صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر : بیوگرافی وودرو ویلسون
ads

بیوگرافی وودرو ویلسون

وودرو ویلسون

وودرو ویلسون، بیست و هشتمین رئیس جمهور ایالات متحده، آمریکا را در جنگ جهانی اول رهبری کرد و “چهارده نقطه” معاهده ورسای را ایجاد کرد که آخرین آن ایجاد جامعه ملل برای تضمین صلح جهانی بود.

وودرو ویلسون که بود؟

وودرو ویلسون یک دانشگاهی و سیاستمدار بود که از سال 1913 تا 1921 برای دو دوره بیست و هشتمین رئیس جمهور ایالات متحده بود. ویلسون دوران جوانی خود را در جنوب با مشاهده جنگ داخلی و پیامدهای آن گذراند.

او که یک دانشمند متعهد و سخنور مشتاق بود، قبل از شروع یک شغل دانشگاهی مدارک متعددی را کسب کرد. در یک رشد سریع سیاسی، او دو سال را به عنوان فرماندار نیوجرسی گذراند تا اینکه در سال 1912 به ریاست جمهوری ایالات متحده انتخاب شد.

به عنوان رئیس جمهور، ویلسون آمریکا را در جنگ جهانی اول دید، در حال مذاکره بر سر معاهده ورسای و ایجاد جامعه ملل، پیش درآمدی برای سازمان ملل متحد.

میراث او شامل اصلاحات گسترده برای طبقه متوسط، حقوق رای برای زنان و دستورات صلح جهانی است. با این حال، ویلسون همچنین به دلیل سابقه بد در روابط نژادی شناخته شده است. ویلسون در آخرین سال ریاست جمهوری خود دومین سکته مغزی خود را متحمل شد و سه سال پس از ترک پست درگذشت.

اوایل زندگی

وودرو ویلسون در 28 دسامبر 1856 در خانواده جسی جانت وودرو و جوزف راگلز ویلسون، وزیر پروتستان به دنیا آمد. تامی، همانطور که ویلسون در جوانی خود نامیده می شد، سومین فرزند از چهار فرزند بود.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی یکی از پایه گذارانه آمریکا بنجامین فرانکلین

خانواده ای گرم، درس خوان و مؤمن، خانواده در سراسر جنوب زندگی می کردند و در اولین سال زندگی ویلسون از استانتون، ویرجینیا، به آگوستا، جورجیا نقل مکان کردند. در سال 1870، آنها به کلمبیا، کارولینای جنوبی نقل مکان کردند، جایی که پدر ویلسون در مدرسه علمیه کلمبیا تدریس می کرد.

پدر وودرو ویلسون که در جنوب زندگی می‌کرد و از نزدیک شاهد ویرانی‌های جنگ داخلی بود، هدف کنفدراسیون را پذیرفت. مادر ویلسون در طول درگیری از سربازان مجروح پرستاری می کرد. پس از جنگ، ویلسون، رئیس جمهور کنفدراسیون جفرسون دیویس را دید که با زنجیر در میان آگوستا راهپیمایی می کرد و همیشه به یاد داشت که به چهره ژنرال شکست خورده رابرت ای لی نگاه می کرد.

کمتر از آن که در مدرسه درخشان بود – محققان اکنون فکر می کنند که ویلسون دارای نوعی نارساخوانی بود – ویلسون به شدت توسط پدرش در سخنرانی و بحث آموزش دید که به یک علاقه خاص برای پسر تبدیل شد.

او در کالج دیویدسون مجاور ثبت نام کرد اما در سال 1875 به پرینستون منتقل شد (تا سال 1896 به عنوان کالج نیوجرسی شناخته می شد). ویلسون به تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه ویرجینیا پرداخت و دکترای خود را دریافت کرد. در رشته علوم سیاسی و تاریخ در دانشگاه جان هاپکینز. پایان نامه او، دولت کنگره، منتشر شد و شروع به کار دانشگاهی کرد.

شغل دانشگاهی

وودرو ویلسون برای تدریس در Bryn Mawr and Wesleyan منصوب شد. او در سال 1890 به شغل رؤیایی خود یعنی کرسی استادی در پرینستون دست یافت. در سال 1902 سیزدهمین رئیس دانشگاه شد. تا حد زیادی به دلیل تلاش‌های ویلسون بود که کالج نیوجرسی به دانشگاه معتبر پرینستون تبدیل شد.

