صفحه اصلی > نقد فیلم : نقد انیمیشن Incredibles | شگفت انگیزان
ads

نقد انیمیشن Incredibles | شگفت انگیزان

انیمیشن Incredibles

اطلاعات جزی انیمیشن Incredibles

۲۰۰۴ | انیمیشن. اکشن. ماجرایی | ۱۱۵ دقیقه | PG

کارگردان : Brad Bird

نویسنده : Brad Bird

بازیگران : Craig T. Nelson, Samuel L. Jackson, Holly Hunter

خلاصه داستان انیمیشن Incredibles :

پس از تصویب قانون منع فعالیت ابر قهرمان ها در دنیا خانواده ای با قدرت های فرا انسانی در حال تلاش برای داشتن یک زندگی عادی مثل باقی مردم جهان هستند. اما اتفاقاتی باعث می شود آنها بار دیگر از قدرت هایشان برای کمک به مردم استفاده کنند.

به نظر می رسد استودیوی اینمیشن پیکسار بار دیگر قدم درستی برداشته و به تولید انیمیشن های «شگفت انگیزان» پرداخته است.

یک نمایش ابرقهرمانی هوشمندانه، این اینمیشن موفق هیجان و اکشن شدید را با طنزی از زندگی تلویزیونی در حومه شهر جایگزین کند. این انیمیشن پس از «داستان اسباب بازی»، «زندگی ساس»، «شرکت هیولاها» و «در جستجوی نمو» یک از شاهکارهای محبوب منتشر شده توسط این کمپانی انیمیشن سازی است.

انیمیشن Incredibles

انیمیشن Incredibles

اگرچه این انیمیشن به اندازه “نمو” جادویی نیستند، اما باید ذکر کرد که بسیاری از این انیمیشن ها چقدر عالی هستند مانند نمو. ممکن است به این دلیل باشد که افراد این انیمیشن، مهم نیست که  با زندگی واقعی ارتباط دارند چقد شباهت کمی دارند. این انیمیشن عاری از آزادی خارق العاده افسانه ماهی است.

خلاصه داستان این انیمیشن حول تلاش مداوم ابرقهرمان برای یافتن ایرادات و نقاط ضعف خود می چرخد. اگر سوپرمن کریپتونی ها را نداشت، یک ابرانسان کامل و در نتیجه یک شخصیت خسته کننده بود.

همچنین، همه ابرقهرمانان پس از او بیشتر وقت خود را صرف جبران نقاط ضعف کرده اند. لحظه ای به آن فکر کنید: هر داستانی با یک ابرقهرمان شکست ناپذیر آغاز می شود، اما به زودی مشخص می شود که او در خطر نابودی حتمی است.

آقای شگفت انگیز، شخصیت اصلی انیمیشن شگفت انگیز است، ابرقهرمانی به سبک قهرمانان دهه 1950 است که در شهر پرسه می زند و با جنایت مبارزه می کند و جان شهروندان بی گناه را نجات می دهد.

اما متأسفانه افکار عمومی نسبت به کار های او قدردان کار هایش نیستند و در نتیجه با بسیاری از شکایت ناشی از اقدامات خودسرانه‌اش برای عملیات نجات غیرقانونی دست و پنجه نرم می‌کنند.

نقد فیلم هیچ کس تورا نجات نخواهد داد
بیشتر بخوانید

او باید تاوان کار اشتباه خود را نیز بپردازد. بر اساس تصمیم دولت برای زندگی ابرقهرمانان، آقای شگفت انگیز (با صدای کریگ تی نلسون)، همسرش الستی گرل (با صدای هالی هانتر) و فرزندانشان، ویولت (با صدای سارا داشیل (با صدای سارا وول و نوشته اسپنسر (فاکس) و جک کوچولو (با صدای الی فسیل و مائو آندریا) مجبور می شوند در حومه شهر زندگی عادی داشته باشند.

خانواده پار

اکنون به طور رسمی خانواده پار نامیده می شوند. یعنی باب و هلن. باب در یک آژانس بیمه کار می کند. با این حال، اندام درشت او به سختی داخل اتاق های کوچک اداری جا می شود.

هلن خانه دار است و مسئولیت بزرگ کردن چند فرزند را بر عهده داشت. با این حال، وایولت نوجوان به نظر وضع خوبی دارد ، زیرا می تواند از قدرت فوق العاده خود برای نامرئی شدن و ایجاد یک میدان مغناتیسی کوروی شکل غیرقابل نفوذ استفاده کند.

داشیل با نام مستعار داش می تواند با سرعت فرابشری حرکت کند، اما اگر بخواهد با دوستانش از مدرسه به خانه بدوند، باید سرعتش را کم کند . قدرت جک کوچولو نیز محدود است و اجازه استفاده از حقه ها را ندارد.

