صفحه اصلی > موسیقی : معرفی موسیقی پاپ
ads

معرفی موسیقی پاپ

معرفی موسیقی پاپ
معرفی موسیقی پاپ : این موسیقی نوعی موسیقی عامه پسند و پر طرفدار و در بیشتر مواقع برای مخاطبان جوان که در نیمۀ دوم قرن 20 با الهام از بلوز و سایر موسیقی ها در مناطق گوناگون انگلوساکسون فرم گرفت و پس از آن در سطح دنیا  رواج پیدا کرد.
این ژانر موسیقی برعکس خیلی از انواع سبک های مختلف موسیقی كه مخاطب و طرفدار خاص و منحصر به فرد دارد، مشخصه‌ی اصلی این سبک موسیقی اين است كه همه ی مردم مي توانند از آن به بهترین نحو لذت ببرند.
تعاریف و مفاهیم هنري مثل ساختار موسيقيايی بسیار دشوار یا زيبايي‌شناسي جزو اصلی ترین نگرانی و دغدغه های ترانه ‌سرایان اشعار پاپ نيستند و میتوان گفت از اهداف اصلی سبک پاپ، جذب مخاطب و موفقيت تجاری موسيقی است.

در بسیاری از مواقع این ژانر موسیقیایی عامه پسند در مقابل دیگر موسیقی ها مثل کلاسیک و محلی قرار دارد و به نسبت آن ها متفاوت است و این در حالتی است که افرادی که در موسیقی پاپ مشغول فعالیت هستند ، قادر به این هستند که در سایر ژانر ها مثل راک، دنس، ریتم اند بلوز (R&B)، کانتری و سایر سبک ها هم فعالیت کنند و به همین جهت میتوان گفت که این موسیقی زیبا به یک سبک قابل انعطاف هست.

معرفی موسیقی پاپ

تاریخچه و پیشینه موسیقی پاپ

این موضوع مطرح است که این سبک پر طرفدار در حدود سال های 1930 با الگو برداری و تاثیر مستقیم سبک موسیقی بلوز و موسیقی کانتری فرم گرفته است .

به همین جهت محبوبیت و جایگاه به خصوص این سبک از موسیقی در میان جهانیان و مخاطب عام به سرعت پیشرفت بسیار زیادی داشت و با سرعت زیادی در در همه جهان گسترش یافت .

معرفی موسیقی پاپ

این سبک موسیقی از بدو شروع خود تا به امروز به صورت پیوسته در حال جهش یافتن و تغییر است و همواره شاهد پیشرفت های فراوان در این ژانر هستیم .

بستگی  به این که خواننده چه نوع  موسیقی ، ریتم و ژانر خوانندگی را پیشه راه خود کند، توانایی این را دارد از آلات و ساز های گوناگون موسیقی برای کار خود استفاده کند.

ولی باید توجه داشت به صورت اساسی در این ژانر از موسیقی از دستگاه و ساز هایی ماننده گیتار ، پیانو ، درام ، کیبورد ، ساکسیفون و … به فراوانی استفاده می شود و همه این ساز ها موسیقی به آسانی می توانند هر آهنگی از شاد و با انرژی گرفته تا غمگین را که با روحیات افراد مختلف سازگاری دارد ، بنوازند.

ایشتوان تومان کیست
بیشتر بخوانید

اهنگ هایی که در این ژانر نواخته می گردد طوری است که مدام بر سر زبان افراد است و اکثرا آن را زمزمه می کنند در واقع ملودی آن را بلد هستند و این نشان از علاقه آن ها به این نوع موسیقی دارند و به دلیل هست که موسیقی پاپ هنوز هم هنوز است.

ویژگی های اصلی موسیقی پاپ

فرق های اساسی و مهمی که می توان بین موسیقی پاپ و سایر سبک های موسیقی که ممکن است بتوان آن ها را جدی تر نامید بیان کرد عبارتند از:

طول قطعه : کاملا برعکس موسیقی کلاسیک و جز که می توانند بدون چرخه و تکرار مکرر خیلی وسیعی باشند، سبک خالص و بدون چرخه قطعات پاپ به ندرت از ۳۲ میزان بیشتر می گردد . در چرخه ها اکثرا امکان دارد که ترانه تغییر کند و نه چیز فرا تر از آن .

ضد ضرب : آن چه در سبک موسیقی جز یا جاز ، ضد ضرب دارای اهمیت فراوانی است. در سبک مردمی پاپ جایگاه بخصوصی را نمی توان برای آن قائل شد. فقط این امکان وجود دارد که خواننده ملودی را با یک یا چند نت پیک آپ آغاز کند و کمتر مشاهده می گردد که در یک ترانه پاپ بر روی ضرب های ضعیف تاکید شود.

تاثیر ریتم : مورد بعدی ریتم است که از اصلی ترین عوامل سازنده یک ترانه با کیفیت و اصولی پاپ حساب می گردد . ریتم یک ترانه پاپ اکثرا توسط دو گروه ساز پشتیبانی می گردد . نخستین درامز و دومی ساز کمک کننده و مکمل درامز مثل پیانو و کی برد یا گیتار.

تغییر گام و مدولاسیون : مدولاسیون و تغییر دادن گام از ساختار های بارز موسیقی کلاسیک و جز است حال این که به ندرت در قطعه های پاپ از این قابلیت استفاده می گردد . در اصل در این ژانر از موسیقی ممکن است استفاده از مدولاسیون برای جلوگیری از تکراری شدن و یکنواختی ملودی یا هارمونی استفاده شود و این موضوع در حالی است که در خیلی از قطعات جز یا کلاسیک بدور از نگرانی تکرار، از مدولاسیون یا تغییر گام (یا مد) استفاده می گردد .

این سبک زیبا بر اثر هیچ آرزوی بخصوص و پر معنایی به وجود نیامده و فقط و فقط جاه طلبی سازندگان آن سود و پاداش مادی است و…با مفاهیم موسیقایی ، تا حد بسیاری محافظه کارانه هم هست.

معرفی سبک موسیقی بلوز
بیشتر بخوانید

ویژگی های کلیدی موسیقی پاپ 

فرق های اساسی ای که می توان میان موسیقی پاپ و سایر سبک های موسیقی که ممکن است بتوان آن ها را اصولی و مهم تر نامید بیان کرد عبارتند از:

طول قطعه : برعکس ترانه های موسیقی کلاسیک و سبک موسیقی جز یا جاز که می توانند بدون تکرار خیلی طولانی باشند، موسیقی با طراوت و بدون تکرار قطعات پاپ به ندرت از 32 میزان بیشتر می گردد . در تکرارها اکثرا امکان پذیر است که ترانه تغییر کند و نه چیز بیشتر.

این مطلب ادامه دارد پس با مجله بامدادی ها همراه باشید.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

3 × چهار =