صفحه اصلی > سینما و نقد فیلم : نقد فیلم Drive
ads

نقد فیلم Drive

فیلم Drive

رایان گاسلینگ به عنوان یک بدلکار تبدیل به یک راننده فراری در این نوآر شیک لس آنجلس ، جذابیت را نشان می دهد، اما حفره های داستانی گیج کننده آن به این معنی است که کاملاً قانع کننده نیست.

فیلم Drive یک فیلم هیجان انگیز LA است، بسیار بی رحمانه، بسیار شیک. این در گردابی از تبلیغات سرمقاله به اینجا می رسد. به ندرت یک کارشناس یا مقاله نویس مرد در بریتانیا زیر 70 سال وجود دارد که با ستاره خود، رایان گاسلینگ، که نقش قهرمانی بی نام و نشان را ایفا می کند، دلبستگی ساده ای به او نشان نداده باشد.

او یک راننده بدلکاری هالیوود است که یک خلال دندان در گوشه دهانش دارد و یک ژاکت براق بمب افکن با یک عقرب در پشت به تن دارد. مخفیانه، او همچنین برای مجرمان ترسناک به عنوان یک چرخدار، یک متخصص فرار کار می کند.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم Dunkirk | ساحل مرگ

او دلار بالایی می گیرد، زیرا او بهترین است. بدون ترس، او می تواند با سرعت های وحشتناک با قدرت مانور فوق العاده رانندگی کند.

او حس ششم را برای ماشین پلیس و هلیکوپتر پلیس دارد. با این حال، او یک قانون فوق‌العاده دارد که سارقان باید با آن موافقت کنند، اما هیچ معنایی روایی ندارد. بیشتر از آن در یک لحظه.

Drive یک فیلم خوب با استعداد بصری عالی است، به سبک المور لئونارد یا کوئنتین تارانتینو، و با کمی شادی وحشتناک طبیعی و طنز چوبه دار.

فیلم Drive

فیلم Drive

گاسلینگ دارای جذابیت و حضور است، اگرچه حالت چهره او اغلب به حالت “ساردونیک” تنظیم می شود. با این حال، نمی‌توانم کاملاً به شور و شوق انتقادی گسترده‌ای که به استقبال این فیلم رسیده است، بپیوندم، و در دو باری که آن را دیدم، نتوانستم به فریادهای عصبی خنده تماشاگران که خشونت ماورای آن برانگیخته می‌شود، بپیوندم.

ایده این است که راننده بی‌احساس گاسلینگ کنسرت‌های بدلکاری در هالیوود و شاید هم درگیری‌های جنایی‌اش را از طریق صاحب گاراژ، کلاهبردار شادی به نام شانون (برایان کرانستون) با ارتباطات اوباش انجام می‌دهد. زندگی گاسلینگ به نظر می رسد که وقتی بی سر و صدا عاشق همسایه همسایه اش آیرین می شود، که کری مولیگان با وقار و مهربانی بازی می کند، تغییر خواهد کرد.

فیلم دزد دوچرخه
بیشتر بخوانید

او یک مادر مجرد با پسر کوچکی است که گاسلینگ را دوست دارد: شوهرش استاندارد (اسکار آیزاک) یک کلاهبردار بی‌کفایت است که اکنون در زندان است، و ظاهراً نجابت سخت و ناگفته گاسلینگ است که این رابطه را افلاطونی نگه می‌دارد.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم The Revenant | انتقام حرف اول را میزند!

علاوه بر این، او در حال پیوستن به یک تجارت قانونی است، یک نمایش مسابقه‌ای سرعتی که شانون با دوستان تبه‌کارش برنی و نینو راه‌اندازی می‌کند – اجرای فوق‌العاده‌ای از آلبرت بروکس (یک نقش نادر آدم بد) و ران پرلمن.

