صفحه اصلی > نقد فیلم : نقد فیلم ناپلئون | فیلم Napoleon
ads

نقد فیلم ناپلئون | فیلم Napoleon

فیلم Napoleon

فیلم Napoleon : از زمان افتتاح کانال تا کنون دو اثر از ردلی اسکات را که در سال ۲۰۲۱ روی پرده رفتند با یکدیگر مرور کردیم. اسکات از دهه‌ی ۱۹۷۰ تا کنون مشغول فعالیت در سینمای بریتانیا و هالیوود است. او طی این چند دهه فعالیت خود ثابت کرده که هیچ اصراری برای رسیدن به سینمای مؤلف ندارد و صرفاً اپراتوری‌ست که گاه با آن همه بریز و بپاش اثری خوب را روی پرده می‌برد یا ممکن است همه‌ی تلاش‌های‌اش پوچ و بی‌ثمر باشند.

نقد فیلم Napoleon

با نگاهی به سیاهه‌ی بلندبالای آقای اسکات در سینما به‌خوبی متوجه این موضوع می‌شویم. او از «دوئلیست‌ها» آغاز کرد و سپس به‌یک‌باره درگیر فیلم «بیگانه» شد که باید گفت یکی از آن آثاری بود که می‌توانست اسکات را در سینمای دلهره و علمی-تخیلی نگاه دارد. در هر حال آقای اسکات به این سری فیلم‌ها هم بسنده نکرد و در ادامه دست روی اثری چون «بلید رانر» گذاشت. اسکات در همه‌ی ژانرها دست به آزمون‌و‌خطا زده است و می‌توان با نگاهی به آثار او گفت که در نهایت با یک کارگردان متوسط و پرخرج طرف هستیم که سعی دارد همیشه پسر خوب و سربه‌زیر هالیوود باشد.

بیشتر بخوانید : معرفی کتاب بلیدرانر | فیلیپ کیندرد دیک

فیلم Napoleon

به اتفاقات فیلم «همه‌ی پول‌های جهان» نگاهی بیندازید که اسکات چگونه تحت فشار «کوین اسپیسی» را از پروژه‌ی کامل‌شده حذف کرد. در هر حال اسکات و آثارش ما را به‌یاد تخم‌مرغ‌شانسی‌های زیبا در سوپرمارکت‌ها می‌اندازند که گاه ممکن است هزینه‌ای که برای آن شده کودکی را خوشحال کند و گاه او را به گریه بیندازد. اسکات در جدیدترین اثر خود باز هم مخاطب سینما را با یکی از آن تخم‌مرغ‌شانسی‌های پوچ سینمای خود مواجه کرده است.

ردلی اسکات در ناپلئون خیلی دوست داشته رابطه‌ی این امپراتور و ژوزفین را تبدیل به درون‌مایه‌ی اصلی اثر کند. اما قبل از تمامی این‌ها نیاز بود که این کارگردان باتجربه‌ی بریتانیایی کمی به بیشتر در زندگی ناپلئون و شخصیت‌شناسی او غور می‌کرد، کمی بیشتر اصطلاح معروف «سندروم ناپلئون» یا «عقده‌ی ناپلئون» را در نگاه روانکاو‌ها و روانشناسان مطالعه می‌کرد و در نهایت کمی بیشتر با ناپلئون زندگی می‌کرد.

بیشتر بخوانید : نقد فیلم آیلین | داستانی جذاب و تاریک

اسکات در فیلم Napoleon همچون فردی‌ست که می‌خواهد چهار هندوانه‌ی درشت را با یکدیگر بردارد؛ ابتدا شیوه‌ی به قدرت رسیدن و تلاش‌های ناپلئون برای رسیدن به امپراتوری، در کنار آن آغاز رابطه و در نهایت ازدواج و جدایی و دوستی با ژوزفین، جنگ‌های ناپلئونی و در نهایت افول ناپلئون (که بعید نیست با سرمایه‌گذاری بریتانیایی‌ها در این پروژه این همه بازنمایی دلقک‌‌گونه از ناپلئون سهوی بوده باشد!)‌. باید گفت که آقای اسکات این چهار هندوانه را نه‌تنها بالا نمی‌برد، بلکه حتی قادر نیست دستان خود را دور آن‌ها حلقه زند. با نگاهی کلی به زندگی ناپلئون بناپارات متوجه می‌شویم که اثر آقای اسکات تا چه حد مضحک و تا حدودی شائبه‌برانگیز است.

نقد فیلم آخرین سفر دمتر | غریبه ای به اسم دراکولا
بیشتر بخوانید

فیلم Napoleon

در طی این چند بند تمام سعی خودم را کردم تا از پرداختن به انتخاب بازیگران و در نهایت عقیم کردن نقش‌ها توسط اسکات خودداری کنم. اما آنچه عیان است ابتدا عدم شخصیت‌پردازی خوب اسکات است و در مرحله‌ی بعد بازیگردانی خنده‌دار اوست. فینیکس و کربی هر دو بازیگران خوبی هستند و طی این چند سال نشان داده‌اند که چه توانایی‌های خارق‌العاده‌ای در پرداخت کاراکترهای‌اشان دارند.

اما آقای اسکات در گوشه‌ای کمین کرده تا بازیگری خوش بدرخشد و او را به‌سرعت با تخم‌مرغ‌های خود شکار کند؛ تفاوتی ندارد که این بازیگر دیکاپریو باشد یا کریستین بیل، مت دیمن، هاپکینز و هر ستاره‌ای که در هالیوود به ذهن می‌آورید. آقای ردلی اسکات در فیلم Napoleon حتی نزدیک به اسکات متوسط هم نیست و صرفاً اپراتوری ساده است که برای یکی از گزارش‌های تاریخی بی‌بی‌سی سعی دارد برخی نقاط مشخص‌شده از زندگی ناپلئون را تصویر کند تا مفسر خبر در باب آن رویدادها گزارش خود را ارائه دهد. این فیلم حتی نزدیک به سینما هم نبود.

بیشتر بخوانید : نقد فیلم قاتلان ماه گل | Killers of the Flower Moon 2023

فیلم Napoleon

نام انگلیسی: فیلم Napoleon

نام فارسی: فیلم ناپلئون

محصول: ۲۰۲۳ – ایالات متحده، بریتانیا

ژانر: بیوگرافی، جنگ، اکشن

امتیاز: ۰.۵ از ۴ – 〇〇〇◐

مصطفی ملکی

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

5 + نوزده =