صفحه اصلی > نقد فیلم و سینما : نقد فیلم بی‌ مصرف‌ها ۴ | نقد فیلم Expend4bles
ads

نقد فیلم بی‌ مصرف‌ها ۴ | نقد فیلم Expend4bles

فیلم بی‌ مصرف‌ها ۴

فیلم بی‌ مصرف‌ها ۴ : چند ماه پیش بود که فیلم آخر آقای «اسکات ووا» را مرور کردیم و در آن مرور اشاره شد که این کارگردان سابقاً بدلکار تقریباً هیچ بهره‌ای از هوش روایی در آثاری که روی پرده می‌برد ندارد؛ چه به او بوگاتی و مک‌لارن بدهید و چه جکی‌چان. حال نوبت به کارگردانی فرنچایزی رسیده که از همان سال ۲۰۱۰ همانند عنوان‌اش یکی از بی‌مصرف‌ترین آثار سینمای اکشن بود.

نقد فیلم بی‌ مصرف‌ها ۴

اینکه در این اثر سعی بر این بود تعداد زیادی از بازیگران اکشن سینمای جریان اصلی و سینمای گروه ب کنار یکدیگر قرار بگیرند و مخاطب علاقه‌مند به این ژانر را حریص تماشای خود کند، همان درون‌مایه‌ی مد نظر سیلوستر استالونه و دیگران بود. استالونه بدون شک در کنار آرنولد یکی از آن بازیگرانی بود که در فرنچایزهایی که به قبل از دهه‌ی ۱۹۹۰ می‌رسیدند توانست نامی برای خود دست‌و‌پا کند و در ادامه هر چه بیشتر پیش می‌رفت روی بی‌هنری او در عرصه‌ی بازیگری و کارگردانی بیشتر و بیشتر مشخص می‌شد.

بیشتر بخوانید : بیوگرافی پاپ فرانسیس

فیلم بی‌ مصرف‌ها ۴

اینکه در ابتدای مسیر فیلم بی‌ مصرف‌ها ۴ استالونه چگونه توانست بازیگران اکشن سینمای جریان اصلی را برای پروژه‌ای که در حد سینمای گروه ب هم نبود دور هم جمع کند، نکته‌ای است که بازیگرانی چون جت لی و جیسن استیتم باید به آن پاسخ دهند. در هر حال بی مصرف‌ها به ایستگاه چهارم خود رسیده و در اثر جدید هم نشانی از شگفت‌زده شدن نیست.

بی‌مصرف‌ها از همان سال ۲۰۱۰ نشان داد که فیلم‌نامه ندارد، مدیر فیلم‌برداری ندارد، کارگردان ندارد و فقط و فقط دورهمی دوستانه‌ی استالونه و دوستان است که به‌جای یوتوب سر از پرده‌های سینما در آورده است. در اثر جدید سعی شده از اسکات ووا به‌عنوان کارگردان استفاده شود بلکه مخاطب پس از مدت‌ها بتواند در این سری فیلم‌ها روایتی، داستانی یا حتی دیالوگی شاهد باشد.

اما ووا حتی از عهده‌ی روایت‌هایی که خودش خلق می‌کند هم برنمی‌آید، چه برسد به اینکه وارد پروژه‌ی دیگران شود. زمانی که این فیلم به پایان می‌رسد شاید برای لحظه‌ای آثار «اندی گارسیا» را در ذهن مرور کنیم و با خود بگوییم آیا گارسیا واقعاً بازیگر بسیار بدی‌ست یا کنار گذاشته شدن او از پروژه‌های دست اول باعث چنین جنونی در او شده است. تکلیف بازیگرانی چون مگان فاکس و استالونه و دیگران مشخص است و همه می‌دانیم که طی دو دهه‌ی اخیر حداقل چیز مانند بازیگری از آن‌ها ندیده‌ایم.

بیشتر بخوانید : بیوگرافی رابین ویلیامز

فیفتی سنت هم که در رده‌ی سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرهایی قرار می‌گیرد که با کمی تزریق پول به چنین پروژه‌هایی سعی می‌کنند خود را در هالیوود هم جای دهند و باید گفت جای تعجب ندارد اگر زمانی افرادی چون کانیه وست یا کیم کارداشیان هم به‌عنوان یک از نقش‌های اصلی در برخی پروژه‌ها حاضر شوند.

نقد فیلم اره 10 | فیلم Saw X
بیشتر بخوانید

فیلم بی‌ مصرف‌ها ۴

اما یکی از حسرت‌های فیلم بی‌ مصرف‌ها ۴ از همان ابتدا جیسن استیتم بوده است که فقط‌و‌فقط باید خودش پاسخ دهد که چرا در چنین پروژه‌ای، آن هم به‌عنوان نقش اصلی روایت، حاضر شده است. بدون اینکه استیتم بخواهد پاسخی به این پرسش بدهد و پس از تماشای فیلم بی‌ مصرف‌ها ۴ متوجه می‌شویم که او در این بین تنها بازیگری است که اکت دارد و حداقل می‌تواند چند دیالوگ یا بهتر است بگوییم اکثر دیالوگ‌ها را ادا کند و در نتیجه مخاطب ژانر اکشن را پای این اثر بی‌مصرف نگاه می‌دارد.

بیشتر بخوانید: کتاب همیشه همان | نویسنده رضا حقی

در پایان هم باید به آقای استالونه تبریک گفت که چه خوب و پر از تأمل عنوان این سری فیلم‌ها را مشخص کرد و نشان داد که بی‌مصرف‌های سینما زمانی که کنار یکدیگر جمع شوند به‌خوبی می‌توانند معنای این واژه را بدون توضیحات اضافه‌ایو فقط از طریق تصویر به مخاطب سینما ارائه دهند.

‍ (http://axnegar.fahares.com/axnegar/995070738d0fa976e5f34.jpg) بی‌مصرف مانند بی‌مصرف‌ها

▪️نام انگلیسی: Expend4bles

▪️نام فارسی: فیلم بی‌ مصرف‌ها ۴

▪️محصول: ۲۰۲۳ – ایالات متحده

▪️ژانر: اکشن

▪️امتیاز: ۰ از ۴ – 〇〇〇〇

مصطفی ملکی

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

بیست − شانزده =