صفحه اصلی > سینما : فیلم فانی و الکساندر
ads

فیلم فانی و الکساندر

فیلم فانی و الکساندر

فیلم فانی و الکساندر : صحنه هایی از کودکی افسون شده

” فیلم فانی و الکساندر ” (1982) اینگمار برگمان آخرین فیلم او بود و در این فیلم او به جوان بودن ، میانسالی ، پیر بودن ، مرد ، زن ، مسیحی بودن علاقه مند است. یهودی ، عاقل ، دیوانه ، ثروتمند ، فقیر ، مذهبی ، فجور. او جهانی را ایجاد می کند که در آن حداکثر اطمینان در کنار ارواح و جادو وجود دارد و گالری از شخصیت هایی که در ویژگی های خاص خود فراموش نشدنی هستند. شگفتی کوچک یکی از الهامات او دیکنز بود.

سال 1907 است ، در شهری سوئدی که نامی از آن برده نشده است. فیلم فانی و الکساندر در جشن شب کریسمس یک خانواده عظیم غوطه ور می شود و شخصیت های حین پرواز را هنگام مکالمه ، نوشیدن ، معاشقه و نقشه پردازی معرفی می کند. آنها توسط هوسرانی احاطه شده اند. خانواده Ekdahl ثروتمند است و مادر سلطنتی ، هلنا ، در خانه ای عظیم زندگی می کند که مملو از مبلمان عتیقه ، مبلمان غنی ، نقاشی ، مجسمه ، ملیله ، فرش ، گل ، گیاهان و ساعت ها است – همیشه در یک فیلم برگمان ساعت ها هستند ، راهی که به نوعی شوم است. همانطور که می بینیم مهمانان نیمه مست هنگام رژه رفتن از داخل تخت ، برای یک آهنگ دست به دست هم می دهند ، یک اتاق به اتاق دیگر می ریزد.

فیلم فانی و الکساندر

دسیسه های خانوادگی فاش می شود: گوستاو آدولف ، پسر سوم هلنا ، یک مرد فیلاراتی است که همسر خوشحال و زرق و برق دار او ، آلما ، اشتباهات او را می بخشد ، زیرا او را همانطور که هست دوست دارد. پسر دوم ، کارل ، یک استاد شکست خورده است ، با زنی آلمانی که هیچ کس دوست ندارد ازدواج کرده است (گرچه باید این کار را انجام دهند) ، به شدت بدهکار مادرش است. پسر اول ، اسکار ، تئاتر خانوادگی را اداره می کند و قبل از پیوستن به مهمانی در سخنرانی شب کریسمس در برابر کارکنان اشک می بارد. اسکار با امیلی ، زیبایی قبر ازدواج کرده است و آنها دو فرزند به نام های فانی و الکساندر دارند. قسمت اعظم فیلم از طریق چشمان آنها دیده می شود ، به خصوص اسکندر ، اما لحظات دیگر کاملاً در تخیل شخصیت ها اتفاق می افتد.

نقد و بررسی انیمیشن Vivo
بیشتر بخوانید

ازدواج گوستاو غیر عادی ، ازدواج کارل غمگین است و اسکار پر از عشق است – به خانواده و تئاتر. سریع می فهمیم که گوستاو با ماج ، اسکار و خدمتکار جوان چاق و چاق امیلی رابطه دارد. آلما آن را می داند؛ در واقع ، همه در خانواده به طور آشکار درباره آن بحث می کنند. ما همچنین می آموزیم که هلنا ، یک بیوه ، عاشق بوده و هنوز هم بهترین دوست ایساک جاکوبی ، فروشنده هنر یهودی و وام دهنده پول است. (برگمان گفته است که در تمام شخصیت های مرد کمی از خودش وجود دارد.)

یکی دو روز بعد ، هنگام تمرین در تئاتر ، اسکار در حال بازی روح پدر هملت است که جای خود را از دست می دهد ، خطوط خود را فراموش می کند ، نمی داند کجاست. در طی یک روز یا بیشتر ، او بر اثر سکته مرده است. اسکندر موقر ، که نیمه شب با گریه های جانوری مادرش ، بیدار می شود ، همه اینها را شاهد است.

