صفحه اصلی > موسیقی : معرفی انواع سبک های موسیقی
ads

معرفی انواع سبک های موسیقی

معرفی انواع سبک های موسیقی

معرفی انواع سبک های موسیقی : موسیقی را در تمام دنیا به عنوان یکی از اصلی ترین نماد های فرهنگ و هنر یک کشور می دانند.تا الان هر موسیقی که به گوش شما خورده  از یک سبک و ژانر خاصی تبعیت می کند.

تعداد سبک های موسیقی در تمام جهان خیلی زیاد  می باشد و این متفاوت بودن سبک ها در این هنر به دوره زمانی، منطقه جغرافیایی، نوع سازهای به کار رفته در ان موسیقی و نحوه اجرای کردن آن موسیقی بستگی دارد.

از اصلی ترین دسته بندی سبک های موسیقی در جهان ، می توان به سبک موسیقی کلاسیک، موسیقی راک، موسیقی مینیمال، سبک هیپ هاپ، سبک رپ، سبک سنتی ایرانی، سبک جز، سبک اپرا و سار موارد اشاره کرد.

تمام این موارد بالا ساختاری کاملا متفاوت دارند و حتی در نحوه ی اجرای آنها نیز بسیار تفاوت وجود دارد و گاها امکان تلفیق آنها نیز وجود دارد اگر چیدمان و اجرای آن ها علمی و اصولی انجام گردد.

معرفی موسیقی کلاسیک

این سبک به عنوان دسته بندی اصلی و مادر سبک های موسیقی در دنیا معروف است و به نوعی موسیقی آموزشی و آکادمیک محسوب می گردد. موسیقی کلاسیک تقریبا حدود پانصد سال قبل از میلاد شروع شده است و چهار بازه اساسی و مهم موسیقی را در بر می گیرد که عبارتند از:

  • دوران باروک
  • دوران کلاسیک
  • دوره رمانتیک
  • دوره کلاسیک مدرن

موسیقی کلاسیک با همزمان با دوره قرون وسطی اروپا و با سقوط امپراطوری روم باستان آغاز شد و تا دوره رنسانس ادامه یافت . مفسران و محققان معتقد هستند که این دوره از زمان موسیقی کلاسیک شروع پیدایش گام های موسیقی کلاسیک است.

معرفی انواع سبک های موسیقی

معرفی انواع سبک های موسیقی

پس از آن با ورود به عصر رنسانس و آغاز تغییرات اساسی در موسیقی وارد دوره موسیقی رنسانس شد که بیشتر شامل قطعه های آوازی بود .

با گذر زمان نیاز به تغییر ، زیبایی بخشیدن به قطعه ها و بهبود قطعات موسیقی بیشتر احساس می شد و از این رو آهنگسازان تلاش بر مزین کردن قطعات خود داشتند.

معرفی موسیقی پاپ

انواع گوناگونی از تعریف برای موسیقی پاپ وجود دارد ، اما آن چه که درست ترین تعریف می تواند باشد، “موسیقی بر گرفته از عمق جامعه و دل مردم” است.

راهنمای موسیقی چپ هاپ: تاریخچه ای مختصر از چپ هاپ
بیشتر بخوانید

از ساختار های اصلی و شاخصه های کلی این موسیقی ، درون مایه پر از نشاط و انرژی مثبت و شادی و جنبه آرامش بخش آن است و اصلی آن این است که می دانیم که همه مردم در یک سطح نیستند ولی زمانی که قرار است قطعه ای با عنوان پاپ ساخته شود و برای این که بتوان آن را پاپ نامید نوعی باشد که ضمن شادی و نشاط آور بودن آن و یا حتی اگر غمگین و باعث ناراحتی درونی شود ، باید بر گرفته از عمق و بطن اجتماع و دل مردم باشد.