اما پس از آن مرد ایرن از مفصل خارج می شود، هنوز در چیزهای خشن قاطی می شود، و فقط به خاطر ایرن، گاسلینگ آخرین کار رانندگی را از طرف او انجام می دهد، که البته به طرز وحشتناکی اشتباه می شود.

اینجاست که این درام تنش‌آمیز و فشرده به سمت چپ به خشونت و هرج و مرج تبدیل می‌شود.

راننده گاسلینگ تا این لحظه مردی اساساً دلسوز و رمانتیک به نظر می رسید – البته درگیر جنایت بود، اما به این نکته توجه داشت که اسلحه حمل نمی کند.

فیلم Drive

فیلم Drive

اکنون به نظر می رسد که فاجعه این آخرین شغل ظرفیت روانی برای خشونت شدید را باز می کند. آیا این جنبه شخصیتی اوست؟ یا به طور کلی فقط یک لوازم جانبی سبک برای فیلم؟ به نظر می‌رسد که بسیاری از افراد در این فیلم ظرفیت یکسانی دارند و اغلب خشونت، حفره‌هایی را در داستان و همچنین بدن‌ها ایجاد می‌کند.

در مرحله‌ای، شخصی شخص دیگری را می‌کشد در حالی که به طرز وحشتناکی به او اطمینان می‌دهد، اما چیزی که او به دنبال آن است کمابیش زیر دماغش است و به ذهنش خطور نمی‌کند که دنبال آن بگردد.

در مرحله‌ای دیگر، فردی به طرز هولناکی در مکانی نامحسوس و در حالی که جسد به‌طور هوایی رها نشده، کشته می‌شود. یک قتل عجولانه در این دوره از CSI و دوربین مدار بسته و پرس و جوهای خانه به خانه.

سپس قانون گاسلینگ وجود دارد که ظاهراً نشانه ای از حرفه ای گری شدید اوست. او دزدها را تا جایی که می‌توانستند درخشان رانندگی خواهد کرد. اما فقط برای پنج دقیقه. وقتی پنج دقیقه تمام می شود، مهم نیست کجا هستند، پارک می کند و آنها را همانجا رها می کند.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم Deliver Us | فیلم از شر شیطان نجاتمان بده

یک راننده فراری شغلی که بعد از پنج دقیقه ابزارها را پایین می آورد، چه فایده ای دارد؟ یک مرد فراری مطمئناً باید سارقین را به خانه امن از پیش تعیین شده آنها برساند، مهم نیست که چه باشد.

نقد فیلم اکولایزر ۳ | پایان کار دنزل است
بیشتر بخوانید

تصور سازندگان این فیلم دزدی شامل چه چیزی است؟ مثل این است که یک راننده تاکسی داشته باشید که می گوید شما را واقعاً سریع به سمت خانه تان خواهد برد، اما فقط برای پنج دقیقه. ساده لوحی و پوچی با آن همه خشونت فوق العاده باحال همراه است.

فیلم Drive

فیلم Drive

با این حال، برخی از کمئوهای عالی با خطوط لئوناردسک بسیار زیبا وجود دارد. کریستینا هندریکس تقریباً تصویر را به عنوان زنی مرموز به نام بلانچ می‌دزدد – به درستی با چهره‌ای سفیدپوست و وحشتناک از سرنوشت وحشتناکی که به درستی گمان می‌کند در زمان وقوع سرقت در انتظار اوست.

هندریکس ترس خالص و عنصری را به طرز درخشانی منتقل می کند. بروکس و پرلمن دیالوگ‌های ترقه‌ای دارند، به‌ویژه پرلمن که شکایت می‌کند که قلدرهای گانگستر ساحل شرقی هنوز گونه‌های او را طوری نیشگون می‌گیرند که انگار یک بچه است. “من 59 سال دارم!” دنیایی از تحقیر و ناامیدی زیرکانه در آن گنجانده شده است. Drive یک فیلم با قدرت است، اما همچنان بدون جهت است. شتاب عالی است، اما فرمان نیاز به بررسی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نوزده + 8 =