نقاشی تعمید مسیح نقاشی مشهوری است که توسط استاد لئوناردو داوینچی ، آندره دل ورروشیو در حدود سال 1472 در استودیوی خود در ایتالیا ساخته شده است. این نقاشی توسط Verrochio با همکاری شاگردش ، لئوناردو داوینچی ، که جزئیات برخی از قسمت های نقاشی ، به ویژه فرشته را نقاشی کرد و به پایان رساند ، تکمیل شد. نقاشی تعمید مسیح یک محراب بود که به دستور راهبان کلیسای سان سالوی در حوالی فلورانس ساخته شد.
با مقاله تحلیل نقاشی تعمید مسیح با بامدادی ها همراه شوید.
نقاشی تعمید مسیح
نقاشی تعمید مسیح عمدتا توسط Verrochio با استفاده از تمپر بر روی چوب انجام شد. این نقاشی سنت جان باپتیست را در هنگام تعمید خداوند عیسی مسیح به روایت انجیل های لوقا ، مرقس و متیو نشان می دهد. دو فرشته در سمت چپ نقاشی چهار چهره موجود در این اثر را کامل می کنند. صحنه ای که توسط این نقاشی نشان داده شده است ، شامل بازوهای کشیده خداوند است که با پرتوهای طلایی و کبوتر با بالهای گسترده گسترش یافته است ، یک هاله با صلیب شکل در بالای سر عیسی و یک هاله دیگر در بالای سنت جان باپتیست نقاشی شده است. دو فرشته لباس عیسی را در دست دارند. فرشته سمت چپ بخشی است که توسط لئوناردو داوینچی انجام شده است. او از روغن استفاده کرد ، که در آن زمان رسانه جدیدی در نقاشی بود.
بیشتر بخوانید:فیلم جادوگر شهر اوز
Verrochio هنرمندی بود که استعدادهای هنری او در نقاشی ها ، فلزکاری ها و مجسمه هایش نمایان می شد. او کارگاه شخصی خود را به همراه کارآموزان خود اداره می کرد که همچنین هنرمندان بزرگ دوران رنسانس به همراه داوینچی بودند. شاگردان وی ، به غیر از لئوناردو داوینچی ، ساندرو بوتیچلی و لورنزو د کریدی بودند.
همانطور که واساری مورخ هنر شرایط زیر را در مورد نقاشی تعمید مسیح گزارش داد:
وروچیو قبلاً کار اصلی را انجام داده بود. لئوناردو فرشته ای را در نقاشی تعمید مسیح کرد که برخی از لباس ها را در دست داشت. و علی رغم جوانی ، آن را به گونه ای اعدام کرد که فرشته اش به مراتب بهتر از چهره های نقاشی شده توسط Verrocchio بود. این همان دلیلی بود که آندریا دیگر هرگز رنگها را لمس نمی کند ، او آنقدر شرمنده بود که پسری کاربرد آنها را بهتر از او درک کرد. “
نقاشی تعمید مسیح به طرز نشاط آور تعمید عیسی توسط یحیی تعمید دهنده را به تصویر می کشد ، همانطور که در انجیل متی ، مرقس و لوقا ثبت شده است.
یحیی تعمید دهنده مشاهده می شود که به آرامی بر روی سر مسیح آب می ریزد. دستان خدا از آسمان به سمت پایین دراز می شود ، کبوتی که از آغوش خود نماد روح القدس پایین می آید.
بیشتر بخوانید: معرفی فیلم رستگاری در شاوشنک
با پرتوهای تابش نور از جلال او ، همه با احتیاط در بوم مخلوط شده از تجسم الهی بودن مسیح و همچنین تصدیق وحدت او به عنوان بخشی از تثلیث مقدس درهم آمیخته اند.
علاوه بر این ، عیسی در حالی که دستان خود را در حالت دعا محصور می کند ، در مرکز شاهکار قرار می گیرد ، نمونه ای از لطف و فروتنی او است.
لئوناردو در آن زمان 23 ساله بود ، و فرشته سمت چپ به اثبات رسیده است که توسط این شاگرد جوان نقاشی شده است ، واقعیتی که باعث هیجان زیادی شده و بحث ها را برانگیخته است. بسیار خاص تفسیر و افسانه.
منتقدان مدرن بیشتر این منظره چشمگیر در پس زمینه نقاشی و همچنین شکل مسیح را به لمس لئوناردو داوینچی نسبت می دهند. از میان چهار شکل نشان داده شده در این نقاشی ، یک فرشته (کسی که لباس مسیح را در دست دارد) به طور چشمگیری بهتر از دیگران برجسته است.
