صفحه اصلی > سینما : فیلم ام
ads

فیلم ام

فیلم ام

نقد فیلم ام

فیلم ام : وحشت چهره ها: این تصویر طاقت فرسایی است که از مشاهده اخیر نسخه بازسازی شده “M” ، فیلم معروف فریتز لانگ در سال 1931 درباره یک قاتل کودک در آلمان باقی مانده است. در حافظه من این فیلمی با محوریت قاتل ، فرانتس بکر کوچک وحشت زده با بازی پیتر لور بود.

با مقاله نقد فیلم ام همراه ما باشید

اما زمان اکران بکر نسبتاً محدود است و فقط یک سخنرانی متعاقب آن دارد – اگرچه سخنرانی دلهره آور است. بیشتر فیلم به جستجوی بکر توسط پلیس و دنیای زیرین اختصاص دارد و بسیاری از این صحنه ها از نزدیک بازی می شوند. در جستجوی کلمات برای توصیف چهره بازیگران ، ناامیدانه دچار “خوک خواری” می شوم.

بیشتر بخوانید:فیلم زیبایی ربوده‌ شده

لنگ به چه کاری مشغول بود؟ او یک کارگردان مشهور بود ، فیلم های صامت او مانند “متروپولیس” موفقیت های جهانی داشت. او در برلینی زندگی می کرد که در آن نمایش های چپ برتولت برشت با محیط انحطاطی که در فیلم هایی مانند “کاباره” بازآفرینی می کرد ، همزیستی داشتند.

تا سال 1931 ، حزب نازی در آلمان در حال راهپیمایی بود ، اگرچه هنوز کنترل کامل را در دست نداشت. همسر خودش بعداً عضو حزب می شود. او فیلمی را ساخت که اعتبار آن دو ژانر است: فیلم قاتل زنجیره ای و رویه پلیس. و آن را پر از گروتسک کرد. آیا چیزی در زیر سطح ، احساس احشایی مربوط به جامعه اش وجود داشت که این داستان به او اجازه داد آن را بیان کند؟

وقتی ” فیلم ام ” را تماشا می کنید ، بغضی نسبت به آلمان در اوایل دهه 1930 مشاهده می کنید که قابل مشاهده و قابل لمس است. جدا از چند عکس مبهم از زندگی روزمره بورژوازی (مانند صحنه رقت انگیز مادر در انتظار بازگشت دختر کوچکش) از مدرسه) ، کل فیلم شامل مردانی است که در سایه دیده می شوند ، در گودال های دودزا ، در شیرجه های نفرت انگیز ، در کنفرانس های توطئه آمیز دیده می شوند.

و چهره این مردان کاریکاتورهای بیرحمانه ای است: گوشتی ، پیچ خورده ، ابرو سوسک ، ژولک تیره ، بیرون چهره های پررنگ قضات متهم در “جوآن آرک” درایر را یادآوری می کنند ، اما آنها بیش از زشت بودن منع می کنند.

بیشتر بخوانید :فیلم بابادوک

آنچه من احساس می کنم این است که لانگ از مردم اطرافش متنفر بود ، از نازیسم متنفر بود و از آلمان به دلیل مجاز بودن آن متنفر بود. فیلم بعدی او ، “عهد دکتر مابوزه” (1933) ، شرورانی داشت که بدون شک نازی ها بودند.

سریال نه غریبه کامل
بیشتر بخوانید

فیلم ام توسط سانسور کنندگان ممنوع شد ، اما جوزف گوبلز ، بنابراین داستان ، به لانگ پیشنهاد می داد که صنعت فیلم کشور را کنترل کند با نازی ها بیایید او ادعا کرد که او در قطار نیمه شب فرار کرده است – اگرچه کتاب جدید پاتریک مک گیلیگان ، فریتز لنگ: طبیعت وحش ، در مورد بسیاری از ادعاهای بزرگ لنگ مشکوک است.

