صفحه اصلی > نقد فیلم : نقد فیلم مگان M3GAN
ads

نقد فیلم مگان M3GAN

فیلم M3GAN

یکی از فیلم های ترسناک سال پیش مرتبط با فروش و سود فیلم مگان نام دارد. کارگردانی این فیلم برعهده «جرارد جانستون» است و البته داستان اصلی این فیلم برگرفته از ذهن کارگردان معروف ترسناک «جیمز وان» است.

داستان با تلفیق ژانرهای ترسناک و علمی تخیلی در مورد دختر نوجوانی به نام “کیدی” است که پدر و مادر خود را در یک تصادف رانندگی از دست می دهد و پس از آن از عمه خود “جما” مراقبت می کند. یک ربات جستجوگر کار می کند. «جما» در یک شرکت اسباب‌بازی کار می‌کند و تحت فشار کارفرمای خود برای طراحی و ساخت یک عروسک مفید، شروع به ساخت یک ربات انسان‌نما مجهز به هوش مصنوعی می‌کند.

اثر این ربات که «جما» آن را «مگان» نامیده و در واقع اولین نمونه توسعه یافته است، در نقش یک عروسک بسیار واقع گرایانه و انسان نما ظاهر می شود که می تواند در غیاب والدین به طور موثر از کودک مراقبت کند. همچنین یک همراه وفادار برای کودک است.

در این میان، یک نکته در مورد «مگان»، این هوش مصنوعی پیشرفته، خودآگاهی مثال زدنی آن است که به سرعت با محیط اطراف خود سازگار می شود و حتی عمیق ترین مفاهیم دنیای انسان از جمله مرگ را بازتعریف می کند. به طوری که در نهایت این ربات عروسک / انسان نما تبدیل به قاتل نهایی می شود …

فیلم مگان

فیلم M3GAN

اگر مجموعه یا فرنچایز فیلم «چاکی» (که در غیر این صورت به عنوان یک بازی کودک یا یک عروسک شیطانی شناخته می‌شود) را دیده‌اید که در دهه‌های مختلف (دهه هشتاد و نود و همچنین دو دهه اول قرن بیست و یکم) اکران شده است. )، ممکن است ملاقات با «مگان» در این فیلم ترسناک جدید شما را به یاد فیلم های «چاکی» نیز بیاندازد.

اگرچه ویژگی اصلی و عنصر اکشن این دو فیلم عروسک قاتل است، اما تفاوت آشکار این دو عروسک قاتل در فضای داخلی قاتل است. در واقع چاکی فقط جسمی بود برای شخصیت خبیث و قاتل داستان تا روحش را در آن حل کند و اعمال شیطانی خود را از طریق عروسک چاکی انجام دهد، اما در فیلم «مگان» قدرت ماوراء طبیعی وجود ندارد، بلکه یک هوش مصنوعی وجود دارد. او در یک تراشه الکتریکی جاسازی شده و با خودآگاهی فزاینده ای تبدیل به یک قاتل حرفه ای در بدن عروسک «مگان» می شود.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم خدا یک گلوله است | God Is a Bullet 2023

تمام این جزییات فیلم مگان ، این که در داستان خودش شروع یک فیلم بود، به گفته نویسنده این مقاله، بیش از یک بار دیده نمی شود. این فیلم به عروسک «مگان» می رود و برای شخصیت هایش پول کمی می گیرد. در معرفی کوتاه فیلم، رابطه خاصی را بین «بچه» و پدر و مادرش مشاهده نمی کنیم و به دلیل درام نبودن، فیلم به ساده ترین شکل ممکن داستان خود را گسترش می دهد و بهانه «کودک» است. به خاطر غیبت والدینش و بی توجهی به پیوند با «مگان».

نقد فیلم دلال | Broker 2022
بیشتر بخوانید

فیلم مگان

فیلم M3GAN

از سوی دیگر، «جما» نیز بدون نگرانی دراماتیزه شده برای درگیری نگهبان بودن و تنها بهانه های کلیشه ای در فیلمنامه، خیلی سریع به سمت اختراع ربات «مگان» پیش می رود. در واقع ما حتی نمی توانیم این واقعیت را بپذیریم که جما یک قهرمان است و آن را باور نمی کنیم! این فیلم صرفاً با ارائه فناوری در خانه و محل کار، انتظارات احتمالی از مخاطب را می طلبد.

برگردیم به «کیدی»، این دختر یتیم که چیزی برای به دست آوردن ندارد. گفتیم که او وانمود می کند که با پدر و مادرش رابطه دارد و فیلم از او به عنوان یک آدم ترسو که باید شخصیت اصلی فیلم باشد، به عنوان بازتاب و آغاز شروع «مگان» استفاده می کند. که او خانواده خود را در برابر سرمایه داران از دست داده است، ما می دانیم که این بیش از یک دروغ است. اینطور نبود و فیلم فقط می خواست از این سکانس برای تبلیغ اولین موفقیت فروش «مگان» استفاده کند. (در چارچوب هوش برتر آن).

بیشتر بخوانید: نقد فیلم شهر سیارکی | Asteroid City 2023

اما وقتی صحبت از شخصیت مگان می شود، فیلم از سطحی نگری جما و پوچ بودن شخصیت های انسانی آن فراتر می رود. رابطه او با همدم انسانی اش، کیدی، در پوستر اصلی فیلم نیز مشهود است، جایی که او به پس زمینه پوستر به کیدی در پیش زمینه تصویر خیره شده است. این به خوبی در ظهور سبک تهاجمی مگان نشان داده می شود، که او در چندین صحنه محافظت از کیدی، به ویژه “حمله سگ” و “آزار رساندن به آن پسر” به آن دست زد.

اما باز هم باید گفت که تا جایی که به خود «کیدی» مربوط می شود، فیلم بسیار مضحک و کلیشه ای است. در غیر این صورت، ما شاهد پرخاشگری باطل و درون‌نگر هستیم که «کدی» را مشخص می‌کند، زیرا این ژانر را بیشتر می‌کند. در طول فیلم خبری از اتهام یا اکشن دراماتیک نیست. در واقع، این پرخاشگری فقط برای او ساخته شده است، بنابراین می توانیم به واکنش “مگان” مربوط شویم، در غیر این صورت به این معنی نیست که دلبستگی کیدی به “مگان” ساختگی است.

نقد انیمیشن نیمونا (Nimona) | هیولای واقعی کیست؟
بیشتر بخوانید

فیلم مگان

فیلم M3GAN

فقط باید به انتهای فیلم مگان نگاه کرد تا دید «کیدی» چقدر سریع و راحت وانمود می کند که «میگان» را برخلاف میلش نابود می کند.

در پایان، فیلم مگان آن شاهکاری نیست که گاهی اوقات از آن استقبال می شود، اما در نهایت خود را به عنوان نمادی دوستانه و قابل تماشا نشان می دهد.مخصوصاً با این شبهه که گاهی در پایان فیلم، قاتل ما با تضعیف اقدامات عروسک، تماشاگر را کمی گرم و مبهم می کند، اما جدی گرفتن آن مستلزم زمان و نگاه است. اجازه دهید تصویر هوش مصنوعی خود را شکنجه کند.

«پست قبلی

پست بعدی»

دیدگاهتان را بنویسید

1 × 2 =