بیوگرافی کارگردان مشهور کریستوفر نولان
بیشتر بخوانید

علاوه بر تمرکز بر ارتقای برنامه درسی نوآورانه، او اغلب به عنوان محبوب ترین معلم در محوطه دانشگاه انتخاب می شد که به دلیل رفتار دلسوزانه و ایده آل های عالی خود مشهور بود. اما این مهارت سخنوری او بود که باعث شهرت او فراتر از محیط دانشگاه شد. اولین سکته مغزی ویلسون در ماه مه 1906 در پرینستون رخ داد و زندگی او را به طور جدی تهدید کرد.

وودرو ویلسون

وودرو ویلسون

کتاب‌های ویلسون که یک محقق دقیق است، شامل بیوگرافی جورج واشنگتن و پنج جلدی تاریخ مردم آمریکا است.

جاه طلبی های سیاسی و سیاست های دانشگاهی ویلسون را به یک سوسیال دموکرات تبدیل کرده بود، و او در سال 1910 برای فرمانداری نیوجرسی انتخاب شد. یک اصلاح طلب مصمم، موفقیت هایش او را به محبوب ترقی خواهان قبل از انتخابش به ریاست جمهوری در سال 1912 تبدیل کرد.

ریاست جمهوری وودرو ویلسون

وودرو ویلسون بیست و هشتمین رئیس جمهور ایالات متحده بود که دو دوره از سال 1913 تا 1921 خدمت کرد. ویلسون در سال 1912 به عنوان نامزد ریاست جمهوری دموکرات در سکوی آزادی جدید نامزد شد و در مقابل ویلیام هوارد تافت، رئیس جمهور فعلی جمهوری خواه قرار گرفت.

با این حال، تئودور روزولت، سلف تافت، از عملکرد او به عنوان رئیس جمهور ناراضی بود و یک شخص ثالث را راه اندازی کرد. این امر باعث تقسیم آرای جمهوری خواهان شد و پیروزی ویلسون را تضمین کرد. او در 4 مارس 1913 افتتاح شد.

حق رای زنان

رئیس‌جمهور جدید درست زمانی وارد کاخ سفید شد که جنبش حق رای زنان در حال افزایش بود. اگرچه ویلسون در ابتدا نسبت به حق رای زنان «ولرم» بود، مورخان عموماً موافق هستند که دیدگاه‌های او در مورد حق رأی تکامل یافته و او در نهایت از این آرمان حمایت کرد.

در سال 1917، گروهی از حق رأی‌ها در خارج از کاخ سفید اعتصاب کردند و خواستار حمایت ویلسون شدند. این گروه صلح آمیز بود، اما به زودی به خشونت تبدیل شد و بسیاری از معترضان دستگیر و به زندان انداخته شدند.

در ابتدا، وودرو ویلسون از رفتار زنان خشمگین شد، اما وقتی فهمید که برخی دست به اعتصاب غذا زده اند و پلیس به زور به آنها غذا می دهد، وحشت زده شد. در یک سخنرانی در مقابل سنا در ژانویه 1918، ویلسون علناً حق رای زن را تایید کرد.

وودرو ویلسون با پیوستن به دخترش، جسی وودرو ویلسون سایره، به صحبت های خود برای این هدف ادامه داد و با درخواست های شخصی و کتبی با اعضای کنگره تماس گرفت. سرانجام، در 18 اوت 1920، اصلاحیه نوزدهم با اکثریت دو سوم ایالت ها تصویب شد.

اصلاحات اقتصادی

پلتفرم آزادی جدید وودرو ویلسون به مشاغل کوچک و کشاورزان علاقه مند بود و او به دنبال چیزی بود که «دیوار سه گانه امتیاز» نامید. در سال 1913، او قانون Underwood-Simmons را امضا کرد که نرخ های مالیاتی را که قبلاً صنعتگران را نسبت به مشاغل کوچک ترجیح می داد کاهش داد.

او همچنین قانون فدرال رزرو را تصویب کرد و وام ها را برای مردم عادی آمریکایی قابل دسترس تر کرد. او در سال 1914 قوانین ضد انحصار را با قانون ضد انحصار کلایتون، که از اتحادیه های کارگری حمایت می کرد، به اجرا گذاشت و اجازه اعتصاب، تحریم و تجمع مسالمت آمیز را می داد.

