صفحه اصلی > تابلو خوانی : حجم معاملات در تابلو خوانی
ads

حجم معاملات در تابلو خوانی

1612794413WhatsApp Image 2021 02 08 at 5.52.22 PM

حجم معاملات در تابلو خوانی

نکته اول
حجم معاملات

مهم ترین آیتم مربوط به تابلو خوانی مبحث حجم معاملات است که ابتدایی ترین و اصلی ترین سیگنال تحرک سهم است. به عنوان مثال سهمی که میانگین حجم ماهیانه آن دو میلیون برگه سهم است اگر در ساعات ابتدایی بیش از دو برابر میانگین حجم معاملات داشته باشد قطعا باید مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تائید علائم دیگر پله ی اول خرید شود. باید دقت کنید چند نکته در مورد حجم معاملات وجود دارد که نادیده گرفتن هر کدام ممکن است درصد خطای تصمیم شما را بالا ببرد. اگر موافق باشید چند نکته را با هم بررسی کنیم.
اولین و مهم ترین نکته در مورد اینکه تشخیص دهیم حجم سنگین معاملات در یک سهم برای جمع کردن سهم است یا خالی کردن آن، این است که نسبت خرید را چک کنیم. هرگاه نسبت خریدار عددی بالا تر از 5/1 بود شما می‌توانید تاییدیه اول را نسبت به سهم دریافت کنید. اما هرگز عجله نکنید و هیجان خود را کنترل کنید.
اگر حجم معاملات خوب بود و نسبت خریدار هم شرایط خوبی داشت شما باید شرایط تکنیکال سهم را بسنجید و اگر سهم در نقطه حمایتی خوبی بود و تمام شرایط لازم برای برگشت روند را داشت آنگاه می‌توانید پله ی اول را خریداری کنید.
واضح است که شما برای تشخیص حجم سنگین معاملات بین این تعداد سهم موجود در بازار نیاز به فیلتر مخصوصی دارید که می‌توانید از سایت های موجود در فضای مجازی پیدا کرده و نحوه استفاده از آن را نیز فرا گرفته  و مورد استفاده قرار دهید فقط حتما هر فیلتری قبل از استفاده باید مورد تست قرار بگیرد تا صحت و کارایی آن تایید گردد. یعدا در مطالبی جداگانه نکات مهمی در مورد فیلتر نویسی خواهیم گفت.
نکته مهم دیگر در این بخش مربوط به نحوه سفارشات سهم است. بعنوان مثال سهم در کف حمایتی در صف فروش است و بازیگر در یک باکس حجمی قوی، صف فروش چند میلیونی را برداشته و سهم از منفی 5 شروع کرده و به سمت صفر تابلو حرکت می‌کند،  در این ناحیه کمی نوسان داده و حجم می‌خورد  یکی از بهترین حالت ها این است که در این ناحیه مانده و با سرعت به صف خرید نرود تا فاصله قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله زیاد نشود زیرا زمانیکه این فاصله بیشتر از 3 درصد باشد در اکثر اوقات ترجیح خریداران بر این است که خرید خود را برای فردا نگه ندارند و با سود مناسب خروج بزنند، پس قیمت در حال معامله سهم اگر با یک فاصله معقول نسبت به قیمت پایانی قرار گیرد فشار فروش را گرفته  و حرکت خود را کاملا اصولی به سمت بالا می‌برد. حالت دیگری که وجود دارد این است که حجم معاملات سهم در صف فروش بالا نباشد. از آنجایی که صف فروش را حقوقی یا بازیگر سهم می‌چیند بهترین حالت این است که بازیگر آن قسمت از حجم صف فروشی را که مربوط به خودش است  برداشته و باقی صف را خریداری کند، در این حالت قیمت پایانی با حجم معاملات معقولی می‌تواند از منفی 5 به سمت صفر تابلو حرکت کند.
اگرحجم معاملات بالا باشد و سهم صف خرید شود و قیمت پایانی منفی باشد امکان 2 اتفاق وجود دارد : 1- عرضه صف خرید توسط بازیگر 2- ایجاد فشار فروش توسط حقیقی ها علت این امر هم ریسک بالای نگهداری سهم برای 2 روز بعدی می‌باشد.به صورت کلی یک معامله‌گر در هر لحظه باید روی مسائل موثر در روند بازار تمرکز داشته باشد، با وجود شرایط روانی و سیاسی ناپایدار که بر فضای کلی بازار حاکم است بهترین تصمیم در این مواقع فروختن سهم است. در بازار بورس ایران با ساختار فعلی تابلوخوانی بهترین دستیار یک تریدر است و کلیه‌ تحرکات سهم را میتوان در آن مشاهده کرد. نیت بازیگر سهم را نیز میتوان با استفاده از دانش تابلوخوانی فهمید و مطابق حرکت بازیگر سهم رفتار کرد. آیکون “حجم معاملات” مهمترین عامل برای تشخیص روند سهم است و اکثر معامله‌گران حرفه‌ای این مولفه را در صدر مهمترین شرایط تایید خرید قرار می‌دهند.

عوامل موثر بر رفتار سهم
بیشتر بخوانید

البته نکات بسیار مهمی در مورد هر سهم هستند که باید در بررسی حجم معاملات مدنظر قرار بدهید که به اختصار به برخی از آنان اشاره خواهم کرد.
–    شناخت رفتار سهم
–    ارزش بازار سهم
–    بررسی حجم معاملات در 10روز گذشته
–    میزان شناوری سهم
–    میزان خرید حقوقی
–    میزان فروش حقوقی
–    بررسی افزایش سرمایه
–    بررسی حق تقدم سهم (در حال معامله است یا خیر)
–    بررسی فاندهای مربوطه

همانطور که مشاهده می‌کنید برای تایید خرید یک سهم عوامل متعددی را باید بررسی کرد که در وبینارها یا کلاسهای آموزشی به تفصیل به آنها خواهیم پرداخت و موثرترین استراتژی معاملاتی در شرایط مختلف را بررسی کرده و به دوستان عزیز انتقال خواهیم داد.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

هفده + 7 =