صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر : بیوگرافی نیل دگراس تایسون
ads

بیوگرافی نیل دگراس تایسون

نیل دگراس تایسون

نیل دگراس تایسون یک اخترفیزیکدان آمریکایی است که میزبان «NOVA ScienceNOW» بود و برای تشویق علم و اکتشاف فضا در رسانه ها ظاهر می شود.

نیل دگراس تایسون کیست؟

یکی از شناخته شده ترین دانشمندان آمریکایی، اخترفیزیکدان نیل دگراس تایسون، بخش اعظم زندگی حرفه ای خود را صرف به اشتراک گذاری دانش خود با دیگران کرده است. او استعداد زیادی در ارائه مفاهیم پیچیده به شیوه ای واضح و قابل دسترس دارد.

او پس از تحصیل در دانشگاه هاروارد، دکترای خود را از دانشگاه کلمبیا در سال 1991 به دست آورد. تایسون در سال 1996 برای کار در افلاک نما هیدن رفت و سپس مدیر آن شد. علاوه بر این، او به عنوان میزبان NOVA ScienceNow و پادکست StarTalk Radio خدمت کرده است. تایسون امروزه به عنوان یک متخصص محبوب علم تلویزیون باقی مانده است.

سنین جوانی و تحصیل

نیل دگراس تایسون در 5 اکتبر 1958 در شهر نیویورک متولد شد و عشق خود را به ستاره ها در سنین پایین کشف کرد. وقتی نه ساله بود، سفری به افلاک‌نمای هیدن در موزه تاریخ طبیعی داشت، جایی که اولین طعم تماشای ستاره‌ها را چشید. تایسون بعداً در کلاس های Planetarium شرکت کرد و تلسکوپ خود را گرفت. در نوجوانی از پشت بام آپارتمانش آسمان را تماشا می کرد.

نیل دگراس تایسون

نیل دگراس تایسون

تایسون که دانش آموز ممتازی بود در سال 1976 از دبیرستان علوم برانکس فارغ التحصیل شد. سپس مدرک لیسانس فیزیک را از دانشگاه هاروارد و دکترای اخترفیزیک از دانشگاه کلمبیا در سال 1991 گرفت. پس از گذراندن چند سال کار فوق دکترا در پرینستون. دانشگاه، تایسون در افلاک‌نمای هیدن مشغول به کار شد.

نکات برجسته شغلی

مدیر افلاک‌نمای هیدن

تایسون در نهایت مدیر افلاک‌نمای هیدن شد و روی بازسازی گسترده تأسیسات کار کرد و در طراحی آن و کمک به جمع‌آوری بودجه لازم کمک کرد. این پروژه 210 میلیون دلاری در سال 2000 تکمیل شد و سایت نوسازی شده به بازدیدکنندگان نگاهی پیشرفته به نجوم ارائه کرد. یکی از بحث برانگیزترین تصمیمات تایسون در آن زمان حذف پلوتون از نمایش سیارات بود.

بیشتر بخوانید: زندگی نامه باب بارکر | فعالیت های بیاد ماندنی و زندگی شخصی

او پلوتو را به عنوان یک سیاره کوتوله طبقه بندی کرد که واکنش شدید برخی از بازدیدکنندگان را به دنبال داشت. در حالی که برخی از آنها درخواست بازگشت سیاره پلوتو را داشتند، اتحادیه بین المللی نجوم از تایسون در سال 2006 پیروی کرد. این سازمان رسما پلوتون را به عنوان یک سیاره کوتوله معرفی کرد.

بیوگرافی و زندگینامه برندان فریزر | زندگی شخصی و اثرهای بجامانده
بیشتر بخوانید

میزبان “NOVA ScienceNow”

تایسون علاوه بر کارش در افلاک‌نما، راه‌های دیگری برای بهبود سواد علمی کشور پیدا کرده است. او زمانی گفت: «یکی از اهداف من این است که جهان را به گونه‌ای به زمین بیاورم که مخاطبان را بیشتر به خواسته‌های بیشتر برانگیزد. تایسون پیام خود را به امواج رادیویی رسانده و از سال 2006 تا 2011 به عنوان میزبان مجموعه مستند NOVA ScienceNow بوده است. او یکی از معدود آمریکایی های آفریقایی تبار در رشته خود است.

