صفحه اصلی > مطالب انگیزشی : روشهای جدید دانشمندان برای نابود کردن استرس – بخش اول
ads

روشهای جدید دانشمندان برای نابود کردن استرس – بخش اول

1611089069روشهای جدید نابود کردن استرس

استرس، در تفکر اکثریت اشخاص، در مقام یک قدرت منفی به شمار میرود، اما اینگونه نمیباشد. استرس مسئله ای نمیباشد که صدرصد برای ما پیش بیایید، بلکه روش عکس‌العمل‌ در مقابل آن چیزی میباشد که برای ما اتفاق افتاده است. نحوه ری اکشن ما هم تحت مدیریت ذهن و حس های ما خواهد بود.

زنده ماندن، به معنای قرار داشتن در تحت مقدار خاصی از استرس میباشد. همانگونه که هانس/سلای. متخصص غده‌های درون‌ریز و یکی از معروف ترین نظریه چردازان در زمینه‌ی استرس عنوان کرده است:

« اکثریت اشخاصی که تصمیم دارند کاری را به پایان برسانند و اشخاصی که جاه طلب میباشند، در شرایط استرس زندگی خواهند کرد. این دسته از اشخاص استرس نیاز خواهند داشت».

میزان استاندارد استرس ممکن است ما را به سمت اجرای زیادتر و بهتر شدن کارایی مان پیش ببرد. ولی چنانچه فشارهای پیرامون ما، به قدری مکرر و زیاد بشوند که پشت سر هم و به منظور پاسخ دادن در حال رجوع به ویژگی ها و قابلیت های درونی خود قرار بگیریم، در آن صورت استرس مسئله ای کم توان خواهد شد و بدن به سادگی جوابگویی چنین درخواست های نخواهد بود.

با توجه به گفته های بالا، استرس نتیجه نیاز ما به یکی شدن فیزیکی، ذهنی و حسی در برابر یک تغییر میباشد. میزان کمی از استرس قطعا مفید است، برای آنکه  به زندگی هیجان و تحرک تزریق میکند و ما را روی پای خود نگه خواهد شدا.

تغییرات کم و ملایم نه تنها مخرب نمیباشند بلکه عالی و بینظیر و در پرورش سازش‌پذیری ما نقش مهمی را بازی می‌کنند. ولی زمانی که تغییرات از حد استاندارد بالاتر برود و در طول یک دوره از زمان بر سرنوشت ما تاصیر منفی داشته باشد، در این موقعیت است که گنجایش سازش‌پذیری ما مشتبع خواهد شد و تحمل آن ممکن نیست.

حال برای آنکه متوجه باشید تا چه حد تحت استرس میباشید، پرسش های که در پایین ذکر کردیم را با دقت با و بدون عجله جواب بدهید.

آزمایش سنجش استرس:

به این پرسش ها به دقت نگاه بکنید.

  • 1- آیا استرس آینده را دارید؟
  • 2- آیا در لحظاتی با تلاش بسیار به خواب رفته اید؟
  • 3- آیا معمولاً برای کم شدن دلشوره و استرس به سیگار کشیدن، نوشیدنی‌ها یا به مسکن ها و آرام ‌بخش پناه برده اید؟
  • 4- آیا به علت مسئله های کوچک و بدون اهمیت عصبانی شده اید و مدیریت اعصاب خود را از کف داده اید؟
  • 5- آیا انرژی‌ شما از میزانی که نیازمند آن هستید یا علاقه مند  میباشید که دارا باشید، پایین تر میباشد؟
  • 6- آیا شما از اشخاصی به شمار میریود که فعالیت های بیشماری برای انجام دادن آن خواهند داشت اما زمان لازم برای حل آن‌ها را نخواهید داشت؟
  • 7- آیا با درد از ناحیه سر و دردهای معده و شکم روبرو میباشید؟
  • 8- آیا برای حل کردن امور احساس فشار و سختی کرده اید؟
  • 9- آیا برای این که به موفقیت برسیدیا علاقه داشتید، استرس زیادی را تحمل میکنید؟
  • 10- آیا فعالیت های شما در زندگی به اندازه لازم عالی میباشد که شما را راضی نگاه دارد؟
  • 11- آیا از خوش گذرانی های کوچک یا لذت‌های کوچک زندگی احساس راضی بودن دارید؟
  • 12- آیا واقعاً میتوانید به آرامش دست پیدا بکنید و شادی و سرور را در خود احساس بکنید؟
هفت عنصر حیاتی موفقیت در فرآیند مذاکره | به علاوه‌ چند نکته‌ فوق حرفه‌ای
بیشتر بخوانید

نمره‌دهی:

یک امتیاز برای جواب مثبت به سؤالات 1 تا 9 یا جواب منفی به سؤالات 10 تا 12 در نظر بگیرید. امتیاز 4 یا بالاتر نشان دهنده‌ی این است که شما تحت استرس قابل ملاحظه‌ای قرار دارید.