مطمئناً ” فیلم ام ” پرتره ای از یک جامعه بیمار است ، جامعه ای که حتی نسبت به سایر پرتره های برلین در دهه 1930 حتی انحطاط آمیزتر به نظر می رسد ؛ شخصیت های آن هیچ فضیلتی ندارند و حتی از رذایل جذاب نیز برخوردار نیستند. ، “جنسیت و انحراف”. هنگام بازدید ” فیلم ام ” از یک میله ، نمایش نزدیکترین سوسیس چرب ، آبجو ریخته ، پنیر فاسد و ته سیگار است.

داستان فیلم ام از کار یک قاتل زنجیره ای در دوسلدورف الهام گرفته شده است. در ” فیلم ام ” ، فرانتس بکر کودکان را شکار می کند – به آنها آب نبات و دوستی پیشنهاد می دهد ، و سپس آنها را می کشد. همه قتل ها خارج از صفحه است ، و لانگ اولین مورد را با مونتاژ کلاسیک از جمله بشقاب خالی قربانی کوچک ، مادرش تماس می گیرد با عصبانیت از یک پله مارپیچ خالی پایین می رود و بالن او – که قاتل برای او خریده است – در سیم های برق گیر کرده است.

بیشتر بخوانید:فیلم بالهای کبوتر

هیچگونه تعلیقی در مورد هویت قاتل وجود ندارد. در اوایل فیلم ام می بینیم بکر در آینه به خودش نگاه می کند. پیتر لور در آن زمان 26 ساله بود ، چاق و چله ، چهره کودک ، تراشیده و تمیز به او. حضور او در فیلم اغلب بیش از اینکه دیده شود ضمنی است. او اجباراً همان آهنگ را از “Peer Gynt” ، بارها و بارها ، تا زمانی که یادداشت ها برای قتل ها حفظ می شود ، سوت می زند.

شهر آشفته است: قاتل را باید گرفت. پلیس همه مردان خود را در این پرونده قرار داده و زندگی را برای عنصر جنایتکار غیرقابل تحمل می کند (“یک دلال محبت شکایت می کند:” پلیس در خیابان ها بیشتر از دختران است “). برای کاهش جرم ، مجرمان شهر برای یافتن قاتل دست به کار می شوند ، و در حالی که لانگ بین دو کنفرانس اجلاس سران – پلیس و جنایتکاران ارتباط برقرار می کند – از لحاظ بصری از این دو گروه متأثر می شویم.

فیلم یک شب در میامی
بیشتر بخوانید

هر دو دور میزهای اتاقهای تاریک می نشینند و چنان سیگار می کشند که بعضی اوقات چهره آنها نامرئی است. در انگشتان چاق آنها سیگار برگ آنها مدفوع به نظر می رسد. (همانطور که جنایتکاران اتفاق نظر دارند که قتل کودکان کد آنها را نقض می کند ، من در اجلاس سران مواد مخدر در “پدرخوانده” یادآوری شدم).

” فیلم ام ” اولین تصویر صوتی فریتز لانگ بود ، و او عاقلانه بود که از گفت و گو بسیار کم استفاده می کرد. بسیاری از اوایل مکالمات احساس می کردند که باید همه وقت صحبت کنند ، اما لانگ اجازه می دهد دوربین او در خیابان ها و غواصی ها حرکت کند ، و یک چشم چشم موش را فراهم می کند یکی از جذاب ترین عکسهای فیلم کاملاً ساکت است ، زیرا قاتل دستگیر شده را به زیرزمین می کشانند تا با مجرمان تجمع یافته شهر روبرو شود و دوربین چهره های آنها را نشان می دهد: سخت ، سرد ، بسته ، غیر قابل تسخیر.

