صفحه اصلی > سینما : فیلم نوسفراتو
ads

فیلم نوسفراتو

فیلم نوسفراتو

نقد فیلم نوسفراتو

فیلم نوسفراتو : تماشای فیلم ” فیلم نوسفراتو ” (1922) ساخته F.W.Murnau به معنای جستجوی فیلم خون آشام است قبل از اینکه خودش خودش را ببیند. در اینجا داستان دراکولا قبل از زنده ماندن در کلیشه ها ، جوک ها ، اسکیت های تلویزیونی ، کارتون ها و بیش از 30 فیلم دیگر وجود دارد. این فیلم از ماده خود وحشت زده است. به نظر می رسد واقعاً به خون آشام ها اعتقاد دارد.

با نقد فیلم نوسفراتو همراه ما باشید

ماکس شرک ، که نقش خون آشام را بازی می کند ، از بسیاری از نمایش های تئاتر که باعث حواس پرتی در همه اجراهای بعدی می شود ، جلوگیری می کند ، از بلا لوگوسی تا کریستوفر لی تا فرانک لانجلا تا گری اولدمن. خون آشام نه مانند یک بازیگر پر زرق و برق بلکه مانند مردی که از نفرین وحشتی رنج می برد باید به آن برخورد کند. شرك شمارش را بيشتر شبيه يك حيوان است تا يك انسان. هدایت هنری توسط آلبین گراو ، همکار مورناو ، به او گوش های خفاش ، ناخن های پنجه ای و دندان های نیش را می دهد که مانند جوندگان در وسط دهان او هستند ، به جای اینکه در کناره ها مانند ماسک هالووین باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های برد پیت

فیلم صامت مورناو بر اساس رمان برام استوکر ساخته شده بود ، اما عنوان و نام شخصیت ها تغییر کرد زیرا بیوه استوکر ، نه بی دلیل ، ادعا کرد که اموال شوهرش در حال از بین رفتن است. از قضا ، در طولانی مدت مورناو ساخت استوکر بود ، زیرا ” فیلم نوسفراتو ” از ده ها فیلم دیگر دراکولا الهام گرفت ، هیچ یک از آنها هنری و فراموش نشدنی نبودند ، اگرچه نسخه ورنر هرتزوگ با کلاوس کینسکی به سال 1979 نزدیک می شود.

” فیلم نوسفراتو ” به هر حال عنوان بهتری نسبت به “دراکولا” است. بگویید “دراکولا” و لبخند می زنید. بگویید ” فیلم نوسفراتو ” و یک لیمو خورده اید. داستان مورناو در برمن آلمان آغاز می شود. ناك (الكساندر گراناچ) ، یك مشاور املاك و مستغلات سیمانی ، كارمند خود هاتر (گوستاو فون وانگنهایم) را مأمور می كند تا از قلعه دور افتاده كنت اورلوك كه می خواهد خانه ای در شهر – “یك خانه متروك” بخرد ، دیدن كند. سرنخی از داستان را می توان در نامه اورلوک یافت ، که ما آن را از روی شانه ناک مشاهده می کنیم. در نمادهای غیبی نوشته شده است. از آنجا که ناک می تواند آن را بخواند ، بعداً نباید تعجب کنیم وقتی او اورلوک را “استاد” صدا می کند.

فیلم ترس روح را می‌خورد
بیشتر بخوانید

در طی سفر هاتر به لانه Orlok در کوههای کارپات ، تصاویر مورناو پیشگویی را پیش بینی می کند. در یک مسافرخانه ، وقتی هاتر نام اورلوک را می آورد ، همه مشتریان ساکت می شوند. در بیرون ، اسبها پیچ می خورند و می دوند ، و کفتار قبل از اینکه برود از بین می رود. او در بالین هاتر کتابی را پیدا می کند که در مورد خون آشام توضیح می دهد: آنها یاد بگیرند که آنها باید در خاک از گورستان های مرگ سیاه بخوابند.

