صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر : بیوگرافی آخرین امپراطور روسیه نیکلاس دوم
ads

بیوگرافی آخرین امپراطور روسیه نیکلاس دوم

نیکلاس دوم

نیکلاس دوم آخرین تزار روسیه تحت حکومت رومانوف بود. برخورد ضعیف او با یکشنبه خونین و نقش روسیه در جنگ جهانی اول منجر به کناره گیری و اعدام او شد.

نیکلاس دوم که بود؟

نیکلاس دوم زمانی که پدرش الکساندر سوم در سال 1894 درگذشت تاج و تخت را به ارث برد. اگرچه او به یک استبداد اعتقاد داشت، اما در نهایت مجبور به ایجاد یک مجلس قانونگذاری منتخب شد. برخورد نیکلاس دوم با یکشنبه خونین و جنگ جهانی اول باعث خشم رعایای او شد و به کناره گیری او منجر شد. بلشویک ها او و خانواده اش را در شب 16-17 ژوئیه 1918 در یکاترینبورگ روسیه اعدام کردند.

اوایل زندگی

نیکلاس دوم نیکلای الکساندرویچ رومانوف در پوشکین روسیه در 6 مه 1868 به دنیا آمد. او فرزند اول والدینش بود. پدر نیکلاس دوم، الکساندر الکساندرویچ، وارث امپراتوری روسیه بود. مادر نیکلاس دوم، ماریا فئودورونا، در دانمارک به دنیا آمده بود. ماریا فئودورونا در دوران تربیت نیکلاس دوم، محیط خانوادگی پرباری را فراهم کرد. اسکندر تأثیر زیادی بر نیکلاس دوم داشت و ارزش های محافظه کارانه، مذهبی و اعتقاد او به حکومت استبدادی را شکل داد.

نیکلاس دوم تحصیلات خود را از طریق یک رشته معلم خصوصی از جمله یک مقام عالی رتبه دولتی به نام کنستانتین پوبدونوستف دریافت کرد. در حالی که نیکلاس دوم در تاریخ و زبان های خارجی سرآمد بود، از قضا رهبر آینده برای درک ظرافت های سیاست و اقتصاد تلاش می کرد. بدتر از آن، پدرش نتوانست به او آموزش زیادی در امور دولتی بدهد.

در سال 1881، زمانی که نیکلاس دوم 13 ساله بود، پدربزرگش الکساندر دوم توسط یک بمب افکن انقلابی ترور شد. الکساندر الکساندرویچ در آن سال به عنوان الکساندر سوم بر تخت سلطنت نشست و نیکلاس دوم وارث آشکار شد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی پدر بمب اتم جی رابرت اوپنهایمر

هنگامی که نیکلاس دوم 19 ساله بود به ارتش پیوست. او پیش از سفر به اروپا و آسیا به مدت 10 ماه، سه سال را در خدمت گذراند. نیکلاس دوم که علاقه زیادی به ارتش داشت، به درجه سرهنگی رسید. اگرچه او ولیعهد روسیه بود، اما در دوران ارتش در جلسات سیاسی کمی به جز جلسات شورای دولتی و کمیته وزیران شرکت کرد.

بیوگرافی جورج دبلیو بوش
بیشتر بخوانید

نیکلاس دوم

تاج گذاری و ازدواج

نیکلاس دوم زمانی که پدرش بر اثر بیماری کلیوی در سن 49 سالگی در 20 اکتبر 1894 درگذشت، تاج و تخت روسیه را به ارث برد. نیکلاس دوم که از این فقدان متحمل شده بود و در امور دولتی آموزش دیده بود، به سختی احساس می کرد که نقش پدرش را بر عهده بگیرد. در واقع، او به یکی از دوستان نزدیکش اعتراف کرد: “من برای تزار شدن آماده نیستم. هرگز نخواستم تزار شوم. من از کار حکومت چیزی نمی دانم.”

علیرغم تمام اتفاقاتی که در حال رخ دادن بود، نیکلاس دوم موفق شد در عرض یک ماه پس از درگذشت الکساندر سوم با شاهزاده آلیکس هسن-دارمشتات (که معمولاً با نام الکساندرا شناخته می شود) ازدواج کند. نیکلاس دوم به محض رسیدن به تاج و تخت، مجبور شد به مصلحت ازدواج کند و بچه دار شود تا بتواند یک وارث تاج و تخت در آینده را تضمین کند. امپراطور الکساندرا اگرچه چهره ای در انظار عمومی بود، اما ترجیح می داد بیشتر وقت خود را در کاخ تزارسکوئه سلو بگذراند.

