جنبش هنر: مکتب دادائیسم
در طول جنگ جهانی اول ، تعداد بیشماری از هنرمندان ، نویسندگان و روشنفکران مخالف جنگ به سوئیس پناهنده شدند. زوریخ ، به ویژه ، مراكزی برای افراد در تبعید بود و اینجا بود كه هوگو بال و امی همینگز كاباره ولتر را در 5 فوریه 1916 افتتاح كردند. كاباره محل ملاقات رادیكال ترین هنرمندان آوانگارد بود.
با مقاله مکتب دادائیسم با بامدادی ها همراه باشید.
تلاقی بین یک کلوپ شبانه و یک مرکز هنری ، هنرمندان می توانند کارهای خود را در آنجا در میان شعرهای برتر ، موسیقی و رقص به نمایش بگذارند. هانس (ژان) آرپ ، تریستان تزارا ، مارسل جانکو و ریچارد هولسنبک از جمله عوامل اصلی کاباره ولتر بودند. با شروع جنگ ، هنر و اجراهای آنها به طور فزاینده ای تجربی ، مخالف و آنارشیک می شد. آنها با هم ، در برابر فریاد نبرد DADA به بی معنی و وحشت جنگ اعتراض كردند.
مکتب دادائیسم ، دادا یا دادائیست چیست؟
به عنوان یک کلمه ، مزخرف است. به هرحال ، به عنوان یک جنبش ، هنر دادا ثابت شد که یکی از جنبش های انقلابی در اوایل قرن بیستم است. در ابتدا توسط گروهی متشکل از مدرنیست های آوانگارد در مقدمه جنگ جهانی اول تصور می شد اما در پی آن کاملاً اتخاذ می شد ، دادائیست بجای قصد محاسبه شده ، بجای منطق و غیر منطقی بودن را جشن گرفت.
خاستگاه مکتب دادائیسم
پیش فرض اصلی جنبش هنری دادا (دادا اصطلاحی فرانسوی برای اسب سرگرمی است) پاسخی به عصر مدرن بود. با واکنش در برابر ظهور فرهنگ سرمایه داری ، جنگ و تخریب همزمان هنر ، هنرمندان در اوایل دهه 1910 شروع به کاوش در هنر جدید یا “ضد هنر” کردند ، همانطور که مارسل دوشان توصیف کرد. آنها می خواستند تعریفی از هنر را در نظر بگیرند و برای این کار قوانین شانس و شی found پیدا شده را آزمایش کردند. شکل آنها هنری بود که با شوخ طبعی و چرخش های هوشمندانه پشتیبانی می شد ، اما در همان بنیاد ، دادائیست ها س wereال بسیار جدی در مورد نقش هنر در عصر مدرن می پرسیدند. این س asال با گسترش هنر دادا – از سال 1915 ایده آل های آن توسط هنرمندان در نیویورک ، پاریس و فراتر از آن – و با قرار گرفتن جهان در جنایات جنگ جهانی اول ، اهمیت بیشتری پیدا کرد.
ظهور Readymade
یکی از نمادین ترین شکل هایی که در میان این شکوفایی بیان دادائیستی پدیدار شد ، ساخت آماده بود ، شکلی مجسمه سازی که توسط مارسل دوشان کامل شد. اینها آثاری بود که در آنها دوشامپ اشیا found پیدا شده یا کارخانه ای را برای نصب مجدد مورد استفاده قرار می داد. به عنوان مثال در Advance a Broken Arm (1964) شامل تعلیق بیل برفی از کوه گالری شد. Fountain (1917) ، مسلماً قابل شناسایی ترین ساخته دوشان ، آماده ساختن ادرار سرامیکی است. دوشان با بیرون بردن این اشیا of از فضای عملیاتی مورد نظر و ارتقا them آنها به سطح “هنر” ، در م artسسه هنری به سرگرمی پرداخت و در عین حال از بیننده خواست تا به طور جدی تأمل کند که ما چگونه از هنر قدردانی می کنیم.