مربی استخدام شده هاتر از بردن او به ملک اورلوک امتناع می ورزد. کنت مربی خودش را می فرستد ، که با سرعت حرکت می کند ، همانطور که بنده اش ، مثل موش صحراش می کند. هاتر هنوز با هشدارهای مربوط به خون آشامى می خندد ، اما هنگام شام ، وقتی خودش را با چاقوی نان برش می دهد و شمارش به نظر ناسالم به “خون – خون زیبای تو” علاقه مند است ، خنده اش کمرنگ می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های تام هاردی

اکنون دو سکانس اصلی فیلم نوسفراتو دنبال می شوند. هر دو مونتاژهایی هستند که در آنها رویدادهای همزمان میان بریده می شوند. امروزه این یک روش معمول است ، اما به مورناو کمک می کند تا مونتاژ را معرفی کند ، و در اینجا Orlok را می بینیم که به سمت هاتر پیش می رود در حالی که در برمن ، همسرش الن ، پیاده روی می کند و هشدارهایی را می گوید که باعث می شود خون آشام دور شود. (او از طریق طاق نمایی شکل گرفته که به صورت سر خفاش مانند خود قاب گرفته عقب نشینی می کند.) بعداً ، پس از آنکه هاتر متوجه خطر خود شد ، از قلعه فرار می کند و با مربی به برمن می رود ، در حالی که اورلوک از طریق دریا سفر می کند و مورناو مربی را قطع می کند با حوادث کشتی و الن بی قرار در انتظار.

عکس های موجود در کشتی همان هایی است که همه به خاطر می آورند. این محموله یک انبوه تابوت است که همه از زمین (از قبرستان های مغذی طاعون) پر شده است. اعضای خدمه بیمار می شوند و می میرند. یک همسر شجاع با یک هچ برای رفتن یک تابوت به زیر می رود و موش ها بیرون می ریزند. سپس Count Orlok مستقیماً ، سفت و وحشتناک از یکی از تابوت ها به سمت بالا بلند می شود ، در شلیکی که در زمان خود به اندازه سر چرخان در “جن گیر” ترسناک و مشهور بود. کشتی با خدمه خود به بندر می رسد و دریچه به خودی خود باز می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلمهای دیکاپریو

مورناو اکنون صحنه هایی را وارد می کند که ارتباط کمی مستقیم با داستان دارند ، مگر به صورت نمادین. یکی از آنها دانشمندی را درگیر می کند که در مورد مگس خوار ، “خون آشام پادشاهی گیاهان” سخنرانی می کند. سپس ناک ، در سلول زندان ، از نزدیک تماشا می کند که عنکبوت طعمه خود را می بلعد. چرا انسان به همین ترتیب نمی تواند خون آشام باشد؟ ناک احساس می کند که استادش از راه رسیده است ، فرار می کند و با تابوتی به پشت در شهر گشت می زند. با گسترش ترس از طاعون ، “این شهر به دنبال یک بز قربانی بود” ، عنوان ها می گویند ، و ناک در پشت بام ها خزیده و سنگسار می شود ، در حالی که خیابان پر از صفوف تاریک تابوت های تازه مرده است.

نقد فیلم بیداری
بیشتر بخوانید

الن هاتر یاد می گیرد که تنها راه برای جلوگیری از خون آشام این است که یک زن خوب حواس او را پرت کند تا او از کنار کلاغ خروس اول بیرون بماند. فداکاری او نه تنها باعث نجات شهر می شود بلکه جنسیت مدفون شده در داستان دراکولا را نیز به یاد ما می آورد. برام استوکر با ارزشهای آهنی ویکتوریا در قرن نوزدهم نوشت ، و هیچ تحلیلی را برای خوانندگان که فکر نمی کنند پیام دفن شده دراکولا این است که رابطه جنسی غیر مجاز برای جامعه خطرناک است تحریک نمی کند.

ویکتوریایی ها از ترس بیماری ایدز مانند ترس از ایدز ، و خون آشام بودن ممکن است استعاره باشد. خون آشام شکارچی بدون همسر زندگی می کند ، قربانیان خود را تعقیب می کند یا آنها را با وعده های سعادت اغوا می کند – مانند یک متجاوز ، یا یک هنرمند وانت. درمان خون آشام بدیهی است که قلبی نیست بلکه خانواده های هسته ای و ارزش های بورژوایی هستند.

