صفحه اصلی > رپورتاژ آگهی : از بین بردن زنگ زدگی آهن
ads

از بین بردن زنگ زدگی آهن

images 1706425427 65b5fc5345053

آهن و بسیاری دیگر از فلزات دچار زنگ زدگی خواهند شد، این اتفاق در مجاورت با آب و اکسیژن موجود در هوا می‌افتد. اکسیژن یک نافلز فعال می ‌باشد که در هوای مرطوب به راحی با آهن وارد واکنش شده و اکسید آهن یا همان زنگ آهن را به وجود می‌آورد. زنگ زدگی آهن نوعی خوردگی به شمار می‌رود که اگر در زمان مناسب ترمیم نشود خسارت جبران نا پذیری را به وجود می‌آورد  و با توجه به افزایش قیمت فلزاتی مثل قیمت میلگرد، قیمت ورق های فولادی از اهمیت بالاتری برخوردار می شود. زنگ زدگی آهن را می‌توان از روی ظاهر فلزات و رنگ قرمز آن شناسایی کرد.

زنگ زدن آهن در اثر واکنش دادن اکسیژن با اتم های موجود در محیط مرطوب اتفاق می‌افتد. برای از بین بردن زنگ زدگی آهن و سایر فلزات می‌توان آن را با مواد شیمیایی شامل: سرکه سفید، جوش شیرین و… شستشو داد. در ادامه این مطلب با نحوه استفاده از این مواد شیمیاییی آشنا خواهیم شد.

images_1706425401_65b5fc39d9903.webp

از بین بردن زنگ زدگی آهن با جوش شیرین

یکی از مواد شیمیایی که زتنگ زدگی آهن و فلزات را از بین می‌برد جوش شیرین می‌باشد. جوش شیرین برای زنگ زدگی های سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه استفاده از آن این گونه است که ابتدا کمی جوش شیرین را با کمی آب ترکیب می‌کنیم تا حالت غلیظ پیدا کند، سپس خمیر بدست آمده را روی سطح فلز پخش می‌کنیم و اجازه می‌دهیم به مدت 2 ساعت روی ان بماند. در آخر با کمک یک برس و آب و صابون سطح فلز را شستشو می‌دهیم.

از بین بردن زنگ زدگی آهن با سرکه سفید

یکی دیگر از پاک کننده های زنگ فلز سرکه سفید است که به ان اسید استیک هم می ‌گویند. برای تمیز کردن با سرکه سفید اگر فلزی که دچار زنگ زدگی شده کوچک باشد آن را در حمام سرکه قرار دهید و شستشو دهید، اما اگر جسم بزرگ باشد می‌توانید یک پارچه را آغشته به سرکه سفید کنید و و روی سطح فلز بمالید و برای چند ساعت به همن حالت قرار دهید. همچنین می‌توانید با استفاده از یک برس آغشته به سرکه زنگ زدگی فلز را پاک کنید. زمانی که فلز به حالت طبیعی و رنگ خود برگشت ان را با آب و صابون شستشو دهید.

آشنایی با نکات مثبت و منفی وکیل مهاجرت کانادا
بیشتر بخوانید

از بین بردن زنگ زدگی آهن با لیمو

یکی از ساده ترین روش های خانگی برای از بین بردن زنگ فلزات اسفاده از لیمو است. این روش برای از بین بردن زنگ زدگی اجسام کوچک مانند: قاشق، چاقو و چنگال مناسب است. نحوه استفاده از لیمو به این صورت است که سطح مورد نظر را کاملا شستشو می‌دهیم که روی آن اثری از چربی نباشد، سپس کمی نمک را روی سطح می‌ریزیم و بعد از آن لیمو را روی آن می‌چکانیم و حدود 2 الی 4 ساعتدر همان حالت می‌گذاریم بماند. اگر برای بار اول به طور کامل زنگ زدگی را از بین نبرد می‌توانیم این فرآیند را مجددا تکرار کنیم. بعد از، از بین رفتن زنگ زدگی جسم، سطح آن را با آب و صابون شستشو می‌دهیم.

images_1706425427_65b5fc5345053.jpg

از بین بردن زنگ زدگی آهن با اسید فسفریک

رایج ترین مواد شیمیایی که برای از بین بردن زنگ زدگی آهن استفاده می‌شود اسید فسفریک نام دارد. این نوع مواد شیمیایی بسیار قوی است که می‌تواند در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی خسارت های زیادی را به وجود بیاورد. اسید فسفریک زمانی که روی سطح فلز زنگ زده قرار می‌گیرد آن را به یک ترکیب محلول در آب تبدیل می‌کند که به سرعت پاک می‌شود. برای استفاده از این مواد شیمیایی از دستکش، روپوش و ماسک حتما استفاده کنید.

جمع بندی

در این مقاله ما شما را با برخی از مواد شیمیایی هایی که زنگ زدگی اجسام را از بین می‌برند آشنا کردیم. همانطور که گفتیم رایج ترین آن ها لیمو می‌باشد که برای از بین بردن زنگ زدگی اجسام کوچک مانند: قاشق و چنگال مورد استفاده قرار می‌گیرد. امیدواریم که از این مقاله به مطالب دلخواه خود دست یافته باشید.

فولاد24

شما می‌توانید اگر تامین کننده ی محصولات فولادی هستید قیمت آن ها را به صورت روزانه در سایت فولاد 24 به خریداران معرفی کنید و یا اگر خریدار محصولات فولادی هستید درخواست خرید خود را به صورت کاملا رایگان در سایت ما بگذارید.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

دو + نوزده =