صفحه اصلی > موسیقی : معرفی سبک موسیقی راک اند رول
ads

معرفی سبک موسیقی راک اند رول

معرفی سبک موسیقی راک اند رول

معرفی سبک موسیقی راک اند رول : این سبک زیبا برگرفته از موسیقی عامیانه جاری و روزمره کشور آمریکا است که در اواسط دهه پنجاه میلادی شکل گرفت و توسط « بیل هالی »متولد 1925 ) موزیسین و گروهش با اثری به اسم Comets of Rock Around the Clock در فیلم   Blackboard Jungle  به گوش جهانیان رسید .

این ژانر موسیقی که میتوان گفت سبکی جدید بود و « راک اندرول » نامگذاری شد در اصل این سبک ادغام شده دو سبک ریتم و بلوز ( موسیقی سیاهپوستان ) .

 راک حالت های گوناگونی پیدا کرد و از عناصر کلیدی و اجزای آن می تواند شامل بداهه نوازی روی دو عبارت و تکرار آن همراه با خط آوازی با خشونت زیاد، عاشقانه که اکثرا پشت سر هم تکرار می شود و حتی در خیلی از مواقع تحریک کننده تمایلات جنسی انسان و وسوسه انگیز می شود و وقتی شما با این حالت ها روبه رو می شوید  نمایش دهنده رفتارهای عجیب و گنگ می شوید.

این سبک پر هیجان به موسیقی مردمی و اصطلاحا اطلاق می‌شود که در کشور ایالات متحده آمریکا از ژانر های موسیقی مذهبی (گاسپل)،  بوگی‌ ووگی، ریتم ‌اند بلوز ، جامپ بلوز، سبک جاز و کانتری نشات گرفت و در ادامه در سراسر جهان توسعه یافت.

در سبک موسیقی راک‌اندرول ساختار و ویژگی های موسیقی بلوز دهه بیست و موسیقی کانتری دهه سی ام شنیده می گردد.

آلات موسیقی راک‌اندرول در گام اول پیانو و ساکسیفون بود، وی در اوایل دهه 50 میلادی این سازها جای خود را به گیتار دادند.

همانگونه که راک‌ اند رول در سریال ها و فیلم ها و مجلات به ندرد و با گذر زمان جای خود را باز کرد تأثیر بسیار فراوانی روی سبک زندگی، مد، نگرش و زبان مردم گذاشت.

معرفی سبک موسیقی راک اند رول

معرفی سبک موسیقی راک اند رول

علاوه بر آن این سبک موسیقی روی شورش و جنبش ها در زمینه حقوق شهروندی نیز اثر گذاشت چرا که هم آفریقایی آمریکایی تبار ها و هم سفید پوستان به شدت پر طرفدار بودند و زبان مشترکی بین آنها بود.

روش و سبک آوازخوانی راک اند رول هم شباهتی دارد به سبک موسیقی بلوز و جاز بود . خواننده تلاش می کند با  حنجره و حلق صدایی کلفت و خش دار و خشن دار ایجاد کند و در عین حال می کوشید در حالت هایی که ریتم ثابت در موسیقی وجود دارد با تفاوت خیلی کمی جلوتر و یا عقب تر از ریتم موسیقی حرکت کند .

بیوگرافی خواننده مشهور دریک
بیشتر بخوانید

برعکس سبک بلوز که افراد سیاه پوست در آن اکثرا از ریتم های با سرعت خیلی کم استفاده می کردند ، در این سبک هیجانی از ریتم هایی با سرعت زیاد و حتی در مواقعی میزان 4/4 با سرضرب قوی و تاکید روی ضرب باس استفاده می گردد.

یکی از افراد سرشناس و معروف موسیقی راک اندرول الویس پریسلی  بود که نخستین صفحه خود را در سال 1954 به عنوان خواننده کانتری در شهر ممفیس شروع به ضبط کردن و در نهایت ارائه کرد .

قطعا شما نه تنها اسم راک اند رول را شنیده اید ، بلکه به احتمال زیاد بارها خود آن را شنیده اید. علت آن این است که راک اند رول در نیمه دوم قرن بیستم شکل غالب موسیقی عامه پسند در کشورهای پیشرفته بود.

دقیقاً وقتی که راک اند رول از سبک های مرتبط قبلی منشعب می شود ، دقیقا مثل رابطه ژانر با ژانرهای بعدی مانند هوی متال یا هیپ هاپ قابل بحث است. راک اند رول تعریف فرهنگ جوانان در آمریکای پس از جنگ را تجسم می بخشد و نقش اساسی در تعریف این معنی برای بسیاری از جهان در طول قرن بیستم میلادی بازی می کند.

اصول راک اند رول را می توان در سبک بلوز آفریقایی-آمریکایی در اوایل قرن 20 یافت.

سبک ها ، تنوع ها و سنت های بیشماری که توسط مردان مثل Son House ، Charlie Patton و Lead Belly مثال زدنی ، زمینه ساز هر دو ریتم و بلوز و راک اند رول شد. اگرچه سهم نوازندگان آمریکایی آفریقایی آمریکایی برای راک اند رول ضروری بود ، اما انواع مختلف موسیقی محلی و سفید نیز خیلی پر رنگ و تاثیر گذار بودند.

این مطلب ادامه دارد پس با مجله بامدادی ها همراه باشید.

 

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

13 − دوازده =