صفحه اصلی > سینما : فیلم تعطیلات موسیو اولو
ads

فیلم تعطیلات موسیو اولو

فیلم تعطیلات موسیو اولو

نقد فیلم تعطیلات موسیو اولو

نقد فیلم تعطیلات موسیو اولو : اولین بار دیدم ” فیلم تعطیلات موسیو اولو “من آنقدر که فکر می کردم نخندیدم. اما فیلم تعطیلات موسیو اولو را فراموش نکردم و دوباره آن را در یک کلاس فیلم دیدم و سپس دیسک را خریدم و آن را بار سوم و چهارم دیدم و تا آن زمان بخشی از گنجینه من شده بود. اما من هنوز آنقدر که فکر می کردم نخندیدم و حالا فکر می کنم دلیلش را می فهمم.

این یک کمدی شادمانی نیست بلکه یک کمدی حافظه ، نوستالژی ، علاقه و خوشرویی است. برخی از خنده های واقعی در آن وجود دارد ، اما ” فیلم تعطیلات موسیو اولو ”چیزی نادرتر ، یک عشق سرگرم کننده به طبیعت انسان به ما می دهد – بسیار عجیب ، بسیار ارزشمند ، بسیار خاص.
فیلم تعطیلات موسیو اولو در سال 1953 اکران شد و ماه ها ، حتی سال ها در سینماهای هنری بازی کرد. ” فیلم تعطیلات موسیو اولو  »در زمان خودش به اندازه” مثل آب برای شکلات “،” خدایان باید دیوانه باشند “و فیلم های کوچک دیگری که مردم به یکدیگر توصیه می کنند ، مورد توجه واقع شد. زمانی بود که هر تئاتر هنری فقط با رزرو ” فیلم تعطیلات موسیو اولو ” می توانست یک هفته تجارت خوبی داشته باشد. ژاک تاتی (1908-1982) در 20 سال آینده فقط چهار ویژگی دیگر ساخت که بسیار زحمت کشیده و بسیار مورد تحسین قرار گرفت ، اما این فیلمی است که از او به خاطر می ماند.

داستان فیلم تعطیلات موسیو اولو

فیلم تعطیلات موسیو اولو داستان تعطیلات آقای هولوت در کنار دریا ، در بریتانی را روایت می کند. همانطور که تاتی بازی می کند ، هولوت مردی بلند قامت است ، همه زوایا ، “موجودی از شبح ها” ، همانطور که استنلی کافمن مشاهده کرد: “هیچ وقت از او تصویری نزدیک نمی شود و حالت های چهره او کم است.” او با اتومبیل کوچک غیرقابل احتمالی خود که به نظر می رسد برای یک Soap Box Derby ساخته شده و روی چرخ های دوچرخه سواری می کند ، به ساحل می رسد. (من همیشه تصور می کردم که این وسیله نقلیه برای فیلم ساخته شده است ، اما نه: این یک آمیلکار سال 1924 است و باید لحظات گیج کننده زیادی به صاحبان اصلی آن داده باشد.)
هولوت که با تجهیزات تعطیلات از ماشین خارج شده و یک لوله دود می کند ، نسبت به یک خطا دوستانه است ، اما او کسی است که هیچ کس کاملاً او را نمی بیند. تعطیلات سازان از دنیای خود ، همراهان و برنامه هایشان پرت می شوند و فقط در مواردی که اشتباه پیش می رود ، هولوت را متوجه می شوند ، همانطور که اغلب اتفاق می افتد. به عنوان مثال لابی هتل ساحلی وی تا زمانی که در را باز نگذارد ، جزیره ای از آرامش است ، به طوری که باد می تواند یک سری آزار دهنده های کوچک اما سرگرم کننده ایجاد کند که تنظیم آنها باید روزها به طول انجامیده باشد.

بیشتر بخوانید:فیلم شیرینی شانس

تاتی در تأسیس شخصیت ها نکته اساسی ندارد ، اما به تدریج چهره ها را می شناسیم. یک بور زیبا (ناتالی پاسکود) وجود دارد که به تنهایی در تعطیلات به سر می برد و همیشه سرحال است. هولوت لیسانس واجد شرایط با او بیرون می رود ، او را سوار می کند و حتی تلاش می کند بدون موفقیت با او سوار اسب شود ، اما او با لبخند او را از فاصله دور نگه می دارد. او مانند مو بور در کانورتیبل در “دیوارنویسی آمریکایی” یک چشم انداز دست نیافتنی باقی مانده است.
دیگران مشغول دزدی از این هستند که خودشان باشند. پیشخدمتی وجود دارد که نمی تواند مشکلی را که مردم برای او به وجود آورده اند باور کند. یک زوج پیر که فکر می کنند مأموریت یافته اند همه چیز را در سر راه خود بازرسی کنند. یک ژنرال بازنشسته ، به راحتی آزرده خاطر می شود. کودکان کوچکی که توسط خدای کودکان محافظت می شوند ، بنابراین به نظر می رسد که مخروط بستنی آنها نشت می کند اما هرگز کاملاً نمی ریزد.

نقد فیلم اکشن nobody
بیشتر بخوانید

فیلم تعطیلات موسیو اولو یک فیلم فرانسوی است که هیچ کلمه ای در آن وجود ندارد. فیلم تعطیلات موسیو اولو به عنوان یک فیلم بی صدا با موسیقی (ملودی کشنده و تکراری) ، جلوه های صوتی زیادی و صداهای نیمه شنیده پخش می شود. تاتی یک دلقک ساکت بود. او در جوانی به عنوان یک تقلید کار می کرد ، و به نظر می رسد هولوت وی مهارت در مکالمه را ندارد.