شجره نامه

این زوج در سال 1895 صاحب اولین فرزند خود، دختری به نام اولگا شدند. سال بعد، نیکلاس دوم رسماً به عنوان تزار روسیه تاجگذاری کرد. در جریان جشن مردمی تاج‌گذاری در نزدیکی مسکو، هزاران نفر با ضربات پا کشته شدند. نیکلاس دوم و الکساندرا که از این رویداد بی خبر بودند، در حالی که به جشن تاجگذاری در یک مراسم می رفتند، لبخند می زدند. فراموشی این زوج تاثیر بدی بر موضوعات جدید نیکلاس دوم گذاشت.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی کمونیسم بزرگ فیدل کاسترو

در سال 1897 این زوج دختر دومی به نام تاتیانا به دنیا آوردند. پس از او سومی به نام ماریا در سال 1899 و چهارمی به نام آناستازیا در سال 1901 به دنیا آمد. در سال 1904 الکساندرا وارث مورد علاقه مرد، الکسی را به دنیا آورد. خوشحالی والدین به زودی به نگرانی تبدیل شد زیرا الکسی به هموفیلی مبتلا شد.

نیکلاس دوم و الکساندرا که از یافتن درمانی مؤثر برای الکسی ناامید بودند، حتی تا آنجا پیش رفتند که به راهب راسپوتین اجازه دادند پسر را هیپنوتیزم کند. امپراطور ثابت کرد که آنقدر مرد خانواده فداکار است که نوشته های مجله او، که برای ثبت امور رسمی کشور بود، در عوض بر روی اتفاقات روزمره همسر و فرزندانش متمرکز بود.

کریستوفر واکن
بیشتر بخوانید

حمله ژاپن

هدف اصلی سیاست خارجی نیکلاس دوم در اوایل سلطنت او، حفظ وضعیت موجود در اروپا بود، نه تسخیر سرزمین های جدید. اما، در دهه 1890، با رشد اقتصادی روسیه، شروع به گسترش صنعت خود به شرق دور کرد. در سال 1891، ساخت راه‌آهن ترانس سیبری آغاز شد که روسیه را به سواحل اقیانوس آرام متصل می‌کرد. در نتیجه، ژاپن به طور فزاینده ای احساس خطر می کرد.

در سال 1904 ژاپن به روسیه حمله کرد. در دسامبر همان سال، ارتش نیکلاس دوم مجبور شد پورت آرتور را تسلیم کند. در بهار 1905، ناوگان او در نبرد تسوشیما از بین رفت. در پی شکست روسیه، نیکلاس دوم در تابستان همان تابستان وارد مذاکرات صلح با ژاپن شد، اما نگرانی‌های بزرگ‌تر به زودی توجه او را جلب کرد.

یکشنبه خونین

در 5 ژانویه 1905، پدر جورج گاپون تظاهرات قابل توجه اما مسالمت آمیز کارگران را در سن پترزبورگ رهبری کرد. تظاهرکنندگان از نیکلاس دوم درخواست کردند تا شرایط کار را بهبود بخشد و یک مجمع مردمی تأسیس کند. سربازان به سوی تظاهرکنندگان آتش گشودند و بیش از هزار نفر را در آنچه که «یکشنبه خونین» بدنام نامیده می‌شود، کشتند.

در واکنش، کارگران خشمگین در سراسر روسیه دست به اعتصاب زدند. از آنجایی که دهقانان سراسر روسیه با آرمان کارگران همدردی می کردند، هزاران قیام رخ داد و توسط نیروهای نیکلاس دوم سرکوب شد و به افزایش تنش ها کمک کرد.

اگرچه نیکلاس دوم خود را حاکم مطلق می‌دانست که از سوی خداوند تعیین شده است، اما سرانجام نیکلاس دوم مجبور به ایجاد یک مجلس قانونگذاری منتخب به نام دوما شد. با وجود این امتیاز، نیکلاس دوم همچنان سرسختانه به مقاومت در برابر اصلاحات دولتی، از جمله مواردی که توسط وزیر کشور تازه منتخب، پیتر استولیپین، پیشنهاد شده بود، ادامه داد.

