صفحه اصلی > معرفی سریال : معرفی سریال سووشون | معرفی بازیگران، زمان پخش و نقدها
ads

معرفی سریال سووشون | معرفی بازیگران، زمان پخش و نقدها

سریال سووشون

سریال سووشون یکی از جدیدترین ساخته های شبکه نمایش خانگی است که خبر آن بر روی پلتفرم نماوا منتشر شده. در این مطلب به شما در معرفی سریال سووشون کمک می کنیم.

محمدحسین قاسمی تهیه کننده این اثر است که در فضایی اجتماعی گفته می شود. فیلمنامه «سووشون» نوشته نرگس آبیار اقتباسی از کتاب معروف و پرمخاطب «سووشون» نوشته سیمین دانشور است. ساخت این سریال تاریخ اجتماعی بر اساس کتاب سوشون در سال ۱۳۹۸ برای خانم آبیار اتفاق افتاد و درام این سریال در شهر زیبای شیراز آغاز شد. آبیار سابقه ساخت چندین فیلم از جمله شیار ۱۴۳ (۱۳۹۲)، شبی که ماه کامل شد (۱۳۹۷) و ابلق (۱۳۹۹) را در کارنامه دارد. سریال خانگی سووشون از ابتدا حواشی های منحصر به فرد خود را داشته است.

در ادامه این مقاله بامدادی ها به معرفی سریال سووشون نرگس آبیار می پردازیم. ما با داستان و افرادی که آن را ساخته اند آشنا می شویم و در مورد بخش هایی از این روند می خوانیم.

1137962 142

داستان و معرفی سریال سووشون

همانطور که گفته شد آخرین اثر نرگس آبیار برگرفته از رمان سوشون اثر سیمین دانشور است. داستان رمان در شهر شیراز و در آخرین سال های جنگ جهانی دوم می گذرد. این رمان به فضای سیاسی و اجتماعی بین سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۵ می‌پردازد. داستان سوشون یک داستان دو لایه است. لایه یا داستانی روایی که حکایتی جذاب در فضای اجتماعی ایران دارد و لایه نمادین یا تمثیلی. دانشور در این داستان مدام به نقش فرهنگ و تفاوت های فرهنگی ایرانیان و انگلیسی ها اشاره می کند.

سیمین دانشور در دوران جنگ جهانی دوم دانشجوی دانشگاه تهران بود. در سال 1321 به زادگاهش شیراز رفت. سیمن به دلیل کار پدرش که در شیراز پزشک بود به مهمانی های سطح بالا در شهر می رفت و با فرماندهان نظامی انگلیسی صحبت می کرد. همچنین به دلیل کار پدرش بارها به سکونتگاه ایل قشقایی می رفت و اجرای سووشون تعزیه را تماشا می کرد. اولین ایده برای کتاب و چندین شخصیت همزمان در ذهن او شکل گرفت. اگرچه تا سال 1331 که برای تحصیل به دانشگاه هاروارد رفت شروع به نوشتن کتاب نکرد.

خلاصه داستان سریال سووشون درباره زنی جوان با سه فرزند خسرو، مینا و مرجان است که با همسرش یوسف زندگی می کند. شوهر خواهرش عمه خانم نیز با آنها زندگی می کند. همه چیز خوب پیش می رفت تا اینکه در بحبوحه درگیری های سیاسی و کمبود مواد غذایی، از همسر یوسف یعنی زری، صاحب زمین، خواسته شد تا آذوقه و امرار معاش خود را به اشغالگران بفروشد. یوسف همچنان مقاومت می کند و در این میان زری که باردار است با چالش های شخصی و خانوادگی زیادی روبروست.

سریال دیوانه برای یکدیگر
بیشتر بخوانید

زمان پخش سریال سووشون

طبق آخرین اطلاعاتی که در مورد این سریال منتشر شده است، احتمالا در اولین یکشنبه آبان ۱۴۰۲ از سایت نماوا منتشر خواهد شد. طبق برخی منابع، تعداد قسمت های سریال سوشون ۲۴ قسمت خواهد بود.

