صفحه اصلی > سینما : فیلم پنجره پشتی
ads

فیلم پنجره پشتی

فیلم پنجره پشتی

نقد فیلم پنجره پشتی

فیلم پنجره پشتی : قهرمان فیلم ” فیلم پنجره پشتی ” آلفرد هیچكاك در صندلی چرخدار گرفتار شده است ، و ما نیز گرفتار شده ایم – در داخل دیدگاه او ، در داخل آزادی و محدودیت گزینه های او گیر افتاده ایم. هنگامی که او روزها و شبهای طولانی خود را با حفظ شرم آورانه نگه داشتن یک ساعت محرمانه از همسایگانش پشت سر می گذارد ، ما در وسواس او مشترک هستیم.

اشتباه است ، ما می دانیم که از دیگران جاسوسی کنیم ، اما بعد از همه ، آیا وقتی سینما می رویم همیشه فضول نیستیم؟ در اینجا فیلمی درباره مردی آمده است که همان کاری که ما در مخاطب انجام می دهیم را روی صفحه انجام می دهد – از دریچه نگاه به زندگی خصوصی غریبه ها.

فیلم خانه ای روی آب

با مقاله نقد فیلم پنجره پشتی همراه ما باشید.

این مرد عکاس مشهوری به نام L.B. جفری – “جف” به نامزدش. او با بازی جیمز استوارت به عنوان یک مرد عمل که با یک پای شکسته و یک بازیگر سنگین که تا لگن او اجرا می شود دراز کشیده است. او هرگز از آپارتمان خود خارج نمی شود و فقط دو بازدید کننده منظم دارد. یکی از آنها پرستار ملاقات کننده استلا (تلما ریتر) است که مشکلات را پیش بینی می کند (“حکم دولت نیویورک برای یک پیمینگ تام شش ماه در خانه کار است”).

دیگری نامزد او ، لیزا فریمونت (گریس کلی) ، یک مدل زیبا و طراح لباس است ، که ناامید از این است که او را وادار کند خودش را متعهد کند. او ترجیح می دهد به زندگی دیگران نگاه کند تا اینکه در داخل پوست خود زندگی کند ، و استلا به او سخنرانی می کند ، “کاری که مردم باید انجام دهند این است که از خانه خود خارج شوند و به دنبال تغییر باشند.”

پنجره آپارتمان جف در یک حیاط با بسیاری از پنجره های دیگر مشترک است (همه در یک مجموعه واحد توسط هیچکاک ساخته شده است) و هرچه روزها می گذرد با برخی دیگر از مستاجران آشنا می شود. خانم Lonelyhearts وجود دارد ، که مهمانی های شام را برای تماس گیرندگان نجیب زاده نجیب برگزار می کند.

نقد فیلم سرگیجه
بیشتر بخوانید

و خانم تورسو ، که برای چندین پسر در یک زمان مهمانی می نوشد ؛ و یک زن و شوهر که سگ کوچک محبوبشان را در یک سبد به سمت باغ پایین می آورند و یک آهنگساز که از کار حرفه ای خود می ترسد راه به جایی نمی برد. و توروالد (ریموند بور) وجود دارد ، مردی با همسری که تمام روزهای خود را در رختخواب می گذراند و زندگی را برای او بدبخت می کند. روزی دیگر همسر دیده نمی شود و با تکه تکه کردن چندین سرنخ (اره ، چمدان ، یک مکان تازه حفر شده در باغ حیاط توروالد) ، جف شروع به ظن به وقوع پیوست.

فیلم زیستن

نحوه تعیین او این روش فیلم را نشان می دهد. بندرت هيچ فيلمي جسورانه روشهاي خود را در ديد ساده ارائه داده است. جف روی صندلی چرخدارش نشسته و دوربینی با لنز تله فوتو در دست دارد و ابتدا مانند اینجا به یک فیلم نگاه می کند. آنچه او می بیند ، ما می بینیم. ما چه نتیجه گیری کردیم ، همه بدون کلام ، زیرا تصاویر به سو a ظن می افزایند.

