صفحه اصلی > نقد فیلم : نقد انیمیشن یخ زده | Frozen
ads

نقد انیمیشن یخ زده | Frozen

انیمیشن یخ زده

پنجاه و سومین انیمیشن دیزنی نشانه های کلاسیک کار این شرکت را در خود جای داده است. شخصیت های آشنا مانند خانواده سلطنتی و روابط آنها، جادو و از همه مهمتر جلوه های بصری خیره کننده ای که دیزنی هر بار که از روش های جدید استفاده می کند برای غافلگیری مخاطبان خود استفاده می کند.

صحبت درباره انیمیشن یخ زده در دیزنی نزدیک به ده سال طول کشید و بعد از اینکه چند کارگردان برای انجام این کار آمدند، سرانجام جای خود را به انیمیشن دو شخصیت معروف دنیای درام، جنیفر لی (خالق «رالف» خربکار) داد. و کریس باک (سازنده انیمیشن تارزان و موج سوار) و هیچکس از این انتخاب ناامید نشد.

انیمیشن Frozen درباره دو خواهر به نام‌های السا (ایدینا منزل) و آنا (کریستن بل) است. این دو خواهر رابطه بسیار گرم و صمیمی با یکدیگر دارند اما مشکل اینجاست که السا قدرت خطرناکی دارد که برای او دردسرهای زیادی ایجاد می کند و آن توانایی منجمد کردن تقریباً همه چیز سر راهش است!

انیمیشن یخ زده

انیمیشن یخ زده

متاسفانه السا نمی تواند این توانایی خطرناک را به درستی کنترل کند و حتی جان خواهرش را نیز به خطر می اندازد. بنابراین والدین آنها تصمیم گرفتند این دو را از یکدیگر جدا کنند تا مطمئن شوند که آنا در خطر نیست. اما السا در اواسط تابستان زمین را یخ می زند و  به قوله های برف گیر فرار می کند. آنا تصمیم می گیرد خواهرش را پیدا کند و گرما را به کشورشان بازگرداند.

انیمیشن یخ زده برخلاف دیگر انیمیشن های دنیا فرمی کلاسیک و پرجزئیات دارد که واقعا ارزش این انیمیشن را بالا می برد. در انیمیشن یخ زده نیز مانند انیمیشن معروف «چشم دیوار» خبری از بررسی پرسش های آینده جهان و پیچیدگی های نسبی داستان نیست. در اینجا ما بر داستانی تمرکز می کنیم که باید صمیمیت و عشق بین دو خواهر را نشان دهد.

جنیفر لی و کریس باک داستان «یخ زده» را با استفاده از تمام عناصر کلاسیک ژانر انیمیشن روایت کردند. مقوله هایی مانند رابطه بین یک شاهزاده و یک مرد از پایین ترین طبقه جامعه، موضوعاتی هستند که به ندرت در انیمیشن های مدرن استفاده می شوند.

نقد فیلم موجودات بیچاره 2023 | داستان، بازیگران و نمرات
بیشتر بخوانید

اما سازندگان توانسته اند از توانایی این مرد در ساخت انیمیشن یخ زده به خوبی استفاده کنند و نتیجه راضی کننده است و حس خوبی را به مردم القا می کند. علاوه بر این، رابطه خواهرانه بین آنا و السا غیرقابل باور است و بدون توجه به مشکلاتی که السا را ​​درگیر کرده است، عموم را تحت تأثیر قرار می دهد. رابطه آنا و السا می تواند الگوی تربیتی خوبی برای کودکان باشد.

اما علاوه بر اینکه هدف انیمیشن یخ زده بازنمایی داستان عاشقانه دو خواهر است، دو کارگردان این انیمیشن از ارائه شخصیت های فرعی مفرح که جزء لاینفک هر انیمیشنی محسوب می شوند، ابایی نداشتند. در اینجا دوباره دو شخصیت فرعی داریم که مطمئنم دیزنی برنامه های ویژه ای برای استفاده در سال های آینده دارد.