ژانر سریال سوشون درام، تاریخی، سیاسی و عاشقانه است. فیلمبرداری این فیلم در خرداد ۱۴۰۱ در باغ های عفیف آباد شیراز آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

درباره رمان سووشون

رمان «سووشون» اولین اثر سیمین دانشور نویسنده مشهور ایرانی است. این رمان اولین بار در سال ۱۳۴۸ منتشر شد و در سال ۱۳۹۲ به چاپ نوزدهم رسید. سووشون داستانی اجتماعی است که در شیراز و در آخرین سال های جنگ جهانی دوم اتفاق می افتد. این کتاب به ۱۷ زبان از جمله انگلیسی، آلمانی، روسی، فرانسوی، ژاپنی، اسپانیایی، چینی و ترکی ترجمه شده است.

عنوان کتاب، سووشون یا سیاووشان یا سوگ سیاوش، برگرفته از مراسم سوگواری سیاوش، یکی از قهرمانان اسطوره ای ایران، پیش از اسلام است. شواهد تاریخی نشان می دهد که اجرای مراسم خاکسپاری سیاوش در آسیای میانه پیش از اسلام رایج بوده و به ویژه عشایر استان فارس نیز این مراسم را مشاهده و اجرا می کرده اند. سیاوش قهرمانی است که به طرز عجیبی کشته شد و از خون ریخته شده او بر زمین گیاهی رویید.

نقد سریال سووشون

این اثر هنوز منتشر نشده است و نمی‌توانیم درباره محتوای آن صحبت کنیم اما بیایید در مورد آن صحبت کنیم. «سووشون» یکی از معروف ترین رمان های ایرانی است، داستانی زیبا و دلنشین دارد، تصمیم گیری برای انتشار آن جسارت زیادی می خواهد، زیرا اشتباه در انتشار آن می تواند بسیاری از خوانندگان این رمان را عصبی کند. خانم آبیار مانند کارهای قبلی خود، این بار نیز جرات انجام پروژه ای پیچیده را دارد. در این اثر صحنه سازی، دیالوگ نویسی و انتخاب بازیگر سخت به نظر می رسد. بازیگران سووشون از جمله افرادی هستند که پیش از این در تولیدات دیگر خوش درخشیده اند و سابقه خوبی دارند که در ادامه آن ها را به شما معرفی خواهم کرد. با تمام این تصاویر، باید دید که سری سووشون چگونه امتیاز می گیرد و آیا می تواند انتظارات را برآورده کند یا خیر.

معرفی بازیگران سریال سووشون

مجید صالحی

سید مجید صالحی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در ۲۶ شهریور ۱۳۵۴ در تهران به دنیا آمد.  او همچنین به نویسندگی نیز می پردازد. اولین جرقه های علاقه به بازیگری پس از تماشای نمایش «معرکه در معرکه» سیاوش تهمورث در او ظاهر شد. اگرچه او اعتراف می کند که تا ۱۸ سالگی هرگز به تئاتر نرفت. پس از آن به اصرار یکی از دوستانش به کلاس بازیگری استاد سمندریان رفت که این دوره ها از سال ۱۳۷۲ شروع شد و یک سال به طول انجامید. سریال های خانگی دیگری که در آن بازی کرده است عبارتنذ از سیاوش، سال های دور از خانه.

معرفی انیمه Heavenly Delusion | دوران پسا اخرالزمان
بیشتر بخوانید

بهنوش طباطبایی

بهنوش طباطبایی از بازیگران محبوب کشورمان در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۶۰ در تهران به دنیا آمد. وی دارای دکترای روانشناسی بالینی است و دوره های بازیگری را نیز در دانشکده هنرهای زیبای تهران گذرانده است. آخرین بار او را در فیلم «ماجرای نیمروز» و «رد خون» دیدیم. او برای این بازی نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شد. سریال نمایش خانگی سوشون اولین تجربه این بازیگر در شبکه نمایش خانگی خواهد بود.

