صفحه اصلی > سینما و نقد فیلم : نقد فیلم گزارش آشویتس | The Auschwitz Report 2021
ads

نقد فیلم گزارش آشویتس | The Auschwitz Report 2021

فیلم گزارش آشویتس

فیلم گزارش آشویتس : «فردی» و «والر» در اردوگاه آشویتس شاهد جنایت‌های فراوانی بوده‌اند. آنها مدتی‌ست قصد فرار از این اردوگاه را دارند، اما فرار از این مکان مخوف کار آسانی نیست. بالاخره آنها با مخفی شدن در زیر یکی از پالت‌های چوبی امید فرار از این حصارهای آهنی را به دست می‌آورند. آنها اما قصد فرار ندارند تا فقط جان خود را نجات دهند، بلکه آنها می‌خواهند با شواهدی که در دست دارند صلیب‌سرخ را از جنایات رخ داده در این اردوگاه و البته دیگر اردوگاه‌های نزدیک و دور آگاه کنند.

بیشتر بخوانید : نقد فیلم Tenet – تنت | اثر پیچیده کریستوفر نولان

فیلم گزارش آشویتس

نقد فیلم گزارش آشویتس

«آلفرد وتزلر» و «رودولف وریا»، دو یهودی اسلوواکیایی، در سال ۱۹۴۴ از آشویتس فرار کردند تا شواهدی از نسل‌کشی سیستماتیک نازی‌ها را به جهانیان گزارش دهند. «پیتر ببجاک»، کارگردان و نویسنده‌ی اسلواکیایی، در سال ۲۰۲۱ با فیلم گزارش آشویتس تلاش کرده است نحوه‌ی فرار و تلاش این دو مرد را برای آگاهی تمام مردم جهان از اتفاقات غیرقابل‌باور درون اردوگاه‌های نازی تصویر کند. ببجاک به‌خوبی توانسته روایت‌اش را مطابق داستان‌های واقعی گزارش کند. درواقع آنچه ببجاک در فیلم گزارش آشویتس نشان می‌دهد مانند نام‌اش تنها یک گزارش است.

گزارشی روتین که در برابر مخاطب قرار می‌گیرد تا چگونگی فرار و اتفاقات درون این اردوگاه‌ها را تصویر کند. ببجاک فراموش کرده درحال ساخت یک فیلم روایی است و باید مخاطب را با جزئیات دردناک یک رخداد تاریخی و واقعی آشنا کند. مخاطب باید با هم‌ذات‌پنداری با شخصیت‌های داستان آنچه رخ داده را بهتر درک کند و باور کند که این اتفاقات در زمانی نه چندان دور واقعاً رخ داده است.

ایراد اصلی روایت ببجاک عدم پرداخت به شخصیت‌ها است. فیلم گزارش آشویتس آنقدر با عجله ما را وسط تلاش فردی و والر برای فرار قرار می‌دهد که ما هرگز دلیل اصلی و فردی هر یک از آنها را برای این تلاش درک نمی‌کنیم. نمی‌دانیم آنها دقیقاً از کجا و چطور آمده و چه چیز باعث شده دست به این کار بزنند.

بیشتر بخوانید : بیوگرافی جورج دبلیو بوش

فیلم گزارش آشویتس

آنچه مخاطب در این فیلم می‌بیند بیشتر نحوه‌ی رخداد اتفاقات است. او نمی‌تواند وارد رابطه‌ی شخصیت‌ها شود و صبر خارق‌العاده‌ی افرادی را که در اردوگاه باقی مانده‌اند درک کند. حس مبارزه‌طلبی و نیاز به امید برای رسیدن کمک از بیرون توسط مخاطب قابل فهم نیست، زیرا ببجاک هرگز ما را وارد مسیر این اعتقاد و چگونگی به دست آوردن آن نمی‌کند.

فیلم نور زمستانی
بیشتر بخوانید

ببجاک اما گزارشی زیبا و روان را ارائه داده است. او تا توانسته رنگ را از تصاویر خود گرفته و مه، ابرآلودگی و باران را وارد فضای داستان خود کرده است. سرمای شدید شبانه با نفس‌های هر زندانی درک می‌‌شود و مه دیده شده در روز و شب نماد خفقان و تاریکی درون این اردوگاه‌ها است.

نمای زاویه پرنده از جنازه‌های بی جان زنان، مردان و کودکان و دوربینی که با لوانگل شروع به حرکت می‌کند و در مسیر خود با تعرضی که به هر زندانی می‌شود خود را بر روی چهره‌ی شخصیت اصلی داستان نگه می‌دارد، همگی از دقت کارگردان برای تصویر کردن هر چه بهتر رخدادها می‌گوید.

تنها سکانسی که ببجاک توانسته استرس، ترس و اضطراب شخصیت‌های خود را به‌خوبی القا کند زمانی است که دوربین در دست فیلمبردار است و دو زندانی را هنگام فرار کردن دنبال می‌کند. زمان فیلم گزارش آشویتس هم برای نشان دادن رخدادها و شرح شخصیت‌ها کمی کوتاه است و اگر زمان بیشتر در اختیار شرح شخصیت‌ها قرار می‌گرفت ما با روایتی ناب و ماندگار مواجه می‌شدیم.

بیشتر بخوانید : نقد فیلم بیدار | Awake | داستانی آخرالزمانی

فیلم گزارش آشویتس

تمام این اتفاقات واقعی است، باور کنید

▪️نام انگلیسی: فیلم The Auschwitz Report

▪️نام فارسی: فیلم گزارش آشویتس

▪️محصول: ۲۰۲۱ – اسلواکی، چک، آلمان

▪️ژانر: جنگی، درام، تاریخی

▪️امتیاز: ۲.۵ از ۴ – 〇◐⬤⬤

سارا

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

15 − ده =