صفحه اصلی > رپورتاژ آگهی : کاربرد لاپاراسکوپی در درمان ناباروری [آپدیت 2023]✅
ads

کاربرد لاپاراسکوپی در درمان ناباروری [آپدیت 2023]✅

مراقبت های قبل و بعد از عمل لاپاراسکوپی

چکیده : ما در این مقاله اطلاعات جامع و کاملی در مورد جراحی لاپاراسکوپی و همچنین جراحی عمومی در اختیارتان قرار دادیم.

کاربرد لاپاراسکوپی در درمان ناباروری [آپدیت 2023]✅

بسیاری از ما وقتی نام جراح عمومی به گوشمان می‌خورد، ناخوداگاه این ذهنیت را پیدا می کنیم که جراحان عمومی، جراحی‌های سطح پایین و عمومی را انجام می‌دهند. اما سوال اینجاست که آیا این باور درست است؟ در چنین شرایطی برای همه ما سؤالاتی پیش خواهد آمد، مثل: جراحی عمومی چیست؟ یا دکتر جراح عمومی کیست و وظایفش چیست؟ چه بیماری‌هایی را در حیطه اختیاراتش درمان می‌کند؟ یک جراح عمومی خوب چه ویژگی هایی دارد؟ و سوالاتی از این قبیل. خوب است بدانید بهترین جراح عمومی در تهران برخلاف ذهنیت عموم که بر این باور است جراحی‌های سطح پایین را انجام می‌دهد، جراحی‌های پیچیده با حساسیت‌های بالا را نیز در صورت لزوم انجام می‌دهد.

پیشنهاد می کنیم اگر مایلید به جواب همه این سؤالات که درمورد جراحان عمومی برایتان پیش آمده دست یابید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. همچنین اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز داشتید می توانید به سایت جراحتو (jaraheto.net) مراجعه کنید و یا از سایت هایی نظیر پزشکا، جراحا و تاپتنا کمک بگیرید.

جراح عمومی کیست و چه می کند؟

اگر بخواهیم جراحی را تعریف کنیم باید بگوییم، عملی است که دکتر جراح با تغییر در بافت‌های بدن یا دستکاری قسمت هایی از آن، نقصی را درمان می کند و یا بخشی که دچار بیماری شده است از ارگانی در بدن برداشته می شود. یک جراح عمومی یکی از اعضای گروه جراحی است که شامل یک متخصص بیهوشی، پرستاران و تکنسین‌های جراحی نیز می‌شود. به عبارت دیگر هر بیمار قبل از عمل جراحی اش در مورد روش‌های انجام عمل با یک یا گروهی از جراحان عمومی مشاوره می‌کند. از طرفی دیگر جراح عمومی، پزشک و جراحی است که در انجام جراحی های عمومی، تخصص ویژه‌ تری در مقایسه با یک جراح عمومی دارد.

در این مقاله شما مخاطبان گرامی را با توانایی‌های جراحان عمومی آشنا خواهیم کرد. بعضی از جراحی ها به پزشکان دارای تخصص در ارگان های خاص بدن مثل قلب یا مغز نیاز دارند که به آن ها عنوان جراح قلب یا مغز اطلاق می شود. اما درصد بیشتری از عمل‌ها شامل این دسته از جراحی‌ها نمی شوند. دسته بزرگتری از ارگان های بدن که به جراحی نیاز دارند در حوزه جراحی های عمومی قرار می گیرند. یک متخصص جراحی‌ عمومی دانش تخصصی کل فرآیند جراحی نظیر ارزیابی اولیه بیمار، آماده‌سازی، روش عمل و مدیریت پس از عمل را دارد. تمرکز جراحان عمومی در تمام زمینه های اصلی زیر دارای دانش هستند:

  • غدد درون ریز
  • شکم و محتویات آن
  • پوست و بافت های نرم سینه
  • دستگاه گوارش (مری، معده، روده کوچک، روده بزرگ، کیسه صفرا)
معرفی کتابفروشی آنلاین مستقر در خوزستان
بیشتر بخوانید

در ادامه در مورد یکی از تکنیک های جراحی عمومی به نام جراحی لاپاراسکوپی صحبت خواهیم کرد.

جراح عمومی کیست و چه می کند؟

لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی یکی از تکنیک های کم تهاجمی و زیرشاخه جراحی عمومی است که طی آن برش های کوچکی در سطح شکم (بخصوص ناف) ایجاد و از طریق آن ها دوربین و سایر وسایل مخصوصجراحی را وارد حفره شکم می کنند. این وسایل به جراح اجازه می دهد همه ارگان های داخل شکم و لگن را روی مانیتور مخصوص معاینه ببیند و با کمک آن ها جراحی را انجام دهد. لاپاراسکوپی در تشخیص و درمان بیماری های خاص کاربرد دارد. این جراحی نسبت به جراحی باز متداول و سنتی، بسیار کم تهاجم تر و کم خطر تر می باشد. از اواخر سال ۱۹۸۰، لاپاراسکوپی تبدیل به یک جراحی بسیار شایع و فراگیر شده است. این تکنیک اولین بار در روسیه برای جراحی زنان به کاربرده شد. در حقیقت جراحی زنان اولین جراحی بود که توسط لاپاراسکوپ انجام شد که شامل جراحی رحم، تخمدان ها، لوله های فالوپ می شد.

