صفحه اصلی > هنرهای تجسمی : سبک رمانتیسم در نقاشی
ads

سبک رمانتیسم در نقاشی

سبک رمانتیسم در نقاشی

سبک رمانتیسم در نقاشی

سبک رمانتیسم در نقاشی  : از حدود اواخر قرن ۱۸، هنرمندان در واکنش به قيدها و تعصبات نئوکلاسیسم، که آن را مانع درک و بیان طبیعت و احساس می دانستند، یک روش متضاد را در پیش گرفتند و حاصل فعالیت ایشان در ادبیات و هنرهای تجسمی با نام «رمانتیسم» مشهور شد.

رومانتیک ها تقدم احساس، تخیل و رؤیا، سنت شکنی و شور شاعرانه بر عقل گرایی را در سرلوحه ی کار خود قرارمی دادند و موضوعات کار خود را از میان احوال مردم عادی، عواطف شخصی و انسانی و یا مسائل معنوی و گاه از بین داستانهای پرماجرای تاریخی برمی گزیدند .

با مقاله سبک رمانتیسم در نقاشی همراه ما باشید.

نقاشان این مکتب به سبب تأکید کردن بر جنبه های عاطفی اثر هنری، به رنگ و طرح های پر حرکت و سیال اولویت دادند . یکی از برجسته ترین هنرمندان این مکتب اوژن دلاکروا است. او رنگ را در نقاشی ارجح می دانست و آن را با توجه به معانی و مفاهیم و با دانش و آگاهی به کار می برد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های چارلی کافمن

اصول سبک رمانتیسم در نقاشی  :

• اهمیت به فردیت و احساس هنرمند(شخصیت).
• اهمیت به هیجان و احساسات.
• تبعیت نکردن از قوانین ثابت و پیروی از امیال ذهنی.
• استفاده از هنر به عنوان وسیله ای برای تحریک احساسات.
• نمایش فضاهای خیالی و اسرارآمیز و حالت غیرعادی آشفته و گاهی هم جنون‌آمیز انسان‌ها.
• آزادی ؛ به این معنی که هنرمند هر بخشی از زندگی را که دلش خواست می‌تواند آزادانه به تصویر بکشد بدون مانعی.
• رمانتیک‌ها با نوعی حالت عارفانه به زندگی می‌نگرند.
• کوشش برای فرار از واقعیت. (که افراط رمانتیک‌ها در این اصل باعث پیدایش جنبش واقع‌گرایی شد ).

هنرمندان سبک رمانتیسم در نقاشی  :
نقاشی و مجسمه‌سازی
در زمینهٔ هنرهای تجسمی، رمانتیسیسم با کنار نهادن خطوط خشک و مضمون‌های باستانی کلاسیسیسم، حرکتی نو در طرح و رنگ به‌وجود آورد. اوژن دولاکروا، کاسپار داوید فریدریش، تئودور ژریکوو گرو نمایندگان برجستهٔ این جنبش در نقاشیو داوید دانژهو باری در مجسمه‌سازی بودند.

رمانتیسیسم ، نگرش یا جهت گیری فکری مشخصه بسیاری از آثار ادبیات ، نقاشی ، موسیقی ، معماری ، انتقاد و تاریخ نویسی در تمدن غرب طی یک دوره از اواخر قرن 18 تا اواسط قرن 19 است.

عکاسی از حیات وحش | 9 نکته برای گرفتن عکاسی بهتر از حیات وحش
بیشتر بخوانید

رمانتیسیسم را می توان رد احکام نظم ، آرامش ، هماهنگی ، تعادل ، ایده آل سازی و عقلانیت دانست که کلاسیسیسم را به طور کلی و نئوکلاسیسیسم اواخر قرن 18 را به طور خاص بیان می کند. همچنین تا حدودی واکنشی علیه روشنگری و به طور کلی علیه خردگرایی قرن 18 و ماتریالیسم فیزیکی بود. رمانتیسیسم بر فرد ، ذهنی ، غیر منطقی ، تخیلی ، شخصی ، خود به خودی ، احساسی ، بینشی و استعلایی تأکید داشت.

بیشتر بخوانید: فیلم خواهران غریب

از جمله نگرشهای مشخص رمانتیسم ، موارد زیر بود: قدردانی عمیق از زیبایی های طبیعت. تعالی عاطفی بیش از عقل و حواس بیش از عقل ؛ تحول در نفس و بررسی بیشتر شخصیت انسان و خلق و خو و توانایی های ذهنی آن. مشغولیت با نبوغ ، قهرمان و به طور کلی شخصیت استثنایی و تمرکز بر احساسات و مبارزات درونی او.

دیدگاه جدیدی از هنرمند به عنوان خالقی کاملاً منفرد ، که روح خلاقیت او از پایبندی دقیق به قوانین رسمی و رویه های سنتی مهمتر است. تأکید بر تخیل به عنوان دروازه ای برای تجربه متعالی و حقیقت معنوی ؛ علاقه وسواسی به فرهنگ عامیانه ، ریشه های فرهنگی ملی و قومی و دوران قرون وسطایی ؛ و یک تمایل برای عجیب و غریب ، از راه دور ، مرموز ، عجیب ، غیب ، هیولا ، بیمار و حتی شیطانی.

بیشتر بخوانید: فیلم پیک‌نیک در هنگینگ راک

پایان مقاله سبک رمانتیسم در نقاشی

دیدگاهتان را بنویسید

4 × پنج =