صفحه اصلی > سینما : نقد و بررسی فیلم nomadland
ads

نقد و بررسی فیلم nomadland

نقد و بررسی فیلم nomadland

نقد و بررسی فیلم nomadland

نقد و بررسی فیلم nomadland : فیلم Nomadland یا سرزمین خانه بدوش ها فیلمی است در ژانر درام به کارگردانی کلویی ژائو چینی که این فیلم زیبا محصول سال 2020 سینمای هالیوود است.

این فیلم توانست جایزه بهترین فیلم و کارگردانی اسکار یعنی دوره 93 این جشنواره را دریافت کند و علاوه بر این جوایز توانست جایزه بهترین بازیگر زن را هم دریافت کند و از لحاظ موفق بودن فیلم قطعا به نتیجه مطلوب خود رسید.

ناگفته نماند ایفای نقش فوق العاده فرانسیس مک دورمند 63 ساله هم از ارکان اصلی موفقیت این فیلم نیز بوده است.

خلاصه داستان روایت زنی است که همسر خود را از دست داده و یک کمپر شده است.

این روایت در سال 2012 در حال اتفاق است که کارخانه کچ یو اس جی در امپایر منحل شده و فرن (با بازی فرانسیس مک دورمند) و همسر آن در آن کارخانه مشغول بودند.

حال که فرن بعد از مرگ همسرش یک کمپر شده است (معنی خانه اتومبیلی است که به معنای خانه در حال حرکت تلقی میگرد) بدنبال زندگی جدیدی است و در این زندگی جدید خود نیز اتفاق هایی می افتد که دیدن این فیلم را تماشایی تر می کند.

فرن در شرکت آمازون کار میکند و در تلاش این است که به زندگی خود ریتم جدید و زیبایی ببخشد.

زیبایی های بصری این فیلم باعث می شود مخاطب کمی احساس آرامش کند و این موضوع باعث کند شدن ریتم فیلم شده است که در برخی از مواقع سکوت معنی داری در فیلم حاکم می شود.

در سکانس نخست فیلم شما شاهد شنیدن صدای باد و طوفان زمستانی در جاده ای پر از برف هستید که این سکوت اتمسفر فیلم را تا انتهای داستان آرام و کم هیجان میکند.

فرن به قدری وابسته ون خود شده که حتی برای او اسمی می گذارد (ونگار )که حتی او معتقد است که ون آن دختر است. در واقع فرن به اتوموبیل خود روح و شخصیتی می دهد که درون گرایی فرن را در فیلم پر رنگ تر می کند.

موسیقی متن فیلم به قدری زیبا است که می توان گفت از عوامل اصلی زیبایی این فیلم است.پیانو گوش نواز به وفور در فیلم استفاده می شود و در واقع امضای فیلم نواختن پیانو در آن است.

نقد فیلم سریر خون | فیلم Throne of Blood 1975
بیشتر بخوانید

بهترین فیلم های 2021

فرن در ادامه نقل مکان می کند و پیش یکی از دوستان مسن کمپر خود می رود که در آنجا به یک کمپ ملحق می شود و در آن کمپ احساس امید به زندگی و انرژی مثبت به حداکثر رسیده است.

شخصیت مثبت نگر و خوش رفتار فرن باعث می شود به راحتی با اعضای آن کمپ ارتباط برقرار کند و همین موضوع باعث زیاد شدن دیالوگ در فیلم می شود.

در آنجا یک دوست مسنی پیدا می کند به نام وانکی که او میداند که بزودی قرار است بر اثر سرطان بدخیم ریوی که به مغز او زده جان خود را از دست بدهد و وانکی دارد کتابی درباره انواع روش های خودکشی می خواند چون از دکتر و مباحث پزشکی خسته شده است.وانکی در آن سکانس دیالوگ های بسیار زیبایی می گوید که مخاطب را به فکر عمیقی فرو میبرد.

وانکی دارد رویای نهایی خود را برای فرن ترسیم می کند و می خواهد قبل از مرگش به سمت رویای خود حرکت کند و این حس آرامش و هدفمند بودن در انسان را در انسان پر رنگ تر می کند.

در واقع می توان گفت این فیلم علاوه بر درام بودن حالتی مستند وار نیز دارد و تقریبا در ژانر درام/مستند هست.

در ادامه فیلم فرن شروع به گذراندن زمان در طبیعت می کند طوری که در سکانسی خود را برهنه در آب روان رها می کند و در تلاش کسب آرامش و رها کردن است.

در ادامه فرن به همراه دوست مسن خود یعنی لیندا تصمیم میگیرد در شغل جدیدی که در یک کمپ پیدا کرده است مشغول شود.

او و دوستش لیندا سرایداری در کمپی را انتخاب کردن و در واقع از این شغل رضایت کافی را دارند چون هر دوی آن ها عاشق کمپینگ هستن.

در همان کمپ در یکی از بعد از ظهرهای سرد در کنار آتشی عده ای با فرن درباره ی حلقه ازدواج فرن صحبت کردن و سعی کردند او را متقاعد کنند که حلقه را بعد از مرگ همسرش از دست خود در بیاورد ولی فرن اصلا زیر بار چنین درخاستی نرفت و یکی از اعضا در تلاش متقاعد کردن فرن جمله زیبایی زد او معتقد بود حلقه یک دایره بی پایان از عشق است که نه ضلعی دارد و نه انتهایی و تشبیحه عشق به یک حلقه و دایره بسیار زیبا و دلنشین بود.

