غیررسمی خود مبنی بر «آرام صحبت کن و یک چوب بزرگ حمل کن»، نیروی دریایی ایالات متحده را بزرگ کرد و «ناوگان بزرگ سفید» را ایجاد کرد و آن را به عنوان گواهی بر قدرت نظامی ایالات متحده به یک تور جهانی فرستاد.

او همچنین به تسریع تکمیل کانال پاناما با ارائه تأیید ضمنی انقلاب پاناما با بودجه و محاصره دریایی مانع از فرود نیروهای کلمبیایی در پاناما کمک کرد.

رئیس جمهور تئودور روزولت در سال 1906 جایزه صلح نوبل را به دلیل نقشش در مذاکرات پایان جنگ روسیه و ژاپن دریافت کرد. روزولت معتقد بود که اگر ژاپن روسیه را ویران کرده باشد، منجر به عدم توازن قدرت در اقیانوس آرام خواهد شد، چیزی که ایالات متحده در نهایت مجبور به تنظیم مجدد آن خواهد شد، اما با هزینه فاجعه بار.

موضع بین المللی روزولت انگیزه ای بود برای نتیجه روزولت به دکترین مونرو، که مدعی حق مداخله در موارد تخلف توسط یک کشور آمریکای لاتین یا هر کشور دیگری بود، اگرچه برخی از منتقدان ادعا می کنند که این دکترین ایالات متحده را به عنوان “پلیس” معرفی می کند. از جهان غرب

بیوگرافی کیتی هلمز
بیشتر بخوانید

اگرچه درست است که تئودور روزولت از تبعیض‌زدایی و حق رای زنان حمایت می‌کرد، اما دولت او رویکردی اغلب منفعلانه و گاه متناقض برای بهبود حقوق مدنی در پیش گرفت. او از مینی کاکس دفاع کرد، که در حین کار به عنوان مدیر پست، تبعیض نژادی را در جنوب تجربه کرد و به شدت از حق رای یک زن در سال 1912 حمایت کرد. کاخ سفید. با این حال، واکنش سیاسی این رویداد به حدی شدید بود که او هرگز واشنگتن را دوباره دعوت نکرد.

یکی از اقدامات کمتر تحسین برانگیز روزولت در رابطه با حقوق مدنی در سال 1906 رخ داد. بازرس کل وزارت جنگ در مورد حادثه ای در براونزویل، تگزاس، مربوط به سربازان سیاهپوست که به تیراندازی متهم شده بودند که منجر به کشته شدن یک سفیدپوست و زخمی شدن یک نفر دیگر شد، تحقیق کرده بود.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی توماس جفرسون

گزارش بازرس کل به رئیس جمهور توصیه کرد که سربازان را برکنار کند زیرا هیچ کس اعتراف نمی کند. روزولت تا پس از انتخابات نوامبر صبر کرد – پس از آن که صدها هزار سیاهپوست رای خود را به نامزدهای جمهوری خواه در سراسر شمال دادند – و سپس همه 167 سرباز سیاه پوست را از خدمت اخراج کرد. هیچ کدام مستمری خود را دریافت نمی کنند.

تئودور روزولت همچنین اولین رئیس جمهور دوستدار محیط زیست کشور تلقی می شود. در سال 1906، او قانون یادبودهای ملی را امضا کرد که از مکان‌هایی مانند گراند کانیون محافظت می‌کرد و پناهگاه‌های بی‌شماری حیات وحش، جنگل‌های ملی و ذخیره‌گاه‌های بازی فدرال را حفظ می‌کرد. او همچنین در زیرساخت های کشور پیشرفت کرد و 21 پروژه آبیاری فدرال را آغاز کرد.

زمانی که تئودور روزولت این نام را بر روی لوازم التحریر خود حک کرد، عمارت ریاست جمهوری رسما به کاخ سفید معروف شد. او برجسته ترین معماران آن زمان، مک کیم مید و وایت را برای بازسازی عمارت فرسوده استخدام کرد. در طول دوره ریاست جمهوری او، کاخ سفید به عنوان یک زمین بازی پر جنب و جوش برای شش فرزند روزولت خدمت می کرد.