باب پار از شغل فعلی خود به عنوان نماینده بیمه نفرت دارد. یک ابرقهرمان رانده شده دیگر نیز در همین نزدیکی زندگی می کند. نام او Frozen (با صدای ساموئل ال جکسون) است و قدرت ایجاد و کنترل سرما را دارد. باب و فروزن هر دو بهانه شرکت کردند لیگ بولینگ که شب‌ها به بسیم پلیس گوش کرده و به شکل غیر قانونی یه مردم کمک می کنند.

کار پس بازنشستگی

بعداً گذشته به آرامی تکرار می شود و خانم میراژ (با صدای الیزابت پنا) از باب دارخواست می کند که به یک جزیره در اقیانوس آرام بیاید و یک ربات ازمایشی افسار گسیخته به نام Omni Droid 7 را نابود کند.ودر نهایت اقای شگفت انگیز چاق به آن جزیره رفته و با ربات می جنگد.

بعداً مشخص شد که این ربات یکی از ماشین های مسابقه ای جدید است که توسط نابغه شیطانی به نام Syndrome (با صدای جیسون لی) ساخته شده است. سندرم پرستش آقای. شگفت انگیز هنوز جوان است، اما آقای. هنگامی که آمیزینگ درخواست آنها برای به فرزندخواندگی را رد کرد، سندرم دشمن او شد. حالا او با رها کردن روبات‌هایش سعی می‌کرد دنیایی از ظلم و استبداد پیدا کند.

نقد فیلم Tenet - تنت | اثر پیچیده کریستوفر نولان
بیشتر بخوانید

بیشتر بخوانید:

معرفی پرفروش ترین انیمیشن تاریخ
انیمیشن Incredibles

انیمیشن Incredibles

در ظاهر می توان گفت انیمیشن Incredibles اثری ضعیف در حوزه کمدی ابرقهرمانی است. اگر دقیق تر و عمیق تر نگاه کنیم، می بینیم که این انیمیشن بسیار تحریک کننده یکپارچگی و شکل جدید جامعه آمریکایی است. آقای شگفت انگیز مجبور به بازنشستگی شده است و این به دلیل کهولت سن یا تکرار اعمال او نیست، تنها به دلیل تلاش وکیل دادگاه برای دستکاری در کار خود از روی نیت خیرخواهانه است.

 او یک انسان دوست است و به پیرزن هایی که نمی توانند از خیابان رد شوند کمک می کند تا از عبور کنند. این جامعه نیازی به انجام کارها و کارهای خداپسندانه ندارد، بلکه به اصلاح رفتار ناپسند بسنده می کند. آقای شگفت انگیز با تأسف و ناراحتی گفت: «آنها هر کاری که از دستشان بر می آید انجام می دهند تا اوضاع را متعادل و عادی نگه دارند.

هرکسی که یکی از فیلم های جیمز باند را دیده باشد، قطعاً یک ارتباط محسوس بین مخفیگاه در جزیره سندروم و پایگاه های تبهکاران باند خواهد دید. انیمیشن Incredibles از حضور شخصیتی به نام کیو نیز بهره می برد که در واقع مغز متفکر فیلم های جیمز باند است.

این شخصیت Edna Maude نام دارد و با نماد E شناخته می شود و صداپیشه آن براد برد است. براد برد نیز نویسندگی و کارگردانی این اثر را بر عهده دارد.

او نابغه کوچکی است که روی صورتش عینک شاخی زده و سخنرانی های باورنکردنی در توجیه نداشتن شنل در اقای شگفت انگیز. او معتقد است که مانتوها می توانند مانند روسری ایزادورا دانکن ماشینی باشند و اگر نمی دانید چه بر سر ایزدورا دانکن آمده است، می توانید داستان زن بیچاره را در گوگل جستجو کنید و برای او گریه کنید.

مقایسه بصری انیمیشن Incredibles

فیلم قبلی براد برد، غول آهنی محصول 1999، درباره یک ربات فضایی بود که با یک پسر کوچک دوست می شود. این اثر جذابیت و ظرافتی منحصر در زمینه خود داشت.

همچنین انیمیشن Incredibles نیز از این ویژگی بهره می برد و نگاهی خاص و ظریف به ویژگی های ابرقهرمانانی دارد که سعی می کنند مخفیانه و عاشقانه در جامعه زندگی کنند. بچه ها ممکن است نتوانند این چیزها را درک کنند، اما با حال و هوای شخصیت هایی مانند دش تحت تأثیر قرار می گیرند. حتی بزرگسالان نیز از درخشش فیلم شگفت زده می شوند و از دقت و وضوح پنهان فیلم قدردانی می کنند.

نقد فیلم با من حرف بزن | صحبت با مردها
بیشتر بخوانید
انیمیشن Incredibles

انیمیشن Incredibles

دیدگاهتان را بنویسید

2 × یک =