حالت های مختلف مکتب دادائیسم
همانطور که نمونه های آماده دوشان بیان می کند ، دادائیست ها و جنبش دادا از آزمایش با رسانه های جدید طفره نمی روند. به عنوان مثال ژان آرپ در هنر کلاژ و احتمال تصادفی بودن در ایجاد آن کاوش کرد. من ری همچنین به عنوان شیوه هایی که از دست هنرمند فاصله می گرفت و بنابراین همکاری با یک فرصت را در اختیار داشت ، با هنرهای عکاسی و شستشوی هوا بازی می کرد. فراتر از این رسانه های هنری ، دادائیست ها همچنین هنرهای ادبی و نمایشی را کاوش می کردند. به عنوان مثال هوگو بال ، مردی که مانیفست وحدت دادائیسین در 1916 را نوشت ، در مورد آزادی کلمه نوشتار تحقیق کرد. با آزاد كردن متن از قيد و بندهاي متعارف يك صفحه منتشر شده ، بال با قدرت هجاي مزخرفي كه به عنوان شكل شعر جديد ارائه شده بود ، بازي كرد. این اشعار دادائیست اغلب به نمایش تبدیل می شدند و به این شبکه هنرمندان اجازه می دادند تا به راحتی بین رسانه ها حرکت کنند.
نمونه هایی از آثار هنری معروف مکتب دادائیسم
این جنبش آثار هنری معروف بسیاری را به ارمغان آورده است. در اینجا چند نمونه منتخب از آثار هنری دادائیسم آورده شده است:
چشمه مارسل دوشان (1917)
مارسل دوشان چرخ دوچرخه (1913)
Man Vi’s Ingres’s Violin (1924)
Hugo Ball’s Sound Poem Karawane (1916)
رئیس مکانیکی رائول هاوسمن (روح زمان ما) (1920)
1. چشمه مارسل دوشان (1917)
در سال 1917 ، مارسل دوشان یک دستگاه ادراری به انجمن هنرمندان مستقل ارسال کرد. انجمن از چشمه خودداری کرد زیرا آنها معتقد بودند که نمی توان آن را یک اثر هنری دانست. دوشان سوالات بی شماری مهم درباره آنچه هنر را هنر می کند و به عنوان یک نقطه عطف مهم در هنر قرن 20 شناخته می شود ، مطرح کرد.
2. چرخ دوچرخه مارسل دوشان (1913)
مارسل دوشان درباره کار معروف خود Bicycle Wheel گفت: “در سال 1913 ، من ایده خوبی داشتم که یک چرخ دوچرخه را به چهارپایه آشپزخانه ببندم و چرخش آن را تماشا کنم.” چرخ دوچرخه اولین اشیا read آماده دوشان است. Readymades اشیا individual منفردی بود که دوشان جای آنها را تغییر می داد یا امضا می کرد و هنر می نامید. وی چرخ دوچرخه را “آماده ساخت مجدد کمک” نامید که با ترکیب بیش از یک مورد سودمند برای شکل دادن یک اثر هنری ساخته شده است.
3. ویولن Man Ray’s Ingres’s (1924)
من ری با نقاشی سوراخ های f و یک ساز زهی بر روی چاپ عکاسی مدل برهنه خود Kiki de Montparnasse و عکس برداری مجدد از آن ، آنچه را که در اصل یک برهنه کلاسیک بود تغییر داد. بدن زن اکنون به یک ساز موسیقی تبدیل شده بود. وی همچنین عنوان Le Violon d’Ingres را اضافه کرد ، اصطلاحی فرانسوی که به معنای “سرگرمی” است.
4. شعر صدا Hugo Ball’s Sound Karawane (1916)
بنیانگذار کاباره ولتر و نویسنده اولین مانیفست دادائیست در سال 1916 ، بیشتر کارهای بال در ژانر شعر صوتی بود. در سال 1916 ، در همان سالی که اولین مانیفست دادائیست منتشر شد ، بال شعر صوتی Karawane را اجرا کرد. خطوط آغازین این بود:
”jolifanto bambla o falli bambla
großiga m’pfa habla horem ”
بقیه شعر نیز در همان مسیر ادامه یافت. اگرچه می توان این شعر را با غوغای تصادفی و دیوانه وار اشتباه گرفت ، اما شعر صدا در ادبیات تجربی روشی عمیقاً مورد توجه بود. ایده این بود که با حذف هر چیز دیگر ، اصوات آوازی انسان را به جلو بیاوریم.