و سپس تابستان است ، و همه چیز تغییر کرده است ، و مادر او نامزد ازدواج اسقف لوتران ، ادوارد ورگروس ، که یک مرد قد بلند و خوش تیپ است ، همه موافق هستند ، اما همانطور که هلن پس از عروسی آنها را ترک می کند ، می گوید ، ” فکر می کنم خیلی زود امیلی خود را پس خواهیم گرفت. “

سومین داستان فیلم فانی و الکساندر که در زمستان اتفاق می افتد ، پر از رنگ و زندگی بود ، حتی زندگی در مرگ. اکنون فانی و اسکندر به دنیای جدیدی منتقل می شوند ، خانه اسقف ، که او در آنجا با مادرش ، خواهرش و عمه اش زندگی می کند و سفید و سفید است و عقیم است ، فقط با چند اثاثیه ضروری ، از هر دری قفل می شود ، میله ها روی پنجره ها

کنیز به بچه ها می گوید که همسر اول اسقف و دو دختر در رودخانه غرق شده اند. الكساندر می گوید كه اشباح او را ملاقات كرده اند و آنها به او گفته اند كه پس از پنج روز حبس شدن بدون آب و غذا ، در تلاش برای فرار غرق شدند. خدمتکار بی ایمان این ماجرا را به اسقف گزارش می دهد ، که اسکندر را شلاق می زند ، اما نه قبل از کشمکش که پسر با لجاجت نفرت خود را از اسقف روشن می کند.

نقد فیلم Prisoners of the Ghostland
بیشتر بخوانید

در حال حاضر در فیلم فانی و الکساندر، شبح اسکار را بیش از یک بار دیده ایم ، مضطرب ، اندیشیده و نگران فرزندانش. یک صحنه دلخراش وجود دارد که مادرش از رویایی در ایوان کلبه تابستانی خود بیدار می شود و با او گفتگوی عاشقانه ای برقرار می کند. (اگر عناصر “هملت” با شبح پدر اسکندر و ازدواج مجدد عجولانه مادرش وارد شوند ، اصراری بر آنها نیست و به طور ناخوشایند در زیر سطح عمل قرار می گیرند.)

حالا ما یک جادوی دیگر می بینیم. ایساک جاکوبی ، که برای دوستش هلنا بازی می کند ، وارد خانه اسقف می شود و پیشنهاد خرید یک صندوق عقب را می دهد ، و سپس نوه هایش را از خانه در صندوق عقب قاچاق می کند – و اما چگونه ممکن است ، وقتی اسقف به طبقه بالا می رود تا دنبال آنها بگیرد ، که بچه ها هم ظاهراً در اتاقشان هستند؟

فیلم یک محکوم به مرگ گریخت

شاید همه اینها ربطی به هنرهای جادویی خانواده یعقوبی داشته باشد. ایساک دو برادرزاده دارد ، آرون که در کار تجاری کمک می کند و اسماعیل که “حال خوبی ندارد” و در یک اتاق قفل شده نگهداری می شود و صدای آواز شب او شنیده می شود. الكساندر كه دوباره به خانه وسیع ایساك برگشته ، كه با گنجینه هایی برای فروش یا مبادله تا سقف انباشته شده است ، نیمه شب برای ادرار بیدار می شود ، راه خود را به اتاق خود از دست می دهد ، با گفتگو با خدا مبهوت می شود و متوجه می شود كه خدا در واقع عروسکی است که به عنوان یک شوخی توسط آرون دستکاری می شود. سپس او را به ملاقات اسماعیل می برند (بدون هیچ توضیحی توسط یک دختر بازی می کند) ، و به نظر می رسد که اسماعیل می تواند آنچه را در خانه اسقف اتفاق می افتد “ببیند” و می تواند حوادث آنجا را کنترل کند تا اسقف به طرز وحشتناکی در اثر آتش بمیرد.

در اینجا عناصر افسانه ای وجود دارد ، اما ” فیلم فانی و الکساندر ” بیش از هر چیز داستان آنچه اسکندر می فهمد واقعاً اتفاق می افتد است. اگر جادو واقعی است ، اگر ارواح می توانند راه بروند ، همین باشد. برگمن غالباً ماوراuralالطبیعه را به فیلم های خود راه داده است. به تعبیری دیگر ، وقایع “فانی و الكساندر” را می توان از منشور خاطرات كودكان مشاهده كرد ، به طوری كه وقایع نیمه فهمیده و نیمه فراموش شده در قالب افسانه جدیدی كه زندگی آنها را توضیح می دهد ، بازسازی شده اند.