بیشتر بخوانید:فیلم بالهای کبوتر

این فیلم با توجه دقیق به جزئیات یک کیتون یا چاپلین ساخته شده است. چسب های بینایی با چنان حوصله ای تنظیم می شوند که به نظر می رسد عملکردهای پنهان در ساعت ساعت جهان را نشان می دهند. صحنه ای را در نظر بگیرید که Hulot در حال رنگ آمیزی کایاک خود است ، و جزر و مد رنگ قوطی را به دریا منتقل می کند و پس از آن که قلم مو دوباره برای آن آماده شد ، آن را کاملاً به موقع شناور می کند. این صحنه چگونه انجام شد؟ آیا این یک ترفند است ، یا اینکه تاتی تا زمانی که به نتیجه درست نرسیده ، واقعاً جزر و مدی را آزمایش کرده است؟ آیا این “خنده دار” است؟ نه ، معجزه آسا است. دریا نسبت به نقاشان بی تفاوت است ، اما با این وجود در صورت نیاز قوطی را فراهم می کند و زندگی ادامه می یابد و قایق رنگ آمیزی می شود.

و سپس تاتی را در نظر بگیرید که او در کایاک ریز خود با دست و پا زدن بیرون می رود ، که مانند ماشینش برای او اندازه اشتباه است. واژگون می شود. در یک کمدی دیگر ، این بدان معنی است که قهرمان خیس می شود ، و ما قرار است بخندیم. اینجا نه؛ قایق دقیقاً به شکلی جمع می شود که به نظر کوسه می رسد و در ساحل وحشت ایجاد می شود. هولوت فراموش شده است. در رفتار او تقریباً معنوی پذیرفته شده است. هیچ چیز طبق برنامه پیش نمی رود ، اما هیچ چیز او را متعجب نمی کند.

نه تنها مناظر بلکه صداها در جهان تاتی اراده خاص خود را دارند. به صدای ناهنجاری که در اتاق غذاخوری هتل می دهد گوش دهید. آیا هولوت را که در جدول Lonely Guy در نزدیکی آن قرار گرفته است آزار می دهد؟ احتمالاً ، اما این در طبیعت درب خنثی کردن است و ما احساس می کنیم که برای یک نسل خنثی شده است و تا روزی که هتل کوچک کفپوش برای برپا کردن یک غول عظیم ساحلی خراب شود ، ناامید خواهد شد.

بیشتر بخوانید :فیلم بابادوک

بگذارید سعی کنم رابطه خودم و ” فیلم تعطیلات موسیو اولو ” را توضیح دهم. اولین باری که آن را دیدم ، انتظار داشتم در امتداد یک کمدی پیچ گوشتی هالیوود چیزی باشد. در عوض ، فیلم با ملودی شیرین و کوچک خود آغاز می شود ، که از ادامه زندگی بسیار خوشحال است. فیلم تعطیلات موسیو اولو می رسد (مزاحم سگی که می خواهد در جاده بخوابد) و تمام تلاش خود را می کند که خوش گذرانی کند و تعطیلات ساز باشد. او آنقدر مودب است که وقتی گوینده رادیو هتل می گوید: “شب بخیر ، همه!” او خم می شود و کلاه خود را می اندازد. از آنجا که هیچ نمای نزدیک وجود نداشت ، زیرا فیلم اصرار بر اینکه دقیقاً هولوت کیست بود ، او مخاطب شد – او من بودم.

نقد فیلم 24 فریم
بیشتر بخوانید

من با تمام افرادی که هولوت ملاقات کرده بود ملاقات کردم ، او مانند روزها به آزار و اذیت های روزمره آنها عادت کرد و هنگامی که در مراسم تشییع جنازه مرتکب شد و او را به عنوان یک عزادار اشتباه گرفتند ، و هنگامی که او توسط یک قالیچه مورد تمجید قرار گرفت ، و هنگامی که یک حوله باریک شد او را همراهی کردم. او را به دریا. و سپس تعطیلات به پایان رسید ، و همه شروع به بسته بندی و رفتن کردند ، و این نکته وجود داشت که این روستای ساحلی تا تابستان سال آینده ، که دقیقاً همان افراد برای انجام کارهای مشابه دقیقاً برمی گردند ، چقدر تنها خواهد بود.
وقتی بار دوم فیلم تعطیلات موسیو اولو را دیدم ، نکته جالب این بود ، مثل این بود که به هتل برگردم. اینطور نبود که دوباره فیلم را ببینم. مثل این بود که داشتم مردم را از سال گذشته می شناختم. دوباره این زوج پیر وجود دارد (خوب ، آنها یک سال دیگر موفق شدند). پیشخدمت (او در زمستان کجا کار می کند؟). و دختر بور (هنوز هیچ مردی در زندگی اش نیست ؛ شاید این تابستان باشد که …).

بیشتر بخوانید : فیلم خاکستر سبز

چه زمانی فیلمی اینقدر ظریف و در عین حال کاملاً نوستالژی خوشبختی گذشته را تسخیر کرده است؟ فیلم تعطیلات موسیو اولو در مورد ساده ترین لذت های بشری است: آرزوی فرار چند روزه ، بازی کردن به جای کار ، نفس کشیدن در هوای دریا و شاید ملاقات شخصی خوب. این مربوط به امیدی است که زمینه ساز همه تعطیلات است و غم و اندوهی است که آنها را پایان می دهد. و این نیز سرگرم کننده است که ما روزهایمان را با دقت می گذرانیم ، در حالی که دریا و آسمان مربوط به آنها است.

پایان نقد فیلم تعطیلات موسیو اولو

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

«پست قبلی

پست بعدی»