این سبک موسیقی محبوب با توجه به تعبیر عامیانه و پرطرفدار که در عنوان این سبک موسیقی نیز وجود دارد، استعداد بسیاری برای ادغام شدن با سایر سبک های موسیقی دارد و به همین دلیل نیز جای تعجب ندارد .

اگر در بین اثر های معروف این سبک بپردازیم ،‌ بهقطعه های معروف در سبک‌های پاپ راک (Pop Rock)،‌ هیپ‌هاپ، جز، آر اند بی و در برخی مواقع  کانتری برخورد کنیم. با توجه به آن که رسانه‌ ی اصلی منتقل کننده در سبک پاپ آهنگی است که توسط خواننده اجرا می گردد ، در نتیجه می توان گفت انواع پاپ نیز تابع اجراهای است که یک خواننده در سبک پاپ از ترانه ای  در این سبک به صحنه می‌برد.

این موضوع باعث شده است تا پیش‌زمینه‌ی هنری خوانندگان سبک پاپ در تکمیل ساختار انواع پاپ نقشی بسیار زیادی داشته باشد و هر هنرمندی در ژانر پاپ با توجه به تجربه های خود حالتی تازه از اجرا و خوانندگی را به این سبک موسیقی مشهور اضافه کند.

معرفی سبک بلوز

این ژانر موسیقی یک سبک آفریقایی-آمریکایی که تعلق دارد به نقطه های جنوبی کشور آمریکا بوده و از دلِ قطعه و ترانه های کارگران، تصنیف ها و اشعار غم انگیز بیرون آمد و تا آخر قرن 19 در همین حالت خود باقی ماند.

سبک بلوز در یک هارمونی دوازده میزانی نواخته می شد که البته باید اشاره کرد که محدود به این حالت نماند و بعدها “نت های بلو” که تا حد بسیاری با موسیقی وسترن کلاسیک در تضاد بود به آن اضافه گردید .

در اوایل قرن بیستم ، آفریقایی های مقیم کشور آمریکا با ادغام جاز گاسپل و بلوز، ژانر نوینی به اسم  ریتم اند بلو (Rhythm & Blue به اختصار آر اند بی) را اختراع کردند.

نحوه افزودن موسیقی به ویدئو
بیشتر بخوانید

این سبک زیبا در ادامه به زیرشاخه های دیگری ماننده دلتا بلو، پیدمونت، جامپ بلوز و شیکاگو بلوز دسته بندی گردید.

معرفی سبک ریتم و بلوز

اسمی برای موسیقی های مورد پسند سیاه پوستان بود. به کار بردن واژه B&R در اصل یک اشاره ای به بخش هایی از موسیقی پاپ دارد که در بین سال های 1940 الی 1960 در بالاترین سطح شهرت خود رسیده بود.

این ژانر موسیقیایی نه سبک جاز بود و نه سبک بلوز و خیلی راحت تر از ژانر های قبلی اجرا می شد.

در شروع دهه 1950 میلادی این ژانر محبوب به موفقیت فراوانی در میان افراد سیاه پوست و چه در بین سفید پوستان دست یافت.

صفحه های این موسیقی با حجم فراوانی در تمام دنیا به فروش می رسید و با گذر زمان زمینه را برای پیدایش سبک راک اند رول فراهم می کرد.

یکی از اصلی و کلیدی ترین زیر سبک های این موسیقی Doo Wop نام داشت. در این بخش از B&P تاکید خیلی فراوانی بر پلی فونی در آواز وجود داشت که با تاثیر گرفتن از ژانر Gospel ایجاد شد.

این سبک تاثیرات فراوانی نیز بر ژانر Soul داشته است. موسیقی Funk در اواخر دهه 1960 میلادی  از سبک Soul الگو برداری کرد و خود بدل به یکی از سخت ترین زیر سبک های این موسیقی گردید.

ریتم های اصلی موسیقی Funk از جمله اصلی ترین عناصر موسیقی پاپ به شمار می آیند.

این مطلب ادامه دارد پس با بامدادی ها همراه باشید.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

«پست قبلی

پست بعدی»