در اولین روزهای سینما ، کارگردان روسی Kuleshov آزمایش مشهوری را انجام داد که در آن عکسهای یکسان از چهره یک مرد را با عکسهای دیگر کنار هم قرار داد. وقتی مرد با غذا جور شد ، مخاطبان گفتند که مرد گرسنه به نظر می رسد و غیره. شلیک ها خنثی بود. مونتاژ به آنها معنی داد. ” فیلم پنجره پشتی ” (1954) مانند نمایش طولانی همان اصل است که در آن عکسهای جمع شده در ذهن جف به قتل افزوده است.

فیلم دزد دوچرخه

من گاهی اوقات تصور می کنم که موقعیت های مختلف کهن الگویی خستگی ناپذیر در ذهن هیچکاک می چرخد ​​، مانند نهنگ هایی که در یک مخزن در باغ وحش هستند. یکی از آنها شیفته فضول گرایی بود – تماشای افرادی که نمی دانند تحت مراقبت قرار گرفته اند. مورد دیگر ، معروف ، تصور یک انسان بی گناه بود که به اشتباه متهم شد. و بسیاری از فیلم های او نشان دهنده ناتوانی و بی تفاوتی مردان در برابر زیبایی بور و سرد است.

فیلمهای آلفرد هیچکاک
بیشتر بخوانید

درباره بورهای هیچکاک (کیم نواک ، اوا ماری سنت ، گریس کلی ، تیپی هدرن) چیزهای زیادی گفته شده است ، اما توجه داشته باشید که آنها به اندازه پازل یا تهدید ، همبازی های اروتیک نیستند. لیزا ، شخصیت کلی ، یک عشق ناامیدکننده به جف دارد ، که با توصیف سبک زندگی او را کاملاً دراز نگه می دارد. او به او می گوید كه یك مدل مد در صحرا یا جنگل خودداری نمی كند.

اما شاید دلیل واقعی او برای دور نگه داشتن او ترس از ناتوانی جنسی باشد ، که نماد آن را پا نشان می دهد و ما به یاد رابطه ای کاملاً شگفت آور بین اسکاتی ، شخصیت استوارت در “فیلم سرگیجه ” و تصویرگر مد با بازی باربارا بل گدز می افتیم. او نیز دوستش دارد. فاصله خود را حفظ می کند. او با سرگیجه او همدردی می کند ، زیرا کلی از شکسته پای پرستار می کند.

هر دو وسواس فضول گرایانه او را مشاهده می کنند. در « فیلم سرگیجه » اسکاتی عاشق زنی می شود که جاسوسی کرده اما هرگز با او صحبت نکرده است. او در « فیلم پنجره پشتی » عاشق شغل عکاسی است و کاملاً در بازسازی تصاویری که از لنزهایش دیده است جذب می شود. او آنچه را که بتواند از راه دور جاسوسی کند ، می خواهد نه آنچه را که می تواند در آغوش خود نگه دارد.

استوارت برای بازی در نقش این شخصیت ها گزینه جالبی است. در دهه های 1930 و 1940 او در کمدی سبک ، عاشقانه ها ، داستان های جنایی و وسترن بازی کرد ، تقریبا همیشه به عنوان شخصیتی که دوستش داشتیم. پس از جنگ ، او در صحنه های تخیلی “این زندگی شگفت انگیزی است” کاپرا یک جنبه تاریک را نشان داد و هیچکاک در “طناب” ، “مردی که زیاد می دانست” ، “سرگیجه” و ” فیلم پنجره پشتی .” برای درک تأثیر کنجکاو این نقش ها ، تام هنکس را در نظر بگیرید که جذابیت همه او اغلب با جیمی استوارت مقایسه می شود. چه حسی دارد که او را در یک نور عجیب و غریب و پیچیده ببینیم؟