فیلم فریادها و نجواها
بیشتر بخوانید

نقد فیلم Contact

آنچه مسلم است این است که برگمان به نوعی فراتر از صرف روایت داستان خود به یک نوع مجموعه هیپنوتیزم از رویدادها می رود که وضوح و جذابیت رویاها را دارد. به ندرت در طی فیلم فانی و الکساندر آنقدر شدید احساس کرده ام که ذهنم به یک واقعیت متفاوت منتقل شده باشد. صحنه های شبانه در خانه Jacobi به اندازه هر آنچه دیده ام جذاب و اسرارآمیز است ، ساکت و رویایی است و هنگامی که اسماعیل دیوانه با آرامش و شیرینی به اسکندر نشان می دهد که چگونه همه چیز حل خواهد شد ، آزار دهنده است.

فیلم فانی و الکساندر به طرز حیرت انگیزی زیباست. فیلمبرداری توسط همکار دیرینه برگمان ، Sven Nykvist است که با رنگ و گرما اکداهل ها را محاصره می کند و تمام زندگی را از خانه اسقف بیرون می کشد.

بازیگران فیلم فانی و الکساندر عظیم هلنا ، مادربزرگ ، با بازی گان والگرن (در نقشی که زمانی برای اینگرید برگمن در نظر گرفته شده بود) متمرکز شدند. والگرن لب پر ، گرم و سکسی است و علاقه او به ایساک حیات آور است. برگمان معتقد بود که او بهترین چیز در فیلم است.

فیلم شب شکارچی

امیلی (Ewa Froling) متضاد ترین شخصیت داستان است. او به خاطر عشق با اسقف ازدواج می کند ، در مورد اینکه چه نوع مردی است به طرز فجیعی اشتباه می کند ، فکر می کند می تواند از فرزندانش محافظت کند و نمی تواند. دیدار او از هلنا دلخراش است. ازدواج گوستاو (جارل کوله) و آلما (مونا مالم) به حدی باز است که اجازه صحنه ای خارق العاده را می دهد که در آن گوستاو در مورد رابطه خود با همسرش و امیلی بحث می کند و همه آنها سعی می کنند تصمیم بگیرند که چه کاری برای کنیزک بهتر است. اسقف (جان مالمسجو) مردی تراژیک و شرور است ، سختگیر چون ترسناک و ناامن است ، بیرحمانه است زیرا نمی تواند جلوی خود را بگیرد ، در عذاب است ، زیرا به امیلی اعتراف می کند ، فکر می کند همه او را تحسین می کنند ، و متوجه می شود که منفور است.

فیلم روانی
بیشتر بخوانید

فیلم فانی و الکساندر طولانی است ، با 188 دقیقه به علاوه یک وقفه. اما نسخه ای فیلم فانی و الکساندر که برگمان ترجیح می دهد طولانی تر است ، نسخه ای 312 دقیقه ای که برای تلویزیون سوئد ساخته است. هر دو در یک دی وی دی معیار که شامل مستند بلند برجمان در مورد ساخت فیلم است در دسترس هستند. دیدن فیلم در یک تئاتر راهی است که ابتدا باید به آن مراجعه کرد ، زیرا رنگ ها و سایه ها بسیار غنی و صداها آنقدر غوطه ور است.

فیلم لبخندهای یک شب تابستانی

در پایان ، من مقهور و در عین حال خوشحال شدم. اتفاقی برای من افتاده بود که خارج از زبان بود ، معنوی بود و عرفان برگمان را در بر می گرفت. یکی از شخصیت های او نشان می دهد که زندگی ما به زندگی یکدیگر سرازیر می شود ، حتی یک سنگ ریزه ایده ای از خداست ، و یک سطح کاملاً دور از دید وجود دارد که همه چیز واقعاً اتفاق می افتد.

بهترین فیلمهای جنیفر لارنس

توجه: وقتی Sight and Sound ، مجله فیلم انگلیس از کارگردانان و منتقدان جهان خواست بهترین فیلم های 25 سال گذشته را انتخاب کنند ، ” فیلم فانی و الکساندر ” پس از “آخرالزمان اکنون” ساخته فرانسیس فورد کوپولا و “خشمگین” مارتین اسکورسیزی سوم شد گاو نر. “

پایان نقد فیلم فیلم فانی و الکساندر به قلم راجر ایبرت

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.