11 4

میلاد کی مرام

میلاد کی مرام در تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۳۶۵ در بندر انزلی متولد شد. او دارای فوق دیپلم الکترونیک است. او از شاگردان مسعود کیمیایی است. میلاد کی مرام در سال ۱۳۹۱ در دوازدهمین جشنواره فیلم مقاومت برای بازی در فیلم ملکه به عنوان بهترین بازیگر مرد انتخاب شد. همچنین وی در سال ۱۳۹۲ برای بازی در فیلم خط ویژه در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد انتخاب شده است. سریال و فیلم های مطرح این بازیگر سریال ممنوعه، ملی و راه های نرفته اش، خط ویژه و … است.

1 1200x750 1

هوتن شکیبا

هوتن شکیوا بازیگر ایرانی در ۲۴ خرداد ۱۳۶۳ در له به دنیا آمد، از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را در تئاتر آغاز کرد و در سال ۱۳۹۲ در فیلم شب بیرون جلوی دوربین رفت. او مدتی در چندین سریال با صداپیشگی شخصیت کلاه قرمزی ظاهر شد و سپس با بازی حبیب در سریال لیسانسه مورد توجه قرار گرفت و در واقع «لیسانسه» نقطه عطفی در زندگی او محسوب می شود.

او پس از این سریال در چندین فیلم از جمله شبی که ماه کامل شد، ابلق، تی تی و ملاقات خصوصی ظاهر شد که برای آن برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد شد. او اخیرا برای سریال های مهمونی 1 و 2، رهایم کن، مگه تموم عمر چندتا بهاره و فیلم ارفاق مورد توجه قرار گرفته است. هوتن شکیبا یکی از بازیگران اصلی سووشون محسوب می شود.

816536 117

ترلان پروانه

ترلان پروانه بازیگر سینمای ایران در ۱۸ تیر ۱۳۷۷ متولد شد. او به عنوان یک بازیگر کودک در سال ۱۳۹۱ با سریال «بچه های خیابان» وارد دنیای بازیگری شد و سال بعد در فیلم «رویای آخر» ظاهر شد. خانم پروانه به طور کلی یکی از بازیگرانی است که در کودکی بیشترین شهرت را به دست آورده است. او در کودکی در آثار ماندگاری چون «نصف مال من، نصف مال تو» و «مسافری از گرونگل» بازی کرد و با فیلم «آهوی پیشونی 1» به تدریج نه تنها پروانه زرین بهترین بازیگر زن را از آن خود کند، بلکه توانست به دنیای نوجوانی پا بگذارد و خود را در این سن همچنان به عنوان یک بازیگر تثبیت کند. از دیگر آثار معروف این بازیگر می توان به فیلم های رویای سهراب، گربه سیاه و علفزار اشاره کرد.

معرفی سریال زن ترکی (Kadın)
بیشتر بخوانید

tarlan parvaneh90 vaghtesobh

سام درخشانی

سام درخشانی متولد ۳۱ تیر ۱۳۵۴ و علاوه بر بازیگری، وی به عنوان مجری نیز فعالیت داشته است. آقای درخشانی اولین بار در سال ۱۳۷۸ با فیلم طلسم طلایی و سریال شب زدگان وارد عرصه سینما و تلویزیون شد و بعد در سریال با من بمان و خانه پدری دیده شد. برای بازی در فیلم و تلویزیون زوج بازیگر سام درخشانی و پژمان جمشیدی در عرصه سینما و تلویزیون نیز شهرت دارند. از سریال های درخشانی باید به در چشم باد، نابرده رنج، پژمان، آوای باران و گسل اشاره کرد. او همچنین در فیلم های صحنه جرم ورود ممنوع، شکار روباه، خوب بد جلف، تگزاس، پالتو شتری و خائن کشی ایفای نقش کرده است.

4632354

مهران احمدی

مهران احمدی متولد ۸ اسفند ۱۳۵۲ در تهران ، بازیگر و کارگردان ایرانی سینما تئاتر و تلویزیون است. او لیسانس تئاتر را از دانشگاه آزاد گرفت و شروع به کار در رستوران کرد تا اینکه با بازی در نقش شکیب در فیلم آوای باران به شهرت رسید. بعد از سریال آوای باران ، مهران احمدی با نقش بهبود در سریال پایتخت به شدت محبوب شد ، او در پایتخت دو ، سه و شش بازی کرده است. از فیلم های مهران احمدی که در آن ایفای نقش کرده است میتوان به سگ بند، مطرب، زیرنظر، هزارپا و مصادره اشاره کرد.

