صفحه اصلی > موسیقی : تعریف سوئیت در موسیقی
ads

تعریف سوئیت در موسیقی

تعریف سوئیت در موسیقی

تعریف سوئیت در موسیقی : آیا از دید شما موارد زیر مشترک است : مجموعه ای از رقص های صحنه ای در کنار هنر موسیقی باروک  و وسایل ضروری اتاق نشیمن در حومه شهر و راحتی مناسب اتاق خواب مطلوب تر هتل یا خانه های کوچک در شهر یا اطراف شهر ؟

عبارت فرانسوی “suite” از “suivre” (“دنبال کردن”) گرفته شده است. در نتیجه می توان گفت ، این یک توالی از اجزای سازنده را نشان می دهد که می تواند به ترتیب بخصوصی یا به طور اساسی در یک گروه مربوط با چیزی مرکزی باشد.

از بعد موسیقیایی ، این عبارت و اصطلاح رایج در موسیقی مجموعه ای از حرکات یا قسمت هایی  مشخص سازمانی با برخی از عناصر وحدت است که اکثرا به عنوان یک واحد واحد اجرا می گردد.

ابهام دااشتن در این تعریف از آنجا ناشت می شود که این اصطلاح برای کار و فعالیت های کاملاً متفاوتی به کار رفته است .

از یک سری حرکات الهام گرفته از رقص در یک کلید منفرد برای نواختن تارپیسی با حس نظم سنتی ، تا گزیده هایی از یک نوزدهم اپرا یا باله قرن (یا بعد) که به عنوان یک اثر ارکسترال چند قسمتی  پخش می شود. سوئیت به عنوان ژانر در صورتی قابل درک تر است که براساس نیروهای اجرایی و عنصر وحدت تقسیم می گردد .

در نتیجه می توان گفت ، می توان تحول تقریبا رو به جلویی را در دوره باروک مجموعه Solo مشاهده کرد ، که در بسیاری از موارد برای هارپسیکورد یا عود است ، و این در اواخر در دست آهنگسازان به ژانر آلمانی است (از مجموعه های یوهان سباستین باخ ) حول چهار حرکت اصلی الهام گرفته از رقص ، سازمان یافته است: آلماننده ، کورانته ، سارابنده و گیگو .

جواب سوال این است که واژه کلمه فرانسوی “suite” به معنای “دنبال کردن از” یا “ادامه” یا به سادگی “متصل به” است. در اواسط قرن 16 میلادی ، به نظر می رسد کسی ایده استفاده از این کلمه را برای نشان دادن رقص هایی که برای اجرا با هم اجرا می شوند.

این مجموعه یا سوئیت سبک و ژانری است که به طور وسیعی در دوران باروک مورد استفاده قرار می گرفت و از موسیقی رقص رنسانس شکل گرفت.

معرفی سبک موسیقی بوسا نووا
بیشتر بخوانید

در دوره رنسانس و اوایل باروک ، آهنگسازان مجموعه هایی از قطعات رقص کوتاه را برای رقص واقعی در دادگاه نوشتند.

ولی به مرور زمان ، رقص ها و ترتیب آنها استاندارد تر شد و این به چارچوبی بسیار قابل قبولی برای آهنگسازان برای بوجود آوردن و خلق موسیقی برای همه چیز ، از آلات موسیقی که سولو نوازی یا تکنوازی تا ارکستر کامل تبدیل شد.

مخصوصا توسط آهنگسازان موسیقی صفحه کلید دار ماننده پیانو مورد علاقه سوئیت ها قرار گرفت. در اواخر دوران باروک ، این مجموعه عمدتا به عنوان یک قطعه کنسرت مورد استفاده قرار می گرفت و ارتباط بسیار زیادی با رقص های واقعی که به عنوان ساختار سازماندهی آن استفاده می شد ، نداشت.

در ادامه در اوایل قرن هفدهم میلادی بود که سوئیت ها دارای چهار حرکت ، پنج و بعد از آن شش حرکت رقص عادی صحنه ای شد  و مجموعه های صفحه کلید یوهان یاکوب فروبرگر (67-1616) ، با تکیه بر چهار رقص اصلی – آلماند ، کوارانت ، سارابنده و gigue – الگوی اصی و کلی برای بیش از یک قرن باقی مانده است.

تعریف سوئیت در موسیقی

تعریف سوئیت در موسیقی

اما این عبارت در هنر موسیقی از بعد اجتماعی و علاوه بر آن از دید هنری اعم از هنر های بصری و … بسیار کاربردی و مفید است. موسیقی Handel’s برای آتش بازی سلطنتی ، طراحی شده برای حفظ صدای خود در برابر انفجارهای شدید و تحریک بیشتر جمعیت عظیم الجثه که توسط مواد شیمیایی بسیار درخشان مجذوب شده اند ،در این سبک زیبا نیز استفاده می شود .

در قرن های نوزدهم و بیستم مجموعه ها در درجه اول اشکال غیر رقص برای ارکستر بوده اند ، که در برخی از موارد شامل حرکات فردی در ریتم های رقص (ف. لاچنر و چایکوفسکی) است.

علاوه بر این ها مجموعه هایی اکثرا قطعات برنامه ای هستند ، به عنوان نمونه Rimsky-Korsakov’s Scheherezade ان ها خیلی از موسیقی برای تولیدات نمایشی ، اپرا ، باله (مجموعه های باله Grieg’s Peer Gynt و Tchaikovsky و Prokofiev) و فیلم ها ساخته شده اند. بعضی از سوئیت ها نیز با سنت های رقص محلی (دووچاک و بارتوک) مرتبط بوده اند. مجموعه آوازی و مجموعه آوازی انواع بخصوص و منحصر به فردی هستند.

بتهوون کیست؟
بیشتر بخوانید

این مطلب ادامه دارد پس با مجله خبری بامدادی ها همراه باشید.

 

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

«پست قبلی

پست بعدی»