بیشتر بخوانید:فیلم کسانی که آرزو دارند من بمیرم

در همین تحقیق است که لور سخنرانی معروف خود را در دفاع ، یا توضیح ارائه می دهد. عرق او از وحشت ، صورتش ماسک ترسناکی است ، فریاد می زند: “من نمی توانم به خودم کمک کنم! من هیچ کنترلی بر این چیز شیطانی که درون من است ندارم! آتش ، صدا ، عذاب!” او سعی می کند توصیف کند که چگونه اجبار او را در خیابان دنبال می کند ، و پایان می دهد: “چه کسی می داند من بودن چگونه است؟”

همیشه گفته می شود که این اولین اجرای صفحه نمایش لور است ، اگرچه مک گلیگان ثابت می کند که این سومین نمایش او بوده است. مطمئناً این اجرا بود که چهره وی را برای همیشه ثابت کرد ، در طول زندگی طولانی هالیوود که در آن یکی از برادران وارنر شد. ‘ مشهورترین بازیگران شخصیت (” فیلم کازابلانکا” ، “شاهین مالت” ، “نقاب دیمیتریوس”). او همچنین یک کمدین و یک آهنگ آواز و رقص بود ، و اگرچه می توانید او را در مقابل فرد آستر در “جوراب سیلک” ببینید “(1957) ، او به عنوان یک روانپریش بود که از خودش حمایت می کرد. وی در سال 1964 درگذشت.

نقد انیمیشن روح
بیشتر بخوانید

فریتز لانگ (1976-1890) در آمریکا به کارگردان مشهور فیلم نوآر تبدیل شد. از جمله کارهای وی می توان به “شما فقط یک بار زندگی می کنید” (1937 براساس داستان بانی و کلاید) ، “وزارت ترس” گراهام گرین (1944) ، “گرمای بزرگ” (1953) با لی ماروین قهوه داغ به صورت گلوریا گراهام انداخت. ) و “در حالی که شهر می خوابد” (1956 ، داستان دیگری در مورد تعقیب و گریز).

او اغلب به سادیسم نسبت به بازیگرانش متهم می شد. او لور را دوازده بار از پله ها به داخل لانه جنایی انداخت و پیتر بوگدانوویچ صحنه ای را در “Western Union” لانگ توصیف کرد که در آن راندولف اسکات سعی می کند طنابها را از روی مچ دستانش بسوزاند. جان فورد ، در حال تماشای فیلم ، گفت: ” این مچ های رندی است ، این طناب واقعی است ، که یک آتش واقعی است. “

سالهاست که ” فیلم ام ” فقط با چاپهای خراشیده و کم نور موجود بود. حتی دیسک لیزر قبلی من نیز فقط به صورت ناچیز قابل مشاهده است. این نسخه جدید که توسط بایگانی فیلم مونیخ بازیابی شده است ، نه تنها بهتر است به نظر برسد بلکه دنبال کردن آن آسان تر است ، زیرا بیشتر موارد گفتگوی آلمانی زیرنویس شده است.

(لور همچنین یک موسیقی متن به زبان انگلیسی ضبط کرد ، که باید به عنوان گزینه در نسخه های نهایی laserdisc و DVD در دسترس باشد.) با تماشای چاپ جدید ” فیلم ام ” ، فیلم را قدرتمندتر از آنچه به یاد داشتم دیدم ، زیرا من از بینهمه فروپاشی آن را تماشا نمی کردم.

و این چه فیلم دلهره آور است. فیلم ام همدردی با قاتل فرانتس بکر را نمی طلبد ، اما این درک را می طلبد: همانطور که وی در دفاع از خود می گوید ، او نمی تواند از شر اجبارهای شیطانی که بر او غلبه کرده اند فرار کند یا آن را کنترل کند. در جای دیگر فیلم ، یک پیرمرد بی گناه ، مظنون به قاتل بودن ، توسط گروهی که در همانجا تشکیل می شوند ، مورد حمله قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های ادبیات سوئد

احتمالاً هر یک از اعضای اوباش قادر به تشخیص درست از غلط و کنترل اعمال خود بودند (همانطور که بکر چنین نبود) ، و با این حال به عنوان یک جمعیت با همان اجبار برای کشتن حرکت کردند. در آنجا جایی پیام است. نه “در جایی” واقعاً ، بلکه درست در جلو ، جایی که جای تعجب است که از توجه سانسورگران نازی فرار کرده است.

نقد فیلم وقتی شیطان در کمین است
بیشتر بخوانید

پایان مقاله نقد فیلم ام

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.