نقد فیلم مرد سوم
آیا تا به حال فیلمی بوده است که موسیقی نسبت به ” فیلم مرد سوم ” کارول رید کاملاً مناسب عمل باشد؟ آنتون کاراس ، که یک شب در یک آبجوخانه وین بازی می کرد ، هنگامی که رید صدای او را شنید ، امتیاز را روی یک نواخت اجرا کرد. صدا شاد است اما بدون لذت ، مانند سوت زدن در تاریکی. لحن را تعیین می کند این عمل مانند یک لکه کارشناسی آغاز می شود و پس از آن نیرنگ های شرورانه را نشان می دهد.
با مقاله نقد فیلم مرد سوم همراه ما باشید.
داستان با یک پیش گفتار گفتاری آغاز می شود (“من هرگز وینای قدیمی را قبل از جنگ نمی شناختم ….)”. شهر متلاشی شده پس از جنگ به مناطق فرانسه ، آمریکا ، انگلیس و روسیه تقسیم شده است که هرکدام دارای کادر ویژه مشکوک هستند. در این گودال دسیسه بی گناه آمریکایی قرار می گیرد: هالی مارتینز (جوزف پنبه) ، نویسنده الکلی خمیر وسترن. او به دعوت رفیق دانشگاهی خود هری لیم آمده است. اما وقتی مارتینس به وین می رسد ، لیم را دفن می کنند.
بیشتر بخوانید :فیلم تعطیلات موسیو اولو
چگونه آهک مرد؟ این سوال موتور است که نقشه را پیش می برد ، زیرا مارتینز به سوگ شکاری که لیمو پشت سر گذاشت فرو می رود. کالووی (ترور هوارد) ، افسر انگلیسی مسئول ، صریحاً می گوید که لیمو یک آدم شرور بود ، و به هالی توصیه می کند قطار بعدی را به خانه ببرد. اما هری دختری داشت به نام آنا (آلیدا والی) که هالی او را روی قبر لیم می بیند و شاید جواب هایی هم برای او داشته باشد. مطمئناً هالی عاشق او شده است ، اگرچه قلب قابل اعتماد یانکی او هیچ دفاعی برای دفاع او ندارد.
” فیلم مرد سوم ” (1949) توسط مردانی ساخته شده است که از همان ابتدا ویرانی اروپا را می دانند. کارول رید برای واحد مستند ارتش در زمان جنگ در ارتش انگلیس کار می کرد و فیلمنامه توسط گراهام گرین بود ، که نه تنها در مورد جاسوسان می نوشت بلکه گاهی اوقات به عنوان یک نفر عمل می کرد.
رید با دیوید او سلزنیک ، تهیه کننده آمریکایی خود ، بر سر تمام جزئیات فیلم جنگید. سلزنیک می خواست روی ست ها شوت بزند ، از نمره خوبی استفاده كند و نوئل كاوارد را به عنوان هری لیم بازی كند. فیلم او ظرف یک هفته فراموش می شد. رید با شلیک کامل در مکانی در وین ، جایی که کوه های آوار در کنار دهانه های بمب شکاف دار ایستاده بود ، از کنوانسیون سرپیچی کرد و ویرانه های امپراتوری از اقتصاد ناامیدکننده بازار سیاه پشتیبانی می کرد. و او بر موسیقی زیتار کاراس اصرار ورزید (“تم سوم شخص” یکی از بزرگترین بازدیدهای 1950 بود).
بیشتر بخوانید :فیلم بابادوک
رید و فیلمبردار برنده جایزه اسکار ، رابرت کراسکر ، نیز یک سبک بصری بی پروا ، فراموش نشدنی را طراحی کردند. گمان می کنم عکسهای بیشتری نسبت به اینکه مستقیم گرفته شوند ، کج هستند. آنها جهانی خارج از مشترک را پیشنهاد می کنند. زوایای مورب خارق العاده ای وجود دارد. لنزهای با زاویه دید گسترده ، صورت و مکان را تحریف می کنند. و روشنایی عجیب و غریب ، شهر را به کابوسی اکسپرسیونیستی تبدیل می کند. (در هنگام مشارکت برای لیمو ، یک مرد بادکنکی به داخل صحنه سرگردان می شود و سایه او هیولایی سه طبقه است). وین در ” فیلم مرد سوم ” تقریباً از هر مکان دیگری در تاریخ فیلم ها مکانی * خاص و غیر قابل تردید است. این عمل مانند دست لغزیدن بر روی دستکش متناسب با شهر است.
