صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر : بیوگرافی بشار اسد
ads

بیوگرافی بشار اسد

بشار اسد

بشار اسد به عنوان جانشین پدرش حافظ به حکومت وحشیانه پدرش بر سوریه ادامه داده است.

بشار اسد کیست؟

بشار اسد، متولد 11 سپتامبر 1965، قصد ورود به زندگی سیاسی را نداشت، چه رسد به اینکه رئیس جمهور سوریه شود. اما یک مرگ غم انگیز و یک پدر حسابگر این کار را انجام داد. اگرچه اسد وعده داده است که یک چهره تحول آفرین باشد که سوریه را به قرن بیست و یکم سوق می دهد، اما در عوض راه پدرش را دنبال کرده است که منجر به درخواست اصلاحات و آغاز یک جنگ داخلی مرگبار شده است.

اوایل زندگی

بشار حافظ اسد متولد 11 سپتامبر 1965 دومین پسر حافظ اسد رئیس جمهور سابق سوریه و همسرش انیسا است. حافظ از طریق ارتش سوریه و حزب سیاسی اقلیت علوی به قدرت رسیده بود تا کنترل سوریه را در سال 1970 به دست گیرد.

بیشتر بخوانید: زندگینامه دونالد ترامپ | زندگی شخصی و سیاسی

با وجود بسیاری از ارتش که از همکاران علوی تشکیل شده بود، او توانست ارتش را در رژیم سیاسی خود ادغام کند و سوریه را با آن اداره کرد. یک مشت آهنین برای سه دهه

بشار اسد

بشار اسد

بشار اسد در سایه برادر پویاتر و برونگراتر خود، باسل، آرام و محجوب بزرگ شد. بشار که در مدرسه عربی-فرانسوی الحریه در دمشق تحصیل کرده بود، صحبت کردن به زبان انگلیسی و فرانسوی را آموخت.

وی در سال 1982 از دبیرستان فارغ التحصیل شد و در رشته پزشکی در دانشگاه دمشق تحصیل کرد و در سال 1988 فارغ التحصیل شد. وی دوره رزیدنتی خود را در رشته چشم پزشکی در بیمارستان نظامی تشرین در خارج از دمشق گذراند و سپس به بیمارستان چشم غربی لندن، انگلستان رفت. در سال 1992

بشار اسد در این زمان به عنوان یک دانشجوی پزشکی زندگی می کرد و قصد ورود به زندگی سیاسی را نداشت. پدرش باسل را به عنوان رئیس جمهور آینده اصلاح می کرد. اما در سال 1994، باسل در یک تصادف اتومبیل کشته شد و بشار به دمشق فراخوانده شد.

زندگی او به زودی به شدت تغییر خواهد کرد، زیرا پدرش به سرعت و بی سر و صدا حرکت کرد تا بشار اسد به عنوان رئیس جمهور جانشین او شود.

بشار اسد وارد آکادمی نظامی در حمص، واقع در شمال دمشق شد و به سرعت از طریق درجات تحت فشار قرار گرفت و تنها در عرض پنج سال سرهنگ شد. در این مدت او به عنوان مشاور پدرش خدمت می کرد و شکایات و درخواست های شهروندان را می شنید و کمپین مبارزه با فساد را رهبری می کرد. در نتیجه او توانست بسیاری از رقبای احتمالی را حذف کند.

بیوگرافی بیانس نولز
بیشتر بخوانید

ریاست جمهوری

حافظ اسد در 10 ژوئن 2000 درگذشت. در روزهای پس از مرگ وی، پارلمان سوریه به سرعت به کاهش حداقل سن برای نامزدهای ریاست جمهوری از 40 به 34 رای داد تا بشار واجد شرایط برای این مقام شود.

ده روز پس از مرگ حافظ، بشار اسد برای یک دوره هفت ساله به عنوان رئیس جمهور سوریه انتخاب شد. در یک همه پرسی عمومی که بدون مخالفت اجرا شد، 97 درصد آرا را به دست آورد. او همچنین به عنوان رهبر حزب بعث و فرمانده کل ارتش انتخاب شد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی اولین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا باراک اوباما

بشار اسد به عنوان یک رهبر نسل جوان عربی در نظر گرفته می شد که تغییری در سوریه ایجاد می کرد، منطقه ای که مدت ها پر از دیکتاتورهای پیر بود. او تحصیلات خوبی داشت و بسیاری بر این باور بودند که می تواند رژیم حاکم آهنین پدرش را به یک کشور مدرن تبدیل کند. بشار در ابتدا مشتاق اجرای یک انقلاب فرهنگی در سوریه به نظر می رسید.

او در اوایل اظهار داشت که دموکراسی “ابزاری برای زندگی بهتر” است، اگرچه او اضافه کرد که نمی توان در سوریه دموکراسی را شتاب زد. او در اولین سال ریاست جمهوری خود وعده اصلاح فساد در دولت را داد و از حرکت سوریه به سمت فناوری رایانه، اینترنت و تلفن های همراه قرن بیست و یکم صحبت کرد.