نیل دگراس تایسون

نیل دگراس تایسون

مشاور رئیس جمهور جورج بوش

تایسون به عنوان مشاور رئیس جمهور نیز خدمت کرده است. در سال 2001، رئیس جمهور جورج دبلیو بوش، اخترفیزیکدان را به کمیسیونی در مورد آینده صنعت هوافضا منصوب کرد. تایسون همچنین سه سال بعد در کمیسیون دیگری خدمت کرد تا سیاست ایالات متحده در مورد اکتشافات فضایی را بررسی کند.

دانشمندان مشهور و ظاهر تلویزیونی

این روزها، تایسون یکی از پر تقاضاترین متخصصان علم است. او در سرتاسر کشور سخنرانی می کند و هر زمان که موضوع علمی مهمی در اخبار مطرح می شود، مورد علاقه رسانه ها است.

بیشتر بخوانید: آرتور شوپنهاور کیست : زندگی، اندیشه‌ها، و تأثیرات

تایسون به دلیل توانایی اش در دسترسی به مفاهیم دشوار برای هر مخاطب، مهارت های سخنرانی و حس شوخ طبعی اش شناخته شده است، که منجر به حضور در برنامه هایی مانند Real Time با بیل ماهر، گزارش کولبر و نمایش روزانه شده است.

پادکست “StarTalk” و تلویزیون

در سال 2009، تایسون میزبانی پادکست StarTalk Radio را آغاز کرد، یک برنامه گفتگوی علمی مبتنی بر برنامه که دارای مجریان کمدی است. موفقیت آن باعث راه اندازی یک برنامه تلویزیونی StarTalk در سال 2015 و همچنین پادکست های اسپین آف StarTalk All-Stars و StarTalk Playing with Science شد.

نیل دگراس تایسون

نیل دگراس تایسون

‘کیهان’

در سال 2014، تایسون مجری و تدوینگر اجرایی یک مجموعه تلویزیونی 13 قسمتی با عنوان کیهان: ادیسه فضا-زمان بود. این مجموعه مستند علمی کلاسیک، Cosmos را ریبوت کرد. نسخه اصلی کارل سیگان را به عنوان میزبان نمایش می داد و برای مخاطبان عام درک بیشتری از منشاء زندگی و جهان ما فراهم می کرد.

کتاب ها

نیل دگراس تایسون چندین کتاب برای عموم نوشته است، از جمله مرگ توسط سیاه چاله و سایر مشکلات کیهانی (2006) و پرونده های پلوتو: ظهور و سقوط سیاره مورد علاقه آمریکا (2009). او پس از تجزیه مفاهیم پیچیده علمی در اخترفیزیک برای مردم عجله (2017)، مجموعه‌ای از پاسخ‌های خود را به طرفداران و منتقدان در نامه‌های یک اخترفیزیکدان (2019) دنبال کرد.

بیوگرافی استفان کولبرت
بیشتر بخوانید

اتهامات سوء رفتار جنسی

در اواخر سال 2018، وب‌سایت دین و معنویت Patheos گزارش داد که سه زن اخترفیزیکدان محبوب را به سوء رفتار جنسی متهم کرده‌اند، یکی از آنها ادعا کرده بود که در سال 1984 توسط تایسون مورد مواد مخدر و تجاوز جنسی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: کریستوفر واکن

گزارش یک زن از وقایع و گفت که از تحقیقات بیشتر استقبال می کند. در آگوست 2019، شبکه‌های فاکس و نشنال جئوگرافیک که Cosmos و StarTalk را پخش می‌کنند، بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند که در آن گفته شد تحقیقات را به پایان رسانده‌اند و به پخش برنامه‌های تایسون ادامه خواهند داد.

همسر و فرزندان

نیل دگراس تایسون با همسرش آلیس یانگ که دارای مدرک دکترا است در شهر نیویورک زندگی می کند. در فیزیک ریاضی این زوج دو فرزند به نام های میراندا و تراویس دارند.

نیل دگراس تایسون

نیل دگراس تایسون

حقایق کلی

سال تولد: 1958
تاریخ تولد: 5 اکتبر 1958
ایالت تولد: نیویورک
شهر تولد: نیویورک
کشور تولد: ایالات متحده آمریکا
جنسیت مذکر
بهترین شهرت برای: نیل دگراس تایسون، اخترفیزیکدان آمریکایی است که میزبان «NOVA ScienceNow» بود و برای تشویق علم و اکتشاف فضا در رسانه ها ظاهر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

هفده − شش =