5. سر مکانیکی رائول هاوسمن (روح زمان ما) (1920)
رائول هاوسمن شاعر ، کلاژیست و هنرمند اجرا بود ، که بیشتر به دلیل مجسمه سازی با عنوان سر مکانیکی (روح زمان ما) شناخته می شود. سر آدمک ساخته شده از یک بلوک چوبی جامد وارونه ادعای هگل است که “همه چیز ذهن است”. از نظر هاوسمن ، انسان سر خالی است “و هیچ توانایی دیگری بیش از آنچه شانس به خارج جمجمه اش چسبانده است”. هاوسمن با طرح این مباحث می خواست تصویری بسازد كه متداول كنوانسیون های اصلی غربی باشد كه رئیس مقر عقل است.
پذیرش ، سقوط و انتشار آرمان های مکتب دادائیسم
رویکردهای جسورانه جدید دادائیست ها بحث هایی را در فرهنگ معاصر برانگیخت. شکستن سریع آنها از سنت ، پیگیری پرشورانه آنها برای شیوه ای جدید برای بیان ، و تمایل آنها برای بازگرداندن دنیای محترم “هنرهای زیبا” به یک سطح بازی تر و مساویانه از طریق طنز و تحقیقات دقیق به هنرمندان دادا اجازه داد هر دو را جذب کنند طرفداران و دشمنان کار خود را. برخی اظهارات دادائیست را گام بعدی به جلو در راهپیمایی آوانگارد می دانستند. دیگران این اهمیت را از دست دادند و در عوض آثاری مانند آثار آماده دوشان را که هنر نبودند ، بلکه فقط اشیاitu تشکیل دهنده آن بودند (منجر به سقوط برخی از نسخه های اصلی به توده زباله).
مکتب دادائیسم مخاطبان دهه 1920 را درگیر خود کرد ، اما این جنبش به عنوان یک کل تقسیم می شد. برخی ، مانند من ری ، تمایل خود را در حال حرکت به سمت ناخودآگاه سورئالیسم دیدند. دیگران فشارها بر روی هنرمند مدرن اروپایی را بیش از حد سنگین تحمل کردند. به قدرت رسیدن آدولف هیتلر در دهه 1930 ضربه مهمی به دنیای هنر مدرن وارد کرد ، زیرا استبداد شیدایی سعی داشت ریشه های هنر مدرن را از بین ببرد ، حوزه ای که وی “انحطاط” می دانست. در نتیجه ، هنرمندان دادا شاهد تمسخر یا تخریب آثارشان بودند و بنابراین فرار از هوای خفه کننده اروپا را برای فضای آزادتر هنری ایالات متحده و فراتر از آن انتخاب کردند.
با اندیشه بسیاری از این اعضای اولیه ، آرمان های دادائیسم در میان هنرمندان معاصر زنده و پابرجا ماند. از بسیاری جنبه ها ، می توان موضوعات Dada را احیا کرد ، به عنوان مثال ، در دوران پاپ آرت ، وقتی نقوش و تفسیرهای فرهنگی متفاوت از استودیوهای هنرمندانی مانند اندی وارهول با اشاره به دسیسه های دادییسم طنین انداز شد. در نیمه آخر قرن بیستم بود که تأثیر کامل لحظه دادائیست تحقق یافت. علاوه بر دو نگاه بزرگ بین المللی بین المللی که کالبدشکافی از آثار دادائیست (یکی در سال 1967 در پاریس و دیگری در سال 2006 در مکان های مختلف بین المللی) ، تحقیقات بیشتری در زمینه درک و حفظ میراث آنها انجام شد.
مکتب دادائیسم
جمع آوری هنر مکتب دادائیسم
آثار مکتب دادائیسم اگرچه جذابیتی جهانی را ارائه می دهد اما می تواند چالشی برای جمع آوری باشد. فراتر از اصالت ، ترسیم یا پیش بینی قیمت هایی که اینگونه آثار به دست می آورند دشوار است ، مشکلی که به دلیل تنوع گسترده رسانه ها است. همانطور که گفته شد ، می توان به سازگاری بیش از حد انتظارات آثار دادائیست در حراج توجه کرد. فروش قابل توجه Marcel Duchamp’s Nu sur nu (1910-1911) با بیش از 1.4 میلیون دلار در ژوئن 2016 ، قیمت فروش تخمینی بین 555000 – 775،000 دلار را دو برابر کرد. François Picabia’s Ventilateur (1928) در Sotheby’s در فوریه 2016 با بیش از 3.1 میلیون دلار در پایان بالاتر از محدوده فروش پیش بینی شده خود ، فروخته شد. آنچه به نظر می رسد این روند نشان می دهد این است که علاقه به بیان هنر دادا و جنبش دادا هنوز زنده است و با جمع آوری اطلاعات در مورد معاملات خوبی که ممکن است در حراج ظاهر شود ، آگاه هستند.
