صفحه اصلی > موسیقی : هارمونی در موسیقی چیست
ads

هارمونی در موسیقی چیست

هارمونی در موسیقی چیست

هارمونی در موسیقی چیست : عبارت هارمونی در زبان یونانی که به معنای تناوب و تناسب است. این واژه به معنی ارتباط بین شی های گوناگون در طبیعت به صورت بصری یا حالت احساسی و حسی است.

واژه هارمونی در موضوعات گوناگون می‌تواند به کار برده گردد. برای نمونه احتمالا هارمونی رنگ به گوشتان خورده است. در این هارمونی باید رنگ‌هایی که در چرخه رنگ با هم تناوب دارند را در کنار هم قرار دهید.

هارمونی در موسیقی چیست ؟

موسیقی در هارمونیک طبیعتا معنی و مفهوم حرفه ای و ویژه تری دارد. علم و دانشی که طبق ساختار های تخصصی موسیقی مثل آکوردها می تواند در حالتی درست و طبق اصول ، آکوردهای یک ترانه موسیقی را در وقت متناسبی و مشخص به هم متصل کند.

وقتی که این هم سو بودن در موسیقی اجرا گردد ، هارمونی خیلی زیبا و قابل تقدیری در یک قطعه موسیقی نمایان می گردد. برای نمونه یک خواننده که در کنار خوانندگی گیتار هم می نوازد؛ تلاش می کند با آزمون و خطا آکورد های گوناگون ، هم خوان ترین و در کنار آن متناسب ترین آکوردها را انتخاب می کند.

استفاده کردن تنهایی آکوردها در ملودیک نمی تواند یک ملودیک را به بهترین نحو خود جلوه دهد؛ با اتصال دادن درسیت و طبق اصول و پی در پی آکوردها بر طبق قواعد موجود در هارمونی، یک موسیقی بسیار خوب و مورد پسند را می توان به اجرا در آورد.

در موسیقی چیست

در واقع می توان گفت هارمونی یک علم و دانشی است برای چند قسمت کردن موسیقی طبق ویژگی های آکوردها و لیاقت و شایستگی وصلشان به یکدیگر به تمایل ایجاد و خلق ملودی های جذاب .

افرادی که تمایل یادگیری هارمونی را دارند باید به تئوری کلی موسیقی ادراک کامل داشته باشند در شروع هارمونی یک دانش مقدماتی به نام – آکورد شناسی باید فرا گرفت.

فاصله چیست ؟

به طور خلاصه اختلاف بین دو نت را فاصله میگویند. فاصله در بیشتر مواقع بالارونده حساب می گردد به عنوان نمونه برای حساب کردن فاصله بین نت دو تا می باید گفت دو _ر _می (فاصله سوم ) در اصل نت بم قبل از نت زیر باید بیان شود.

ارتباط رنگ ها با نت های موسیقی
بیشتر بخوانید

فاصله ساده: فاصله بین دو نت که از از حریم اکتاز تجاوز نکند را فاصله ساده می گوییم .

فاصله ترکیبی: فاصله ای کهاز حریم یک اکتاو تجاوز کند را اصطلاحا فاصله ترکیبی می گوییم .

برای حساب کردن فواصل ترکیبی باید آن ها را به فاصله ساده سوییچ کرد بدین شکل که نت زیر را یک یا چند اکتاو به پایین ببریم یا نت بم را یک یا چند اکتاو به بالا ببریم  قطعه موسیقی را باید درست بشناسید قبل از آن که موسیقی مورد علاقه خود را اجرا کنید در نتیجه باید توجه داشته باشید که شما هیچ زمانی نمی توانید روی یک قطعه موسیقی بداهه نوازی کنید مگر آنکه ساختار هارمونی و ملودی آن را خوب درک کنید و شناخ کافی داشته باشید.

در نتیجه می توان گفت هارمونی تا حد بسیاری در ساخت یک قطعه موسیقی تاثیر گذار است و در اصل یکی از رکن های اصلی برای ساخت یک قطعه با کیفیت است .

هارمونی در این هنر برای افرادی که تمایل دارند یک آهنگساز کار بلد و خبره شوند امری حیاتی و پر رنگی است.

این موضوع امکان دارد شما نواختن یک ساز را فراگرفته باشید و برای نواختن آن هم انرژی فراوانی و وقت زیادی گذاشته باشید و تا حد قابل قبولی هم به صورت حرفه‌ای بتوانید آن ساز را بنوازید، ولی از قواعد و و اصل های آهنگسازی با سازتان اطلاعاتی نداشته باشید.

از همین رو باید با معنی هارمونی موسیقی آشنایی لازم را داشته باشید.

به عبارتی اگر در بخش های آهنگسازی اطلاعات لازم هم داشته باشید، ولی ندانید که برای خلق یک ملودی باید چه کاری انجام دهید تا ترانه نهایی یک قطعه زیبا و دلنواز و شنیدنی باشد.

در خیلی از انواع سبک های موسیقی ، به خصوص باروک ، رمانتیک ، مدرن و جاز ، آکورد ها در بیشتر موارد  با “تنش” تقویت می شوند. کشش یک عضو آکورد اضافی است که یک فاصله تقریبا ناهماهنگ در رابطه با باس ایجاد می کند.

به طور معمول ، در دوره تمرین کلاسیک ، آکورد ناهماهنگ (آکورد دارای تنش) به آکورد صامت “ادغام می گردد “. هماهنگی اکثرا زمانی برای گوش به نظر می رسد که تعادل بین صداهای بی صدا و ناهماهنگ وجود داشته باشد. به عبارت محاوره ای تر ، این اتفاق می افتد زمانی که تعادل بین لحظات “تنش” و “مکس ” وجود دارد.

تاریخچه ساز گیتار
بیشتر بخوانید

این مطلب ادامه دارد پس با مجله بامدادی ها همراه باشید.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

18 + 15 =