صفحه اصلی > مطالب انگیزشی : هفت عنصر حیاتی موفقیت در فرآیند مذاکره | به علاوه‌ چند نکته‌ فوق حرفه‌ای
ads

هفت عنصر حیاتی موفقیت در فرآیند مذاکره | به علاوه‌ چند نکته‌ فوق حرفه‌ای

هفت عنصر حیاتی موفقیت در فرآیند مذاکره | به علاوه‌ چند نکته‌ فوق حرفه‌ای

هر موضوعی اساس و پایه ویژه خود را دارد. برای اینکه بتوانید در گفت و گو های خود به موفقیت هایی که می‌خواهید دست یابید، اطلاع داشتن از این موضوع به شما کمک زیادی خواهد کرد. هفت ستون حکمت گفت و گو عوامل اساسی به اتمام رساندن مذاکره‌اند. هرزمان که مذاکره دارید، حتما اولویت هر یک از آنها رابرای خودتان پیدا کنید.

1- روابط:

اگر با نفراتی هر چند مدت یک بار صحبت می‌کنید، بهتر این است که بُرد و باخت هایی را که در روابط دائمی خود دارید در نظر داشته باشید . اینگونه روابط می‌تواند تاثیر چشم نوازی بر مذاکره کردن شما بگذارد.

2- منافع:

در مذاکرات منفعت – محور، هرکدام از افراد در مسیر رسیدن به سود خوب برای خود در تلاش هستند. تمام سود هایی که در این مذاکره مورد توجه هستند را در نظر داشته باشید  تا تا به نتیجه ای برسید که حتی در مذاکره هم به آن فکر نمی‌کردید.

3- بهترین حالت توافق:

اگر از بهترین حالت موفقیت درک خوبی را دارا باشید، به وضوح این موضوع را تشخیص می‌دهید که ایا این قضیه ارزش مذاکره دارد و یا با چه فردی . موقع آمادگی داشتن برای انجام مذاکره، منابعی که در آن توانایی خوبی دارید یا اعتباری داشته باشید که بتوانید سودهایتان را بررسی کنید.

4- خلاقیت:

هم زمان آماده شدن و هم در لحظه مذاکره کردن، یک گرایش سازنده چگونه این قابلیت را دارد تا در منافع تمام مذاکره کننده ها باشد. هنگام رو به رو شدن باکسانی که مذاکره می‌کنند موضع‌گیر یا مخالف خوانی که، خلاق است می‌تواند در صدر برتری بودن قرار گیرد.

5- انصاف:

کسانی که مذاکره می‌کنند باید این مرحله مذاکره را عادلانه بدانند وگرنه باعث می‌شود نسبت به کسی که رو به روی آنها قرار دارد احساس تعهد کمتری داشته باشند. اگر ترجیحتان همان رسیدن به موفقیت است ، نسبت به در یافت های کار ها و منصف بودن شما می‌باشد باید خیلی دقیق و حساس باشید.

6- تعهد:

هر یک از مذاکره ها موقعی به موفقیت می‌رسد که منتهی به توافق شود که هر دو طرف هم به آن مسئولیت پزیر باشند. هر دو طرف باید حس خوشایندی از این گفت و گو داشته باشند و برای اجرای این توافق، از تمام انگیزه خود کار بکشند.

11 راز موفق شدن در کار و زندگی
بیشتر بخوانید

7- ارتباط:

اطلاعات دارای بسیار مهم یک مذاکره میباشد و ارتباط راهی میباشد که با ستفاده از آن، اطلاعات از یک سمت مذاکره به سمت دیگر منتقل می‌شود. نقشه‌ی منافع شما نمایان کننده آن میباشد که چه می‌دانید و چه باید بدانید تا بتوانید با همه‌ی منافعی که سر میز مذاکره مطرح است، کار بکنید.

این هم سه نکته ‌ی دیگر درباره‌ی ارکان هفتگانه

1- نگذارید درختان مانع دیدن جنگل شوند:

ممکن است مذاکره ها غیر قابل تحمل باشد. به پایه ‌های هفتگانه و بنیان گذاری آن حتما توجه داشته باشید. یقین داشته باشید پس از این مذاکره ، اکثر مشکلات شما حل می‌شوند و روند امور شغلی، زندگی و خانوادگی شما، نسبت به گونه ای که شما مذاکره را انجام می ‌دهید نتیجه بهتری خواهید گرفت.