فیلم رزم ناو پوتمکین
بیشتر بخوانید

در ادامه ماجرای پر پیچ و خم یک کمپر (فرن) او در سنگ فروشی که کنار جاده بود مشغول به کار کردن کرد و این روحیه لطیف این کاراکتر باعث میشه مخاطب علاقه مند بشه به سبک زندگی فرن.

 

نقد سریال چرنوبیل

نقد و بررسی فیلم nomadland

نقد و بررسی فیلم nomadland

در ادامه دوباره بر میگردد پیش دوست خود یعنی لیندا که هر دو آن ها مشغول به سرایداری در یک کمپ تفریحی هستند و از کاری که انجام می دهند نهایت لذت را می برند.

یک نکته جالب در فیلم این است که فرن هنوز بعد از مرگ همسرش حلقه خود را در دست خود نگهداشته و این یک مثال و نمونه است از وفاداری نسبت به انسان ها.

پیر زنی که در کمپ هست سعی میکند او را متقاعد به در آوردن حلقه کند که فرن زیر بار این توصیه نمی رود و مسیر خود را ادامه میدهد.

فرن پس از آن به سنگ فروشی ای کنار جاده می رود و مدت کوتاه نیز در آنجا کار میکندکه در آن جا دیدگاه های مختلفی از زندگی می بیند و همچنان در حال گذراندن زندگی خود با چالش های روبروی خود است.

نقد فیلم سرگیجه

نقد فیلم nomadland

در آن جا با پسری آشنا می شود که به آن نیز فندکی میدهد و آن پسر فندک فرن را می برد و آن نیز دقیقا هماننده فرن کمپر است.

تدوین روان و زیبای فیلم به موفقیت در فیلم کمک شایانی کرده است و موسیقی متن جذاب و شنیدنی آن زیبایی را دو چندان می کند.

ادامه نقد و بررسی فیلم nomadland

بیشتر افرادی که فرن در طول راه در ” فیلم Nomadland ” با آنها ملاقات می کند غیر بازیگر هستند ، افرادی که این زندگی را در جاده ها سپری می کنند. (تنها چهره آشنای دیگر متعلق به دیوید استراتیرن است ، کاملاً به عنوان مردی که فرن با او دوست می شود.) در مکالمات و تعاملات فرن یک کیفیت بداهه و طبیعی وجود دارد که زمینه فیلم را فراهم می کند. این عشایر مدرن داستان هایی را تعریف می کنند که نمی خواهند با آرزوی سفرهای پر نشده به کشور بمیرند ، نکاتی را در مورد چگونگی زندگی سالم در جاده ها به اشتراک می گذارند و از یکدیگر حمایت می کنند به گونه ای که همسایگان با خانه های سنتی به ندرت انجام می دهند. ” فیلم Nomadland ” چیزی فراتر از یک روایت خیالی از یک زن جذاب می شود ، زیرا همچنین به ما یادآوری می کند که چه تعداد از مردم آنجا هستند که داستان هایی برای گفتن دارند و رویاهایی که برآورده نمی شوند. و با این وجود هرگز در غم و اندوه و بدبختی فرو نمی رود.

نقد مستند صفر تا سکو ؛ انسان با نخستین رنج
بیشتر بخوانید

البته ، غم و اندوه همیشه وجود دارد ، سوار شدن را فشار می دهد. این می تواند به روشی باشد که مک دورمند با شنیدن صحبت های شخص دیگری درباره عزیز گمشده اش لبخند می زند. او احتمالاً به شوهرش فکر می کند. و یک تعبیر از ” فیلم Nomadland ” وجود دارد که این داستان زنی است که از غم و اندوه فرار می کند ، بعد از همه چیزهایی که می داند و از بین می رود ، از جامعه بیرون نمی رود. بخشی از آن درست است. اما این داستان همچنین بسیاری از آمریکایی ها است که امروزه احساس گم شدن می کنند ، از اینکه به کجا می روند بعدی یا فردا چه چیزهایی را مطمئن نمی دانند. تصاویری از “Nomadland” که احساس جوابی برای ناآرامی ها و اضطراب های سال 2020 می شود ، تصاویری است که حاوی زیبایی بسیاری درباره ساده ترین چیزهاست – لبخند دوست ، فرو رفتن در رودخانه ، حرکت مهربانانه یک غریبه. شاید همه ما نتوانیم ارتباط مستقیمی با مبارزات Fern داشته باشیم ، اما همه ما این احساس ناراحتی و عدم اطمینان را داریم. شاید ما باید جاده را بزنیم.

این بازبینی همزمان با اولین نمایش در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو ثبت شده است. امروز ، نوزدهم فوریه 2021 ، برای اولین بار در سینما و در هولو بازنشر می شود.

سریال خلافت

به انتهای مطلب نقد و بررسی فیلم nomadland رسیدیم امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید با مجله بامدادی ها همراه باشید.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نه − 4 =