R8Sf35FozaBA

سایر هنرپیشه های سریال سووشون عبارتند از:

  • سهیل مستجابیان
  • فرشته صدر عرفایی
  •  مریم سعادت
  • و…

حواشی سریال سووشون

نرگس آبیار در سال ۱۳۹۹ حق خلق اثری بر اساس رمان سووشون را خرید. آبیار پس از نگارش فیلمنامه، با وجود هزینه های بالای ساخت سریال در شیراز، اصرار داشت که این اثر در شیراز فیلمبرداری شود. وی در این باره گفت: شیراز معماری متفاوت و شگفت انگیزی دارد و به نظر من سریال سووشون که درباره مردم شیراز است باید در این شهر و ساختمان های مربوط به همان دوران فیلمبرداری شود.

باغ عفیف آباد شیراز به عنوان یکی از لوکیشن های فیلمبرداری انتخاب شد. باغ عفیف آباد یا پارک گلشن ملک خصوصی خاندان ذوالقدر حاکمان فارس در زمان صفویه بوده است. این مجموعه شامل کاخ قاجاریه، باغ ایرانی و موزه اسلحه های قدیمی است که اکنون متعلق به ارتش است. با توجه به اینکه از سال ۱۳۹۲ سازمان میراث فرهنگی ساخت فیلم و سریال در مکان های تاریخی را ممنوع کرده است، انتخاب این لوکیشن و سپس ساخت و ساز در آنجا با موجی از مخالفت های مردمی مواجه شد.

معرفی سریال کره ای محرک (Moving 2023)
بیشتر بخوانید

آبیار

ساعاتی پیش عکس هایی از محل ساخت باغ عفیف آباد برای ساخت سریال سووشون نرگس آبیار منتشر شد. انتشار این تصاویر واکنش رسانه ها، فضای مجازی و مردم را در پی داشت و در نهایت کمپینی برای جلوگیری از آن راه اندازی شد. این کارگردان پس از چند ساعت در صفحه اینستاگرام خود از توقف ساخت خبر داد. آبیار با توجه به اینکه او نیز از فعالان میراث فرنگی است، گفت که از دغدغه مردم حمایت می کند و به دغدغه های آنها احترام می گذارد.

آبیار خاطرنشان کرد: تمامی تغییرات انجام شده قابل حمل بوده و آسیبی به ساختمان وارد نمی کند. چند نفر از کارشناسان نیز از آن بازدید کردند و گفتند که باغو عمارت عفیف آباد آسیبی ندیده است. از این رو لوکیشن سریال همچنان باغ عفیف آباد باقی ماند، با این تعهد که باغ و ساختمان آن آسیب نبیند. از سوی دیگر قلعه کریمخانی نیز به مدت یک هفته برای تصویربرداری این سریال به روی گردشگران ایرانی و خارجی بسته شده است.

یکی از اخباری که در فضای مجازی منتشر شد، همکاری «سینما انقلاب» و انجمن دفاع مقدس در ساخت سریال «سووشون» بود که پس از مدتی عوامل این خبر را تکذیب کردند. اخبار دیگری نیز در مورد سوشون وجود دارد که ابتدا به صورت فیلم و سپس سریال منتشر می شود اما طبق آخرین اخبار نماوا به زودی شاهد این سریال خواهیم بود.

سخن پایانی

در این مقاله با شما به بررسی و معرفی سریال سووشون پرداختیم. این سریال اولین تجربه سریالی خانم آبیار در شبکه نمایش خانگی است و به زودی از شبکه نماوا پخش خواهد شد. نظر شما در مورد سری جدید سووشون چیست؟ از آخرین حضور نرگس آبیار در شبکه نمایش خانگی چه انتظاری می توان داشت؟ افکارتان را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

7 − هفت =