یکی از این شخصیت ها آهوی چشم درشتی است که مانند اسب نظامی خشمگین در انیمیشن «ژولیده » نقش مهمی در پیشبرد داستان داشت. این آهوی دوستانه بدون شک جالب ترین شخصیت انیمیشن یخ زده است و احتمالا تا سال های آینده حضور پر رنگی در انیمیشن های کوتاه دیزنی خواهد داشت.

انیمیشن یخ زده

انیمیشن یخ زده

یکی دیگر از شخصیت های بامزه فیلم، آدم برفی بسیار پرحرف و نه چندان باهوشی به نام اولاف است که بر خلاف گوزن شمالی، شوخی های کلامی می کند. اگرچه این شخصیت شخصیت بامزه و جالبی دارد (مخصوصاً با دماغ هویجی!) اما تاکید سازندگان بر حضور تمام وقت او در رویدادها و شوخی های بی وقفه این کاراکتر را بر روی اعصاب در میانه نمایش آشکار می کند.

فیلم بیننده باید فایل را قطع کند! در واقع حضور چنین بازیگرانی در آثار زندگی کاملاً تایید شده تلقی می شود. مثلاً در مجموعه انیمیشن «عصر یخبندان» شخص «سید» نیز همان نگرش «آدم برفی» را دارد، اما باید گفت که استفاده از لغات جوک در بافت «آدم برفی» بیش از آن چیزی است که وجود دارد. معمولا در انیمیشن استفاده می شود.

در مورد گرافیک انیمیشن یخ زده باید بگویم که استفاده از تکنیک های گرافیکی جدید در ساخت برف و جلوه های متفاوت آن باعث شد تا به یکی از دیدنی ترین لحظات فیلم تبدیل شود. در این انیمیشن به سختی لحظه ای وجود دارد که مخاطب نتواند کار سازندگان را تحسین کند.

نقد فیلم Dunkirk | ساحل مرگ
بیشتر بخوانید

گرافیک به کار رفته در طراحی برف و کیفیت بسیار بالای آن مطمئنا نظر خیلی ها را به خود جلب خواهد کرد. تماشای انیمیشن های سه بعدی و افکت های منحصر به فرد برفی نیز به خودی خود هیجان را به همراه دارد.

دیدن یک فیلم سه بعدی به ندرت پیش می آید، اما انیمیشن یخ زده خوشبختانه از این قاعده مستثنی است و به راحتی می توان آن را تماشا کرد و بدون ایجاد سردرد از آن لذت برد.

حرف آخر

انیمیشن یخ زده  متعلق به دورانی است که انیمیشن ها تنها یک هدف داشتند و آن هم آموزش مفهوم عشق و مهربانی به کودکان و در برخی موارد به بزرگسالان بود.

انیمیشن یخ زده

انیمیشن یخ زده

دورانی که عشق را بدون توجه به ظاهر وحشتناکش تعریف می کرد، همان طور که در «دیو و دلبر » یا حتی کلمه انتقام، مانند «انیمیشن شیر شاه» وابسته به صلح تعبیر شد. «یخ زده» نیز به این دسته تعلق دارد. انیمیشنی که مفهوم «عشق» را بسیار صمیمی و زیبا آموزش می دهد.

اطلاعات مختصری در مورد انیمیشن یخ زده

منجمد : انیمیشن Frozen

کارگردان : Chris Buck

نویسنده : Jennifer Lee ، Chris Buck

بازیگران :

Kristen Bell…Anna

Idina Menzel…Elsa

Jonathan Groff…Kristoff

Josh Gad…Olaf

و…

ژانر : انیمیشن

رده سنی : PG( مناسب برای افراد بالای 7 سال)

زمان : 108 دقیقه

دیدگاهتان را بنویسید

یازده + 10 =