صفحه اصلی > ادبیات جهان : مکتب رمانتیسم
ads

مکتب رمانتیسم

مکتب رمانتیسم

مکتب رمانتیسم

اصطلاح مکتب رمانتیسم مستقیماً از مفهوم عشق سرچشمه نمی گیرد ، بلکه بیشتر از واژه فرانسوی romaunt (یک داستان عاشقانه که در بیت گفته می شود) ناشی نمی شود. رمانتیسیسم بر احساسات و زندگی درونی نویسنده متمرکز بود و غالباً برخلاف ادبیات سنتی آن زمان ، از مطالب زندگینامه ای برای اطلاع رسانی اثر یا حتی ارائه الگویی برای آن استفاده می کرد.

مکتب رمانتیسم “مردم منظم” بدوی و متعالی را به عنوان مستحق جشن ، که در آن زمان نوآوری بود ، جشن گرفت. رمانتیسیسم همچنین طبیعت را به عنوان یک نیروی اولیه تثبیت می کند و مفهوم انزوا را به عنوان ضروری برای رشد معنوی و هنری تشویق می کند.

مکتب رمانتیسم چیست ؟

مکتب رمانتیسم یک حرکت هنری و فکری بود که در اواخر قرن هجدهم و اواسط قرن نوزدهم در اروپا اتفاق افتاد. جنبش رمانتیک که به طور گسترده به عنوان گسست از اصول راهنمای روشنگری – که عقل را به عنوان پایه و اساس دانش بنیان نهاد – درک می شود ، بر اهمیت حساسیت عاطفی و ذهنیت فردی تأکید می ورزد. از نظر رمانتیک ها ، تخیل به جای عقل ، مهمترین دانشکده خلاق بود.

مکتب رمانتیسم

مکتب رمانتیسم در ادبیات

مکتب رمانتیسم در ادبیات انگلیسی با شاعران ویلیام بلیک ، ویلیام وردزورث و ساموئل تیلور كولریج در اواخر قرن هجدهم آغاز شد. این در قرن نوزدهم با شاعران نسل دوم رمانتیک ، از جمله پرسی بیشه شلی ، جان کیتس و لرد بایرون ادامه یافت.

بر خلاف جدا شدن مستدل روشنگری ، آثار شاعرانه بلیک ، وردزورث و كولریج با حساسیت عاطفی و احترام به طبیعت مشخص می شدند.

اگرچه نسل دوم شاعران رمانتیک ، به ویژه شلی و بایرون ، به خاطر کارهای براندازانه و سودمندشان مشهور شدند ، اما بعداً شعر رمانتیک نیز بسیاری از ویژگی های تاسیس شده توسط بلیک و وردزورث را حفظ کرد. قصیده های کیتس ، دقیقاً مانند شعر وردزورث ، از طبیعت الهام گرفتند و شعر برایون دارای خصوصیات درون گرایانه شدیدی بود.

شلی ، بایرون و کیتس همچنین به عنوان “رمانتیک” شهرت پس از مرگ پیدا کردند زیرا بسیاری از جنبه های زندگی آنها – از جمله سفرهای آنها به اروپا و واقعیت مرگ جوان – مطابق با نوع ایده آل ظهور قرن نوزدهم یک قهرمان رمانتیک بود.

آموزش نوشتن بیوگرافی آنلاین | با مثالهای کوتاه | حرفه ای و دیگر بیوگرافی
بیشتر بخوانید

مکتب رمانتیسم

مکتب رمانتیسم در هنر

طبیعت همچنین منبع الهام در هنرهای تجسمی جنبش رمانتیک بود. با نقض سنت طولانی تر نقاشی های تاریخی و تمثیلی ، که صحنه هایی از تاریخ یا کتاب مقدس را به عنوان موضوع اصلی خود می گرفت ، هنرمندان رمانتیکی مانند JMW ترنر و جان کانستبل – و همچنین سازندگان چاپ و حکاکی مانند ساموئل پالمر و توماس بیویک – انتخاب کردند در عوض برای به تصویر کشیدن دنیای طبیعی ، به ویژه مناظر و صحنه های دریایی.

هنرمندان رمانتیک طبیعت را نه تنها زیبا بلکه قدرتمند ، غیرقابل پیش بینی و مخرب به تصویر کشیدند. این به منزله ریشه ای بنیادی از نمایندگی های روشنگری جهان طبیعی به عنوان منظم و خوش خیم است.

مکتب رمانتیسم در موسیقی

جنبش رمانتیک در موسیقی از بتهوون آغاز شد ، که آثار بعدی او سبک های کلاسیک موتزارت و هایدن را ترسیم و توسعه داد. سمفونی های بعدی بتهوون و سونات های پیانو توسط بیانگرایی و کیفیت احساسی قوی متمایز شدند. این ویژگی ها زمینه ساز ایجاد نسل های متوالی آهنگسازان رمانتیک در اروپا از جمله فرانتس شوبرت ، رابرت شومان و فلیکس مندلسون است.

موسیقی رمانتیک نیز بسیار ابتکاری و از لحاظ فنی پرماجرا بود. در حالی که تکنواز مجازی ، فرانتز لیست ، با اجراهای استادانه و تکنیک هایی که قبلاً دیده نشده بود ، تماشاگران را در سالن های بزرگ کنسرت اروپا خیره کرد ، اعجوبه متولد لهستان ، فردریک شوپن ، سالن های پاریس را با قطعات پیانوی گویا و پیچیده خود متحیر کرد.

دوره رمانتیک همچنین “عصر طلایی” اپرا در اروپا بود ، با آهنگسازانی مانند جوزپه وردی و ریچارد واگنر با ترکیب موسیقی ، متن و تصاویر بصری برای ساخت روایت های دراماتیک که امروز نیز مجذوب تماشاگران می شوند.

 

مکتب رمانتیسم

رمانتیسم به عنوان یک ذهنیت

مکتب رمانتیسم را شاید نه به عنوان یک حرکت ، بلکه به عنوان یک ذهنیت به درستی درک کرد. هنرمندان ، شاعران و نوازندگان دوره رمانتیک با عزم خود برای استفاده از هنر خود برای انتقال احساسات یا ایجاد واکنش احساسی مخاطبان متحد شدند.

همچنین چیزی پیشگامانه – تقریباً انقلابی – در مورد رمانتیسیسم وجود داشت. این شامل شکستن از گذشته ، و آگاهانه دور شدن از ایده ها و سنت های روشنگری است. با این کار ، رمانتیسیسم نگرش غالب نسبت به طبیعت ، احساسات ، خرد و حتی فرد را از اساس تغییر داد.

معرفی کتاب انسان در جستجوی معنا
بیشتر بخوانید

پایان مقاله تعریف مکتب رمانتیسم

منبع سایت مداد

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم طعم گیلاس|نقد فیلم پری|فیلم سارا|فیلم دعوت|فیلم عروسی خوبان|فیلم از کرخه تا راین|فیلم دونده|کتاب عقاید یک دلقک|بهترین کتاب های ادبیات ترکیه|بهترین کتاب های ویلیام فاکنر|بهترین کتاب های کافکا

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

سه × 4 =