نویسنده این مقاله جناب آقای امید سلیمی میباشد.
یک زن زیبا ، یک ماشین به مثابه ارابه مرگ ، پرسه در جاده و خیابان ، آشنایی با مردان مختلف تنها … فیلم زیر پوست ساخته جذاب (جاناتان گلیزر) با موارد ذکر شده فوق بدل به یکی از بحث برانگیزترین آثار این دهه سینما میشود.
گلیزر در زیر پوست به شکلی زیرکانه و آگاهانه با وارونه سازی بحران تجاوز جنسی علیه زنان ، اینبار جنس مذکر راقربانی میسازد تا زیر پوست شکنجه ای تلخ و ترسناک از نوعی متفاوت و بیرحم باشد .گویی گلیزر و اثرش مشغول انتقام گرفتن از جنس مذکر است . برخلاف پیش زمینه های قبلی مردان در موضع ضعف قرار گرفته و جنس مونث یکه تازی میکند.
نقد فیلم زیر پوست
در فیلم زیر پوست با زاویه دید تازه ای به خشونت و تباهی نگاه میکنیم . زیر پوست با سفر شخصیت اصلی خود در گلاسکو اسکاتلند مردان را به کام مرگ میکشاند . گلیزر به واقع به مسئله نیاز جنسی و ضرورت آن در زندگی بشری طعنه زده و این رابطه را به منزله اتمام زیست انسانها میپندارد. برخلاف باور عامه که لذت جنسی و برقراری رابطه با جنس مخالف را امری لذت بخش و هیجان انگیز و حیاتی میپندارد ، گلیزر در فیلم زیر پوست تصویری تاریک و دهشتناک از این مسئله را تصویر سازی میکند .
بیگانه ای در پوست و ظاهری انسانی طعمه ها را در دریاچه ای سیاه رنگ رها میکند تا مرگ و نیستی تنها ارمغان آنها پس از آشنایی با بیگانه باشد .
فیلم زیر پوست در باب تفاوت فرهنگ و نژاد نیز هست . بیگانه فیلم پس از کمی گشت وگذار در زمین و برخورد با طعمه های مختلف گویی هوس انسان بودن میکند. غذا خوردن و تلویزیون تماشا کردن و رانندگی و…. بیگانه مذکور انسان بودن را (هرچند در بعد ظاهری) تجربه میکند تا علاوه بر فیزیک ظاهری ، اندکی با لذایذ دنیوی نیز همنشین باشد (محبت و عشق زمینی) .
نقد فیلم زیر پوست
گلیزر با نمایش همزیستی میان انسان و بیگانه به نوعی به پوچی و بیهودگی هردو اشاره میکند . مردان زمینی هوسران و زود باور برای اندکی لذت جنسی تمام هست و نیست خود را میبازند و بیگانه درراستا انجام ماموریت خویش ، تغییر هویت و انطباق با زیست زمینی را انتخاب میکند . در جهان زیر پوست نه انسان و نه بیگانه هیچکدام رستگار نشده و قدرت انتخاب هردو را به سمت تباهی هدایت میکند. گلیزر نگاه نا امیدانه ای به کائنات داشته و هر جانداری را محکوم به شکست میپندارد.
آسمان ابری گلاسکو ، جاده های خلوت و سوت وکور ، نگاه سرد و بی عاطفه بیگانه به سوژه های خود (حین تماشا اثر پرسه زنی ها و خلوت قاتلان سریالی نیز برای مخاطب تداعی میشود : همانقدر خونسرد و بی رحم و با اعتماد به نفس و البته ترسناک ) ، دریاچه سیاه رنگ برای قربانی گشتن طعمه ها ، جملگی دست در دست یکدیگر داده اند تا زیر پوست علاوه بر درونمایه تاریک و مایوس کننده خود به لحاظ بصری نیز دلسرد کننده باشد . گلیزر به تناسب و همپوشانی قابل توجه ای میان فیلمنامه و اجرا کارگردانی خود میرسد تا زیر پوست تجربه ای تماشایی و قابل اتکا باشد .
فیلم زیر پوست تداعی کننده یک آخرالزمان وهمناک است ،در فیلم زیر پوست گویی زمان و مکان و انسان و غیر انسان همگی با یکدیگر متحد میشوند برای رسیدن به نیستی و نابودی . فیلم زیر پوست تلخ و بیرحم و ترسناک و درعین حال قابل تماشاست .
نقد فیلم زیر پوست
امتیاز:8.5
پایان مقاله نقد فیلم زیر پوست
بیشتر بخوانید:
فیلم ژنرال | معرفی سبک موسیقی بوسا نووا | نقد فیلم مخمل آبی | معرفی دستگاهها و ردیف های موسیقی ایرانی | آلفرد هیچکاک | نقد فیلم My Neighbor Totoro – فیلم همسایه من توتورو | نقد و بررسی بازی Beat Saber | فیلم دزد دوچرخه | مکتب نئو اکسپرسیونیسم: تاریخ ، ویژگی ها و آثار هنری | فیلم اگه میتونی منو بگیر | نقد انیمیشن The Croods: A New Age | انیمیشن خانواده کرودها : عصر جدید | نقد فیلم قهرمان اصغر فرهادی | سرگیجه ای در جهان مدرن | نقد فیلم پدرخوانده 1 | The Godfather | عزیمتی به عظمت هنر هفتم