نظرات عمومی نادرست در مورد استرس:

1 » ما همواره متوجه هستیم که چه موقع تحت استرس قرار داریم.

مردم معمولا به قدری به استرس خو دارند که از بودن آن در وجود خویش بی اطلاع میباشند. اکثریت انسانها با اینکه اینکه عصبی و هیجان زده نمیشوند، از تأثیرات و عوارض تضعیف کننده و مخرب استرس در امان نخواهیم بود. حتی در حالتی که احساس افسردگی و مظطرب بودن نمی‌کنید، استرس ممکن است روش و طرز رفتار شخص شما را با بقیه را کلی تغییر بدهد یا به بدن شما آسیب شدیدی برساند.

2 » نگرانی چیزی میباشد که صرفا بر روی کسانی موثر میباشند که سرنوشتی سرایر با فشار زیاد و پر تنش خواهند داشت.

اکثریت اشخاص معمولی که نگرانی های دائمی بوجود امده از استرس را تجربه کرده اند، زندگی استانداری را تجربه نکرده اند، به اکثریت چیزها که در زندگی نیاز دارند نخواهند رسید، یا توانایی آن را خواهند داشت تا آن گونه که علاقه دارند باشند، در صورتی که اینطور نمیباشد. اشخاصی که مشکل های بسیاری را در زندگی تجربه نمیکنند هم دچار استرس خواهند شد.

3 » تنها راه کم کردن استرس، ایجاد تفاوت های در پیرامون یا بهره برداری از دارو و درمان میباشد.

عوض شدن نگرش نسبت به سرنوشت، تاثیرگذارترین و با اطمینان ترین راه برای کم کردن استرس، ناشی از راه تلقی و برداشت ما از دنیا میباشد و نه ناشی از جهان و حقیقت های آن به شکلی که واقعاً وجود خواهند داشت.

4 » اتفاقاتی که برای ما پیش می آید سبب نگرانی ما خواهد شد.

حوادث به تنهایی سبب استری و عصبانیت نخواهد شد، برای اینکه طرز رفتار، نوع دید و نگرش ما به حوادث میباشد که بیشتر سبب عصبانیت خواهد شد.

5 » هیجانات مسیر خود را طی میکند، تأثیر خود را به جا خواهند گذاشت و نمیشود آن‌ها را مدیریت بکنید.

ما توانایی آن را داریم تا از احساسات خود را تغییر بدهیم. این حرکت از راه تغییر در نحوه رفتار یا عوض شدن تفکر و روش فکر ما ممکن خواهد شد. به عنوان نمونه: انجام دادن میزانی از یک کار ممکن است ما را از استرس زیاد رها بکند. بوجود آمدن و ایجاد یک برداشت و درک جدید از یک موقعیت بخصوص، از هراس و استرس بوجود آمده از آن کم میکند.

13 نقل قول الهام بخش از لس براون
بیشتر بخوانید

انسان توانایی آن را دارد تا از نحوه تفکر خود را به سادگی عوض بکند، صرفا می بایست درک بکند که مدیریت افکار خود را به شکل کامل در اختیار داشته باشد.

این تفکر که هیجانات راه خود را سپری می‌کنند، غلط میباشد، چرا که افراد خود توانایی ان را دارند هیجانات را مدیریت بکنند. احساسات فرد به شکل کامل در خدمت خود انسان میباشد، کافی میباشد ترفند تحت مدیریت درآوردن آن را آموزش ببینید.

با دقت به مطالب بالا، موفق شدیم با معنای استرس و نیز نگرش های اشتباده درباره آن آشنا بشویم، اضافه بر آنکه با انجام آزمایشی راحت نتیجه گرفتیم که آیا ما هم درگیر استرس میشویم یا نه؟

در قسمت دوم بامدادی ها راه ها و شیوه های عملی برای روبرو شدن با استرس را تقدیم کاربران خود خواهد کرد.

← بخش دوم

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

5 × پنج =