سپس چهره ها وجود دارد: چهره باز و ساده لوح جوزف پنبه در تقابل با “دوستان” هری لیم است: “بارون” فاسد کورتز (ارنست دویچ)؛ دکتر وینکل (اریش پونتو) شیک ، پاپسکوی موش مانند (زیگفرید بروئر). حتی یک پسر کوچک با یک توپ لاستیکی به نظر می رسد یک ترفند جالب است. تنها چهره های قابل اعتماد افراد بی گناهی مانند باربر سالن (پاول هوربیگر) هستند که به هالی می گوید: “یک نفر دیگر وجود داشت … یک فیلم مرد سوم …” و گروهبان گوشت گاو. پین (برنارد لی) ، دستیار کالووی ، که هالی مست را با شلیک به چانه مسطح می کند و سپس عذرخواهی می کند. حتی ساکنان تبعیدی نیز فاسد هستند. کرابین (ویلفرید هاید وایت) ، رئیس گروه بحث و گفتگو ، درباره فرهنگ صحبت می کند در حالی که معشوقه خود را به راحتی از جلوی دید و از طریق درها و پله ها مانور می دهد.
در مورد هری لیم: او به اورسون ولز اجازه می دهد تا معروف ترین ورودی تاریخ فیلم ها و یکی از معروف ترین سخنرانی ها را انجام دهد. تا بالاخره آهک ظاهر می شود ، تقریباً فراموش کرده ایم که ولز حتی * در فیلم هم حضور داشته است. دنباله فراموش نشدنی است: میو گربه در آستانه در ، کفش های بزرگ ، چالش سرسختانه هالی ، نور پنجره و سپس شلیک ، فشار دادن روی صورت آهک ، معمایی و اذیت کردن ، گویی دو دانشکده chums در حال بازی یک شوخی شیطانی گرفتار شده بود.
بیشتر بخوانید :فیلم شیرینی شانس
سخنرانی معروف در هنگام سواری ناراحت با یک چرخ و فلک غول پیکر انجام می شود. در یک لحظه ، آهک در اتومبیلی را که سوار آن هستند باز می کند و هالی با ناراحتی بازویی را به دور میله می پیچد. هری سعی می کند خود را توجیه کند: “شما می دانید که آنچه همکار گفت: در ایتالیا به مدت 30 سال تحت بورگیاس جنگ ، وحشت ، قتل و خونریزی داشتند ، اما آنها میکل آنژ ، لئوناردو داوینچی و رنسانس را تولید کردند. در سوئیس آنها عشق برادرانه داشتند – آنها 500 سال دموکراسی و صلح داشتند و این چه چیزی تولید کرد؟ ساعت فاخته. ” (گرین می گوید این سخنرانی توسط ولز نوشته شده است.)
قلب احساسی فیلم شیفتگی هالی نسبت به آنا است که هری را دوست خواهد داشت و هرچه یاد بگیرد از او سپاسگزار خواهد بود. صحنه های بین هالی و آنا با جزئیات بسیار کوچک غنی می شوند ، همانطور که آنها از آپارتمان هری بازدید می کنند و او بدون اینکه نگاه کند یک کشو را باز می کند – زیرا او از قبل می داند چه چیزی درون آن خواهد بود. یا روشی که گاهی او را هالی می لغزد و “هری” صدا می کند. همه افراد در این فیلم با نام خود مشکل دارند. هالی کالووی را “کالاهان” صدا می کند و دکتر وینکل اصرار دارد که “VINK-ell!” و نام روی سنگ قبر هری لیم نیز اشتباه است.
سکانس تعقیب و گریز در ” فیلم مرد سوم ” یکی دیگر از پیوستن اقدامات درست با مکان مناسب است. هری مانند یک موش گوشه ای به سیستم فاضلاب فرار می کند ، و رید پیگیری را به منظره های طولانی ، پژواک ، خالی فاضلاب و نمای نزدیک از صورت عرق کرده آهک ، ویرایش می کند ، و چشمانش به بیرون راه می رود. احتمالاً در فاضلاب وین هیچ چراغی وجود نخواهد داشت ، اما در پشت هر گوشه ، منابع نوری قوی وجود دارد که سایه های آنها را پرتاب می کند ، هری و تعقیب کنندگان را نور پس زمینه می دهد.