جنگ جهانی اول

در آغاز جنگ جهانی اول، ارتش روسیه عملکرد ضعیفی داشت. در پاسخ، نیکلاس دوم خود را به فرماندهی کل منصوب کرد تا بتواند کنترل مستقیم ارتش را از دوک بزرگ نیکلاس، برخلاف توصیه وزرای خود، به دست گیرد. نیکلاس دوم بیشتر اواخر سال 1915 تا اوت 1917 را دور از تزارسکوئه سلو در سن پترزبورگ گذراند.

نیکلاس دوم

در غیاب او، امپراتور به طور فزاینده‌ای منزوی شد و بیش از پیش به راسپوتین وابسته شد، که به شدت بر دیدگاه سیاسی او در مورد مسائل داخلی تأثیر گذاشت. در نتیجه وزرای نیکلاس دوم به سرعت از سمت خود استعفا دادند و با نامزدهای منتخب الکساندرا جایگزین شدند، که تحت تأثیر راسپوتین تا زمان قتل او در سال 1916 توسط اشراف بود.

بیوگرافی راگبی پلیر آمریکایی پاتریک ماهومز
بیشتر بخوانید

مرگ

در طول جنگ جهانی اول، روسیه متحمل خسارات عمده شد و در معرض فقر شدید و تورم بالا قرار گرفت. مردم روسیه نیکلاس دوم را به خاطر تصمیمات نظامی ضعیفش و امپراطور الکساندرا را به خاطر نقش نادرست او در دولت سرزنش کردند. از آنجا که الکساندرا اصالتاً آلمانی بود، این ظن گسترش یافت که او حتی ممکن است عمداً روسیه را خراب کند و شکست روسیه را در جنگ تضمین کند.

در فوریه 1917، رعایای نیکلاس دوم چنان غوغایی داشتند که شورش هایی در سن پترزبورگ در گرفت. در آن زمان دفتر مرکزی نیکلاس هنوز در موگیلف بود. هنگامی که او سعی کرد به خانه خود به پتروگراد برود، دوما (مجلس منتخب) که تا آن زمان به او مخالفت کرده بود، مانع از سوار شدن او به قطار شد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی رهبر ارتش سرخ و اتحاد جماهیر شوروی جوزف استالین

پس از اینکه دوما کمیته موقت خود را که از اعضای بلوک مترقی تشکیل شده بود، انتخاب کرد و سربازانی که برای سرکوب شورش های سن پترزبورگ فرستاده شده بودند سرکشی کردند، نیکلاس دوم چاره ای جز کناره گیری از سلطنت نداشت. در 15 مارس 1917 از تاج و تخت کناره گیری کرد. سپس او و خانواده‌اش را به کوه‌های اورال بردند و در حصر خانگی قرار دادند.

نیکلاس دوم

در پاییز 1917، دولت موقت روسیه توسط بلشویک ها سرنگون شد.

در بهار 1918 روسیه درگیر جنگ داخلی بود. در شب 16-17 ژوئیه 1918، نیکلاس دوم و خانواده‌اش توسط بلشویک‌ها به رهبری ولادیمیر لنین در یکاترینبورگ روسیه به قتل رسیدند و بدین ترتیب به بیش از سه قرن حکومت سلسله رومانوف پایان داد. مورخان مدت‌ها در مورد اینکه آیا دختر نیکلاس دوم، آناستازیا، ممکن است از تیراندازی جان سالم به در ببرد یا نه، حدس می‌زدند، اما در سال 2007، تجزیه و تحلیل DNA به طور قطعی جسد او را شناسایی کرد.

حقایق

نیکلاس دوم

نام: نیکولای الکساندرویچ رومانوف
سال تولد: 1868
تاریخ تولد: 6 مه 1868
شهر تولد: پوشکین
کشور تولد: روسیه
جنسیت مذکر
معروف ترین: نیکلاس دوم آخرین تزار روسیه تحت حکومت رومانوف بود. برخورد ضعیف او با یکشنبه خونین و نقش روسیه در جنگ جهانی اول منجر به کناره گیری و اعدام او شد.
صنایع
سیاست و حکومت
جنگ و ارتش
علامت نجومی: ثور
سال مرگ: 1918
تاریخ مرگ: 16 ژوئیه 1918
شهر مرگ: یکاترینبورگ
کشور مرگ: روسیه

بیوگرافی هانا آرنت
بیشتر بخوانید

نقل قول ها

من برای تزار شدن آماده نیستم. من هرگز نمی خواستم یکی شوم. من از کار حکمرانی چیزی نمی دانم.

دیدگاهتان را بنویسید

دو × یک =