بیوگرافی چانینگ تاتوم
بیشتر بخوانید

جنگ جهانی اول

در آغاز جنگ جهانی اول در اروپا در 26 ژوئیه 1914، ویلسون آمریکا را بی طرف اعلام کرد و معتقد بود که “برای جنگیدن، باید بی رحم و بی رحم باشید و روح وحشیگری بی رحمانه وارد تار و پود زندگی ملی ما خواهد شد.” ” این یک شعار تبلیغاتی برای انتخابات دور دوم او ایجاد کرد: “او ما را از جنگ دور نگه داشت.”

وودرو ویلسون تلاش کرد تا یک پروتکل صلح به همراه پول و مهمات مورد نیاز بریتانیا به بریتانیا بدهد، اما با آن مخالفت شد. او سرانجام در آوریل 1917 از کنگره خواست که اعلام جنگ کند، زمانی که آلمان مکرراً بی طرفی ایالات متحده را نادیده گرفت و کشتی های آمریکایی را غرق کرد. زمانی که جنگ تمام شد، تقریبا یک سال و نیم بعد، آمریکایی ها به عنوان قهرمان شناخته شدند. («جنگ بزرگ» همچنین قرار بود آخرین جنگ باشد.)

چهارده امتیاز

وودرو ویلسون «چهارده نقطه» را به عنوان مبنای پیمان صلح در ورسای پیشنهاد کرد و آخرین نکته آن ایجاد جامعه ملل برای تضمین صلح جهانی بود. کنگره در حالی که توسط اروپا پذیرفته شد، پیوستن ایالات متحده به جامعه ملل را تایید نکرد. ویلسون در تلاش برای افزایش حمایت عمومی از لیگ، به کشور سفر کرد. او در سال 1920 به خاطر تلاش هایش جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

رکورد های در مورد نژادپرستی

اگرچه میراث وودرو ویلسون در صلح جهانی، حقوق زنان و اصلاحات کار مثال زدنی است، کارنامه او در مورد نژاد را فقط می‌توان تاسف بار توصیف کرد. شاید این تربیت او در جنوب بود یا شاید او فقط محصول دورانی بود که نابرابری نژادی توسط اکثر آمریکایی ها عادی تلقی می شد.

برخی از دیدگاه‌های ویلسون در مورد نژاد برای اولین بار در زمان او به عنوان رئیس دانشگاه آشکار شد. او در مورد اروپای شرقی و جنوبی به‌عنوان «مردانی از پایین‌ترین طبقه» نوشته بود.

همچنین داستان معروفی از ویلسون وجود دارد که فیلم سینمایی «تولد یک ملت» را ستایش می‌کند، فیلمی از کارگردان دی دبلیو گریفیث، که بازسازی را محکوم می‌کند و ظهور کوکلاکس کلان را ستایش می‌کند. آمریکایی های آفریقایی تبار در این فیلم (که بیشتر توسط بازیگران سفیدپوست با چهره سیاه بازی می شود) به عنوان بی رحم به تصویر کشیده شدند.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی اولین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا باراک اوباما

پس از نمایش خصوصی در کاخ سفید با اعضای کابینه و خانواده‌هایشان، گزارش شده است که ویلسون گفته است: «مثل نوشتن تاریخ با برق است، و تنها تاسف من این است که همه اینها به طرز وحشتناکی درست است.» بعداً، او این فیلم را “تولید ناگوار” نامید و امیدوار بود که فیلم در جوامع سیاه پوست نمایش داده نشود.

ویلسون به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده، تعدادی از دموکرات های جنوبی را به کابینه خود منصوب کرد. اعضای دولت او به همراه متحدان خود در کنگره، بسیاری از پیشرفت‌هایی را که آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار در استخدام دولت از زمان جنگ داخلی انجام داده بودند، عقب انداختند.

در چندین بخش از جمله خزانه‌داری، نیروی دریایی و اداره پست، سیاست‌های جیم کرو اجرا شد که توالت‌ها، کافه تریاها و حتی برخی از ساختمان‌های «فقط سفیدپوستان» را ایجاد کرد. این سیاست ها به سایر مناطق منطقه نیز گسترش یافت. اگرچه ویلسون هرگز از این اعمال حمایت نکرد، اما با آنها مخالفت نکرد.

