صفحه اصلی > نقد فیلم : نقد و بررسی انیمیشن شیرشاه | The Lion King
ads

نقد و بررسی انیمیشن شیرشاه | The Lion King

انیمیشن شیرشاه

در حالی که بسیاری از تهیه کنندگان انیمیشن شیرشاه در تلاش برای یافتن راه هایی برای کسب درآمد از فیلم هستند (جیمز وان در فیلم های امروزی می تواند در این زمینه استاد باشد!)، کمپانی دیزنی به لطف گذشته غنی خود که با کمک کارگردانان و طراحان خلاق خود نوشته شده است.

طی چند سال گذشته، بازسازی‌های دیزنی از جمله «علاءالدین» و «دیو ودلبر» نقدهای نسبتا بد از سوی منتقدان سینما دریافت کرده‌اند، اما خانواده‌ها هرگز علاقه‌ای به شنیدن سخنان منتقدان نداشته و تماشای این بازسازی در کنار خانواده نداشته‌اند. همیشه جزو پرفروش ترین عناوین سال در سینماهای متعلق به دیزنی خواهد بود.

فروش خوب «علاءالدین» گواه این ادعاست که سیاست اقتصادی دیزنی جواب داده است و هیچ تحلیلگری نمی تواند ادعا کند که دیزنی اشتباه کرده است. ساخت نسخه لایو اکشن «شیر شاه» نیز از همین سیاست «دباره سازی» دیزنی پیروی می کند و باید گفت در این صورت قطعا ثروت بیشتری  به حساب بانکی این شرکت سرازیر خواهد شد.

معرفی پرفروش ترین انیمیشن تاریخ
انیمیشن شیرشاه

فیلم شیرشاه

خاطرات زیادی از انیمیشن شیرشاه و روایت شکسپیری او را به اشتراک گذاشته اند. «شیر شاه» در زمانی ساخته شد که داستان انیمیشن تأثیر زیادی روی کار شکسپیر گذاشت و این انیمیشن با اقتباس غیررسمی «هملت» که موسیقی التون جان نیز حماسی است، توانست موفقیت بی نظیری داشته باشد.

اما در مورد نسخه بازسازی شده « انیمیشن شیرشاه » چه می توان گفت؟ در نگاه اول، باید روایت را قطعه قطعه تحلیل کنید و ببینید که آیا نسخه آقای جان فاورو با انیمیشن اصلی تفاوت دارد یا نه (فاورو چند سال پیش The Jungle Book را بازسازی کرد و به نظر می رسد فیلم بعدی او نسخه دوم فیلمی از همین انیمیشن باشد. کتاب جنگل). ظاهراً فاورو دوست دارد که بازسازی های لایو اکشن فیلم های انیمیشن معروف را بسازد!).

شاید بهتر باشد اشتیاق شما را در روایت به ناامیدی تبدیل کنم، زیرا خط داستانی از نسخه اصلی کپی شده است و هیچ خلاقیتی در خلق داستان های فرعی یا حتی تغییر در لحن روایت وجود ندارد. به سختی می توان قبول کرد که داستان نسخه اصلی دارای مشکلاتی است، بنابراین نیاز به بازسازی در این نسخه دارد، اما بر اساس این توضیحات، یک سوال مهم شکل می گیرد؟ چه نیاز به باسازی دوباره هست آیا حتی کوچکترین تغییرات در «تاریخ شاهد» رخ خواهد داد؟ شاید بهتر باشد برای پاسخ به حساب بانکی دیزنی نگاه کنیم!

نقد فیلم باربی | فیلم (Barbie) فراتر از انتظار
بیشتر بخوانید

اما دیزنی آنقدر باهوش است که اجازه بازخورد منفی در مورد کار خود را نمی دهد. مسئولان شرکت همیشه راه حلی برای فرار از حجم انتقادات پیدا می کنند و اینجا این فرار با ساخت جلوه های ویژه بی نظیر برای بازسازی «شیرشا» انجام می شود.

