نقاشی بانوی صخره‌ها (گاهی اوقات Madonna of the Rocks) نامی است که برای دو نقاشی لئوناردو داوینچی ، با همان موضوع ، و از ترکیبی استفاده شده است که به جز دو جزئیات مهم ، یکسان است. یک نقاشی معمولاً در لوور پاریس و دیگری نقاشی در گالری ملی لندن آویزان است.

با مقاله تحلیل نقاشی بانوی صخره‌ها با بامدادی ها همراه شوید.

تحلیل نقاشی بانوی صخره‌ها

نقاشی بانوی صخره‌ها

هر دو نقاشی ، مادونا و مسیح کودک را با کودک خردسال جان باپتیست و یک فرشته نشان می دهد ، در یک مکان سنگی که نام معمول آنها را به نقاشی ها می دهد. تفاوت های قابل توجه ترکیب در نگاه و دست راست فرشته است. بسیاری از روش های جزئی وجود دارد که در آنها تفاوت وجود دارد ، از جمله رنگ ها ، نور ، فلور و روش استفاده از sfumato. اگرچه تاریخ کمیسیون مربوطه مستند است ، اما تاریخچه کامل این دو نقاشی مشخص نیست و منجر به گمانه زنی در مورد اینکه کدام یک از این دو نقاشی زودتر است.

بیشتر بخوانید: 100 فیلم برتر تاریخ

آرزو برای رسیدن به قلب طبیعت و دانستن رازها شاید انگیزه اصلی لئوناردو داوینچی در همه کارهایی بود که انجام داد. و علاقه ای که وی به این نقاشی داشت تقریباً ممکن است ایجاد رقبایی برای طبیعت بوده و تمام دانش او را در خلق چیزهای فوق العاده طبیعی جلب کند. در ” نقاشی بانوی صخره‌ها  ” قوانین طبیعت است اما خلقت نهایی لئوناردو است.

و او در اینجا از بسیاری جهات طبیعی را نادیده می گیرد که فرضیات هنری قبلی را بریده است. نتیجه ارگانیک است تا روشنفکرانه. سایر نقاشان با طرح اینكه از نظر آمیختگی آگاهانه ، غنی شده توسط هنر ، طرحواره ای عمدی بر سر طبیعت انداختند ، به موجب آن ساختمانها با مناظر متحد می شدند ، گروههای كوچكی از چهره ها فضاهای پس زمینه را زنده می كردند و اشیا به گونه ای هنری تنظیم می شدند تا نظم كیهانی را منعكس كنند.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم زمانی برای مستی اسب ها

این اختراع هنرمند را نشان داد. در این نقاشی ، لئوناردو غاری را طراحی می کند که به نظر می رسد کار انسانی نیست ، بسیار شگفت آور است. به نظر می رسد محصول نیروهای طبیعی است: سنگها با حرکت مداوم آب ، آجدار و صاف می شوند ، در رودخانه پیچ در پیچ وجود دارند ، اما در زیر نور آبی احساس می شوند و رطوبت گیاهان را می دهند – هر کدام با دقت گیاهشناسی ثبت شده اند – که بسیار ضخیم رشد می کنند و هنوز کم رنگ است.

هنوز هم به نظر می رسد منطقه ای است که توسط انسان تخریب نشده باشد ، زیرا چهره هایی که در غار زانو می زنند دارای همان کیفیت رشد اجتناب ناپذیر گیاهان هستند. آنها در محیط خود غریبه نیستند و هیچ حس عدم انسجام آنها در آن وجود ندارد.

از نظر بسیاری از مورخان هنر ، نقاشی بانوی صخره‌ها که معمولاً در لوور آویزان است ، اوایل این دو بوده و از حدود سالهای 1483-1486 قدمت دارد. اکثر مقامات اتفاق نظر دارند که کار کاملاً توسط لئوناردو انجام شده است. حدود 8 سانتی متر (3 اینچ) بلندتر از نسخه لندن است.

اولین رکورد مشخص این تصویر در سال 1625 است ، زمانی که در مجموعه سلطنتی فرانسه بود. به طور کلی پذیرفته شده است که این نقاشی برای انجام یک کمیسیون 1483 در میلان تولید شده است. فرضیه این است که این نقاشی توسط لئوناردو به طور خصوصی فروخته شده است و نسخه لندن در تاریخ دیگری برای پر کردن کمیسیون نقاشی شده است. تعدادی تئوری دیگر نیز برای توضیح وجود دو نقاشی وجود دارد. این نقاشی به عنوان نمونه کاملی از روش “sfumato” لئوناردو در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم بادکنک سفید

تحلیل نقاشی بانوی صخره‌ها

نقاشی بانوی صخره‌ها

یک نقاشی بسیار مشابه در گالری ملی لندن نیز به لئوناردو داوینچی نسبت داده شده است و تاریخ آن قبل از 1508 است. در ابتدا تصور می شد که بخشی از آن توسط دستیاران لئوناردو نقاشی شده است ، اما مطالعه این نقاشی در هنگام مرمت اخیر منجر به محافظه کاران شده است.

به این نتیجه برسیم که قسمت اعظم کار به دست لئوناردو است. این نقاشی برای کلیسای نماز خواهی مفهوم مطهر ، در کلیسای San Francesco Maggiore در میلان نقاشی شده است. این کلیسا بسیار احتمالاً در سال 1781 و مطمئناً تا سال 1785 توسط گاوین همیلتون خریداری شد که آن را به انگلستان برد. پس از عبور از مجموعه های مختلف ، در سال 1880 توسط گالری ملی خریداری شد.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم ۲۴ فریم

پایان مقاله تحلیل نقاشی بانوی صخره‌ها

منبع سایت مداد

دیدگاهتان را بنویسید

11 + هفده =