فیلم 400 ضربه

در ” فیلم پنجره پشتی ” ، جف یک اخلاق گرا ، یک پلیس یا یک کار خوب نیست ، بلکه مردی است که دوست دارد به نظر برسد. لحظات مهمی در فیلم وجود دارد که به وضوح وی مجبور به بازیگری است و او به تعویق می افتد ، نه به این دلیل که اتفاقات برای او مهم نیست ، بلکه به این دلیل که فراموش می کند می تواند یک بازیکن فعال باشد. او در یک نقش منفعل جذب می شود. فیلم پنجره پشتی

فیلم اگه میتونی منو بگیر
بیشتر بخوانید

نکته قابل توجه این است که ، در پایان ، هنگامی که او در آپارتمان خود به خطر می افتد ، سلاح او اسلحه دوربین او است. او امیدوار است که دشمن خود را کور یا خیره کند ، و همانطور که بینایی مرد به تدریج برمی گردد ، از طریق حل شدن قرمز خون است که نشان می دهد اشتیاق از طریق چشم ابراز می شود. فیلم پنجره پشتی

کلی اینجا باحال و ظریف است و صحنه هایی دارد که احساس می کنیم واقعی او آسیب دیده است. او دوست دارد لباس های زیبا بپوشد ، ورودی های عالی درست کند ، جف را با شامپاین و شام های پذیرایی خراب کند. او توجه او را متوجه نمی شود یا دوست ندارد ، زیرا این رابطه ای را فرض می کند که او می خواهد از آن دور شود. فیلم پنجره پشتی

یک عکس وجود دارد ، تا حدودی یک نمای نزدیک ، که در آن او به او خم می شود تا او را ببوسد ، و دوربین تسلیم جنسی او می شود حتی اگر جف این کار را نکند. گویی او به مخاطب التماس می کند که وسواس خود را نسبت به آنچه جف مشاهده می کند پایان دهد و در عوض آنچه را که باید با چشمانش بنوشد – در نظر بگیرید.

صحنه های تعلیق از راه دور در ” فیلم پنجره پشتی ” هیچکاک در شیطانی ترین حالت خود است ، موقعیت های خطرناکی را ایجاد می کند و پس از بی احتیاطی یا بی عملی جف اجازه می دهد لیزا و استلا در آنها بمانند. او روی ویلچر خود می ماند. آنها در معرض خطر قرار می گیرند – کلی حتی وارد آپارتمان همسر مظنون قاتل می شود. او تماشا میکند. می بینیم که خطر نزدیک می شود. ما و او نمی توانیم حرکت کنیم ، نمی توانیم زنگ خطر را به صدا درآوریم.

این سطح از خطر و تعلیق تا کنون بالاتر از هیجان ارزان فیلمهای مدرن اسلشری است که ” فیلم پنجره پشتی ” که به عنوان سرگرمی در سال 1954 در نظر گرفته شده بود ، اکنون به عنوان یک هنر آشکار شده است. هیچکاک مدت ها پیش تفاوت تعجب و تعلیق را توضیح داد. یک بمب زیر یک میز خاموش می شود و این تعجب آور است. ما می دانیم که بمب زیر میز است اما زمان خاموش شدن آن نیست ، و این تعلیق است. فیلم های مدرن اسلشر به خطری بستگی دارند که به طرز غیر منتظره ای از سایه بیرون می پرد.

نقد و بررسی فیلم Past Lives
بیشتر بخوانید

تعجب. و شگفتی که به سرعت از بین می رود ، یک هجوم لحظه ای به ما تحمیل می کند اما رضایت ما را جلب نمی کند. « فیلم پنجره پشتی » با عشق تمام فیلم را در حالت تعلیق سرمایه گذاری می کند و آن را به حافظه خودمان منتقل می کند ، به طوری که وقتی نتیجه نهایی می رسد ، کل فیلم معادل هیجان انگیز پیش نمایش است.

پایان نقد فیلم پنجره پشتی

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

«پست قبلی

پست بعدی»