بیوگرافی لینی ویلسون
بیشتر بخوانید

وودرو ویلسون

وودرو ویلسون

شاید گویاترین روایت در مورد نگرش نژادپرستانه ویلسون از زبان خودش باشد. در نوامبر 1914 در جریان ملاقاتی با رهبر حقوق مدنی ویلیام مونرو تروتر گفت: «تفکیک یک تحقیر نیست، بلکه یک منفعت است و شما آقایان باید به آن توجه کنید.

تروتر با گروهی از مردم و طوماری از 38 ایالت شامل 20000 امضا در اعتراض به جداسازی کارمندان فدرال به کاخ سفید آمده بود. پس از ارائه طومار، تروتر با طرح سوالی متهم کننده، این سوال را مطرح کرد که آیا برنامه اصلاحات اقتصادی جدید وودرو ویلسون فقط برای سفیدپوستان آمریکایی است و آمریکایی های آفریقایی تبار به بردگی تنزل داده می شوند؟

وودرو ویلسون سپس اظهار داشت که جداسازی برای آمریکایی‌های آفریقایی تبار یک مزیت است و اظهار داشت که سیاست‌های او به دنبال «مقابله قرار دادن کارمندان سیاه‌پوست» نیست، بلکه برای جلوگیری از اصطکاک بین کارمندان سیاه و سفید است.

تروتر به بهانه ویلسون متقاعد نشد. او پاسخ داد که جداسازی برای کارگران سیاه پوست تحقیرآمیز است، زیرا باعث می شود آنها احساس کنند که با هم برابر نیستند. وی سپس رئیس جمهور را به دروغگویی متهم کرد. او گفت که ادعای ویلسون مبنی بر اینکه دولتش از سیاه پوستان در برابر اصطکاک محافظت می کند، مضحک است.

وودرو ویلسون به این انتقاد خیلی مهربانانه برخورد نکرد. ویلسون به تروتر پاسخ داد: “لحن شما، قربان، من را آزرده خاطر می کند.” “شما تمام هدفی را که برای آن آمده اید خراب کرده اید.”

تروتر سعی کرد جلسه را به مسیر خود بازگرداند و گفت: “من برای عدالت ساده درخواست می کنم.” تروتر گفت، اگر لحن او بحث برانگیز به نظر می رسید، سوء تفاهم شده بود. اما ویلسون عصبانی بود و جلسه تمام شد. تروتر و گروهش در را نشان دادند.

زندگی شخصی

وودرو ویلسون در 24 ژوئن 1885 با الن لوئیز آکسون در ساوانا، جورجیا ازدواج کرد. ویلسون هنگام سفر و کار در دفتر وکالت خود در آتلانتا در سال 1883، عاشق الن، هنرمندی ماهر و دختر یک خدمتگزار پروتستان، در کلیسا شده بود. الن زنی تحصیل کرده بود. پسر عموی او در واقع می ترسید که او هرگز ازدواج نکند زیرا احساس می کرد “مردها از زنان باهوش خوششان نمی آید.” اما ویلسون این کار را کرد. این زوج سه دختر داشتند و ویلسون برای تصمیم گیری مشترک به الن بسیار متکی بود.

در سال 1907، وودرو ویلسون هنگام بازدید از برمودا در یک سفر بازسازی، قلب الن را شکست. با این حال، این زوج از این حادثه خارج شدند و در کنار هم ماندند. هنگامی که الن در سال 1914، پس از اولین سال حضور ویلسون در کاخ سفید، بر اثر بیماری کلیوی درگذشت، طبق گزارش‌ها، او روزها با گیجی راه می‌رفت و زمزمه می‌کرد: “خدای من، من چه کار کنم؟”

در 18 دسامبر 1915، وودرو ویلسون با ادیت بولینگ گالت در خانه اش در واشنگتن دی سی ازدواج کرد. ادیت که خود بیوه بود چندین ماه پس از مرگ همسر اولش ویلسون غمگین را ملاقات کرد. تحسین به سرعت به یک رابطه عمیق تر تبدیل شد و این دو در اواخر دسامبر 1915 ازدواج کردند.