آیا ” فیلم نوسفراتو ” مورناو به معنای مدرن ترسناک است؟ نه برای من. من آن را بیشتر بخاطر هنر و ایده هایش ، جو و تصاویرش تحسین می کنم تا توانایی اش در دستکاری احساساتم مثل یک فیلم ترسناک مدرن ماهرانه. این هیچ یک از ترفندهای بعدی تجارت را نمی داند ، مانند تهدیدهای ناگهانی که از کنار صفحه نمایش ظاهر می شوند. اما ” فیلم نوسفراتو ” همچنان موثر است: این ما را نمی ترساند ، اما ما را آزار می دهد. این نشان نمی دهد که خون آشام ها می توانند از سایه بیرون بپرند ، بلکه شر می تواند در آنجا رشد کند و از مرگ تغذیه کند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلمهای نیکول کیدمن

به یک معنا ، فیلم نوسفراتو مورناو درباره همه مواردی است که ما ساعت 3 بامداد نگران آن هستیم – سرطان ، جنگ ، بیماری ، جنون. این ترسهای تاریک را در سبک تصویری خود نشان می دهد. بیشتر فیلم در سایه فیلمبرداری شده است. از گوشه های صفحه بیشتر از حد معمول استفاده می شود. شخصیت ها در آنجا کمین می کنند یا گله می کنند و این یک قانون ترکیبی است که وقتی سوژه یک عکس از مرکز کادر خارج می شود ، کشش ایجاد می شود. جلوه های ویژه مورناو به جو ناامیدکننده می افزاید: حرکت سریع بنده اورلوک ، ناپدید شدن مربی شبح ، تجلی شمارش از هوای نازک ، استفاده از نگاتیو عکاسی برای دادن درختان سفید در برابر آسمان سیاه.

فیلم Roma
بیشتر بخوانید

مورناو (1888-1931) 22 فیلم ساخت اما بیشتر او را با سه شاهکار می شناسند: ” فیلم نوسفراتو “. “آخرین خنده” (1924) ، با امیل جنینگز به عنوان دربان هتل که از دست دادن شغلش ویران شده بود و “طلوع آفتاب” (1927) ، که جایزه اسکار جانت گینور را به خاطر زنی گرفت که شوهرش قتل او را در نظر گرفته است. موفقیت جهانی “نوسفراتو” و “آخرین خنده” باعث شد مورناو قرارداد هالیوود با فاکس را به دست آورد و در سال 1926 به آمریکا نقل مکان کرد. آخرین فیلم او “تابو” (1931) بود. او درست پیش از آغاز نمایش در یک تصادف اتومبیل در بزرگراه ساحل اقیانوس آرام کشته شد ، کار آینده دار او در 43 سالگی کوتاه شد.

بیشتر بخوانید: هنر ما قبل تاریخ

اگر او زندگی می کرد ، بقیه کار خود را صرف ساخت فیلم های صوتی می کرد. او احتمالاً موارد بسیار خوبی را ساخته است. اما با سکوت مانند “آخرین خندیدن” ، وی برای بیان داستان خود نیازی به یک کارت عنوان ندارد. و “نوسفراتو” برای سکوت موثرتر است. معمول است که بگوییم فیلم های صامت “رویایی تر” هستند ، اما این به چه معناست؟ در ” فیلم نوسفراتو ” به این معنی است که شخصیت ها با تصاویر نگران کننده ای روبرو می شوند و آزادی گفتگوی آنها را ندارند. در کابوس ها شخص دیگری وجود ندارد. گفتار انسان سایه ها را از بین می برد و باعث می شود یک اتاق طبیعی به نظر برسد. آن چیزهایی که فقط در شب زندگی می کنند نیازی به صحبت ندارند ، زیرا قربانیان آنها در خواب هستند و منتظرند.

پایان نقد فیلم نوسفراتو

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.