انیمیشن شیرشاه

فیلم شیرشاه

امکان ندارد مخاطب انیمیشن شیرشاه را ببیند و مجذوب کیفیت بالای بافت ها و جزئیات انیمیشن نشود. راستش را بخواهید با دیدن لایو اکشن کمی طول می کشد تا متوجه تفاوت واقعیت و انیمیشن شوید و پس از انجام این کار، قطعا آن را تحسین خواهید کرد. اگر می خواهید بدانید که چگونه فناوری کامپیوتر در سال های اخیر پیشرفت کرده است، یکنوع بازی شبیه لوتو! این انیمیشن را حتما ببینید.

البته پس از تماشای اولین قدرت گرافیکی «شیرشاه» هیجان ذهنتان فروکش کرد، کم کم ایرادات فیلم آشکار می شود، مثلاً چرا در چهره حیوانات احساسات نمی بینیم؟

نتیجه این شد که دیزنی سعی کرد چهره ای واقع بینانه به شیر بدهد، این یک نقطه ضعف است، زیرا در نسخه 1994، خشم، غم و اشتیاق در چشمان شیرها (مخصوصا سیمبا و اسکار) قابل مشاهده و کمک کننده بود. ما شرایط را درک می کنیم روحیه آنها کمک کرد. اما در پس انقلاب گرافیکی در «شیرشاه» اطلاعات احساسی چهره از بین می رود و مشخص است که روح داستان جایی در داستان ندارد.

بیایید به کار نوازندگان نگاه کنیم. مقایسه انیمیشن 1994 با نسخه لایو اکشن شاید چیز خوبی نباشد زیرا می دانیم که همه چیز در سال 1994 هنری تر است! در لایو اکشن بازیگران معروفی مثل دونالد گلاور، بیانسه و چیوتل اجیوفر بیان کرده اند که باید بگویم هیچ ویژگی منحصر به فردی که بتوان آن را با نوع قدیمی مقایسه کرد، ندارد.

استفاده از ست روگن برای صدای پومبا سرگرم کننده است و به خصوص لبخند ست روگن چیزی است که این روزها نمی توانید جلوی آن را بگیرید! اما اگر انیمیشن سال 94 را دیده باشید باید بگویم که چیز خاص و منحصر به فردی وجود ندارد که بتوان به آن اشاره کرد.

انیمیشن شیرشاه

فیلم شیرشاه

حرف آخر

نمی دانم در پایان این مطلب باید به کدام ویژگی خوب انیمیشن شیرشاه اشاره کنم! این نسخه یک کپی کامل از انیمیشن 1994 است و تنها تفاوتش این است که می خواهد قدرت گرافیکی بروز خود را به نمایش بگذارد. این آپدیت نه تنها هیچ مزیتی نسبت به نسخه کلاسیک ندارد، بلکه دارای نکات منفی نیز هست که همان از بین رفتن روح انیمیشن است.

نقد فیلم Edward Scissorhands | فیلم ادوارد دست قیچی
بیشتر بخوانید

رابطه گرم نالا و سیمبا، تیمون و پومبا و شر شکسپیر اسکار که حاصل تکبر و غرور بود در نسخه زنده ضعیف شد. اما اگر در سنی هستید که نمی دانید «شیر شاه» قبلا یک انیمیشن بوده و به تماشای فیلم می نشینید، قطعا یکی از طرفداران او خواهید بود.

انیمیشن شیرشاه (The Lion King)

کارگردان : Jon Favreau

نویسنده : Jeff Nathanson ، Brenda Chapman

بازیگران :

Donald Glover… Simba

Chiwetel Ejiofor… Scar

James Earl Jones…Mufasa

Beyoncé …Nala

رده سنی : PG (مناسب برای افراد بالای 7 سال)

ژانر : درام

زمان : 118 دقیقه

دیدگاهتان را بنویسید

سه × 4 =