برترین آهنگ ها و همکاری های ماریا کری
بیشتر بخوانید

وودرو ویلسون ، یاران واقعی، یک کد مخفی را به ادیت سپرد که به اسناد جنگی بسیار محرمانه دسترسی داشت، و او اغلب در طول جلسات دفتر بیضی با او می نشست. علاوه بر این، ادیت اولین بانوی اول ایالات متحده بود که با یک رئیس جمهور مستقر در یک تور اروپایی حسن نیت سفر کرد.

هنگامی که رئیس جمهور وودرو ویلسون در اکتبر 1919 دومین سکته مغزی جدی خود را متحمل شد، ادیت شدت بیماری خود را پنهان کرد و به جای او تصمیم گرفت و به طور مخفیانه به چیزی تبدیل شد که برخی از مورخان اولین رئیس جمهور زن آمریکا می نامند. ویلسون بهبودی نسبی پیدا کرد اما سال‌های باقیمانده خود را به طور جدی ناتوان گذراند. ویلسون ها پس از ترک سمت خود در سال 1921 به خانه ای در شمال غربی واشنگتن دی سی نقل مکان کردند.

مرگ

وودرو ویلسون در 3 فوریه 1924 بر اثر سکته مغزی و عوارض قلبی در سن 67 سالگی درگذشت. ویلسون در کلیسای جامع ملی واشنگتن به خاک سپرده شد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی جان اف کندی

وودرو ویلسون با احساس ماموریت و ایده آلی که پدرش به او القا کرده بود هدایت می شد تا دنیا را به جای بهتر از آنچه شما پیدا کرده اید ترک کند. ویلسون میراثی از صلح، اصلاحات اجتماعی و مالی، و دولتمردی با صداقت به جا گذاشت که در بسیاری از مدارس و برنامه‌هایی که به نام او نامگذاری شده‌اند، به ویژه بنیاد ملی یاران‌های وودرو ویلسون و دانشگاه قدیمی‌اش، مدرسه وودرو ویلسون دانشگاه پرینستون، ادامه دارد. امور عمومی و بین الملل.

حقایق کلی

نام: وودرو ویلسون
سال تولد: 1856
تاریخ تولد: 28 دسامبر 1856
ایالت تولد: ویرجینیا
شهر تولد: استونتون
کشور تولد: ایالات متحده آمریکا
جنسیت مذکر
معروف ترین: وودرو ویلسون، بیست و هشتمین رئیس جمهور ایالات متحده، آمریکا را در طول جنگ جهانی اول رهبری کرد و “چهارده نقطه” پیمان ورسای را ساخت که آخرین آن ایجاد جامعه ملل برای تضمین صلح جهانی بود.

وودرو ویلسون

وودرو ویلسون

صنایع
سیاست ایالات متحده
سیاست های جهانی
علامت نجومی: برج جدی
مدارس
دانشگاه وسلیان
کالج نیوجرسی (اکنون دانشگاه پرینستون)
کالج دیویدسون
کالج برین ماور
دانشکده حقوق دانشگاه ویرجینیا
دانشگاه جان هاپکینز
حقایق جالب
وودرو ویلسون کارهای زیادی برای تضمین صلح جهانی و حمایت از حق رای زنان انجام داد، اما در روابط نژادی ضعیف بود.
پس از دومین سکته ناتوان کننده ویلسون، همسرش، ادیت، تصور می شود که به صورت مخفیانه به عنوان اولین رئیس جمهور زن عمل کرده و برای او تصمیم می گیرد و در عین حال بیماری او را پنهان می کند.
سال مرگ: 1924
تاریخ مرگ: 3 فوریه 1924
ایالت مرگ: واشنگتن دی سی
کشور مرگ: ایالات متحده

نقل قول ها

حکومتی که برای مردم طراحی شده بود به دست رؤسا و کارفرمایان آنها، منافع خاص رسیده است. یک امپراتوری نامرئی بالاتر از اشکال دموکراسی برپا شده است.

هیچ دلیلی به اندازه آرمان یک قوم مقدس نیست. هیچ ایده ای به اندازه ایده خدمت به بشریت نشاط آور نیست.

اگر می خواهید دشمن بسازید، سعی کنید چیزی را تغییر دهید.

آمریکا نه برای خلق ثروت، بلکه برای تحقق بخشیدن به یک چشم انداز، برای تحقق بخشیدن به یک آرمان – برای کشف و حفظ آزادی در میان انسان ها تأسیس شد.

دیدگاهتان را بنویسید

پانزده − 5 =