صحنه آخر در ” فیلم مرد سوم ” آهی طولانی و مرثیه ای است. تقریباً وجود نداشت. سلزنیک و گرین در ابتدا خواهان پایان خوش بودند. (گرین در ابتدا نوشت: “… دست او از بازوی او بود”). رید گرین را قانع کرد که اشتباه می کند. فیلم با شروع در قبرستان به پایان می رسد و سپس کالووی به هالی بازگشت به شهر می دهد.
بیشتر بخوانید :ادبیات فرانسه
آنها از آنا عبور می کنند که در کنار جاده قدم می زند. هالی درخواست می کند که از جیپ خارج شود. زیر درخت ایستاده و منتظر اوست. او به سمت او می رود ، از کنار او عبور می کند ، و سپس از قاب خارج می شود ، هرگز نگاه نمی کند. پس از مکث طولانی ، هالی سیگاری روشن می کند و با خستگی کبریت را دور می اندازد. جوزف کوتن بعداً یادآوری کرد که فکر می کرد صحنه زودتر تمام می شود. اما رید دوربین را روشن نگه داشت و آن را به یک عکسبرداری غیرمعمول از دور و کاملاً عالی تبدیل کرد.
” فیلم مرد سوم ” نشان دهنده خوش بینی آمریکایی ها و فرسودگی استخوان های اروپا پس از جنگ است. این داستانی در مورد بزرگسالان و کودکان است: بزرگسالانی مانند کالووی که از ابتدا نتایج جنایات لیمو را دیده است و کودکانی مانند هالی مطمئن که به خیر و شر ساده رمان های غربی خود اعتقاد دارد.
” فیلم مرد سوم ” مانند پیامدهای فرسوده ” فیلم کازابلانکا ” است. هر دو قهرمانانی دارند که تبعیدی آمریکایی هستند ، در دنیای خیانت و دسیسه های بازار سیاه غرق می شوند. هر دو قهرمان عاشق زنی هستند که از جنگ رنج می برد. اما “کازابلانکا” به امید پیروزی غسل داده می شود ، در حالی که ” فیلم مرد سوم ” در حال حاضر بازتاب سال های جنگ سرد پارانویا ، خیانت و بمب است. قهرمان در هر دو فیلم دختر را به دست نمی آورد – اما در “کازابلانکا” ، ایلسا برای کمک به جنگ در کنار رهبر مقاومت می ماند ، در حالی که آنا در ” فیلم مرد سوم ” به یک موش وفادار باقی می ماند. با این حال هری لیم آنا را نجات داد ، فردی آواره که با مرگ حتمی روبرو بود. هالی هرگز نخواهد فهمید آنا برای زنده ماندن در جنگ چه کاری انجام داده است و آنا مطلقا تمایلی به گفتن او ندارد.
از بین فیلم هایی که دیده ام ، فیلم مرد سوم کاملاً عاشقانه رفتن به سینما را در بر می گیرد. من آن را ابتدا در یک روز بارانی در یک سینمای کوچک و پر از دود در ساحل چپ پاریس دیدم. این داستان از دست دادن وجودی و خیانت بود. خسته و آگاه بود ، و سبک باشکوه آن عملی سرکشی در برابر دنیای فاسدی بود که به تصویر می کشد.
بیشتر بخوانید : ادبیات امریکا
با دیدن فیلم مرد سوم ، فهمیدم که چگونه بسیاری از فیلم های هالیوود مانند وسترن های تفاله ای هستند که هالی مارتینز نوشت: فرمول های ساده لوحانه ای که برای مصرف منفعل ، پایان های خوبی را ارائه می دهند. روز دیگر خواندم که آنها قصد دارند ” فیلم مرد سوم ” را دوباره بسازند. آیا فکر می کنید آنا به هالی تن خواهد داد – یا به بدبینی تلخ و دانش ناگفتنی خود وفادار خواهد ماند؟
پایان نقد فیلم مرد سوم