لئوناردو برجسته است ، با سهم خود فرشته نگهدارنده مانتو است ، چهره زانو زده ویژگی هایی را که لئوناردو داوینچی حفظ می کند ، نشان می دهد و با دقت در بقیه کارهای هنری خود رشد می کند.
به خصوص قفل های موج دار و درخشان مو که به دقت روشنایی چشم را می شستند ، به علاوه ظاهر شیرین یا شوخ طبعی که در صورت منتقل می شود. صدای چمنزارهای زانوی فرشته ، صداهای مورد علاقه او را نشان می دهد که در همه وجوه طبیعت وجود دارد.
بیشتر بخوانید: سریال چرنوبیل
نقاشی تعمید مسیح داستانی هم برای خود دارد. گفته می شود که Verrocchio پس از نگاهی به لمس فرشته لئوناردو ، هرگز دیگر نمی خواست قلم موی خود را بلند کند ، احساس شرمندگی و تحقیر کرد. زیرا چگونه لمس یک شاگرد می تواند بسیار برتر از او باشد ، از همین رو بود که او قسم خورد که دیگر هرگز رنگ را لمس نکند.
اگرچه این داستان ممکن است چیزی بیشتر از یک شاه بلوط قدیمی باشد ، اما ممکن است تا حدی درست باشد ، زیرا درست است که این آخرین نقاشی شناخته شده معتبر نقاش رنسانس ایتالیا ، آندره دل دل وروکیو است.
نقاشی تعمید مسیح
با اشعه ایکس از این نقاشی مشخص می شود که طرح اصلی فرشته ای که وروکیو برای لئوناردو انجام داده کاملاً متفاوت از نتیجه نهایی تعیین شده است. این بیشتر از ابتکار داوینچی حکایت می کند ، زیرا حتی در این مرحله اولیه نیز او خود را از محدوده استاد خود آزاد می کرد و مسیر فعلی خود را دنبال می کرد.
با نگاهی دقیق و مقایسه دو فرشته؛ می بینیم که لئوناردو بیشتر به واقعه اصلی در نقاشی تعمید مسیح توجه می کند.
در حالی که فرشته اش طبیعی به نظر می رسد و بخشی از فعالیتهای در حال انجام است ، برخلاف فرشته Verrocchio که به فضا خیره می شود ، و هیچ علاقه ای به آنچه اتفاق می افتد ندارد ، شاید گفتن آن خیلی صریح یا جسورانه نباشد. فرشته خسته به نظر می رسد
علاوه بر این ، پارچه های موجود در فرشته لئوناردو داوینچی شامل یک سیستم چین خوردگی کاملاً کنجکاو است که با کمال لطف کاملاً متناسب با موقعیت مناسب است. اما این همه نیست همچنین اشاره شده است که لئوناردو موهای فرشته دوم را رتوش کرده و همچنین در ایجاد زمینه حیرت انگیز نقش داشته است. با نقاشی منطقه واقع در بالای سر فرشته.
بیشتر بخوانید: نقد فیلم اکشن nobody
سبک نقاشی تعمید مسیح Verrocchio برای آن زمان بسیار سنتی بود ، دشتهای دوردست ، تپه هایی که با صخره های رسمی درگیر شده اند و همچنین درختان پراکنده احساس می کنند که تا حدودی پلاستیکی هستند و بسیار جذاب نیستند ، در حالی که کارهای لئوناردو داوینچی در مورد دیگری قبلاً نویدبخش و اصالت زیادی با آب بود ، نور خورشید ، سایه و مه.
قسمت فرشته و لئوناردو در تماس با منظره با رنگ روغن رنگ آمیزی شده است. این یک رویکرد متوسط و انقلابی جدید در نقاشی بود که در این دوره در ایتالیا مطرح شد. بخشهای Verrocchio از این شاهکار با استفاده از Tempera Egg Tempera ، که سطحی تقریباً شبیه به مینای دندان تولید می کند ، اجرا می شوند ، اما پیش از این خواستار تعیین مرز دقیق بین تضادهای رنگی بودند.
ناگفته نماند که این کار بیش از حد معمول بود و انتظار می رفت لئوناردو کاملاً مورد استقبال و پرورش در صنعت هنر قرار گیرد ، در حالی که استادش ، نقاش رنسانس ایتالیا ، آندره دل دل وروکیو ، به استفاده از نمونه قدیمی ادامه می داد.
بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های درام تاریخ سینما