صفحه اصلی > نقد فیلم : نقد فیلم عمارت تسخیر شده
ads

نقد فیلم عمارت تسخیر شده

فیلم عمارت تسخیر شده
‍ درد دیزنی طی این یک دهه چه بوده؟
 ▪️نام انگلیسی: Haunted Mansion
 ▪️نام فارسی: فیلم عمارت تسخیر شده
 ▪️محصول: ۲۰۲۳ – ایالات متحده
 ▪️ژانر: دلهره، کمدی
 ▪️امتیاز: ۲.۵ از ۴ – 〇◐⬤⬤

درباره فیلم عمارت تسخیر شده

در فیلم عمارت تسخیر شده (2023) داستان حول محور مادری به نام گابی می چرخد. او با پسر 9 ساله اش به یک عمارت قدیمی ارزان قیمت در نیواورلئان نقل مکان می کند. با این حال، گابی به زودی متوجه می شود که عمارت خالی از سکنه است و آنها به عنوان ساکنان اصلی در آنجا زندگی می کنند

 آثار سینمای جریان اصلی هالیوود هر نقصی که داشته باشند، حداقل ثابت کرده‌اند که در برخی زیرژانرها اگر گروهی مناسب را انتخاب کنند بی‌رقیب هستند. دلهره-کمدی‌ها یکی از این موارد هستند که طی همین سال دو اثر خوش‌ساخت «بابت ارواح شیطانی متأسفم» و «خانه‌ی ما روح دارد» مخاطب را بسیار کیفور کردند.
دیزنی یکی از آن کمپانی‌هایی‌ست که در این زمینه به‌راحتی می‌تواند خود را از منجلابی که طی این سال‌ها درون‌اش گرفتار شده رها کند. دیزنی در جدیدترین همکاری خود به‌سراغ کارگردانی جوان رفته با نام «جاستین سیمین» رفته است. اما او اولین کار خود را با نام «سفیدپوستان عزیز» در سال ۲۰۱۴ روی پرده برد و نشان داد فیلم‌سازی قابل اعتناست.
حال آقای سیمین در جدیدترین اثر خود فیلم عمارت تسخیر شده را روی پرده برده که در سال ۲۰۰۳ نیز آقای «راب مینکاف» روایتی را با همین نام ساخته بود. اگر اثر ۲۰۰۳ را دیده باشید شاید به‌راحتی ذهن خود را دچار قیاس کنید. سیمین در اثر خود سعی کرده ابتدا گروه بازیگری را درست انتخاب کند. همین انتخاب درست باعث شده مخاطب در جای‌جای اثر موقعیت‌های کمدی را بپذیرد و با آن‌ها قرابت داشته باشد.
بازیگرانی چون «اوون ویلسون»، «لاکیث استنفیلد»، «تیفنی هدیش»، «دنی دوویتو» و مهم‌تر از همه بازیگر نوجوان، «چیس دیلن» در نقش‌های اصلی فیلم روایت را ساده و ملیح به خورد مخاطب می‌دهند. داستان فیلم از این قرار است که مادر و پسری از نیویورک به نیواورلینز نقل مکان می‌کنند و در عمارتی متروکه قصد دارند زندگی خود را ادامه دهند. اما این عمارت توسط یک روح خبیث تسخیر شده و جالبی ماجرا اینجاست که این روح دیگر ارواح سرگردان این عمارت را به بردگی خود درآورده است.
گویی هر که وارد این عمارت می‌شود دیگر توانایی خروج از آن را ندارد. همین فاکتور باعث می‌شود دیگر کاراکترها نیز به این جمع اضافه شوند و در نتیجه رخدادهای فیلم درون این عمارت شکل بگیرند. اگر دیزنی در سال یک اثر تولید کند و آن اثر هم در زمره‌ی چنین آثاری قرار بگیرد، دیگر نه نگران نزول مخاطب است و نه نیازی به سرک کشیدن به رخدادهای بی‌ربط و صرفاً باب میل یک اقلیت دارد. فیلم جدید آقای سیمین فقط‌و‌فقط در سینمای سرگرمی کاربرد دارد و همین باعث خوشحالی است که کارگردان جامعه‌ی هدف خود را می‌شناسد.
فیلم عمارت تسخیر شده
بیشتر بخوانید:نقد فیلم Sweeney Todd

نقد فیلم 2023 Haunted Mansion

فیلم عمارت تسخیر شده بدون شک تا حد زیادی توسط بازیگران نجات یافت. لاکیت استنفیلد (آتلانتا، یهودا و مسیحای سیاه) نقش بن ماتیاس را بازی می کند. استنفیلد عملکردی قوی و احساسی دارد و شخصیتی قوی و کاریزماتیک است که تماشای آن لذت بخش است. او همچنین به طور متقاعد کننده ای توسط روزاریو داوسون به عنوان یک مادر مجرد بازی می کند و چیس دیلون که نقش پسرش را بازی می کند به خوبی تکمیل می شود.

نقد فیلم آرگو | ضد ایرانی و غیر واقعی
بیشتر بخوانید

و همانطور که قبلا ذکر شد، تیم توسط Danny DeVito و Owen Wilson تهیه می شود. هر دوی آنها تمام تلاش خود را می کنند و شخصیت های عجیب و غریب را زنده می کنند. این دو بازیگر هستند که این فیلم را سرگرم کننده می کنند. از طرفی جارد لتو به عنوان شخصیت شرور اینجا ناامید کننده است. این بازیگر برنده اسکار آنقدر که شایسته است شخصیتی ندارد، بنابراین شخصیت او به عنوان یک شرور عجیب و غریب که کارتونی و بیهوده است ظاهر می شود.

چنین آثاری هستند که می‌توانند ذائقه‌ی مخاطب سینمای سرگرمی را بالا ببرند و او را نسبت به آثار هالیوودی مطالبه‌گر کنند. اما در هر حال هالیوود بیکار نمی‌نشیند. آثاری از این دست به‌راحتی ساخته می‌شوند، اما مزدبگیران هالیوودی در سایت‌ها و مجلات و روزنامه‌های مختلف دست‌به‌کار می‌شوند تا آن‌ها را در قیاس با آثاری که پول زیادی بابت تبلیغ‌اشان صرف شده در مکانی پائین‌تر قرار دهند.
نتیجه‌ی این شبیخون پس از تولید این است که مخاطب بدون تماشای این آثار آن‌ها را آثاری ضعیف قلمداد می‌کند. اما مخاطب سینما باید بداند که ابتدا تماشای این آثار را تجربه کند و سپس دست به قضاوت و اتیکت‌گذاری روی آن‌ها بزند. فیلم عمارت تسخیر شده از آن دست آثاری است که یک جمع خانوادگی را به‌راحتی سرگرم می‌کند و به‌خوبی می‌خنداند.
به قلم مصطفی ملکی
نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

پنج × چهار =