سوالات متداول
مکتب دادائیسم چیست؟
مکتب دادائیسم یک جنبش هنری از اوایل قرن 20 است ، قبل از سورئالیسم و ریشه در تعدادی از پایتخت های مهم هنری اروپا دارد. جنبش مکتب دادائیسم در پاسخ به وحشت جنگ جهانی اول توسعه یافت ، عقل ، عقلانیت و نظم جامعه در حال ظهور سرمایه داری را رد کرد ، در عوض از هرج و مرج ، مزخرف و احساسات ضد بورژوازی حمایت کرد.
هنرمندان اصلی مکتب دادائیسم چه کسانی هستند؟
از مشهورترین هنرمندان مکتب دادائیسم می توان به مارسل دوشان ، فرانسیس پیکابیا و من ری در پاریس ، جورج گروس ، اتو دیکس ، جان هارتفیلد ، هانا هوچ ، ماکس ارنست و کورت شویتترز در آلمان و تریستان تزارا ، ریچارد هولسنبک ، مارسل جانکو و ژان اشاره کرد. آرپ در زوریخ.
مکتب دادائیسم از کجا نشات گرفته است؟
در مورد محل تأسیس مکتب دادائیسم اختلاف نظر وجود دارد. بسیاری معتقدند که این جنبش اولین بار در کاباره ولتر ، یک کلوپ شبانه آوانگارد در زوریخ شکل گرفت ، برخی دیگر ادعا می کنند که یک رومانیایی است. آنچه واضح است این است که در طول جنگ جهانی اول ، به ویژه در سال 1916 ، یک حساسیت اروپایی وجود دارد و هواداران اصلی موضوعات اصلی را می توان در زوریخ ، برلین ، پاریس ، هانوفر ، کلن ، هلند و حتی تا نیویورک شناسایی کرد. .
خصوصیات اصلی مکتب دادائیسم چیست؟
یک دادائیسم اغلب با شوخ طبعی و هوس باز است ، گرایش به پوچ. این نگرش مهربانانه به عنوان انتقادی طنزآمیز بر سیستم های سیاسی و اجتماعی حاکم ، که حمله جهانی جنگ جهانی بزرگ به آن نسبت داده شد ، مورد استفاده قرار گرفت.
مکتب دادائیسم یعنی چه؟
نام دادا یکی از مزخرفات و غیر منطقی بودن است. در برخی از زبانها ، این به معنای “بله ، بله” به عنوان تمسخر از اطاعت بی معنی مردم از اقتدار بود ، در حالی که در برخی دیگر ، معنای کاملاً متفاوتی داشت. این نام به ریچارد هولسنبک و هوگو بال منسوب شده است ، اگرچه تریستان تزارا نیز ادعای نویسندگی کرد – ایده این است که چندین معنی بی معنی دارد.
چگونه دادیسم واکنش به WW1 است؟
مکتب دادائیسم جنبشی با صراحتاً رنگ و بوی سیاسی بود – واكنشی به ذبح بی معنی سنگرهای جنگ جهانی اول. این اساساً جنگ را علیه جنگ اعلام کرد ، و با نوع مزخرفات خاص خود ، ضد پوچ هبوط سازمان به هرج و مرج پرداخت.
پایان مقاله مکتب دادائیسم
منبع سایت مداد
بیشتر بخوانید:
فیلم دیده بان|سریال اوزارک|لوکینو ویسکونتی|واقعیت مجازی|فیلم همشهری کین|روانشناسی بازار سرمایه|فیلم عروسی خوبان|فیلم دیک جانسون مرده است|کسب درآمد اینترنتی از تولید محتوا|هنر ما قبل تاریخ