زمانی که بشار زمام حکومت را به دست گرفت، اقتصاد سوریه در وضعیت وحشتناکی قرار داشت. دهه‌ها حمایت اتحاد جماهیر شوروی پس از فروپاشی آن در سال 1991 از دست رفت. رکود جدی در اواسط دهه 1990 با هدر دادن درآمدهای نفتی سوریه برای ارتش درجه دوم خود تشدید شد.

با این حال، در سال 2001، سوریه بسیاری از نشانه های یک جامعه مدرن را نشان داد – تلفن های همراه، تلویزیون های ماهواره ای، رستوران های مد روز و کافی نت ها.

با این وجود، تحقق اصلاحات اقتصادی در اقتصاد تحت کنترل دولت دشوار بود. پس از اولین سال ریاست جمهوری بشار، بسیاری از اصلاحات اقتصادی وعده داده شده بشار محقق نشد.

بوروکراسی دولتی که به شدت پرکار بود و عمدتاً فاسد بود، ظهور بخش خصوصی را دشوار کرد و بشار به نظر می‌رسید که قادر به ایجاد تغییرات سیستمی لازم نیست که سوریه و 17 میلیون جمعیت آن را به قرن بیست و یکم سوق دهد.

زندگینامه و بیوگرافی کریستیانو رونالدو | زندگی شخصی و حرفه ای
بیشتر بخوانید

بشار در روابط بین‌الملل با بسیاری از مسائلی که پدرش با آن مواجه بود مواجه بود: روابط متزلزل با اسرائیل، اشغال نظامی در لبنان، تنش با ترکیه بر سر حقوق آب، و احساس ناامن بودن نفوذ حاشیه‌ای در خاورمیانه.

بشار اسد

بشار اسد

اکثر تحلیلگران معتقدند که بشار اسد به سیاست خارجی پدرش ادامه داد و از گروه های شبه نظامی مانند حماس، حزب الله و جهاد اسلامی حمایت کرد، هرچند سوریه رسما این موضوع را رد کرد.

اگرچه خروج تدریجی از لبنان در سال 2000 آغاز شد، اما پس از متهم شدن سوریه به دست داشتن در ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان، به سرعت تسریع شد. این اتهام منجر به قیام عمومی در لبنان و همچنین فشار بین المللی برای خروج همه نیروها شد. از آن زمان، روابط با غرب و بسیاری از کشورهای عربی بدتر شده است.

علیرغم وعده های اصلاحات حقوق بشر، از زمان روی کار آمدن بشار اسد تغییر چندانی نکرده است. در سال 2006، سوریه استفاده از ممنوعیت سفر را علیه مخالفان گسترش داد و از ورود یا خروج بسیاری از این کشور جلوگیری کرد.

در سال 2007، پارلمان سوریه قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن تمام نظرات در تالارهای گفتگو باید به صورت عمومی ارسال شود. در سال 2008 و دوباره در سال 2011، سایت های رسانه های اجتماعی مانند یوتیوب و فیس بوک مسدود شدند. گروه های حقوق بشر گزارش داده اند که مخالفان سیاسی بشار اسد به طور معمول شکنجه، زندانی و کشته می شوند.

جنگ داخلی

پس از تغییر موفقیت‌آمیز رژیم در تونس، مصر و لیبی، تظاهرات در سوریه در 26 ژانویه 2011 آغاز شد و خواستار اصلاحات سیاسی، احیای حقوق مدنی و پایان دادن به وضعیت فوق‌العاده بود که از سال 1963 برقرار بود. خشم دولت. اعتراضات گسترش یافت و بزرگتر شد.

در ماه مه 2011، ارتش سوریه با سرکوب خشونت آمیز در شهر حمص و حومه دمشق پاسخ داد. بشار در ماه ژوئن وعده گفتگوی ملی و انتخابات پارلمانی جدید را داد، اما تغییری حاصل نشد و اعتراضات ادامه یافت. در همان ماه، فعالان مخالف «شورای ملی» را برای رهبری انقلاب سوریه تأسیس کردند.

تا پاییز 2011، بسیاری از کشورها خواستار استعفای بشار اسد، رئیس‌جمهور اسد بودند و اتحادیه عرب فعالیت سوریه را به حالت تعلیق درآورد، که منجر به موافقت دولت سوریه با اجازه ورود ناظران عرب به این کشور شد.

زندگینامه ریچارد برتون
بیشتر بخوانید

در ژانویه 2012، خبرگزاری رویترز گزارش داد که بیش از 5000 غیرنظامی توسط شبه نظامیان سوری (شبیحه) کشته شده اند و 1000 نفر توسط نیروهای ضد رژیم کشته شده اند. در ماه مارس، سازمان ملل متحد طرح صلحی را که توسط کوفی عنان، دبیر سابق سازمان ملل تهیه شده بود، تأیید کرد، اما این مانع از خشونت نشد.

