صفحه اصلی > مطالب انگیزشی : روشهای جدید دانشمندان برای نابود کردن استرس – بخش دوم
ads

روشهای جدید دانشمندان برای نابود کردن استرس – بخش دوم

1611761774WhatsApp Image 2021 01 27 at 19.05.49

در بخش قبل، سایت بامدادی ها توضیحاتی در خصوص استرس و نظرات و باورهای غلط درباره آن را مطرح کردند. در این قسمت به روش های پر کاربرد در خصوص روبرو شدن با استرس میپردازیم که ممکن است از نخستین نگاه ساده به نظر بیایید، ولی به کاربردن این روش ها، صدرصد کارساز میباشد.

روش های برای کاهش استرس:

1 »‌ محکم کردن ایمان و اعتقادات عرفانی و دقت ویژه به فرهنگ غنی و پر معنی دینی

در ارتباط با مقاوم کردن جسممان، روح و روان و کمک گرفتن از پروردگار متعال و طلب یاری از او، با نگاه ویژه به اصل ها و روش های انسان ساز قرآنی و بخصوص پیشنهادات مرتبط به تاثیرات روحی و ایمان، صبوری و حوصله، بخشیدن، دوری از خشمگین شدن، صادق بودن، قانع بودن، نگاه ویژه به حرمت دیگر مخلوقات خداوند، رعایت کردن عدل به خصوص نام و یاد خداوند که به فرمایش قرآن رحیم سبب آسایش جسم، روح و روان آدمی را مهیا خواهد ساخت.

در این حالت، شخصی که به یاد پرودگار باشد و با او ارتباط برقرار کند، از ناراحتی و استرس تهی خواهد شد. عبادت انسان های مخلص و وجد صوفیان و عارفان مثالی از این راه روبرو شدن با ناراحتی و فشارهای نگرانی میباشد، عابدان و اشخاصی که با خداوند بزرگ در تنهایی، مشغول عبادت  و مناجات میشوند در عالمی سپری خواهند کرد که فشار نگرانی و استرس را به آن راهی نمیباشد.

2 » مسلط شدن به موقعیت‌ها و شرایط متفاوت

شخص در حالتی که توانایی آن را داشته باشد تا بر محیط های اذیت کننده محیط خویش مسلط بشود و مدیریت درستی داشته باشد، میتواند بر استرس خویش هم مقابله بکند. به عنوان نمونه چنانچه شخص متوجه باشد چه مواردی او را آزار خواهد داد و شرایط ناخوشایند را پیدا بکند، با دوری کردن از آن‌ها میتواند از استرس که بوجود امده از شرایط ذکر شده میباشد، جلوگیری بکند.

فرار کردن از آنچه به آن علاقه ی نخواهیم داشت، دوری کردن و ترسیدن نمیباشد؛ بلکه روشی با منطق و حرکتی عاقلانه میباشد. هر شخصی نسبت به بعضی اشخاص، بعضی اطلاعات و بخشی از محیط ها و شرایط حساس میباشد، او در حالتی که عامل مذکور را پیدا بکند، به حکم عقل می بایست تا جایی که میشود از آن‌ها دوری بکند و کمتر خویش را درگیر استرس بکند.در این راه به جای آن که ظرایط شخص را مدیریت بکند، او خواهد کوشید تا با علم و مسلط شدن بر شرایط، آن‌ها را طبق میل خود مدیریت بکند.

13 نقل قول الهام بخش از لس براون
بیشتر بخوانید

3 » افزایش میزان ظرفیت و درجه‌ی تحمل

در برابر علت ها و عامل های که باعث استرس‌ میشود با ترتیب دادن تمرین ها میشود آستانه تحمل خود را بیشتر بکنید. در این مدل تمرین ها به عنوان نمونه یک شرایط ناخوشایند و استرس‌زا را در نظر خود تجسم بکنید و بعد تلاش بکنید در مدیریت ری اکشن های فیزیولوژیکی را انجام دهید. اینگونه تمرین ها را تا آنجا میشود ادامه دار انجام داد، که توانایی مدیریت در برابر علت ها و عامل استرس‌زا در شخص تقویت بشود.

4 » برنامه ‌ریزی شبانه روزی، هفته ای، ماهیانه، فصلی و سالیانه

برای بهره برداری عالی از زمان و در نظر داشتن فرصت لازم مخصوص انجام برنامه های ضروری با توجه به اولویتبندی فعالیت‌ها، قابلیت ها، محدود بودن ها، شرایط و اوضاع و احوال اقتصادی – اجتماعی میبایست برای رسیدن به عدف ها برنامه‌ریزی داشته باشید، برای دست پیدا کردن به هدف ها فعالیت بکنیم اما در پایان آن به خدای بزرگ توکل بکنیم که برترین ها برای شما پیش بیایید.

5 » تلقی مثبت از شغل و حرفه‌ی خود

موثر شمردن کار و کسب و کار، حس عالی بودن و تلاش در مفید ماندن، به کار گرفن احساس کنجکاوی، خلاق بودن و نوآوری برای انجام ماموریت های شغلی و کاری و خلق انگیزه‌های عالی در خویش و اطرافیان قطعا برای کم شدن فشارهای روحی – روانی انسان خیلی مفید می باشد.

6 » حس آرامش در مقابل رقیب

ورود نکردن به میدان مسابقه و رقابت غیر سالم در محیط خانواده، کار و اجتماع هم می‌تواند یک مورد دیگر از روش های اثر گذار برای کاهش فشارهای روحی – روانی در شما و دیگران باشد و میزان استرس شمارا کم کند.

7 » مقابله با حساسیت بیش از اندازه و کم کردن سطح توقع خود از دیگران

کسانی که محیط زندگی خود را به درستی متوجه نشده اند و توقعاتی نادرست از اطرافیان دارند قطعا دچار نا امیدی و حس ناراحتی  می‌شوند و شما را به استرس مبتلا می‌کند . به همین شکل با کمتر شدن سطح انتظارات می‌تواند راه بسیار خوبی برای از بین بردن استرس باشد.

8 » عجله نداشتن در برنامه ریزی

صبوری و حوصله داشتن در انجام امور مرتبط به زندگی شخصی، شغلی و حرفه‌ای و نیز اجتماعی، عجله نکردن در راه رفتن، سخن گفتن، خوردن غذا و … به شخص کمک خواهد کرد تا آرامش بگیرد و از استرس دوری بکند.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

5 × چهار =