2- در مذاکره خود خلاقیت داشته باشید:

اگر درباره جریان گفت و گو  فکری دارید حتما درباره پیشنهاداتی که به شما می‌شود هم فکر کنید، با این کار می‌توانید در مذاکره های خود نقش خلاق تری باشید. تلاش کنید در چشم انداز ‌های خود لجوج بودن را کنار بگذارید و در زمانی دیدگاه های مختلفی به شرلیط داشته باشید.

3- مانند یک ناظر بیرونی درباره‌ی میزان انصاف خود هم قضاوت داشته باشید:

این جریان مذاکره آیا عادلانه است؟ آیا خودتان فکر می‌کنید عادلانه عمل می‌کنید؟ اگر در برخوردتان یا نتایج پروسه گفتو گو در یک روزنامه‌ی محلی یا حتی توسط نزدیکانتان مورد سنجش قرار بگیرید چه حسی به شما دست می‌دهد؟

نکته:

با اینکه ممکن می‌باشد از یک گفت و گو به گفت و گویی دیگر ، ارزش هرکدام از ارکان هفتگانه تفاوت داشته باشد ، اما مهم تر از همه به یاد داشتن این تکته است که اساس ارکان هفتگانه فقط یک مورد است: آمادگی.

برای حفظ شرایط و موفقیت خود
از این شش نکته نیز پیروی کنید

1- رو به جلو فکر کنید:

بهترین مذاکره ‌کنندگان مانند کسانی که شطرنج بازی می‌کنند درخشان اند. آنها جلو تر از حرکت الان خود و یا حتی به حرکت بعدی طرف مقابل هم فکر می‌کنند ؛ آنها به این مورد فکر می‌کنند که نتایجی که آن حرکات دارد چگونه بر حرکت های بعدی در جریان گفت و گو اثر می‌گذارد.

2- به جزئیات دقت داشته باشید:

اگر فکر می‌کنید که یک موضوع کم اهمیت است، با خودتان نگید که «حالا سر زمان مناسب به این موضوع رسیدگی می‌کنم». اگر یک موضوع کوچک را در گفت و گو فراموش کنید ممکن است که یک دفعه به مشکل بزرگی تبدیل شود و برای شما دردسر درست کند.

روشهای جدید دانشمندان برای نابود کردن استرس – بخش دوم
بیشتر بخوانید

3- مهلت تنفس بگیرید:

گفت و گوی پشت سر هم ممکن است اذیت کننده باشد. و این خطر را ایجاد کند که در مذاکره به مشکلاتی بر بخورید. اگر نیاز به استراحن پیدا کردید، درخواستتان را بگویید و مذاکره را متوقف کنید. حتی رفتن به سرویس بهداشتی هم می‌توتند کمی خستگی شما را کاهش دهد. ممکن است بهترین این باشد که برای مواقعی که به استراحت و توقف گفت و گو نیاز دارید یک زمان معینی را انتخاب کنید.

4- ترتیب و اولویت بندی را بیاموزید:

در مذاکره ممکن است به دلیل سخن گفتن شما با فردی دیگر و یا جواب دادن به تلفن و زنگ های ناگهانی ترتیب گفت و گو بر هم بخورد و رشته کلام از دست شما خارج شود. با رعایت کردن این نکته که شما همیشه مراحل کار را به یاد ندارید، پس اجبار است که روش مراجعه به دستورات کار و ارائه دادن مراحل های قبلی را حتما تمرین کنید و یا حتی زمان هایی که در حین مذاکره زمانی بدست می‌آورید به تدوین دستور کار برای داشتن جلسه ای بهتر اقدام کنید.

5- اعتماد کنید، اما محتاط باشید:

حواستان را جمع کنید که افراد حاضر در مذاکره دستور کار را حذف نکنند یا اینکه موردی به آن اضافه نکنند. اما اگر همه ی افراد حاضر در مذاکره با حذف و یا اضافه موافق باشند، اشکالی ندارد. ولی اگر برعکس این باشد و هیچکس موافق نباشد و «عامل تغییر» همچنان بر اصلاح آن اسرار داشته باشد، این کار را می‌توان به عنوان قصد بدی در نظر گرفت که اعتبار فرد را در طولانی مدت کاهش خواهد داد.

6- مانع فراموشی شوید:

اگر مدت زمان مذاکره بیش از یک جلسه شد، همه کسانی که داخل مذاکره هستند باید یک نسخه از خلاصه تفاوقات را امضا کنند. در این صورت کسی نمی‌تواند بگوید که«من به یاد ندارم درباره چه موضوعی صحبت کردیم».

نکته: به یاد داشته باشید که هر گفت و گویی شکل خاص خود را دارد و هر کدام از مذاکره ها یک دستور خاص را دنبال نمی‌کنند.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

چهارده − ده =