در ژوئن 2012، یک مقام سازمان ملل اعلام کرد که قیام ها به یک جنگ داخلی تمام عیار تبدیل شده است. درگیری ادامه یافت و گزارش‌های روزانه از کشتار تعداد زیادی غیرنظامی توسط نیروهای دولتی و ادعاهای متقابل رژیم اسد در مورد کشتارها به صحنه می‌رفت یا نتیجه تحریک‌کنندگان خارجی بود.

در آگوست 2013، اسد به دلیل استفاده از سلاح های شیمیایی علیه غیرنظامیان مورد انتقاد رهبران سراسر جهان از جمله باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده و دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا قرار گرفت. با این حال، او توانست با کمک ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، که با کمک به حذف انبار تسلیحات شیمیایی سوریه، از مداخله خارجی جلوگیری کند.

بشار اسد که مجدداً در ژوئن 2014 به سمت خود انتخاب شد، به مبارزات خود علیه نیروهای شورشی ادامه داد و در عین حال درخواست های خارجی برای کناره گیری را رد کرد. موقعیت او در سپتامبر سال بعد، زمانی که روسیه با ارائه پشتیبانی نظامی موافقت کرد، تقویت شد.

تا فوریه 2016، درگیری منجر به کشته شدن 470000 نفر در سوریه شد و بحث های بین المللی را در مورد چگونگی رسیدگی به میلیون ها پناهنده ای که به دنبال فرار از خشونت بودند، برانگیخت.

در آوریل 2017، پس از انتشار اخبار دور دیگری از سلاح های شیمیایی علیه غیرنظامیان، دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید ایالات متحده، دستور حمله هوایی به یک پایگاه هوایی سوریه را صادر کرد که با محکومیت شدید اسد و متحدانش در روسیه و ایران مواجه شد.

یک سال بعد، در آوریل 2018، در میان گزارش‌هایی مبنی بر استفاده مجدد اسد از سلاح‌های شیمیایی، فیلم‌های نگران‌کننده‌تر از کشته‌شدگان یا رنج‌دیدگان سوری منتشر شد. به گفته گروه‌های فعال در منطقه، هلیکوپترها بمب‌های بشکه‌ای پر از گاز سمی را بر دوما، آخرین شهر تحت کنترل شورشیان در غوطه شرقی پرتاب کرده‌اند که منجر به کشته شدن دست‌کم چهار ده نفر شده است. با این حال، تأیید مستقل تلفات ناشی از گازگرفتگی دشوار بود، و سوریه و روسیه هر دو مسئولیت این حملات را رد کردند و آن را یک “فریب” خواندند که توسط شورشیان سوری انجام شده است.

نو‌آم چامسکی
بیشتر بخوانید

صرف نظر از این، این خبر خشم رئیس جمهور ترامپ را برانگیخت و اسد را “حیوان” خواند و حتی انتقادهای عمومی نادری از پوتین به خاطر محافظت از رهبر سوریه مطرح کرد. در اوایل صبح روز 14 آوریل، عملیات مشترک نیروهای آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی به سوریه حمله کردند و با موفقیت به دو تأسیسات تسلیحات شیمیایی و یک مرکز تحقیقات علمی حمله کردند.

در همین حال، یک گزارش سازمان ملل نشان داد که کره شمالی بین سال‌های 2012 تا 2017 حدود 40 محموله مواد شیمیایی از نوع تسلیحات شیمیایی به سوریه ارسال کرده است. در ژوئن 2018، خبرگزاری KCNA کره شمالی اعلام کرد که اسد در حال برنامه‌ریزی برای یک سفر دولتی برای دیدار با شمال است. رهبر کره، کیم جونگ اون.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین

بشار اسد

بشار اسد

حقایق کلی

نام: بشار اسد
سال تولد: 1965
تاریخ تولد: 11 سپتامبر 1965
شهر تولد: دمشق
کشور محل تولد: سوریه
جنسیت مذکر
بشار اسد به عنوان جانشین پدرش حافظ به حکومت وحشیانه پدرش در سوریه ادامه داده است.
صنایع
سیاست های جهانی
علامت نجومی: باکره
مدارس
بیمارستان نظامی تشرین
مدرسه عربی-فرانسوی الحریه
دانشگاه دمشق
بیمارستان چشم غربی
ملیت ها
سوریه (سوریه)

نقل قول ها

ما مردم خود را نمی کشیم… هیچ دولتی در جهان مردم خود را نمی کشد، مگر اینکه توسط یک فرد دیوانه رهبری شود.

من تمام تلاشم را برای محافظت از مردم انجام دادم. وقتی شما تمام تلاش خود را می کنید نمی توانم احساس گناه کنم.

شکی نیست که ایالات متحده یک ابرقدرت است که می تواند یک کشور نسبتا کوچک را فتح کند، اما آیا می تواند آن را کنترل کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

یک × چهار =