کاربرد لاپاراسکوپ نخستین بار در جراحی سرطان مشخص شد. در حال حاضر نیز لاپاراسکوپی جایگزین جراحی های متعددی که قبلا به صورت باز انجام می شد، شده است. جراحی هایی مانند بیرون آوردن آپاندیس ملتهب (آپاندیسیت، آپاندکتومی) و کیسه صفرای ملتهب و یا حاوی سنگ(کوله سیستکتومی). لاپاراسکوپی برای انجام بیوپسی در شکم و لگن و لنف نودها با عنوان یک جراحی تشخیصی، بسیار پرکاربرد است. لاپاراسکوپ این اختیار را به جراح می دهد که قسمت شکم و لگن شامل ارگان های زنانه، آپاندیس، کیسه صفرا، معده، طحال و کبد را ببیند و بررسی کند. همچنین لاپاراسکوپی می تواند جهت تشخیص علل درد لگن و یا سایر بیماری هایی که قابل بررسی توسط معاینه بالینی و سونوگرافی نیست به کار برده شود. به عنوان مثال، کیست تخمدان، اندومتریوز، حاملگی خارج از رحم و لوله رحمی بسته شده را می توان با لاپاراسکوپ تشخیص داد و درمان کرد. ناگفته نماند لاپاراسکوپ در تشخیص علت نازایی نیز کاربرد بسیار دارد.

لاپاراسکوپی و جراحی زنان

 بیشتر از نود درصد بیماری های زنان را می توان از طریق لاپاراسکوپ تشخیص داد مانند خارج کردن رحم، خارج کردن فیبروم و… بنابراین اکثر اعمال جراحی از این طریق قابل انجام است. در مورد تشخیص نازایی هم می توان گفت پزشک توسط عکس رنگی تشخیص می دهد که لوله ها واقعاً بسته است یا خیر. به طور مثال اگر لوله ها دارای چسبندگی باشد با استفاده از لاپاراسکوپی می توان این چسبندگی ها را باز کرد و یا در زمینه ی بیماری آندومتریوز که می تواند ضایعاتی را کف لگن و یا روی تخمدان به وجود بیاورد و معمولاً همین ضایعات سبب نازایی می شوند، از طریق لاپاراسکوپی به راحتی این ضایعات قابل حذف و برداشت است.

خرید انواع لوازم تحریر فانتزی از فروشگاه اینترنتی هیس
بیشتر بخوانید

مراقبت های قبل و بعد از عمل لاپاراسکوپی

در مورد مراقبت های قبل و بعد از عمل لاپاراسکوپی باید بگوییم بیمار باید از شب قبل از عمل از خوردن و آشامیدن اجتناب کند. در رابطه مراقبت های بعد از عمل نیز به مواردی که در ادامه ذکر می کنیم توجه کنید: پس از جراحی، کنترل علائم حیاتی توسط پرستار انجام می شود و اگر هیچ عارضه ای شما را درگیر نکند، می توانید در طول چهار تا هشت ساعت بعد از بیمارستان مرخص شوید. (در جراحی های سنتی و قدیمی نیاز به چندروز بستری بود). ممکن است روزهای اول مقداری درد و ناراحتی در محل برش احساس کنید. همچنین گاز تزریقی در حفره شکم امکان دارد مقداری درد در زیر دنده ها و شانه به وجود بیاورد. باتوجه به نوع لاپاراسکوپی انجام شده، امکان بروز اتفاقات خاص وجود دارد. (مثلا خونریزی واژینال در جراحی زنان) درصد زیادی از بیماران در طول یک الی دو هفته بعد به زندگی عادی خود برمی گردند.

مراقبت های قبل و بعد از عمل لاپاراسکوپی

کلام آخر

جراحی عمومی به دانش و مدیریت قبل، حین و بعد از عمل بیماران مبتلا به شمار زیادی از بیماری‌ها نیاز دارد. در بین جراحان گوناگون، دکتر جراح عمومی از دانش گسترده تری برخوردار است. جالب است بدانید تعداد زیادی از عمل هایی که هر روزه در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها انجام می شود توسط جراحان عمومی صورت می‌گیرد. ما نیز در این مقاله اطلاعات جامع و کاملی در مورد جراحی لاپاراسکوپی و همچنین جراحی عمومی در اختیارتان قرار دادیم. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید به سایت جراحتو (jaraheto.net) مراجعه کنید.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

هفده + یازده =