به دلیل علاقه رئیس جمهور به ورزش و کتاب، هر اتاق خانه از فضای خزیدن گرفته تا کتابخانه با فعالیت پرشور بود. بر اساس خاطرات منتشر شده در سال 1934 توسط آیک هوور، رئیس کاخ سفید، «سوار کردن اسب در آسانسور تنها یکی از شیرین کاری های کاخ سفید روزولت بود».

سفر و سیاست پس از ریاست جمهوری

زمانی که تئودور روزولت در سال 1909 سمت خود را ترک کرد، احساس اطمینان کرد که دستان توانا را ترک می کند. جانشین روزولت دوست او، وزیر جنگ سابق ویلیام هاوارد تافت بود. پس از لذت بردن از سفرهای خود در اروپا و خاورمیانه به همراه خانواده خود در دوران جوانی، و همچنین دو سال به عنوان دامدار در داکوتاها و سفرهای شکار بی‌شماری، منطقی به نظر می‌رسد که حرکت بعدی روزولت آغاز یک سافاری آفریقایی باشد. .

بیوگرافی اپرا وینفری
بیشتر بخوانید

اما پس از دو سال جمع‌آوری نمونه‌ها، سخنرانی و سفر – از جمله به‌عنوان سفیر ویژه در انگلیس برای تشییع جنازه پادشاه ادوارد هفتم – روزولت از اجرای ضعیف سیاست‌های مترقی تافت ناراضی شد و تصمیم گرفت دوباره برای ریاست جمهوری نامزد شود. با این حال، انجام این کار به معنای راه اندازی یک ابتکار شخص ثالث بود، زیرا تافت با بلیت حزب جمهوری خواه اجرا می شد.

بنابراین تئودور روزولت حزب مترقی را که به «حزب گاو موس» نیز معروف است، تشکیل داد و مبارزات انتخاباتی سال 1912 را آغاز کرد. روزولت هنگام ایراد سخنرانی در مسیر مبارزات انتخاباتی در میلواکی، ویسکانسین، در یک سوء قصد توسط جان نپوموک شرانک به قفسه سینه مورد اصابت گلوله قرار گرفت. به طرز تکان دهنده ای، او قبل از مراجعه به پزشک به مدت 90 دقیقه به صحبت های خود ادامه داد و بعداً این حادثه را به خطرات کسب و کار رساند.

تئودور روزولت

تئودور روزولت

تئودور روزولت در انتخابات 1912 در یک رای نسبتا نزدیک مردمی به وودرو ویلسون شکست خورد. او در سال 1916 به فکر کاندیداتوری مجدد بود و نامزدی مترقی را به دست آورد، اما به نفع چارلز ایوانز هیوز، نامزد حزب جمهوری خواه، سر تعظیم فرود آورد.

با این حال، آرزوهای سیاسی او به زودی ثابت می شود که به پایان نرسیده است. در سال 1914 هنگامی که جنگ در اروپا آغاز شد، روزولت از موضع ویلسون در مورد بی طرفی ناامید شد و به طور مداوم از سیاست رئیس جمهور انتقاد کرد. زمانی که ایالات متحده در نهایت اعلام جنگ کرد، روزولت برای ریاست یک بخش داوطلب برای خدمت در فرانسه در جنگ جهانی اول اجازه درخواست کرد، اما ویلسون از وزیر جنگ خواست او را رد کند.

تئودور روزولت افتخار می کرد که هر چهار پسرش در طول جنگ جهانی اول برای خدمت نام نویسی کردند، اما وقتی کوچکترین پسرش، کوئنتین، در آلمان به ضرب گلوله کشته شد، دل شکست.

مرگ و میراث

زمانی که تئودور روزولت پسر جوانی بود، پزشکان متوجه شدند که او قلب ضعیفی دارد و به او توصیه کردند که یک کار میز داشته باشد و به خود فشار نیاورد. با این حال، او زندگی فعال تری نسبت به بقیه داشت. روزولت در خارج از حرفه سیاسی خود بیش از 25 کتاب در مورد طیف وسیعی از موضوعات از جمله تاریخ، زیست شناسی، جغرافیا و فلسفه منتشر کرد. او همچنین یک بیوگرافی و یک زندگینامه از جمله “پیروزی غرب” شامل چهار جلد منتشر کرد.

