صفحه اصلی > نقد فیلم : نقد فیلم Jeanne du Barry
ads

نقد فیلم Jeanne du Barry

فیلم Jeanne du Barry

فیلم Jeanne du Barry (محصول مشترک فرانسه، بریتانیا و بلژیک) به کارگردانی Maeve است که در این فیلم نیز بازی کرده است. علاوه بر این، جانی دپ، بازیگر کهنه کار سرشناس هالیوود و سراسر جهان، پس از ایفای نقش مکمل بسیار شخصی، نقش لویی پانزدهم، پادشاه فرانسه را بازی می کند.

فیلم «ژان دو باری» ظاهراً فیلمی بیوگرافی درباره شخصیتی تاریخی (زن فرانسوی) از طبقه کارگر با نام معروف «مادام دو باری» است که معشوقه پادشاه فرانسه در آن زمان در قرن هجدهم بوده است.

در اولین دیدار با فیلم، به وضوح می‌بینم که تمام جنبه‌های منفی و توصیفات در زندگی‌نامه کلی «مادام دو باری» کاملاً متضاد است و در این فیلم تصویری سرکوب‌شده، معصوم و دوستانه از او ترسیم شده است. به مخاطب نشان داده شود. داده می شود.

اما جدای از اقتباس‌های تاریخی دقیق و نادرست، درباره خود فیلم و اجزای آن است. فیلم «ژان دو باری» راوی سوم شخص دارد که به نظر می رسد روایتگر کلیت زندگی «ژان دو باری» باشد، اما متأسفانه می بینیم که روایت این فیلم نیز دیدگاهی را برای مخاطب انتخاب می کند. که توسط همان راوی سوم شخص ضبط شده است.

متاسفانه فیلم در نشان دادن جزئیات مهم و کلیدی از زندگی شخصیت اصلی شکست خورده است، اما بسیار شعاری، کلی و حتی زننده است.

فیلم Jeanne du Barry

فیلم Jeanne du Barry

در ابتدای فیلم به طور خلاصه دوران کودکی و جوانی «ژان دو باری» به ما نشان داده می شود و تقریباً هیچ کاری در مورد او انجام نمی شود، جز اینکه او تا رسیدن به سن بلوغ سوژه ماجراهای کلی فیلم می شود.

می بینیم که مشغول فلان حرفه هستند، قضاوت می شوند و البته استقلال هم ندارند. به هر حال، قبل از ملاقات با شاه، توجه کنید که او با ما چه خواهد کرد. تقریبا هیچی. ژست خالی در دست گرفتن کتاب، عشق یک عاشق به فرزندش روندی نیست که در اطراف او شکل بگیرد، من فقط جستجوی بسیار عاقلانه عشق را در او می بینم.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم Sweeney Todd

از رویارویی با شاه لویی پانزدهم (با بازی جانی دپ) فیلم با همان زاویه کلی ادامه پیدا می کند. تقریبا هیچ چیز واضح و دراماتیکی در رابطه این دو وجود ندارد. در هیچ کدام نیاز و ویژگی خاصی نمی بینیم، به خصوص از سوی پادشاهی که بدون دلیل و برخورد خاصی با «ژان دو باری» پیوند خورده است. این وابستگی به وضوح توسط این عدم شخصی سازی به ما تحمیل شده است.

نقد فیلم رستاخیز | Resurrection 2022
بیشتر بخوانید

در واقع این فیلم سعی دارد درگیری سطحی دادگاه را نشان دهد. درگیری در مراسم سلطنتی و کاخ بین «ژان دو باری» و اطرافیان شاه به ویژه دخترش، هرچند از این درگیری (به جز یک مورد)، شاهد درام فیلم نیستیم. درگیری ارائه شده در فیلم در کار کودکانه و بی هدف «ژان دو باری» (که احمقانه تر به نظر می رسد) و دهان باز و تعجب درباریان در هنگام نقض تابوهایشان خلاصه می شود.

فیلم Jeanne du Barry

فیلم Jeanne du Barry

با کمی دقت به راحتی می توان فهمید که فیلم سعی در نشان دادن زندگی ژان دو باری ندارد، بلکه بخشی از زندگی او را به تصویر می کشد که فقط به این تابوها و شعارهای سطحی پایبند است چرا که این روزها راحت تر است. تماشای سینما شعار می‌داد و به این ترتیب تشویق می‌شد و جوایزی می‌برد.

این فیلم به قدری تک بعدی و منفعل است که حتی به بازیگرانش به خصوص جانی دپ هم اجازه اجرای درست را نمی دهد. بازیگری که در این فیلم بیشتر چهره سلطنتی دارد تا پادشاه. تقصیر او هم نیست، چون فیلمنامه اجازه نمی داد شخصیت او بسط پیدا کند و آغوشش را باز کند،

“لوئیس پانزدهم” فقط برای نگاه کردن (تضعیف) و کمی لبخند زدن و گاهی خم شدن است. به استثنای یک حادثه که ذکر شد، که مربوط به موردی است که همسر وارث تاج و تخت به «ژان دو باری» تسلیم نشد، فیلم کمی تنش (جوه های نازک درام) را نشان می دهد، اما در از طرف دیگر دست، یک تناقض است.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم Drive

تناقض در اینکه «ژان دو باری» به اندازه هر درباری پیش از این برایش مهم نبود و حتی بدون استرس تابوهایش را شکست، اما ناگهان نظر همسر ولیعهد برایش مهم شد!

به آن پسر سیاه پوست دقت کنید که دقیقاً چه کارکردی در فیلم دارد یا «ژان دو باری» با ارتباط با او چگونه مشخص می شود! ما عملاً چیزی نمی توانیم بگوییم. فقط این که فیلم می خواهد شخصیت اصلی خود را به طور خاص از دیدگاه او نشان دهد (از سر ادب)، اما او نمی فهمد که او فقط شخصیت ها و روابط آنها را نشان می دهد، نه اینکه آنها را عملی می کند.

نقد فیلم Gran Turismo | فیلم اتوموبیل‌رانی سونی
بیشتر بخوانید

فیلم Jeanne du Barry

فیلم Jeanne du Barry

از فیلمبرداری، دکوپاژ و نماهای بعضاً جلب توجه فیلم نیز نباید غافل شد. اینها بدون «مرد» و حضوری که باید به عنوان طعمی در آن محیط به مخاطب نشان داده شود، ارزشی ندارند. کارگردان با شکستن قسمتی از زندگی شخصیت اصلی خود که مربوط به پادشاه فرانسه است، می خواهد تابوهای بلاغی خود را نشان دهد، تابوشکنی هایی که ماجراجویی هایش اوج سریال های آشنای داخلی و ترکی درام آبی است.

فیلم آنقدر درک کمی از «تعارض» و «علاقه» دارد که هیچ کدام نمی توانند فیلمبرداری کنند، دراماتیزه کنند و تماشاگر را برای تماشای فیلم هیجان زده کنند. تحمل فیلم «ژان دو بری» در ابتدا سخت است. با این حال باید منتظر موفقیت او در جشنواره ها و آکادمی های سینمایی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

دو × 4 =