صفحه اصلی > نقد فیلم : نقد و بررسی انیمیشن Elemental | عشق بین عناصر
ads

نقد و بررسی انیمیشن Elemental | عشق بین عناصر

انیمیشن Elemental

یکی از آثار منتشر شده در سال ۲۰۲۳ «انیمیشن عنصری» بود که به سرعت محبوب شد و توجه مخاطبان را به خود جلب کرد.

 

اگر از طرفداران کارتون یا حتی سینما هستید، حتما نام انیمیشن Elemental را شنیده اید یا عکس آن را در یک صفحه مجازی دیده اید.

عنصری (به انگلیسی: Elemental) یک انیمیشن کمدی محصول سال ۲۰۲۳ به کارگردانی پیتر سون است. پیتر سو پیش از این دایناسور خوب را کارگردانی کرده بود.

حالا او کمدی ماجراجویی جدیدی خلق کرده است که در آن داستان عشق متناقض را با مفاهیم دیگری دنبال می کند.

انیمیشن Elemental در شهری به نام Elemental City اتفاق می افتد که در آن عناصر مختلف در مکان های مختلف زندگی می کنند.

ما ابتدا برنی و سیندر را ملاقات می کنیم، دو آتش گیر که قصد ورود به شهر اصلی را دارند. این انیمیشن از همان ابتدا مشخص می کند که شاید این شهر برای افراد مشتاق چندان مناسب نباشد و زندگی برای آنها دشوارتر از دیگران باشد.

انیمیشن Elemental به سرعت به سراغ Bernie و Cynder و اولین سال های حضور آنها در این شهر می رود که انتخاب درستی است.

معرفی و تاریخ پخش فیلم ناپلئون ۲۰۲۳
انیمیشن Elemental

انیمیشن Elemental

چون داستان و تنش اصلی انیمه از جایی شروع می شود که دختر برنی و سیندر یعنی امبر به نوجوانی می رسد. حالا که او زندگی امبر را تماشا می کند، والدینش و اطرافیانش تماشاچی می شوند.

امبر زمانی که آماده شد مدیریت فروشگاه خانوادگی خود را بر عهده می گیرد تا پدر سالخورده اش از دوران بازنشستگی خود لذت ببرد. اما ظاهراً چیزی در ضمیر ناخودآگاه او مدام به امبر یادآوری می کند که برای این کار مناسب نیست و استعدادهای دیگری دارد که هنوز از آنها اطلاعی ندارد.

در سوی دیگر داستان با عنصر دیگری یعنی آب مواجه می شویم که ما را با شخصیت وید آشنا می کند. وید که ذاتاً آبزی است، شخصیتی مهربان، دلسوز و بسیار عاطفی دارد که کاملاً برعکس شخصیت آمبر است.

امبر و وید با هم آشنا می شوند زیرا امبر کنترل خشم خود را از دست می دهد. او با عصبانیت باعث انفجار در لوله ای زیرزمینی می شود که وید را خراب می کند. چیزی درون آمبر مخفیانه از خشم می جوشد.

نقد و بررسی فیلم همدردی با شیطان (Sympathy for the Devil 2023)
بیشتر بخوانید

داستان انیمیشن Elemental استادانه نوشته شده است. امبر که در ذهن خود از شغل و زندگی خود ناراضی است، با عصبانیت همه چیز را برای وید تنظیم می کند تا وارد زندگی او شود. کسی که زندگی امبر را تغییر می دهد و راه را پیش روی او روشن می کند.

انیمیشن مقدماتی به مفاهیم مختلف در مدت زمان یک ساعت و چهل دقیقه می پردازد. عشق در مورد نامرئی ها و غیرممکن ها صحبت می کند، از دنبال کردن رویاهای خود و اولویت بندی خواسته های خود و تلاش برای ساختن زندگی که در آن صلح و عشق وجود داشته باشد.

در حالی که هر مفهومی که در انیمیشن Elemental مورد بحث قرار می‌گیرد، پتانسیل تبدیل شدن به کلیشه را دارد، و این ریسک همیشه وجود دارد، انیمیشن Elemental این ریسک را با ظرافت و روایتی شگفت‌انگیز مدیریت می‌کند.

اشتباه نکنید، انیمیشن Elemental ممکن است خط داستانی کلیشه ای داشته باشد، اما در دام تگ لاین ها نمی افتد.

کلیشه مشکلی ندارد، برخورد با کلیشه متفاوت است و کار در نحوه نمایش آن موفق است.

نقد سریال Silo | پاسخ به رمز و رازهای مهم سریال
انیمیشن Elemental

انیمیشن Elemental

المنت داستان و اتفاقاتی قابل پیش بینی و کلیشه ای دارد که از همان ابتدا عشق آمبر و آب زاده بسیار واضح است اما این اثر در حل این موضوع موفق بوده و با وجود داستان کلیشه ای همچنان جذاب است. روند رویدادها و می تواند احساسات مخاطب را درگیر کند.

در واقع این مهم ترین قسمت کار است که احساسات را در مخاطب برمی انگیزد. در روند عشق ورزی بین امبر و وید، این احساسات به طور کامل درگیر می شوند و ما با شخصیت ها آشنا می شویم. عشق به ظاهر غیرممکن به آب و آتش دلیل نابودی یکدیگر است، اما وید و امبر ثابت می کنند که عشق می تواند فراتر از قوانین هستی عمل کند.

اما جدای از رمانتیک، انیمیشن Elemental ایده های دیگری را نیز بررسی می کند. همانطور که قبلا ذکر شد، انیمیشن Elemental  با دقت نوشته شده است. خانواده کهربا را می توان نماینده یک خانواده سنتی دانست. او زندگی‌اش را برنامه‌ریزی کرده بود و امبر نمی‌توانست فکر کند کاری جز اداره فروشگاه انجام دهد.

نقد فیلم بیگانه 1979
بیشتر بخوانید

از سوی دیگر، برنی و سایندر معتقدند که امبر باید با آتش نشانی مانند او قرار بگذارد یا با او ازدواج کند. تمام این افکار با درگیری با حضور وید قطع می شود.

در واقع وید با حضورش در زندگی امبر، بخشی از ناخودآگاه خود را روشن می کند که آمبر به این مسیر مقدر در زندگی اش علاقه ای ندارد. این انیمیشن نشان می دهد که او حتی ناشناخته ها را هم می فهمد.

از طرفی ما هم طرفدار نوعی عذاب وجدان هستیم. امبر احساس گناه می کند زیرا پدر و مادرش برای فروشگاه سخت کار کرده اند، بنابراین او نمی تواند آن را رد کند و همه چیز را نادیده بگیرد. او در واقع نوعی وزنه سنگین را روی شانه هایش احساس می کند.

او این بار سنگین را از روی دوش خود برمی دارد و با تماشاگران نقشه های فوق العاده ای می کشد. و لحظه ای که به پدرش تعظیم می کند، پدرش همان حرکت را تکرار می کند. این پلان را می توان بهترین پلان برای Elemental Animation Machine نامید.

در پایان باید گفت که انیمیشن اولیه اثری ظریف و لذت بخش مرتبط با موضوع اصلی است و اگرچه در دسته حرف ها و شعارهای نامناسب قرار نمی گیرد.

انیمیشن Elemental ایده های خود را نشان می دهد و به ویژه این توانایی را دارد که مخاطب را با داستان های خود پیوند دهد.

بیوگرافی گروه بیتلز (The Beatles)
انیمیشن Elemental

انیمیشن Elemental

دیدگاهتان را بنویسید

6 − 3 =