صفحه اصلی > موسیقی : بزرگان موسیقی سنتی ایران
ads

بزرگان موسیقی سنتی ایران

بزرگان موسیقی سنتی ایران

بزرگان موسیقی سنتی ایران :در این مطلب ما تلاش داریم به زندگی هنری چند تن از بزرگان و فرهیختگان موسیقی کشور عزیزمان بپردازم و شرح حال کوتاه و مفیدی از زندگی هنری هر یک از این اساتید به شما بدهم. پس با مجله بامدادی ها همراه باشید.

موسیقی سنتی در عصر جدید ایران نیز از بقایای مقامات دوازه‌گانه کهن است که در حال حاضر بخشی از آن در دسترس است. علاوه بر این هفت دستگاه کلی و پنج آواز تعدادی گوشه نیز وجود دارد که الگوی خوانندگان و نوازندگان امروزی است.که درمقاله های بعدی درباره این اصطلاحات مهم در موسیقی سنتی صحبت خواهیم کرد.

بزرگان موسیقی ایران از نظر مجلات معتبر موسیقی

 غلامحسین بنان

یکی از بزرگترین خوانندگان موسیقی کلاسیک کشورمان است که معرفی بزرگان موسیقی در سال های 1306 الی 1347 در قسمت موسیقی ملی ایران فعالیت داشت.

وی یکی از اعضای شورای موسیقی رادیو بود ، و یکی از اساتید آواز هنرستان موسیقی تهران و پایه گذار انجمن موسیقی ایران بوده‌است. وی نخستین خواننده ایرانی مسلط با خط بین‌المللی موسیقی یا نت است.

قطعه هایی ماننده الهه ناز، بهار دلنشین و سرود معروف ای ایران که از اصلی ترین ترانه های تاریخ موسیقی ایران .

از سال 1321 صدای استاد بنان ، با همکاری تعدادی از هنرمندان دیگر از رادیو تهران به گوش مردم کشورمان رسید.

استاد بنان در زمان فعالیت هنری وی ، تقریبا 350 ترانه را اجرا کرد. از ساختار و ویژگی های بارز صدای ایشان زیر و بم‌ها و تحریرات صدای ایشان است.

استاد بنان هم به آواز کهن و کلاسیک ایرانی و هم به نغمه های بروز و جدید ایرانی مسلط بودند که به عنوان مثال می‌توان تصنیف معروف موسیقی ایران «الهه ناز» را نام برد.

بزرگان موسیقی سنتی ایران

بزرگان موسیقی سنتی ایران

بعضی از صاحب نظران موسیقی استاد غلامحسین بنان را بزرگترین اجرا کنندهٔ سبک وزیری-خالقی می‌دانند.

ایشان علاوه بر آن  در کنار ادیب خوانساری از اجراکنندگان آثار صبا و مرتضی محجوبی بود. علاوه بر آن نیز به مرکب‌خوانی و تلفیق شعر و موسیقی تسلط فراوانی داشتند.روحشان شاد و یادشان گرامی باد.

استادمحمد رضا شجریان

یقینن استا شجریان یکی بزرگان تاریخ موسیقی ایران هستند. ایشان یکی از دلایل معروف بودنشان صدای رسا و شنیدنیشان است و انقدر ترانه های ماندگاری از خود بجای گذاشتن که میتوان یک مقاله مجرا برای آثار ایشان نوشت.

معرفی موسیقی پاپ
بیشتر بخوانید

یکی دیگر از دلایل محبوب بودن ایشان سبک مخصوص به خوداجرای آوازها و تصانیف ملی میهنی به‌ یادماندنی.

اگر بخواهعیم از آلبوم های معروف ایشان به صورت مختصر بگوییم میتوان ازز آلبوم های نوا ،بیداد ،هم نوا با بم و… اشاره کرد.

استاد شجریان علاوه بر آن در  خوش‌نویس در خطِ نستعلیق تخصص بخصوصی داشتند و بنیان‌گذار گروه شهناز، شرکت دل آواز، رئیس شورای عالی خانه موسیقی ایران، باغ هنر بمو طراح چند ساز موسیقی بود.

وی در قرائت کردن کتاب آسمانی یعنی قرآن نیز فعالیت داشت و دعای معروف ربنا، نامدارترین تلاوت قرآنیِ وی بود.

فرزندان ایشان یعنی استاد همایون شجریان و مژگان شجریان نیز در هنر موسیقی نیز فعالیت می کنند. در اصل این دو عزیز جای پای پدر گذاشتند و از این حیث نیز موفق بودند.

شهرداد روحانی

شهرداد روحانی از افراد برجسته موسیقی ایران و بزرگ ترین هنرمندان کشورمان می باشد که در سال 1954 در تهران چشم به جهان گشود.

پدر ایشان نیز از بزرگان موسیقی کشور عزیزمان ایران بوده است که ایشان و برادرانش نیز در راستای هنر پدر شروع به فعالیت هنری نمودند به صورتی که می توان گفت مردم کشورمان شهرداد و تمام اعضای خانواده روحانی را به عنوان گنجینه های موسیقی ملی در ایران تلقی می کنند.

استاد روحانی حرکت در راه موسیقیدانی را از کمتر از پنج سالگی آغاز نمود و نزد پدرش نواختن ساز زهی ویولن را آموزش دید و با ورود به هنرستان موسیقیتوانست استعداد ناب خود را گسترش دهد.

درویش خان

ایشان از بزرگان و به یاد ماندنی های موسیقی ایران بود که در نوازندگی بسیار خبره و کار بلد و فن بخصوصی و در نواختن تار و سه تار به یک اندازه مهارت و توانایی داشت.

از مضرابی بسیار خوب و درعین‌حال شفاف برخوردار بود وزیرهایش پی‌درپی ، زیبا و پـخـته بود و پـنجه‌اش روی ساز به راحتی و نرمی هرچه تمام تر حرکت می‌کرد.

قدرت ایشان در نوازندگی چنان بود که مخاطبین و شنونده های سازش از تعـجب و به وجد آمدن ، غالباً ساکت و خاموش می‌شدند. استحکام و قدرت جذب بالا آثـارش، نشان از نبوغ سرشار و پـشـتوانه کاملا اصولی و درستی موسیقی سنتی ایرانی در ذهن او داشت.

راهنمای موسیقی هوی متال : غرق شدن در موسیقی هوی متال
بیشتر بخوانید

این استاد گران قدر از نبوغی بخصوصی نیز بهره می‌برد و همین نبوغ باعث شد تا بعضی از فرم های موسیقی ایرانی را خلق کند که ازجمله آن‌ها می‌توان به تـثـبـیت رنگ و ابداع درآمد و افـزودن سیم ششم به تار اشاره کرد.

این مطلب ادامه دارد پس با مجله بامدادی ها همراه باشید.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

پنج × پنج =