صفحه اصلی > موسیقی : تعریف ملودی در موسیقی
ads

تعریف ملودی در موسیقی

ملودی در موسیقی

تعریف ملودی در موسیقی : مجله بامدادی ها قصد دارید معنی و مفهوم کلی ملودی را به هنر دوستانی که این مطلب را مطالعه میفرمایند به راحتی و با بیانی ساده آموزش دهد پس با ما همراه باشید.

اگر واقع بین باشیم متوجه می شویم که مفاهیم و مطالب موسیقی کمی پیچیده هستند ؛ ولی یکی از اصلی ترین نکته های آموزش موسیقی این است که بتوانید همین مفاهیم فشرده و سخت را به گونه ای بیان کنید که هنر دوستان به طور کامل آن را متوجه شوند.

در ساده ترین حالت ملودی در موسیقی دقیقا همان لحن و آهنگ صوت و صدا ها است که در برخی از مواقع با واژه tune بیان می شود .

در اصل ملودی یک دنباله و رشته ای  از نت ها با زیر و بمی کاملا متفاوت است ( این زیر و بمی را با Pitches اسم گذاری می کنند و با واحد Hertz اندازه گیری می کنند).

قطعا همه ما در دوران مدرسه ، در اتوموبیل های شخصی ، و یا زمان گردش و کارهای روزمره ملودیی را زمزمه کرده‌ایم.

پس از گوش دادن به یک قطعه ی موسیقی اکثرا می‌توانیم ملودی آن را به بهترین نحو به یاد آوریم.

ملودی‌ های آشنا توانایی این را دارند  تجربه ‌ها و احساسات پرشور گذشته را از نو در ما برانگیزند.

تعریف ملودی در موسیقی

تعریف ملودی در موسیقی

در واقع نت ها  آهنگ و ملودی موسیقی را میسازند . به زبانی عامیانه افراد تمایل دارند ملودی ها را زمزمه کنند . برای نمونه ملودی آهنگ ای الهه ناز از استاد آواز موسیقی کشورمان, استاد بنان را  به خاطر آورید .

ملودی دقبقا همان چیزی است که بدون خواندن متن شعر با بعضی از صوت و صدا ها میتوانیم آن را زمزمه کنیم .

در واقع ملودی , بخش بسیار مهم و جاودان هنر موسیقی است . قسمتی  که با لغت ها و واژه ها حفظ نمیشود  بلکه با آهنگ و ریتم حفظ می گردد.

ملودی در یک قطعه چطور تعریف می شود؟

ملودی در آهنگ ها و ترانه های موسیقی مجموعه ای  از نت ها و ترانه های دنباله دار و ریتمیک است که یک هدف مشترک یا مجموعه ای از اهداف را به گوش مخاطب القا می کند.

تعریف ارکِستر در موسیقی
بیشتر بخوانید

در بسیاری از موارد ملودی در بالاترین سطح یک ترانه و آهنگ قرار می گیرد. این موضوع خصوصا در دسته بندی ترانه های سبک پاپ بیشتر صدق می کند.

ملودی ها در خیلی از مواقع ولی به طور دائم ایده پردازی های کلی موسیقی هستند که ترانه ساز با ان ها کار می کند. این توالی نت ها دقیقا همان چیزی است که گوش مخاطب را درگیر شنیدن می کند.

بعضی دیگر از بزرگان هنر موسیقی ، ملودی را به عنوان قسمتی که پیش خودتان زمزمه میکنید یا میخوانید معرفی می کنند.

اکثرا ملودی راحت ترین و آسان ترین بخش یک موسیقی یا ترانه است.

به عنوان یک راهکار کم نظیر برای یاد دادن ملودی به افرادی علاقه مند و مبتدی ، توصیه مجله بامدادی ها اثر “روش کودالی” نوشته لوییس چاکسی که یکی از صاحب نظران در این حیته است را مطالعه کنید. این اثر فوق العاده یکی از بزرگترین منابع برای الگو برداری از راه و روش های کودالیست و ایده پردازی های خیلی منطقی و درست به شما مخاطب عزیز می دهد.

بخاطر داشته باشید که ملودی را با هامونی اشتباه نگیرید. ملودی زمانی به یک هارمونی تبدیل می گردد که همزمان نت ‌های گوناگونی در پالا و پایینش قرار بگیرن و در اصل همراه کننده ملودی باشند .

حال با این تفاسیر که آکوردها ، وکال‌ها و سازها که در کنار به نحوی کاملا هماهنگ زده میشن تشکیل هارمونی کلی ترانه و قطعه رو میدن.

زمانی آغاز  به نوشتن ملودی منحصر به فرد خودتون می‌کنید ، این را به خاطر داشته باشید که ملودی از نت ‌های تکی پشت سر هم تشکیل شده و زمانی که چند نت همزمان باهم زده شوند دیگر نام آن ها را ملودی نمی گذاریم و آن ها نت‌های همراهی کننده ملودی هستن که هارمونی قطعه رو میسازند.

یک عبارت تشکیل شده است از واژه های جداگانه و منفردی است که با هم ادغام شده اند. ملودی هم  دقیقا به همین شکل دارای ریتم هایی است که به هم مرتبط هستند.

در واقع ما نمیتوانیم  از واژه های تصادفی و رندوم در یک جمله پر معنا استفاده کنید. در اصل می توان گفت هر واژه برای یک موضوع بخصوصی استفاده می شود و برای آن که بتوانید یک جمله پر معنی ایجاد کنیم باید انواع گوناگونی از این واژه هها را به درست ترین حالت ممکن در کنار هم بیاورید.

آشنایی با موسیقی نیو ایج
بیشتر بخوانید

کسانی که آهنگ سازی می کنند در گام اول ملودی ها را خلق می کنند , در گام بعدی هارمونی را برای ملودی ها برقرار میکنند.

این هایی که خدمتتون عرض کردیم مفاهیم کلی ملودی هستند که مجموعه ما از آنها برای آشنا کردن در تعریف و مفهوم ملودی به علاقه مندان و هنردوستان کم سن و سال و همینطور افراد بزرگسال که از موسیقی تخصص فراوانی ندارند استفاده می کنیم .

اگر نیاز باشد ملودی را فقط در یک جمله تعریف کنید این مفاهیم به بهترین نحو در حافظه ثبت می گردد .

به غیر از این هایی که خدمتتون عرض کردیم تعریف ملودی استفاده از تشبیهات هم تا حد زیادی کاربردی است. در واقع ملودی به زبان ساده همان زمزمه ای است که یک ترانه را به صورت ریتمیک ما حفظ می کنیم. ممکن است متن آن ترانه را نتوانیم به خوبی حفظ کنیم اما ملودی آن را به مراتب راحت تر می توانیم حفظ کنیم.

این مطلب ادامه دارد پس با بامدادی ها همراه باشید.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاه کاربران (1 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

19 − پانزده =