تئودور روزولت در 6 ژانویه 1919 در املاک خود در لانگ آیلند، ساگامور هیل، پس از ابتلا به آمبولی عروق کرونر در خواب درگذشت. او 60 سال داشت. او در قبرستان یادبود یانگز در نیویورک به خاک سپرده شد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی اندرو جکسون

اگرچه تئودور روزولت از دریافت مدال افتخار برای نبرد سان خوان هایتس محروم شد، تئودور روزولت پس از مرگش این افتخار را دریافت کرد – بالاترین جایزه برای خدمت سربازی در ایالات متحده – بیش از 100 سال بعد، در 16 ژانویه 2001، روزولت اولین رئیس جمهور شد. برای دریافت مدال افتخار که توسط رئیس جمهور بیل کلینتون اعطا شده است.

زندگینامه کالیگولا
بیشتر بخوانید

چشم انداز پر انرژی تئودور روزولت به ورود ملت به قرن جدید کمک کرد. آمریکا نزدیک به 200 میلیون هکتار جنگل و پارک ملی را مدیون آینده نگری او است – برخی از آنها را می توان در بالای کوه راشمور، جایی که چهره روزولت به یادبود حک شده است، مشاهده کرد.

حقایق کلی

نام: تئودور روزولت
سال تولد: 1858
تاریخ تولد: 27 اکتبر 1858
ایالت تولد: نیویورک
شهر تولد: نیویورک
کشور تولد: ایالات متحده آمریکا
جنسیت مذکر
بهترین شهرت برای: فرماندار نیویورک که بیست و ششمین رئیس جمهور ایالات متحده شد، تئودور روزولت به خاطر سیاست خارجی، اصلاحات شرکتی و حفظ محیط زیست به یاد می‌آید.
صنایع
سیاست ایالات متحده
علامت نجومی: عقرب
مدارس
کالج هاروارد
دانشکده حقوق کلمبیا
سال مرگ: 1919
تاریخ مرگ: 6 ژانویه 1919
ایالت مرگ: نیویورک
شهر مرگ: خلیج صدف
کشور مرگ: ایالات متحده

تئودور روزولت

تئودور روزولت

نقل قول ها

فکر نمی‌کنم در آن روزها زندگی برای یک جوان پرجنب‌وجوش جذاب‌تر از زندگی در مزرعه‌ای وجود داشته باشد. این یک زندگی خوب و سالم نیز بود. این به یک مرد اتکا به نفس، سرسختی و ارزش تصمیم گیری آنی را آموخت… من از زندگی نهایت لذت را بردم.

دور از دسترس، بهترین جایزه ای که زندگی می تواند ارائه دهد، فرصت سخت کار کردن در کاری است که ارزش انجام دادن دارد.

آرام حرف بزن و چوب بزرگی را حمل کن. خیلی دور خواهی رفت

در زندگی سخت فضای باز لذت وجود دارد.

سودمندی یک انسان به این بستگی دارد که تا آنجا که می تواند به آرمان هایش عمل کند.

شکست سخت است، اما بدتر از آن اینکه هرگز برای موفقیت تلاش نکرده باشید.

در ایده آل های خود عملی و همچنین سخاوتمند باشید. چشم خود را به ستاره ها نگاه دارید و پاهای خود را روی زمین نگه دارید.

شخصیت، در درازمدت، عامل تعیین کننده در زندگی یک فرد و هم ملت ها است.

یک دموکراسی بزرگ باید مترقی باشد وگرنه به زودی بزرگ یا دموکراسی نخواهد بود.

دولت ما یک حکومت آزادی است که توسط قانون، از طریق و تحت قانون است.

اگر باید بین عدالت و صلح یکی را انتخاب کنم، عدالت را انتخاب می کنم.

شجاعت، سخت کوشی، تسلط بر نفس و تلاش هوشمندانه برای زندگی موفق ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

1 × سه =