صفحه اصلی > شیوه زندگی : جلوگیری از زردی نوزاد در ماه آخر بارداری
ads

جلوگیری از زردی نوزاد در ماه آخر بارداری

زردی نوزاد

زردی چیست؟

زردی در نوزادان زمانی رخ می دهد که سطح ماده ای به نام بیلی روبین در خون افزایش می یابد و روی پوست تجمع می یابد. این می تواند در 60 درصد از نوزادان رخ دهد. زردی در 80 درصد نوزادان نارس دیده می شود.

علل زردی نوزادان چیست؟

زردی در نوزادان زمانی رخ می دهد که بیلی روبین بیش از حد در خون نوزاد وجود داشته باشد. بیلی روبین یک ماده شیمیایی است که وقتی بدن گلبول های قرمز قدیمی را تجزیه می کند تولید می شود. به طور معمول، کبد بیلی روبین را از خون فیلتر می کند. با این حال، اگر کبد کودک به اندازه کافی برای از بین بردن بیلی روبین رشد نکرده باشد، می تواند منجر به تجمع آن شود. بیلی روبین انباشته شده باعث زردی در نوزادان می شود.

بیشتر بخوانید: آموزش تربیت سگ اصولی و صحیح

زردی نوزاد

علاوه بر این، عوامل زیر می توانند باعث زردی در کودکان شوند:

  • خونریزی داخلی (خونریزی)
  • عفونت در خون نوزاد (سپسیس)
  • سایر عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی
  • ناسازگاری خون مادر و نوزاد
  • اختلال کبدی
  • برخی کمبودهای آنزیمی

علائم زردی نوزادان چیست؟

شایع ترین و بارزترین علائم زردی در نوزادان زرد شدن پوست و سفیدی چشم است. این حالت معمولاً 4-2 روز پس از تولد ظاهر می شود و زردی نوزاد ممکن است به مرور بدتر شود. برای آزمایش زردی در نوزاد، می توانید به آرامی قفسه سینه را فشار دهید تا زردی را بررسی کنید.

تشخیص زردی نوزاد چگونه است؟

تشخیص زردی نوزاد با معاینه توسط پزشک متخصص و ارزیابی رنگ پوست برای تعیین میزان زردی آغاز می شود. با این حال، در حالی که این یک ارزیابی ذهنی است، سطح بیلی روبین باید با یک بیلی روبین سنج برای تشخیص کامل اندازه گیری شود.

درمان زردی نوزادان چگونه اعمال می‌شود؟

معمولاً هیچ درمانی برای زردی نوزاد وجود ندارد. این زردی با رشد کبد نوزاد خود به خود از بین می رود. دوره نقاهت ممکن است یک یا دو هفته طول بکشد. در طی این فرآیند، غذای کودک اغلب باعث مدفوع می شود، به طوری که بیلی روبین با سرعت بیشتری از بدن خارج می شود.

اما در مواردی که خودبه‌خود از بین نمی‌روند و سطح بیلی روبین در کودک بالا است یا همچنان در حال افزایش است، برای درمان زردی کودکان از روش‌های زیر استفاده می‌شود:

  • نور درمانی: هدف اون کاهش سطح بیلی روبین با قرار دادن نوزاد در زیر لامپ مخصوصیه که نور را در طیف سبز آبی ساطع می‌کنه. نور شکل و ساختار مولکول‌های بیلی روبین رو تغییر میده به طوری که می‌تونن در ادرار و مدفوع آزاد بشن. در طول درمان زردی نوزادان از چسب‌های محافظ چشم استفاده می‌سه.
  • ایمونوگلوبولین وریدی: در برخی موارد ممکنه تجویز برخی داروها برای کاهش سطح بالای بیلی روبین ترجیح داده بشه. عوامل دارویی مورد استفاده در درمان با کمک به تسریع دفع بیلی روبین در بدن و کاهش تولید بیلی روبین عمل می‌کنن.
  • تبادل خون: اگه شدت زردی نوزادان بسیار بالا باشه و درمان با روش‌های گفته شده پاسخ نده ممکنه نیاز به تزریق خون وجود داشته باشه.

زردی نوزاد

بیشتر بخوانید: توت فرنگی را با این ۶ ترفند به مدت طولانی تازه نگه دارید

راه‌های جلوگیری از زردی نوزاد

زردی در نوزادان یک بیماری شایع است که معمولا در نوزادان در چند روز اول زندگی رخ می دهد. اغلب اوقات، این وضعیت بی ضرر است و به طور طبیعی بدون درمان خاصی از بین می رود. با این حال، برخی از اقدامات می تواند به کاهش یا پیشگیری از زردی نوزاد کمک کند:

  • پیشگیری از زردی نوزاد با مراقبت مادر در دوران بارداری. مادران باید در دوران بارداری به تغذیه اهمیت دهند. دریافت مشاوره حرفه ای می تواند به کاهش احتمال زردی نوزاد کمک کند.پیشگیری از زردی نوزاد با دادن رژیم غذایی مناسب به نوزاد: دادن رژیم غذایی مناسب به نوزاد بسیار مهم است. در دوره اولیه تا شش ماهگی باید از شیر مادر یا شیر خشک به عنوان رژیم غذایی اصلی کودک استفاده شود.

    پیشگیری از زردی در نوزادان با کنترل بیماری های مادر: برخی از بیماری های مادر می توانند خطر زردی را در نوزادان افزایش دهند. مادران باید مراقب مراقبت های پزشکی و درمان بیشتر خود باشند.

    پیشگیری از زردی در نوزاد با کنترل عوامل خطر: عواملی مانند افزایش وزن، کاهش مصرف الکل و مصرف داروهایی که زردی نوزاد را افزایش می دهند باید کنترل شوند.

    پیشگیری از زردی نوزاد با پیگیری پزشکی: پیگیری منظم توسط متخصص اطفال و انجام آزمایشات پزشکی لازم می تواند به تشخیص زودهنگام و مدیریت بهتر زردی نوزاد کمک کند.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

3 × دو =