صفحه اصلی > نقد فیلم و سینما : نقد فیلم خدا یک گلوله است | God Is a Bullet 2023
ads

نقد فیلم خدا یک گلوله است | God Is a Bullet 2023

فیلم خدا یک گلوله است

نکته ای درباره فیلم خدا یک گلوله است

⚠️قبل از دانلود فیلم خدا یک گلوله است از طریق سایت‌های دانلود فارسی‌زبان، به این نکته توجه داشته باشید که اکثر این سایت‌ها نسخه‌ی منتشرشده در کانادا را برای دانلود در اختیار دارند؛ یعنی نسخه‌ی ۲ ساعته که ۳۵ دقیقه سانسور دارد.

نبرد بین بلاک‌باسترها

نبرد بین بلاک‌باسترها و کالت‌ها در طول تاریخ کلاسیک سینما ادامه داشته و هم‌اکنون نیز به اوج خود رسیده است. به‌ طور مثال هم‌اکنون که استودیوهای بزرگ در حال به‌خدمت گرفتن گوگل و دیگر ابراپلیکیشن‌ها و فرش‌های قرمز گسترده برای سوگلی‌های خود هستند، «نیک کاساوتیس» اثر جدید خود را روی پرده برده است. فیلم «خدا یک گلوله است» اقتباس کاساوتیس از رمانی با همین نام است که در سال ۱۹۹۹ منتشر شده است.

فیلم خدا یک گلوله است

خدا یک گلوله است

کاساوتیس فرزند همان کسی است که همه می‌شناسیم و از همان دوران ابتدایی فیلم‌سازی خود سعی کرد از زیر سایه‌ی پدر بیرون بیاید. او کارنامه‌ی خود را با ژانرهای عاشقانه، درام، جنایی و هیجان‌انگیز کامل کرده است و حال در یک اثر کاملاً پست‌مدرن قصد دارد مخاطب را به تقابل عقاید ببرد.

نقد انیمیشن The Croods: A New Age | انیمیشن خانواده کرودها : عصر جدید

فیلم خدا یک گلوله است با یک فلش‌بک آغاز می‌شود که طی آن «کیس» ۱۱ ساله توسط یک فرقه‌ی تبهکار مقابل چشم مادرش ربوده می‌شود. مخاطب در همان ابتدا زمان حال و گذشته را گم می‌کند. قصد کاساوتیس نیز دقیقاً همین است، زیرا او قرار است روایت را از طریق دو کاراکتر اصلی خود و فلش‌بک‌های پینگ‌پنگی بسط دهد. آنچه در این فیلم بیش از هر چیزی خودنمایی می‌کند دیالوگ‌های گزیده‌ی آن است. زمان فیلم خدا یک گلوله است کاساوتیس ۲ ساعت و ۳۵ دقیقه است و به‌همین دلیل است که این چینش دیالوگ‌ها ذهن مخاطب را درگیر می‌کند.

روایت فیلم خدا یک گلوله است در شهری کوچک و سنتی-مذهبی جریان دارد. کاساوتیس روی این نکته بسیار تأکید دارد و از طریق نشانه‌های تصویری مختلف سعی می‌کند مخاطب را وارد فضای سنتی این شهر کند. به شخصیت‌پردازی «باب» توجه کنید؛‌ او از همسرش جدا شده است، هر یک‌شنبه به کلیسا می‌رود، بسیار محتاط و سر‌به‌زیر است و در نهایت به‌عنوان یک افسر بی‌حاشیه‌ در اداره‌ی پلیس شهر خدمت می‌کند.

فیلم دردسر در بهشت
بیشتر بخوانید

 فیلم خدا یک گلوله است

از آن‌سو کاراکتر «کیس» دختری‌ست که از یک فرقه‌ی تبهکار فرار کرده و مدت‌هاست اعتیادی را که به‌اجبار آن فرقه دچارش شده ترک کرده است. کاساوتیس برای رساندن این دو به یکدیگر و شروع درام جاده‌ای خود ۱۰ دقیقه‌ی طوفانی فیلم را مقابل چشم مخاطب قرار می‌دهد. در این روایت و همسفری کیس و باب شاهد تقابل یک مرد ۵۰ ساله و بی‌تجربه و خام و یک دختر جوان مملو از تجربه هستیم.

نقد فیلم پدرخوانده 1 | The Godfather | عزیمتی به عظمت هنر هفتم

باب نماینده‌‌ی قشر مذهبی-سنتی است و دنیا را در محدوده‌ی همان ساختار سنتی جامعه‌ای که در آن رشد کرده می‌بیند، اما کیس در مقابل او قرار دارد و از ۱۱ سالگی مورد تجاور قرار گرفته، معتاد شده و حال سعی دارد انتقام گذشته را از طریق کمک به باب برای یافتن دخترش بگیرد. آنچه در این میان بسیار مهم است و اثر کاساوتیس را ارزشمند می‌کند پاک شدن خط بین خیر و شر، خدا و شیطان و در نهایت شرور و قهرمان است.

کاساوتیس از طریق کاراکتر کیس درون‌مایه‌ی اثرش را مقابل دیدگان مخاطب قرار می‌دهد و درست در همین نقطه است که فضای کالت فیلم شکل می‌گیرد و طرفداران دو آتیشه‌اش شروع به نت‌برداری می‌‌کنند.

در فیلم خدا یک گلوله است کاساوتیس دنیایی چندژانری را می‌بینیم که از طریق آن مخاطب هر ژانری پای این اثر می‌نشیند و لذت می‌برد. اثر کاساوتیس پسر بار دیگر نشان می‌دهد که دنیای سینما در ایالات متحده آن‌قدر وسیع است که اگر در گوشه‌ای از آن گرویک و نولان در حال باز کردن در شامپاین روی فرش قرمز هستند، نیک کاساوتیس هم در گوشه‌ای دیگر می‌تواند با اثر کالت خود دنیایی چندژانری را مقابل چشم مخاطب قرار دهد.

فیلم خدا یک گلوله است

این نگاه بسیط در سینما شاید فقط مخصوص ایالات متحده و کره‌ی جنوبی باشد و زیبایی این دنیاها به‌ همین گستردگی ژانری و معنایی است. کاساوتیس همان‌قدر که می‌تواند فضایی ساکن را در فیلم «دفترچه» ترسیم کند، به همان میزان هم می‌تواند تعریف خدا را از زبان یک دختر جوان در یک گلوله‌ خلاصه کند و نظام ثابت خیر و شر را با تک جمله‌ی «قراره بری اون دنیا» بر هم می‌زند.

نقد فیلم بازی آسانسور (Elevator Game 2023)
بیشتر بخوانید

منقد رضا حقی

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

13 − 7 =